Etternavn

Vi har alle sammen mannen sitt etternavn. Jeg tok hans når vi giftet oss. Orket ikke å beholde mitt eget siden mitt og mannen sitt var veldig likt.
Høres ut som her, vi hadde også for like etternavn til at det ble fint med en kombinasjon.

Her er mitt etternavn mellomnavnet deres og hans etternavn etternavnet deres. Når vi gifter oss skal jeg hete d samme som barna.

Her blir det sambos etternavn, men vi skal gifte oss neste år.

Du kan bruke bindestrek mellom så kan du ha begge ;)

D er fordi journalistene idag ikke kan grammatikk, rettskriving, bokmålsregler osv.

Martin Johnsrud Sundby skal i utgangspunktet omtales som Sundby, ikke Johnsrud Sundby. Dersom navnet hans hadde vært Martin Johnsrud-Sundby, DA hadde d vært riktig å omtale han som Johnsrud-Sundby.

D er fordi journalistene idag ikke kan grammatikk, rettskriving, bokmålsregler osv.

Martin Johnsrud Sundby skal i utgangspunktet omtales som Sundby, ikke Johnsrud Sundby. Dersom navnet hans hadde vært Martin Johnsrud-Sundby, DA hadde d vært riktig å omtale han som Johnsrud-Sundby.
Ja, for hvis det er bindestrek blir det jo ett sammensatt etternavn :)

Tror jeg kommer til å gå for kun et av våre etternavn. Spurte min mor hva hun syntes og hun syntes og at kun et etternavn holder så blir ikke navnet så langt. Så slipper å bli bekymret for hva de ville syntes om å kutte ut mitt etternavn, det var vist helt greit :)

Vi tok mitt navn som mellomnamn og hans som etternavn. Ville egentlig ha begge etternavnene, men pga. den "teite" regelen om at det da må skrives med bindestrek mellom ble det mellomnamn og etternavn i stedet.

Mine barn har mitt etternavn som mellomnavn og sambos som etternavn.. men barna har kun et fornavn.

Her har vi alle mannens etternavn :) jeg tok hans når vi giftet oss :) vi valgt mannens fordi det ikke er så mange som heter det, 25 stk heter det i Norge :)

Vi skal bare ha mitt, og det syntes jeg er veldig trist. Samboeren min vil ta mitt når vi gifter oss. Han begrunner det med at hans er for sjelden, og at han alltid må stave det for folk. Mange har også problemer med å uttale det. Mitt er mer vanlig

Jeg liker det best enkelt, så jeg ville ikke at jentene skulle ha begge navnene. De har fått samboers etternavn pga at det er sjeldnere enn mitt. Litt trist å ikke hete det samme som barna mine, men samtidig så er det jo ganske vanlig i disse dager.

Barna vi allerede har fikk navnet til faren sin, da jeg ønsket et familienavn. Når vi giftet oss i fjor tok jeg samme etternavn slik at vi alle nå heter det samme :-)

Vi har bindestrek mellom. Mitt er sist, da det hørtes best ut

Endte opp med å velge bort mitt etternavn. Så kun samboers etternavn. Litt rart han vil hete noe annet enn meg, men har forsovidt aldri likt mitt etternavn og ikke har jeg så mye kontakt med den familien min heller. Blir lettere når han slipper å kombinere navnene :)

Back
Topp