Etternavn...

Embla88

Elsker forumet
Septembermødre <3
Junilykke2018
Hvilket navn velger dere som etternavn til den kommende krabaten? Her diskuteres det litt :p

I og med vi ikke er gift har vi forskjellige etternavn og jeg klarer ikke helt bestemme meg for om vi da skal bruke begge eller kun ett. Og i såfall hvilket skal komme først/sist?

Kanskje dumt av meg, men jeg synes det er litt kjedelig om far og sønn skal ha likt navn og jeg et helt annet.. Hva tenker dere? :)
 
Vi bruker begge. Midt blir som mellomnavn, også kommer sambo sitt til sist. Ville egentlig omvendt, men sånn ble det :p


Gravid med lillebrøster som kommer i desember/januar <3
 
Her skal vi bruke mitt mellomnavn og samboers etternavn :) Jeg heter Hansen til etternavn og det er ikke akkurat noe å ta med seg videre.. "halve Norge" heter jo enten Hansen, Andersen eller Johansen :p


Sent from my iPhone using BV Forum mobile app
 
Her heter han mitt sist og mannen sitt som mellom... Synes faktisk det er veldig gammeldags at det er en selfølge at barnet får faren sitt etternavn... Jeg har gått gravid og født ham og syntes han burde få mitt så d har han :) men angrer litt, mn kun fordi faren sitt er finere ;)
 
Mitt mellomnavn først og så hans. Valgte mellomnavnet mitt, fordi det er det eg helst vil føre vidare. Rekkefølgen fordi vi begge ønska hans sist. Hans e et lokalt namn her vi bur, det e ikkje mitt mellomnavn. Og så kling det finast sånn :) Veit om ei jente som har fars mellomnavn først og mors mellomnavn sist.
 
Vi synes det er vanskelig å velge etternavn. Egentlig vil vi at ungen skal ha kun et fornavn og et etternavn, uten mellomnavn, det er jo enklest :) Problemet er at vi begge har sjeldne etternavn vi vil gi ungen. Så ender vel med begge navnene :p Vet ikke om et sv navnene blir etternavn og et mellømnavn, eller om vi tar de sammen med bindestrek til et etternavn og heller ikke rekkefølgen...
 
Vi har valgt begge navnene, mitt i mellom. Jeg kjenner at jeg angrer litt på det og kunne tenkt bare et navn. Vi har begge lange etternavn, så blir litt tungt!
 
her har vi begge et "sen-navn" så mitt blir mellomnavn likt som på storesøster. Men kun for at vi begge er vant med at farsnavnet skal "gåvidere" og at hvis vi gifter oss i framtida får jeg og barna likt etternavn. og for at det var uaktuelt for han å ta mitt navn :p Han er veldig tradisjonell.. hadde ikke vi vært sammen hadde det blitt en diskusjon tror jeg ;) men når vi gifter oss kan det hende han vil ha likt navn som barna sine han også ;)
 
Her har min fra før mitt etternavn.. Ser jo for meg at vi gifter oss en gang.. Men skal den lille ha begge sitt eller skal jeg har 2 etternavn om vi gifter oss.. :p lite dilemma for meg :p


Gutt 2011, septemberspire 14 ❤️
 
Vi inngikk et kompromi da vi flyttet. Han flyttet til hjemplassen min så tar vi navnet hans når vi gifter oss ;)
Nå sier han jo at han aldri skal gifte seg, men det blir jo bare rett å rimelig at Ronja skal få hans navn.
Synes egentlig det erlitt tullette med så mange navn. Liker best å holde det enklest mulig jeg :)
ett fornavn og ett etternavn.
 
Vi inngikk et kompromi da vi flyttet. Han flyttet til hjemplassen min så tar vi navnet hans når vi gifter oss ;)
Nå sier han jo at han aldri skal gifte seg, men det blir jo bare rett å rimelig at Ronja skal få hans navn.
Synes egentlig det erlitt tullette med så mange navn. Liker best å holde det enklest mulig jeg :)
ett fornavn og ett etternavn.

Enig med deg, enklest med et fornavn og et etternavn :) Så vi har skikkelig dilemma med dette ettersom begge ønsker sitt navn og begge ønsker at ungen kun skal ha et etternavn!
 
Enig med deg, enklest med et fornavn og et etternavn :) Så vi har skikkelig dilemma med dette ettersom begge ønsker sitt navn og begge ønsker at ungen kun skal ha et etternavn!

Ja da blir det fort vanskelig :) Men er jo bare å stå på hvis det er veldig viktig for deg :)
Var litt vanskelig å svelge for meg også til å begynne med.
Jeg blir ofte kalt for Thomsen som er etternavnet mitt og er derfor blitt ganske knyttet til etternavnet, men tenker at det blir viktigere for meg å få ha det samme navnet som barna mine enn å beholde familienavnet ;)
 
Her har vi bare ett etternavn. Synes det er enklest og greiest, siden vi bor på en gård synes jeg alle skal ha slektsnavnet.
Vi fikk eldstemann før vi var gift. Han fikk pappaen sitt navn og da var det naturlig at jeg også bytta når vi gifta oss.

Sent from my GT-I9505 using BV Forum mobile app
 
Jeg tenker også at det er enklest og best med ett etternavn, spesielt siden vi begge har ganske lange navn. Men min samboer sier også at han ikke har behov for å gifte seg, så da blir valget vanskelig :p

Hadde jeg visst at vi skulle gifte oss en dag, så hadde det vært helt greit med hans etternavn.

Jeg tror nok jeg tenker mer på dette enn han, er litt prinsipp sak for meg :p hvorfor er det absolutt mannens navn som skal videreføres? Spent på hva vi bestemmer oss for..
 
Jeg tenker også at det er enklest og best med ett etternavn, spesielt siden vi begge har ganske lange navn. Men min samboer sier også at han ikke har behov for å gifte seg, så da blir valget vanskelig :p

Hadde jeg visst at vi skulle gifte oss en dag, så hadde det vært helt greit med hans etternavn.

Jeg tror nok jeg tenker mer på dette enn han, er litt prinsipp sak for meg :p hvorfor er det absolutt mannens navn som skal videreføres? Spent på hva vi bestemmer oss for..

Aldri lett det der, men får se hvem som er mest sta :p
 
Her blir det ett fornavn og ett etternamn! Sidan eg er så sta på å ha det slik må eg jo nesten vere villig til å ofre mitt etternavn! Men betingelsen er at vi skal gifte oss...


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Her blir det ett fornavn og ett etternamn! Sidan eg er så sta på å ha det slik må eg jo nesten vere villig til å ofre mitt etternavn! Men betingelsen er at vi skal gifte oss...


Sent from my iPhone using BV Forum
Var sånn her også. Vi ble enige om ett fornavn og ett etternavn. Og skulle gifte oss en gang i fremtiden...
Tok ikke lang tid etter at eldstemann kom, før han fridde! Nå i år har vi 5 års bryllupsdag! ;)

Sent from my GT-I9505 using BV Forum mobile app
 
Her får lille i magen pappaen sitt etternavn. Det er et veldig sjeldent etternavn og gutten vår blir den tiende i landet som heter det (gammelt slektsnavn, men er bare samboeren min sin far og onkel og deres barn som fremdeles har det). Jeg har en sønn fra før som også har sin fars etternavn (da var det større diskusjon, men vi var jo i bryllupsplanlegging den gangen, så.....), så her blir vi ikke hetende det samme alle sammen uansett...
 
Vi skal bruke begge, men mitt som mellomnavn. Vi har jo planer om å gifte oss, men jeg vil likevel ha med mitt, fordi jeg har etternavnet til min pappa som døde når jeg gikk i 6.klasse og det er viktig for meg at det blir med videre :)
 
Her får gutten fars etternavn, noe jeg også kommer til og ta om vi gifter oss :) Liker mitt eget navn godt, men jeg har to og er like knyttet til begge og blir dumt og langt å ha tre etternavn på ungen :p
 
Back
Topp