Ettåring i barnehage

*Lillekorn*

Tillamor
Vi har fått innvilget barnehageplass fra begynnelsen av oktober, og det er meningen at lillemor skal begynne da. Nå har både jeg og mannen begynt å tvile litt på om dette er så bra, starte i barnehage før man kan snakke og gå osv. Leser jo både det ene og det andre om tidlig start i barnehage. Flere sier at dette ikke er bra for barna, mens noen mener man ikke bør ha dårlig samvittighet for å sende de i barnehage.

Alternativet er at vi søker om å utsette oppstarten et halvt år, evt til vår/sommer/høst 2016, men da må jeg også søke ulønnet permisjon fra jobb, og vi må klare oss på én inntekt, pluss kontantstøtte.

Noen jeg snakker med sier at det absolutt er verdt det, og at man ikke får småbarnstiden igjen, selv om man vil tape penger på det.

Hva gjør dere andre i forhold til barnehage? Og har dere noen tanker?:)
 
Vi har fått innvilget barnehageplass fra begynnelsen av oktober, og det er meningen at lillemor skal begynne da. Nå har både jeg og mannen begynt å tvile litt på om dette er så bra, starte i barnehage før man kan snakke og gå osv. Leser jo både det ene og det andre om tidlig start i barnehage. Flere sier at dette ikke er bra for barna, mens noen mener man ikke bør ha dårlig samvittighet for å sende de i barnehage.

Alternativet er at vi søker om å utsette oppstarten et halvt år, evt til vår/sommer/høst 2016, men da må jeg også søke ulønnet permisjon fra jobb, og vi må klare oss på én inntekt, pluss kontantstøtte.

Noen jeg snakker med sier at det absolutt er verdt det, og at man ikke får småbarnstiden igjen, selv om man vil tape penger på det.

Hva gjør dere andre i forhold til barnehage? Og har dere noen tanker?:)
Har tenkt på det samme! Men det må være verre å sende en 10 mnd gammel baby i barnehagen...
Når de er 1 år kan noen å gå, andre er nært å kunne gå. Da kommer de seg litt mer dit de vil og jeg tenker da at det er mer OK. Selv forstår jeg ikke de som sender baby i barnehagen før de klarer å forflytte seg, de bare ligger der... De har det da mye bedre hjemme, men det er min mening ;-) Åsså går de jo glipp av noen store ting i barnets utvikling.
Det er jo ikke alle som kan ha baby hjemme til h•n kan krype/gå, må man så må man.
 
Tror dere skal gjøre det som føles riktig for dere og babyen deres :) her fikk vi plass fra 01.aug men da er poden bare 10 mnd gammel. Så vi har bestemt oss for å betale for plassen også utsette oppstart. Men etter drøfting så kom vi frem til at vi velger en lang tilvenning. Så han går hjemme med meg til ca oktober (permisjon + ferie), med noen besøk i barnehagen osv. Vi bor 5 min unna deretter ber jeg om å jobbe 50% slik at han starter 50% i barnehagen. Pappa tar permisjon fra desember, så lillegutt starter ikke 100 % før februar 2017. Blir ikke mye penger å rutte med i mange mnd, men men..
 
Sender han ikke i barnehagen før han er blitt to år, men mest sannsynlig så skal jeg ha han hjemme til han er blitt 3 år. Føler ikke småbarn får så mye ut av å være i barnehage før de kan gå eller snakke. Forandrer kanskje mening når han vokser til, men akkurat nå så kan jeg ikke se det for meg at noen skal se eller være med sønnen min mer enn meg. Utrolig trist å tenke på. Vi klarer heldigvis å leve på mannens lønn, men må selvsagt nedprioritere sydenferier og unødvenige impuls kjøp. Du må bare stole på magefølelsen, du gjør uansett det riktige valget for ditt barn :)
 
Tror ikke det blir noe problem når de er rundt året jeg. Synes min eldste jente lærte plutselig ting mye raskere etter hun begynte i bhg. Og man må ikke nødvendigvis ha barnet hver dag i bhg heller, eller fulle dager
 
Jeg er utrolig glad for at vår datter begynte da hun var 2 år. Enda da følte jeg der var tidlig. Men for min helse og at nr 2 kom straks var det nødvendig. Var 1.5 tøff mnd før hun hadde ok dager i bhg. Grusomt for meg som mamma. Hadde lyst til å si opp plassen flere ganger. Venter til minstemann blir 2 år også. Evt 3. Vi får se.

Jeg hadde en venninde som også var hjemme lenge. Og vi gikk i åpen barnehage med andre barn hver dag:) Så man trenger ikke sitte hjemme når man har de hjemme lengre. Vi hadde et fantastisk år ;)

Synes dagens samfunn av en eller annen grunn tror at en barnehage kan ta bedre vare på våre barn enn vi selv kan. Det er en merkelig tankegang. Klart vi trenger barnehage men det er fordi foreldrene må jobbe.
 
Det er ingen forskning som kan garantere at det ikke er skadelig for barna å begynne så tidlig i bhg. Artikler om forskning som den vist til over, finnes det like mange av i motsatt retning (der det står at barn er sjekket og har høyere kortisolnivåer og stresshormoner ved tidlig bhg-start feks). Og så lenge mitt barn ikke kan kommunisere til meg med språk hva som skjer gjennom dagen, hvordan det har det osv, tør jeg ikke å sende min dyrebare skatt til vilt fremmede så tidlig!! Flere jeg kjenner jobber i bhg, og sier at de små gråter mye mer ved adskillelse, helt til de "gir opp" og skjønner at mor eller far blir borte hver dag... Når de er så små, er nemlig mor/far borte når de er ute av syne, uten at de kan forstå at de kommer tilbake. Sjekk forskning på det hvis ønskelig. De må være større før de forstår at ute av syne ikke nødvendigvis er forsvunnet for godt. Jeg vil ikke at mitt barn skal ha adskillelses-sorg hver dag som så liten, huttetu... 1-3 år er tiden der de små skal knytte seg nærme til noen, skape trygghet og gode relasjoner. En annen ting er utbyttet de små har. Ingen kan si at det er bedre for mitt barn å være i bhg enn sammen med meg som kjenner barnet best...! Beklager langt anti-tidlig-bhg-innlegg :) Men tror du se hva jeg tenker har størst verdi... Heller dårlig økonomi en stund sier jeg, du vil aldri angre!!! Ifht økonomi må jeg si at det ofte ikke blir så galt. Si du har 20000 utbetalt (tenkt case). Du bruker 3000 på en bhg-plass sånn ca. Kanskje 2000 i bensin til jobb. Du sitter igjen med 15000. Hvis du tar ulønna perm feks 80%, og jobber en dag i uken, får du utbetalt ca 5000 (lavere skatt). Så slipper du de 5000 ut, og sitter igjen med 11000 kr med kontantstøtten. Det vil si 4000 mindr i mnd, og mye tid med lille... Du har rett på den % ulønnet perm du selv vil hos de aller fleste arbeidsplasser. Tips i alle fall... Hvis du feks jobber 2 dager i uken hvis det er mulig at pappa passer,så taper dere faktisk ingenting økonomisk :)
 
All forsking tilsier at tidlig start er bra for barna :)
 
Like mye forskning andre veien:)
For mange blir det et spørsmål om økonomi. Og noen liker ikke å være hjemme. Men vi velger å ha barna hjemme til de er 2 ialefall. Ingen dyre ferier her i gården;)

Ja, det tror jeg og. Jeg må manne meg opp for å ringe sjefen i morgen og høre om muligheten for ulønnet permisjon ut året. Tenker at bare noen få måneder kan gjøre litt forskjell det også, selv om jeg gjerne skulle vært hjemme til hun er to år:)
 
Ja, det tror jeg og. Jeg må manne meg opp for å ringe sjefen i morgen og høre om muligheten for ulønnet permisjon ut året. Tenker at bare noen få måneder kan gjøre litt forskjell det også, selv om jeg gjerne skulle vært hjemme til hun er to år:)
Klart det vil hjelpe:) Jeg har selv jobbet i barnehage og da bestemte jeg meg for at når jeg får barn vil jeg utsette starten hvis jeg kan. Det kommer jo helt an på hvordan barns er. Men det er mange som sliter i starten. Men etterhvert trives og venner jo alle sammen seg til det.
 
Man må gjøre det man føler er rett for sitt barn. Her har de 2 eldste begynt rundt 1 års alder og det gjør minsten også :) vet at de får det godt å bhg :) har selv jobbet der i noen år før jeg gikk over til å jobbe I skolen som ligger 1 minutt unna ;)
 
Back
Topp