Erfaringer med tøybleier?

Tittetitt

Glad i forumet
Julibarna2014
Samboer og jeg vurderer tøybleier når vi får en liten. Er det noen som har erfaring med det eller som selv vurderer det? Jeg tenkte eventuelt å kjøpe fra ebay da det er mye billigere enn fra nettbutikker i Norge.

Brukte tøybleier på minste jenta mi. Måtte desverre slutte da hun er atopisk, så hun tålte ikke fukt i mot huden.
Sjekk inne på tettinntil.com.  Der er det ett eget tøybleieforum. Der kan man få mange tips,råd og veiledning. Bl.a på størrelse, hvilke type bleier osv. Selv brukte jeg for det meste aio(alt i ett) og lommebleier. Litt etter jeg ble vant med bleier så prøvde jeg meg på formsydde. Vet og at mange velger å bruke brettebleier i starten.

skriver for å se innlegg..

Jeg har tenkt på det. Har aldri brukt det på sønnen min. Rett og slett fordi jeg har synes det er ekkelt. Har inbilt meg at det er vanskelig å få vekk alle bakterier. Men jeg har lest at det er fullt mulig hvis man gjør det på riktig måte :) Mye billigere enn vanlige bleier også er det visst. Desverre er det uaktuellt for sambo.. Han har ingen gode grunner hvorfor heller, bare at han ikke gidder.. :P

ønsker4mann skrev:
Brukte tøybleier på minste jenta mi. Måtte desverre slutte da hun er atopisk, så hun tålte ikke fukt i mot huden.
Sjekk inne på tettinntil.com.  Der er det ett eget tøybleieforum. Der kan man få mange tips,råd og veiledning. Bl.a på størrelse, hvilke type bleier osv. Selv brukte jeg for det meste aio(alt i ett) og lommebleier. Litt etter jeg ble vant med bleier så prøvde jeg meg på formsydde. Vet og at mange velger å bruke brettebleier i starten.

atopisk eksem? e d bedre med vanlige bleier då? lurer siden eg sjøl har atopisk eksem (:

Det er fakta IKKE billigere enn vanlige bleier (man trenger ikke kjøpe libero) og heller ikke mindre skadelig for miljøet grunnet MYE vaskemaskin vask, bruk av såpe og man bruker mye strøm. Så jeg lurer egentlig litt på hvorfor folk velger å bruke tøybleier. Jeg tar ikek økonomi og miljøbesvarelse som et svar, for det har vist seg å ikke stemme i undersøkelser. ;)

Hvor er disse undersøkelsene? Jeg skulle gjerne sett på disse. Jeg tenker at hvis man vasker hver bleie hver for seg funker det ikke, men hvis man fyller vaskemaskinen helt opp vil det nok være gunstig. I tillegg kan man bruke bleiene til flere barn, ikke bare ett.

Dessuten kan det være interessant å se hvem som ligger bak disse undersøkelsene. Er det uavhengige organisasjoner eller er undersøkelsen feks sponset av et plastbleiefirma..

Tittetitt skrev:
Hvor er disse undersøkelsene? Jeg skulle gjerne sett på disse. Jeg tenker at hvis man vasker hver bleie hver for seg funker det ikke, men hvis man fyller vaskemaskinen helt opp vil det nok være gunstig. I tillegg kan man bruke bleiene til flere barn, ikke bare ett.

Dessuten kan det være interessant å se hvem som ligger bak disse undersøkelsene. Er det uavhengige organisasjoner eller er undersøkelsen feks sponset av et plastbleiefirma..

hehe... jeg leste det i et blad sist jeg var gravid. Mener det faktisk var i foreldre og barn (mulig jeg tar feil) leste det på venterommet hos legen når jeg skulle på kontroll. Og det høres veldig logisk ut... Og i alle fall, om man tjener på det kan det ikke være så mye..... de fleste bruker vel tørketrommel på de i tillegg. Og man orker vel ikke spare på MASSE MASSE bleier så man vasker så sjelden som mulig. Jeg ser bare ikke ehlt hva som er så bra med det. Bedre for babyens hud er det ikke, for de papirebleiene de lager nå er bra for huden. De anbefaler ikek tøybleier til de med eksem eller utslett. Man går mer fuktig og om vinteren kan barnet fortere bli kaldt om amn ikke bytter ofte. Men kjære vene..... kjør på! :) Er sikkert positive ting også, bare at jeg ikek ser de ;)

mammamoren skrev:
Det er fakta IKKE billigere enn vanlige bleier (man trenger ikke kjøpe libero) og heller ikke mindre skadelig for miljøet grunnet MYE vaskemaskin vask, bruk av såpe og man bruker mye strøm. Så jeg lurer egentlig litt på hvorfor folk velger å bruke tøybleier. Jeg tar ikek økonomi og miljøbesvarelse som et svar, for det har vist seg å ikke stemme i undersøkelser. ;)

Jo, vi må faktisk kjøpe libero :P Eneste han ikke får åpne sår på stumpen av ;)

Det er bra å høre flere meninger. Det er jo derfor jeg spør, det er ikke lett å vite hva man skal velge. Tenker jo mye på miljøet, som visstnok er en kvinnegreie, så jeg ønsker jo å velge det som er det beste. Men hvis det ikke er noen forskjell så velger jeg garanter engangsbleier, det er jo bare så mye enklere (og ikke minst mer behagelig) :)

Aldri brukt tøybleier på mine to barn, og kommer nok aldri til å bruke det på "den planlagte sistemann" heller.
Jeg har meeeer enn nok klesvask om ikke disse bleiene skal vaskes også!

UnniMamma91 skrev:
mammamoren skrev:

Å? Det er veldig rart.... har dere prøvd Landlord sine på rema 1000? De synes vi er veldig gode, og mye rimeligere. Men bruker de først fremst fordi vi liker de og ikek pga prisen. Veksler mellom det og pampers, kommer an på hvor jeg handler. Pampers sine er mykere enn Libero sine, derfor de istedetfor Libero

mammamoren skrev:
Tittetitt skrev:

hehe... jeg leste det i et blad sist jeg var gravid. Mener det faktisk var i foreldre og barn (mulig jeg tar feil) leste det på venterommet hos legen når jeg skulle på kontroll. Og det høres veldig logisk ut... Og i alle fall, om man tjener på det kan det ikke være så mye..... de fleste bruker vel tørketrommel på de i tillegg. Og man orker vel ikke spare på MASSE MASSE bleier så man vasker så sjelden som mulig. Jeg ser bare ikke ehlt hva som er så bra med det. Bedre for babyens hud er det ikke, for de papirebleiene de lager nå er bra for huden. De anbefaler ikek tøybleier til de med eksem eller utslett. Man går mer fuktig og om vinteren kan barnet fortere bli kaldt om amn ikke bytter ofte. Men kjære vene..... kjør på! :) Er sikkert positive ting også, bare at jeg ikek ser de ;)

Hvis du vasker de med full maskin på 60grader og en mild såpe (mild såpe anbefales) og ikke bruker tørketrommel, så sparer du litt. I tillegg til at man bruker de på flere barn. Man betaler kanskje en 12 000 (litt individuellt) på hele bleieperioden. Og deler du det på 3 barn f.eks, så er det ikke kostbart, Det er bedre enn plastikkbleier. bl.a fordi plastikk holder på varme, noe som gjør at pungen til gutte f.eks blir "for varme". Noe som kan føre til dårlig sædkvalitet. Det er også sagt at barn som bruker tøybleier slutter tidligere med bleier, fordi det blir mer "ubehagelig" å bruke de når de har tisset etc i de.
Ang. miljøbesparelse: DU SPARER MILJØET FOR SØPPEL!

Har brukt tøybleier, og vil bruke det igjen!

Tittetitt skrev:
Det er bra å høre flere meninger. Det er jo derfor jeg spør, det er ikke lett å vite hva man skal velge. Tenker jo mye på miljøet, som visstnok er en kvinnegreie, så jeg ønsker jo å velge det som er det beste. Men hvis det ikke er noen forskjell så velger jeg garanter engangsbleier, det er jo bare så mye enklere (og ikke minst mer behagelig) :)

Var derfor jeg skrev det. For det er en sånn typisk jentegreie at man skal være flinke og naturvennlige og "økologiske", men etter alt jeg har hørt og lest og hvis man tenker gjennom det selv, så er det ikke så heroisk med tøybleier som det først høres ut. Papirbleier nå til dags er også mye mer nedbrytbare i naturen enn de var før, så tror det er mye hipp som happ, og jeg TROR at vanlige papirbleier føles bedre å ha på for barnet. :) Så jeg fniser litt av de som tror de er litt"heltinner" som "skryter/sier høyt" at nei de bruker bare tøybleier, for det er så fantastisk for miljøet og barnet. ;) Men likevel farter også gjerne familien rundt i to biler, kjører egen båt hele sommeren, flyr histen og pisten, bruker haugevis med tørkerull istedet for kluter (dere ser poenget.....) ofte blir det litt komisk i mine øyne! ;)

Trailer Smurf skrev:
ønsker4mann skrev:

atopisk eksem? e d bedre med vanlige bleier då? lurer siden eg sjøl har atopisk eksem (:

For jenta mi så var det best med vanlige bleier ja. Tøybleien vil alltid vært litt fuktige inn mot huden, og dette gjorde at jenta mi fikk veldig hissige utbrudd på stumpen når hun hadde eksemutbrudd. Hun så ut som ei kjøttkake på stumpen under utbruddene. Periodevis var hun nærmest eksem fri og da gikk det relativt greit med tøybleier(var litt sår da og, men ikke så ekstremt ille).

Dersom du får tøybleiedilla(slik jeg hadde) så blir det ikke billigere, men dersom du bruker fornuft, kjøper brukte bleier og selger de igjen når du skifter størrelse så blir det billigere. Enda mer er det å tjene dersom du bruker brettebleier.

Selv kommer jeg ikke til å gå for tøybleier på 4 mann, enkelt og greit for jeg har nok med 4barn og klesvasken som følger med der, om jeg ikke skal øke på klesmengden. Og er ikke noe jeg vil bruke tid på når da vil ha 4 barn som vil ha oppmerksomheten.

Det er og ganske vanlig å begynne med tidlig dotrening/pottetrening når man bruker tøybleier. Dette kommer under benevelsen EC.(Ellimination comunication).

mammamoren skrev:
UnniMamma91 skrev:
mammamoren skrev:

Å? Det er veldig rart.... har dere prøvd Landlord sine på rema 1000? De synes vi er veldig gode, og mye rimeligere. Men bruker de først fremst fordi vi liker de og ikek pga prisen. Veksler mellom det og pampers, kommer an på hvor jeg handler. Pampers sine er mykere enn Libero sine, derfor de istedetfor Libero

De værste er coop bleiene. Da får han både utslett og sår :(
Landlord har vi bare prøvd en gang faktisk, og jeg tror det gikk fint, men det har liksom ikke blitt til at vi har kjøpt det mer, for vi handler alltid på kiwi. Pampers har vi også prøvd en periode, men sluttet fordi jeg fikk høre at det var noe lotion i de eller noe som ikke var bra (aner ikke om det stemmer da).

Sunshine1983 skrev:
mammamoren skrev:
Tittetitt skrev:

Hvis du vasker de med full maskin på 60grader og en mild såpe (mild såpe anbefales) og ikke bruker tørketrommel, så sparer du litt. I tillegg til at man bruker de på flere barn. Man betaler kanskje en 12 000 (litt individuellt) på hele bleieperioden. Og deler du det på 3 barn f.eks, så er det ikke kostbart, Det er bedre enn plastikkbleier. bl.a fordi plastikk holder på varme, noe som gjør at pungen til gutte f.eks blir "for varme". Noe som kan føre til dårlig sædkvalitet. Det er også sagt at barn som bruker tøybleier slutter tidligere med bleier, fordi det blir mer "ubehagelig" å bruke de når de har tisset etc i de.
Ang. miljøbesparelse: DU SPARER MILJØET FOR SØPPEL!

Har brukt tøybleier, og vil bruke det igjen!

Vel, vi er uenige! Mye MYE MYE styr for å spare lite. Men enhver sitt valg, jeg kommer aldri til å bruke det. Og som det ble skrevet enger oppe her. Har rikelig med klesvask fra før, og hvis man ikek skal bruke tørketrommel heller blir jo huset flott, fullt i bleier på tørk konstant. Nei takk. For MYE negativt og rett og slett VELDIG LITE positivt i mine øyne. 

Ser noen lengre her oppe sier at dagens engangsbleier er veldig hurtig nedbrytbare er helt feil. I dagens papirbleier finnes det knapt nok papir igjen, men er fylt og blandet med masse annet, lite miljøvennlig og lite ndbrytbare stoffer.

Skal finne info om det, og legge ut link om det. Men det tar veldig lang tid før ei engangsbleier er helt nedbrutt.

"Engangsbleier er dårlig egnet for gjenvinning. Havner de på "fyllinga" vi de
brytes sakte ned og avgi den kraftige klimagassen metan. Havner de i et
forbrenningsanlegg, gjør fuktigheten at man får lite nytte i form av varme og
energi igjen for å brenne dem."

Sitat fra grønn hverdag.

Back
Topp