Erfaringer med sykemelding pga bekkenløsning

Lulu_

Flørter med forumet
Januarlykke 2020
Hei!

Lurer på om det er flere som er 100% sykemeldt pga bekkenløsning her?

Jeg ble det nettopp. Har hatt smerter siden før jeg visste at jeg var gravid, og slet med det i forrige svangerskap også. Nå har det blitt mye verre, og noen dager klarer jeg ikke gå uten krykker. Jeg har gått jevnlig til fysioterapaut, og den siste tiden også kiropraktor. Begge disse anbefalte på det sterkeste at jeg ikke burde jobbe sånn som det er nå. Jeg har en fysisk krevende jobb, i tillegg til en aktiv ettåring hjemme som jeg helst også vil ha overskudd til.

Jeg dro til fastlegen for å få sykemelding, og opplevde at hun var veldig motvillig til å sykemelde meg 100%. Jeg får ingen tilrettelegging på jobb, og prøvde å forklare henne situasjonen, men synes ikke jeg fikk noe forståelse for hvor vanskelig dette er. Hun sa hun ikke hadde lov å sykemelde meg mer enn 8 uker i 100% pga aktivitetsplikten, at man måtte ha spesielle grunner for å være sykemeldt lenger enn det. Jeg håper jo selvfølgelig at jeg blir bedre, men det er vel dessverre ganske realistisk at jeg ikke blir det, med tanke på hvordan det utviklet seg i forrige svangerskap. Nå er jeg altså kjempebekymret for hva jeg skal gjøre når legen ikke lenger vil sykemelde meg, er redd for å dra strikken for langt sånn at jeg også får plager i etterkant.

Skal sies at i forrige svangerskap fikk jeg svangerskapspenger pga jobben min, noe fastlegen mener jeg ikke er berettiget, til tross for kjemiske stoffer, risiko for slag og bitt og tunge løft...

Noen som har lignende erfaringer? Hva skal man gjøre? Har jo ikke råd til å ta ulønnet permisjon fram til januar:arghh:
 
Høres ut på meg som at du bør bytte lege... Men jordmor kan søke svangerskapspenger for deg
 
Jeg er 100% sm, og har en lege som mener at det der kjenner jeg best selv. Å jobbe sånn som jeg er nå er helt uaktuelt.. jeg har det mest fremme i symfysen denne gangen. Hvis jobben ikke kan legge til rette for deg, så tenkte jeg at du har krav på svangerskapspenger jeg da...? Men mulig jeg tar feil der altså. Stå på ditt, og bytt fastlege hvis det fortsetter sånn!!
 
Hei!

Lurer på om det er flere som er 100% sykemeldt pga bekkenløsning her?

Jeg ble det nettopp. Har hatt smerter siden før jeg visste at jeg var gravid, og slet med det i forrige svangerskap også. Nå har det blitt mye verre, og noen dager klarer jeg ikke gå uten krykker. Jeg har gått jevnlig til fysioterapaut, og den siste tiden også kiropraktor. Begge disse anbefalte på det sterkeste at jeg ikke burde jobbe sånn som det er nå. Jeg har en fysisk krevende jobb, i tillegg til en aktiv ettåring hjemme som jeg helst også vil ha overskudd til.

Jeg dro til fastlegen for å få sykemelding, og opplevde at hun var veldig motvillig til å sykemelde meg 100%. Jeg får ingen tilrettelegging på jobb, og prøvde å forklare henne situasjonen, men synes ikke jeg fikk noe forståelse for hvor vanskelig dette er. Hun sa hun ikke hadde lov å sykemelde meg mer enn 8 uker i 100% pga aktivitetsplikten, at man måtte ha spesielle grunner for å være sykemeldt lenger enn det. Jeg håper jo selvfølgelig at jeg blir bedre, men det er vel dessverre ganske realistisk at jeg ikke blir det, med tanke på hvordan det utviklet seg i forrige svangerskap. Nå er jeg altså kjempebekymret for hva jeg skal gjøre når legen ikke lenger vil sykemelde meg, er redd for å dra strikken for langt sånn at jeg også får plager i etterkant.

Skal sies at i forrige svangerskap fikk jeg svangerskapspenger pga jobben min, noe fastlegen mener jeg ikke er berettiget, til tross for kjemiske stoffer, risiko for slag og bitt og tunge løft...

Noen som har lignende erfaringer? Hva skal man gjøre? Har jo ikke råd til å ta ulønnet permisjon fram til januar:arghh:
Sniker..
Som å lese om meg.
Men jeg ble 100% sm hele svangerskapet pga alvorlig bekkenløsning. I det forrige svangerskapet var jeg gradert sykemeldt - men det ødela bekkenet mitt totalt. Burde vært 100 % sm den fangen også.

Bare tull det legen din sier om aktivitetsplikten etter 8 uker. Er du for dårlig til å kunne jobbe, så er du det. Det eneste legen din trenger å gjøre er å skrive at det er svangerskapsrelatert. Null problem med nav.
 
Sniker..
Som å lese om meg.
Men jeg ble 100% sm hele svangerskapet pga alvorlig bekkenløsning. I det forrige svangerskapet var jeg gradert sykemeldt - men det ødela bekkenet mitt totalt. Burde vært 100 % sm den fangen også.

Bare tull det legen din sier om aktivitetsplikten etter 8 uker. Er du for dårlig til å kunne jobbe, så er du det. Det eneste legen din trenger å gjøre er å skrive at det er svangerskapsrelatert. Null problem med nav.
Takk - jeg kunne heller ikke skjønne at det skulle være noe problem, kjenner jo til flere som har vært sykemeldt hele svangerskapet uten at jeg har hørt at det var problematisk. Det føles jo som at legen ikke tar meg på alvor, og det er ingen god følelse å måtte forsvare seg for legen, i tillegg til at man kjenner på forventninger fra alle andre rundt om at man skal være frisk og jobbe og fungere...

Jeg kommer til å bytte fastlege. Har vurdert det lenge på grunn av hvor kald og lite forståelsesfull hun virker, men nå er det nok kjenner jeg.. Jeg gråt når jeg gikk ut derifra med sykemeldingen sist:pale
 
Første svangerskap var jeg sykemeldt hele svangerskapet pga bekkenløsning. Men det var fysioterapeuten som sykemeldte meg.

Så om du går jevnlig til fysioterapeut eller kiropraktor, kan du heller be de sykemelde deg istedenfor legen din :)

Det 8 ukers greiene legen din snakker om er bare tull.

Jeg ble befruktet 15.-16. april og var dårlig allerede fra 18. april, tro det eller ei. Har vært sykemeldt pga hyperemesis siden 16. mai og kommer nok til å være det hele svangerskapet da det ikke gir seg. Er 25+1 i dag. Har uansett mye trøbbel med bekkenet mitt, så får sykemelding for det dersom jeg skulle bli kvitt hypermesisen (håper så syyyyyyykt at jeg blir kvitt den!), og da regner jeg med at enten fysioterapeuten eller kiropraktoren min henviser meg videre istedenfor legen min. Får se hvordan det blir.

Syns du burde bytte lege as! Eventuelt be legen stikke argumentet sitt langt opp i rassen der sola ikke skinner.

God bedring forresten :) Håper det ordner seg for deg!
 
Jeg er også 100% sykemeldt og har vært det langt over 8 uker nå, men pga kvalmen. Jeg går ikke tilbake og har vært i dialog med nav. Det eneste som kreves for å få sykepenger lengre er skriv fra legen og arbeidsgiver om at all tilrettelegging er utprøvd og det går likevel ikke an å jobbe. Men i bunn og grunn ville jeg bare anbefalt deg om å gå til en annen lege eller la jordmor søke svangerskapspenger
 
Jeg har også vært sykmeldt over åtte uker nå, og der har legen selv ordnet så det kommer opp på nav at det ikke er krav til aktivitet pga tilstanden min.
 
Back
Topp