Erfaring med igangsettelse?

Bby08/21

Andre møte med forumet
I morgen er den store dagen her for min del. jeg kjenner at jeg er sååå innmari nervøs og spent. Har dere noen erfaringer med å bli satt i gang? Gjør det vondt med ballong og hvor lang tid tok det fra ballong til fødsel?
 
Jeg har ikke blitt satt i gang, men vil bare ønske deg masse lykke til! :) Er flere på juli-forumet som akkurat har gått igjennom det samme som deg nylig, så kan være lurt å spørre der.
 
Heller ikke erfaring, vil bare si lykke til! Snart er bebis her! :happy::Heartred
 
Jeg ble satt igang. For min del så tok det lang tid før det skjedde noe. Fikk ballong satt inn på en mandag, den datt ut etterhvert uten å ha noe effekt. Litt vondt å sette den inn, da jeg er konisert. Så fikk jeg sånn hormonstrimmel/tablett satt opp på tirsdag og vannet gikk natt til onsdag. Det hadde fortsatt ikke skjedd så mye annet enn vannavgang, så da ble det bestemt at de skulle tøye ut litt på livmormunnen. Det var ganske vondt. :facepalm: Men da fikk jeg iallefall rier.
Det hele endte med keisersnitt på torsdagsnatten en gang.

Jeg ble satt igang pga svangerskapsforgiftning og var nok ikke moden i det hele tatt.
Men vi satser på at du er klar og at det går raskere for deg... :happy:
 
Ble satt igang forrige gang, men da uten ballong pga konisering som gjorde det umulig. Så ble litt langtrukkent siden jeg måtte igjennom pillekuren over 2 dager som ikke ga så mye som en kynner.

Ble bare liggende på obs-posten og tvinne tomler siden vi ikke fikk forlate rommet pga korona-nedstengning.

Men veldig god erfaring med dryppen de så satte på dag 3 når de fikk fødestue ledig :) Riene startet og bebis var ute på 4-5 timer :)

Så jeg vil uansett si meget god erfaring med igangsett, hvis vi bare kunne gått rett på dryppen :)
 
Jeg ble satt i gang i uke 38 med mitt første, kom inn på en mandags morgen, satte inn ballongen (litt ubehagelig men gikk veldig fint) var umoden da, husker ikke helt, men den kom ikke ut av seg selv så den ble dratt ut tror jeg, begynte med piller, og etter den 3 runden tok riene seg opp, så ble han født på onsdag ettermiddag :) Jeg blir igangsatt denne gangen også, usikker på om det blir i 38 eller 39 denne gangen, men håper det går litt fortere med andremann :p dog ikke noe å grue seg for, masse lykke til! <3
 
Lykke til! Jeg ble satt i gang med tabletter og trengte 5 før det skjedde noe. Ikke vondt, og man får jo god tid til epidural siden de har kontroll på alt sammen! Det går bra!
 
Fikk satt inn ballong mandag. Veldig ubehagelig må jeg nesten si. Skjedde ingenting, den ble tatt ut tirsdag kveld. Fikk ei modningspille «å sove på». Våknet i seks-tiden onsdag med svake regelmessige rier. Vannet ble tatt halv åtte og så gikk det i ekspressfart til han var ute litt over elleve.
Tredje fødsel, men første igangsetting.
 
Tredje fødsel og første igangsetting. Satt inn ballong en fredag, det gjorde ikke vondt. En del morningsrier utover ettermiddagen og kvelden, men fikk sovet greit den natta. Ballongen datt ut lørdag morgen da jeg sto opp og gikk i dusjen. :) Fortsatt svake modningsrier som jeg pustet meg gjennom. Ble sjekket på sykehuset rundt 12, faktisk 3-4 cm åpning, men fortsatt ikke avflatet så fikk en pille med cytotec. Ny vurdering utpå ettermiddagen, fikk da en pille til, for dem ønsket ikke å ta vannet for å slippe stormrier og unødvendige rier. Ved midnatt lørdag bestemte vi å ta vannet neste morgen og fikk litt smertestillende. Men hadde tatt seg opp med vondere rier og jeg fikk ikke sovet spesielt mye, de kom tettere og tettere. Så gikk vannet på morgenen og etter to timer ble babyen født. Følte meg godt ivaretatt og overvåket. :) Den raskeste fødselen av alle tre.
 
Oi, spennende! Har kun blitt satt igang med modningspille første gang og andre gangen tok de bare vannet. Varigheten ble som en helt ordinær fødsel, men fikk mye maserier som ikke gjorde så mye for framgangen med første. Gikk hele dagen med dem og fikk morfin på kvelden så jeg skulle få sove. Våknet i 03-tiden på natta av sterke rier og hun kom ut 09:30.

Måtte få drypp med andremann etter de tok vannet fordi det ikke skjedde så mye. Det var noe dritt. :p Enten var det for svake rier, men da de skrudde opp til neste hakk kom riene altfor tett og var for kraftige. :p 4cm åpning rundt kl 16 og han var ute 19:58.

Fra start til slutt tok vel andremann 9 timer og førstemann nesten et døgn (var umoden da)

Tidsbruken får du ta med en klype salt, jeg husker ikke helt nøyaktig :p Er plutselig blitt 9 og 6 år siden....
 
I morgen er den store dagen her for min del. jeg kjenner at jeg er sååå innmari nervøs og spent. Har dere noen erfaringer med å bli satt i gang? Gjør det vondt med ballong og hvor lang tid tok det fra ballong til fødsel?

Hvordan går det/gikk det?

Min tur i morgen, forhåpentligvis, og gruer meg som bare fy!
 
Ble satt i gang forrige svangerskap grunnet langvarig vannavgang. Fikk to modningspiller, og var akkurat 3-4 cm ca 7 timer etter at jeg fikk første pille og kunne derfor gå over til føde, ellers måtte far reist hjem da besøkstiden sluttet.

Derifra fikk jeg drypp for å øke på med rier. Fikk etterhvert epidural, og hadde det litt bedre. Fikk slappet av litt. Ellers gikk det 8 timer med aktiv fødsel. Dra 4-10 cm åpning på 8 timer. Husker ikke hvor lang utdrivningsfasen var, men det gikk ganske så greit. Totalt 18 timer fødsel. Fikk ikke noe spesielt med rifter. Fikk bare et bittelite pyntesting.

Alle fødsler er forskjellige, og jeg tenker at det er lov å være nervøs og redd. Du skal jo tross alt føde. :) Men benytt deg av jordmødrene der. Si at du er nervøs og redd. De kan hjelpe deg med beroligende ord og mye støtte for at opplevelsen din skal bli bedre :)
 
Sniker!
Ble satt i gang kl 16.30, og kl 01.20 var baby ute. Dette var med mitt første barn :) Ble satt i gang 3 dager før termin, men skal sies at de var uheldige å tok vannet da de skulle sette inn ballongen. Så kan hende det er derfor det gikk så fort :hilarious:
 
Hvordan går det/gikk det?

Min tur i morgen, forhåpentligvis, og gruer meg som bare fy!
Da har jeg fått satt inn ballong, var langt ifra så ille som jeg trodde det skulle være. Så nå er det bare og vente! Jeg var ganske moden, og hadde 1 cm åpning.
Jeg har noen tak i ryggen og ganske konstante menssmerter. Kjenner det blir litt vondere når jeg er oppe å går.

Gi meg oppdatering på hvordan det går med deg også da! Masse lykke til:signs003
 
Da har jeg fått satt inn ballong, var langt ifra så ille som jeg trodde det skulle være. Så nå er det bare og vente! Jeg var ganske moden, og hadde 1 cm åpning.
Jeg har noen tak i ryggen og ganske konstante menssmerter. Kjenner det blir litt vondere når jeg er oppe å går.

Gi meg oppdatering på hvordan det går med deg også da! Masse lykke til:signs003


Nettopp fått ballong sjøl. Vondt, men hun som satt var på opplæring på avdelingen og var sinnsykt hardhent. Bare å sjekke livmorhalsen gjorde vondt fordi hun bare kjørte på og spekelet var skikkelig vondt. Tok meg selv i å tenke at om dette er minste antydning til forsmak på hva som kommer blir der epidural :nailbiting: Og så fylte hun ballongen før den var på plass noe som var grusomt. Heldigvis tok en annen over og da var det null stress :playful: Så nå sitter jeg her og venter. Litt menssmertefølelse, men jeg er dautrøtt, så får utnytte det og sove litt :)
 
Nettopp fått ballong sjøl. Vondt, men hun som satt var på opplæring på avdelingen og var sinnsykt hardhent. Bare å sjekke livmorhalsen gjorde vondt fordi hun bare kjørte på og spekelet var skikkelig vondt. Tok meg selv i å tenke at om dette er minste antydning til forsmak på hva som kommer blir der epidural :nailbiting: Og så fylte hun ballongen før den var på plass noe som var grusomt. Heldigvis tok en annen over og da var det null stress :playful: Så nå sitter jeg her og venter. Litt menssmertefølelse, men jeg er dautrøtt, så får utnytte det og sove litt :)
Uff, da var nok jeg heldig med de som gjorde det på meg.
Sa de noe om hvor moden du var? På meg sa de jeg hadde 1 cm åpning og hun kunne kjenne hodet
 
Uff, da var nok jeg heldig med de som gjorde det på meg.
Sa de noe om hvor moden du var? På meg sa de jeg hadde 1 cm åpning og hun kunne kjenne hodet

Jeg var nok bare max uheldig :sorry: Glad hun hadde med seg en som tok over for å si det slik!

Jeg fikk beskjed om at hodet ikke var festet, han lå fortsatt litt oppe i kanalen og at jeg var begynt å blir myk, men ikke åpen. Så tolker det dit henne at jeg ikke hadde gått i fødsel av selv med det første :playful:
 
Jeg var nok bare max uheldig :sorry: Glad hun hadde med seg en som tok over for å si det slik!

Jeg fikk beskjed om at hodet ikke var festet, han lå fortsatt litt oppe i kanalen og at jeg var begynt å blir myk, men ikke åpen. Så tolker det dit henne at jeg ikke hadde gått i fødsel av selv med det første :playful:
Uff ja. Håper du er heldigere neste gang du skal sjekkes
hvordan går det med deg? jeg hadde skikkelig vonde modningrier i sta, som har roet seg ned.
så har vært ute å gått en tur i håp om at det skal hjelpe
 
Back
Topp