Erfaring med epidural?

Hadde med første og det var kjempedeilig. Kjente ingen smerter til sugekoppen eller syinga etterpå[:)] Ikke var den vond å ta heller.
Men med meg virka epiduralen lenge etter at ungen var ute[8D] Enda jeg hadde drypp for å få igang riene igjen[8D]

Men med siste var det helt annerledes,riene takla jeg kjempefint og det var ikke så vondt som første fødsel[;)]

Hadde epidural da jeg skulle ha nummer to,ikke noe som helst problem å få den satt inn,men den virket ikke så må ha blitt feilplassert[:@] Sånn bortsett fra det så er ikke noe skummelt[:)]

ORIGINAL: Chinchilla

EPIDURAL

Var redningen for meg!

SIGN!! Jeg hadde hatt rier i SÅ mange timer og var helt utslitt. Ingenting annet hjalp (badekar, akupunktur), så jordmor bestilte! Uten å spørre meg omtrent! Hehe. Jeg kjente INGENTING når de satte den inn! Og den hjalp VELDIG! Hadde den i 3 timer, og jeg fikk sovet litt til og med! Ble helt lam i det ene beinet da! Haha.. Måtte bruke gåstol for å gå til doen... Takker ja til epidural neste gang også!

du blir ikke smertefri av epiduralen, men du får deg en pause :) jeg hadde en utorlig lang fødsel, da var det urolig deilig å få epiduralen så jeg fikk pause og var fri for rier i 1-1,5 time, så jeg fikk hentet litt krefter, så var dte påån igjen ;)

jeg anbefaler epidural :)
syntes ikke dte var direkte vondt å få epidural forresten, men ubehagelig. før det ble kjempegodt :)

Jeg fikk episural, merket ikke at den ble satt engang!
men virkningen fikk jeg ikke oppleve da det plutselig med hasteKS

Jeg skjønner meg ikke på de som velger å ikke ta epidural... det var helt fantastisk deilig og faktisk klare å snakke da jeg hadde rier.. husker jeg gruet meg til å sette den, men det var ikke vondt i det hele tatt.. Jeg skal absolutt ha det neste gang også:)

Epidural var helt himmelen!!! Hadde hatt så vondt lenge så kjente ingenting da de stakk. Epiduralen gjorde at jeg hadde en veeeldig fin fødsel[:)]

Gull verdt for meg i alle fall[:D] Jeg hadde en kjempefin fødselsopplevelse.. og kunne ALDRI ha sagt det uten epidural!

Jeg grudde meg stort til å ta den.. har sprøyteskrekk.. men den var ikke vondt engang! Kjente bare et press i ryggen[:)]

ORIGINAL: turtles

kjente ikke at de satt epiduralen engang!! Den var gull verdt for meg. Fikk slappe av en times tid, og da var jeg klar for resten [:D]
Men den er jo ikke en vidundermedisin som gjør resten av fødselen smertefri da. Ofte blir den gitt som en "pause". Jeg fikk drypp for å få bedre rier etterpå. Da ble det verre og verre (vondere) for hver rie[8D]

Slik var det her og.. :) Fikk den som en pause så fikk sovet litt, men slo den av da det var tid for the real shit.. ! høylte etter mer da smertene kom tilbake.. !

ORIGINAL: Chinchilla

EPIDURAL

Var redningen for meg!

Merket knapt at de satte den, var skikkelig utålmodig og måtte jo hele tiden vente på pause mellom to rier.
Først bedøvelse, så epidural - merket bare et lite trykk, ikke mer.
Fungerte tålig bra - tok all smerte på ene siden, 50% på den andre.
Ga meg noen rolige timer før smerten begynte å ta seg opp på slutten - mye på grunn av en gammel ryggskade på siden hvor det bare tok halvparten av smerten.
For min del var det greit, da fikk jeg en naturlig "oppbygging" mot utdrivningsfasen.
Da skal uansett epiduralen skrus ned/av.

Var veldig fornøyd med at jeg valgte epidural - jeg hadde fødselsangst og laget avtale om tidlig epidural.
Hadde fire cm. åpning da jeg kom inn og fikk epiduralen en time etter, og følte at jeg taklet fødselen bra til tross for moderate smerter underveis og den selvfølgelig smertefulle utdrivningsfasen.

Ønsker epidural om det blir en neste gang også. [:)]

Fødte første gang uten epidural mens andre fødsel måtte jeg ha å det var som å komme til himmelen. Var ikke vondt å sette den å hadde ingen bivirkninger etterpå....med meg så hjalp det på fødselen og, etter den begynte å virke ble det fart på sakene, gikk fra 6 cm til full åpning på ca en time.

Ai låvv epidural!!!

Gikk fra 5 til 9 cm på null komma niks, selv om det egentlig var meningen at jeg skulle få slappe av [:D]
Før jeg fikk epidural var det ikke så himla moro å føde, etter at jeg fikk epidural så var det egentlig HELT ålreit! Ble menneske igjen mellom riene, kunne prate normalt og le og spøke med jm og mannen. Måtte få drypp helt på slutten, for pressriene dabbet litt av pga epiduralen, men nå presset jeg jo i over 1 time også, uten at hun rikket seg en millimeter - så hvis hun ikke hadde sittet så himla godt fast som den stjernekikkeren hun var, så hadde jeg gjerne fått henne ut uten drypp [:D]
Lurer på om epiduralen også gjorde at jeg ikke opplevde det som dramatisk å bli klippet og ha en bøling med folk på magen min for å trykke ungen ut - enten var det epiduralen eller så var det den fantastiske jordmoren [:D]

Kjente ikke noe særlig da den ble satt, så det var ikke noe å grue seg for.

Men den funka ikke på meg. Enten var det fordi at riene satt i ryggen, eller så var det fordi at den ble satt feil. Det vet jeg ikke. Jeg fikk en liten halvtime med litt svakere rier, etter det så var det på'n igjen. De skrudde opp doseringen, men det var fremdeles ingen effekt, bortsett fra at beina ble bedøvd og jeg fikk svakere rier. Så da var det på med drypp og fandens oldemor. [:@][:@]

Uff nei, jeg vet ikke om jeg vil ha epidural igjen. Men jeg likte ikke lystgassen heller, ble bare kvalm og uvel.

Hvordan jeg skal greie en fødsel til det vet ikke jeg. Det er jo en av grunnene til at det ikke er tette barn her i huset også. [&:]

Epidural var himmelen[:D]
Hadde ikke opphold nok mellom riene til å kunne sette den da, så fikk satt den i en ri (kjente ikke forskjell på når jeg hadde ri, og mellomrommet... føltes som en sammenhengende ri[:(]) og kjente ingenting.
Tok ikke lang tid så var jeg helt smertefri gjennom hele resten av fødselen! Kjente ingenting utenom litt dritetrang[:D]
Tror fødselen min hadde tatt mye lenger tid uten epidural, brukte 5 timer til "gode" 4 cm, fikk epidural og fikk full åpning på mindre enn 3 kvarter[:D]

Har gått igjennom to fødsler...

Første gangen var uten, og det var et smertetorturhelvete!!

Andre gangen fikk jeg epidural - og SERIØST - jeg kjente ikke riene eller noen ting. Jeg sov til jeg hadde 8 cm åpning. Da tok de vannet, og først da kjente jeg noe.. Vondt en halvtime, også var hun ute etter 2 pressrier... DRØMMEFØDSEL! [:D]

Trodde det skulle være verre å sette inn epiduralen, men det gikk helt fint.. Var som å komme til himmelen [:)]

Merket ikke at de satte den! Funket gjerne litt for mye hos meg, for kjente ingenting av smerte,heller ikke at jeg hadde press rier, jordmor måtte fortelle meg når jeg sku presse, klippingen,sugekopp og sying kjente jeg ingenting til!!!

Hører jo me til historien at de glemte å slå av epeduralen etter at jeg hadde født!![8|]

Jeg kjente ikke at den ble satt og den virka helt perfekt. Kjente ikke pressriene før de hadde skrudd laaangt ned- måtte gløtte bort på ctg-maskinen for å se når jeg hadde rie.

Riene ble litt mindre effektive av den da,så jeg måtte få drypp.

Med andremann gikk fødselen så fort at det står i partogrammet mitt, ønsker epidural, rekker det ikke [8D]

Back
Topp