Erfaring med Cipralex??

Lilledesember´16

Blir kjent med forumet
Desemberskatter 2016
Hei stiller et spørsmål for min søster! Noen her som her har erfaring med cipralex?
Hvordan fungerte det for deg, og er det mye bivirkninger?

Min søster sliter mye med angst i perioder, og fikk akkurat resept på cipralex.
 
Det er litt forskjell fra person til person, men dette er jo en "snill" variant av antidepressiva fremfor mye annet. Men noen får bivirkninger av dette og..

Selv fungerer jeg veldig fint på Cipralex etter å ha forsøkt mye forskjellig. Jeg har ingen bivirkninger, og føler meg heller ikke flat eller tom av denne, den gir meg bare litt hjelp. Men som sagt, dette kan variere fra person til person :)
 
Jash, fungerte jo greit nok. Jeg fikk det pga depresjon da. Bivirkninger i starten, men det gikk over. Det som derimot ikke gikk over er at jeg gikk opp 40-50 kg av å gå på de.... Det sliter jeg med enda, mange år etter at jeg sluttet på dem. Jobber med saken da :)
 
Jash, fungerte jo greit nok. Jeg fikk det pga depresjon da. Bivirkninger i starten, men det gikk over. Det som derimot ikke gikk over er at jeg gikk opp 40-50 kg av å gå på de.... Det sliter jeg med enda, mange år etter at jeg sluttet på dem. Jobber med saken da :)

Fikk du økt matlyst, eller bare la du lettere på deg enn ellers?

Min søster har bare gått på dem i 2 uker, og sier hun sliter med å få i seg mat på grunn av 0 Matlyst og kvalme. Hun har en del ekstra vekt på kroppen fra før, så hun er veldig redd for å legge på seg mer av medisinen..
 
Det er litt forskjell fra person til person, men dette er jo en "snill" variant av antidepressiva fremfor mye annet. Men noen får bivirkninger av dette og..

Selv fungerer jeg veldig fint på Cipralex etter å ha forsøkt mye forskjellig. Jeg har ingen bivirkninger, og føler meg heller ikke flat eller tom av denne, den gir meg bare litt hjelp. Men som sagt, dette kan variere fra person til person :)

Ja det vil nok ikke bli helt likt for alle, hun var veldig nysgjerrig på om det var flere symptomer som gikk igjen hos folk :)
Hun har gått på dem i kun 2 uker, men sliter nå med veldig dårlig matlyst og kvalme..

Har du gått på cipralex lenge ?
 
Hei!
Jeg gikk ikke opp et gram av Cipralex. Det har mye (les: så og si alt) med hva man putter inn, og hvor mye man rører på seg å gjøre.

Bivirkninger har de fleste medisiner i begynnelsen, men det går som regel over.
Ikke gi opp selv om det kan være slitsomt i starten.

Jeg fikk hetetokter, nattsvette, mareritt og hodepiner, men det gikk over etter noen uker.
De fungerte veldig fint for meg. :)
Bare pass på å ikke stå på dem unødvendig, og gå i terapi. Piller alene har aldri kurert noen for depresjon/angst. ;)
Bruk også GOD tid på å trappe ned når det skal sluttes igjen.
Jeg brukte over dobbelt så lang tid som anbefalt, og fikk allikevel så store problemer med seponeringssymptomer, at legene lurte på om jeg hadde svulst på hjernen pga alle symptomene..
(Det skjer ikke alle, men mange.)

God bedring til søsteren din! <3
 
Fikk du økt matlyst, eller bare la du lettere på deg enn ellers?

Min søster har bare gått på dem i 2 uker, og sier hun sliter med å få i seg mat på grunn av 0 Matlyst og kvalme. Hun har en del ekstra vekt på kroppen fra før, så hun er veldig redd for å legge på seg mer av medisinen..

Begge deler. Kombinert med skade, slik at jeg ikke klarte å trene, så ble det ille. Men jeg snakket med ei som hadde funnet en oversikt over antidepresiva, der sto Cipralex på andreplass av hvilken medisin flest går opp i vekt av. Hun sa at man ofte kan få sterkt søtsug. Og sterkt søtsug sliter jeg med enda, flere år etter at jeg sluttet.
For min del ble det avbrudd i terapien, og jeg fikk avslag på å begynne på igjen (selv om de lovte at det ikke skulle være et problem), så jeg gikk på dem i 2 1/2 år uten samtaleterapi, der min fastlege bare skrev ut nye resepter til meg uten å vurdere behovet. Imens ble jeg bare større og større. Til slutt fikk jeg nok, og sluttet på medisinene av meg selv. Det er ikke noe jeg vil anbefale noen å gjøre, selv om det gikk helt smertefritt for meg. Jeg brukte veldig lang tid på å kutte ned, og hadde lest mye om seponeringssymptomer. Men jeg hadde ingen tillit til legen min, og ingen andre som støttet meg i min kontakt med psykiatrien heller.
 
Ja det vil nok ikke bli helt likt for alle, hun var veldig nysgjerrig på om det var flere symptomer som gikk igjen hos folk :)
Hun har gått på dem i kun 2 uker, men sliter nå med veldig dårlig matlyst og kvalme..

Har du gått på cipralex lenge ?
Jeg har gått på Cipralex i 5 år. Så jeg må ærlig innrømme at jeg ikke husker symptomene jeg hadde ved oppstart. Men det tar en stund før systemet blir vandt med det også.
 
Vet at en del også går opp av denne. Jeg gjør heldigvis ikke det, men gikk en gang på Zyprexa og da gikk jeg opp 25 kg på 6 måneder. Det var ikke heldig, så forstår at endel tenker på det også.
 
Jeg har gått på Cipralex siden mars/april. Hadde noen symptomer i starten, blant annet nedsatt matlyst/interesse for mat. Bivirkningene som henger igjen er at jeg blir fort trøtt, fort svimmel, har merkelige drømmer og nedsatt sexlyst.

Skal til legen snart, og har planer om å ta spørre om Brintellix er et alternativ for meg, spesielt pga bivirkningene jeg får sv Cipralexen.
 
Reseptfri antidepressiva - https://no.restilen.com Jeg har brukt Restilen i mange år. Tar de for angst og depresjon. For meg så er Restilen helt fantastisk. Restilen sørger for at jeg klarer å holde hodet over vannet og at verken angsten eller depresjonen blir for overveldende for meg og tar fullstendig over hverdagen.
 
Last edited:
Back
Topp