Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
ORIGINAL: AnitaB
Men gjør som meg; Frys salamien i fryseboksen i 3 dager,så kan du trygt spise den etterpå.Et tips jeg fikk av jordmora mi[:)]
I min fryser har jeg et lager,hehe..Elsker salami skjønner du[;)]
ORIGINAL: mom4the1time
har spist salami jeg... men det er fordi jeg ikke orker å høre på alle de forskjellige tingene man må holde seg unna. Kan jo nesten ikke spise noe da jo. :/
ORIGINAL: Camilla81
Ja, salami er spekemat. I verste tilfelle om man spiser noe som inneholder toxoplasmose..(blir smittet av denne parasitten), så kan barnet bli blind eller få hjerneskade. Det er best å holde seg unna dette som med alkohol.
ORIGINAL: LindaH84
ORIGINAL: Kattejenta
Åååh, har så lyst på sånn skikkelig RØD dansk salami med majones...!! Blir det første jeg skal ha på skiven etter jeg har fødd [:D] I og med at Norske helsemyndigheter har gått ut og advart mot spekemat (og ja, salami er spekemat) holder jeg meg unna. Er et veldig lite offer å gjøre for å være på den sikre siden. Hvordor risikere noe når man vet at risken er der?? Skjønner ikke den helt jeg. Er lett å rope hysteri, men når man vet at faren er der, så ligger man unna (logisk for meg ihvertfall...)
Hjelper ikke å fryse maten med tanke på listeria bakterien, og den er skummel [&:] Det eneste som går an er å steke salamien før den spises. Det er visst ikke så værst har jeg hørt.
Jeg spiser det av og til. Grunnen er for at det er det eneste spekepålegget jeg har funnet som har utrolig bra holdbarhet. Jeg liker veldig lite mat egentlig, og skulle jeg ha kutta ut alt man ikke BØR spise når man er gravid, så hadde jeg nok ikke spist stort.
Åååh, har så lyst på sånn skikkelig RØD dansk salami med majones...!! Blir det første jeg skal ha på skiven etter jeg har fødd [:D] I og med at Norske helsemyndigheter har gått ut og advart mot spekemat (og ja, salami er spekemat) holder jeg meg unna. Er et veldig lite offer å gjøre for å være på den sikre siden. Hvordor risikere noe når man vet at risken er der?? Skjønner ikke den helt jeg. Er lett å rope hysteri, men når man vet at faren er der, så ligger man unna (logisk for meg ihvertfall...)
Hjelper ikke å fryse maten med tanke på listeria bakterien, og den er skummel [&:] Det eneste som går an er å steke salamien før den spises. Det er visst ikke så værst har jeg hørt.
Jeg spiser det av og til. Grunnen er for at det er det eneste spekepålegget jeg har funnet som har utrolig bra holdbarhet. Jeg liker veldig lite mat egentlig, og skulle jeg ha kutta ut alt man ikke BØR spise når man er gravid, så hadde jeg nok ikke spist stort.
Det er da ikke så mye man bør holde seg unna? Rødt kjøtt, spekemat og noen spesielle typer fisk og ostetyper.. Lever stor sett som før jeg, eneste jeg har merket skikkelig er suget etter salami [8D]
Rødt kjøtt? Som biff f.eks? Fisk er ikke noe problem her, for spiser ikke sjømat[:'(]
ORIGINAL: Chantii
Synes også det er rart at man velger å spise det når vi blir advart og ikke gjøre det. Men alle må stå for sitt valg som med alt annet. Jeg tar ikke den risikoen for bare å få tilfredstilt mitt eget matbehov, selv om risikoen er minimal.
Hvor er fokuset egentlig... var jo hysteri rundt influensavaksine. Alt man ønsker er jo å bekytte det lille fosteret, men når det kommer til egen nytelse er det ikke lenger så nøye. Er jo selvfølgelig imot røyking og jeg da.
Men vi er forskjellige og det er lov og ha ulike meninger. Gjør det man selv føler seg trygg på, og som er til det beste.
Når man har fått beskjed om at det er helt greit å spise, sålenge det er bra dato på det, så skjønner jeg ikke problemet egentlig.
Men, altfor mange som er gravide, lever nok under kategorien: HYSTERISKE SÅ DET HOLDER! Og da snakker jeg ikke bare om spekemat altså, men de kan verken spise, drikke, røre på seg, jobbe, eller noe som helst, fordi de er livredd for den lille i magen. Vil tro at å være hysterisk er liksåfarlig som kanskje å ta seg en røyk eller spise salami, for hysteri fører til stress, som igjen IKKE er bra for ungen.
Jeg er glad jeg ikke er den typen. Det er selvfølgelig mye jeg har slutta med, men som jeg gleder meg til å kunne gjøre igjen, f.eks. å ri hest. Ikke for det, å ri er egentlig genial trening for rygg og bekken før fødsel, men skulle man falle av, så er det litt småskummelt. Og GUD som jeg savner å kunne ta meg et glass vin, eller en Irish Coffee en gang i blant.
Og, jeg tenker litt sånn som: Siden jeg liker veldig lite mat, skal jeg da slutte å spise helt, eller spise noe som KANSKJE kan være farlig for fosteret? Noen hysteriske mener nok at det er bedre å slutte å spise, men GAWD.. Hva skal ungen få næring av da? Djiises!!