er så utrolig lei meg...

mammzen

Forelsket i forumet
Var på tidlig-ultralyd og sånn blodprøvetaking som de tar istedet for fostervannsprøve i går.
Under ultralyden fant de en forhøyning i nakkefolden på babyen, noe som tyder på kromosomfeil, da gjerne i kromosom 21 som fører til Downs syndrom.[:(][:(][:(][:(]
Verden raste sammen for oss, selv om vi hadde det innerst i tankene pga. min alder.[:(]
Skulle få resultatet av blodprøven i dag mellom klokken 12 og 13, og vente på det klokkeslettet var de lengste i mitt liv...
Så ringte de fra sykehuset da, og kunne meddele meg at risikoen for kromosomfeil var 1% på 17%. Det er for høyt til at de ikke kan utelukke noen feil, derfor må jeg ivei og ta morkakeprøve på mandag.
Får da svar etter 2-3 dager, for å få bekreftet om noe er galt.
Gruer meg sånn til å vente..... det blir lange dager.[:(]
Har ikke sovet noe i natt, og er helt tom i kroppen. Det som IKKE skulle skje, det ser ut til å skje.... Da velger vi pga. min alder og ta abort. Noen vil sikkert dømme meg for det, men jeg orker ikke tanken på det. Blir ikke yngre etterhver vi heller.
Måtte bare få ut min fortvilelse her, vet dere er en fantastisk gjeng her inne.
Syns jeg,vi har brukt opp uflaksen vår når vi mistet sønnen vår pga knute på navlesnoren i uke 38 i mai-07. Men nei, livet er visst ikke for amatører... sukk.[:(]

Så utrolig leit[:(] Var selv på UL i dag, og kan tenke meg hvor fælt det må være å få den beskjeden[:(]

Kan jeg spørre hvorfor du var henvist på tidlig ul og for å ta blodprøver?

Skjønner veldig godt valget ditt, og tror ingen her inne dømmer deg for det!

Håper iallefall at prøvene viser at alt er i orden, det er virkelig deres tur nå!

Jeg ble henvist på tidlig ultralyd og blodprøvetaking pga. min alder. 43 år. Den blodprøven blir tatt istedet for fostervannsprøve, hvis ultralyden ikke inndikerer på at noe er, kan være galt.
Men nå må jeg ta enten morkakeprøve eller fostervannsprøve alikevel, for¨å være 100 % sikker.Grunnen til at jeg velger morkakeprøve er at den kan takes i uke 14 , men fostervannsprøven ikke kan taes før i uke 16. Og så lenge greier ikke jeg og vente med å få ett svar.

ORIGINAL: mammzen

Jeg ble henvist på tidlig ultralyd og blodprøvetaking pga. min alder. 43 år. Den blodprøven blir tatt istedet for fostervannsprøve, hvis ultralyden ikke inndikerer på at noe er, kan være galt.
Men nå må jeg ta enten morkakeprøve eller fostervannsprøve alikevel, for¨å være 100 % sikker.Grunnen til at jeg velger morkakeprøve er at den kan takes i uke 14 , men fostervannsprøven ikke kan taes før i uke 16. Og så lenge greier ikke jeg og vente med å få ett svar.

Det skjønner jeg, den uvissheten er forferdelig!

Masse lykke til med prøven!

Ikke tenk på folk som dømmer uten å være i din situasjon! Du og din kjære må velge det som er riktig for dere, og jeg har full forståelse og respekt for deres valg, uten å kunne svare sikkert på hva jeg selv vil gjøre om UL viser det samme hos meg! Det er DITT liv! Trist lesing, lykke til videre uansett...

Fikk kjempe vondt av deg nå og dere må ha det veldig vondt nå! Respekterer deg så absolutt for ditt valg! Det viser bare at du er voksen nok til å ta en besluttning oppi alt sammen. Krysser alt jeg har for at du skal få et positivt svar på morkakeprøven! Lykke lykke masse til[:)]

Trøsteklem[:)]

Uff, stakkar dere, må ha vært grusomt med en slik beskje. Krysser fingrene for at morkakeprøven gir bedre resultater! Ingen bør dømme deg som ikke har vært i din situasjon. Dere må gjøre det som er best for dere. Sender med en trøsteklem

Så leit at du har det vondt da, det er jo ingen hyggelig beskjed.. Men det er jo ikke sikkert noe er galt da, du må ikke ta alle sorger på forskudd! Selvom det sikkert ikke er lett så prøv og slapp av og tenk gode tanker, vi er ihvertfall mange her som tenker på dere!

uff su triste nyheter.men husk at det kan fortsatt snu.håper på det beste for dere med neste prøve...mange varme tanker for dere.lykke til

så trist å høre[:(][:(]kan jo fortelle deg om en av mine beste venninder som fikk samme beskjeden.hun måtte ta forstervannsprøve,men hadde bestemt seg for å beholde uansett svar!hun satte igang med å forbrede seg på downs,men da svaret kom,fikk hun vite det var en frisk gutt i magen[:D]vet ikke om det hjalp så mye for deg,men det finns hvertfall håp[:)]klem

huff a meg. vet ikke hva jeg skal si jeg. Det var utrolig trist å lese[:(]. Sender dere masse  og håper det går bra på mandag.

ORIGINAL: odins mamma

huff a meg. vet ikke hva jeg skal si jeg. Det var utrolig trist å lese[:(]. Sender dere masse  og håper det går bra på mandag.

ORIGINAL: tingeling1

Uff, stakkar dere, må ha vært grusomt med en slik beskje. Krysser fingrene for at morkakeprøven gir bedre resultater! Ingen bør dømme deg som ikke har vært i din situasjon. Dere må gjøre det som er best for dere. Sender med en trøsteklem

Signerer..
Vet ikke helt hva jeg skal si..[:(]

Så utrolig trist! [:(]Jeg dømmer dere iallefall ikke! Håper dere får beskjed om at ingenting er galt etter morkakeprøven!

Krysser fingrene for at dere får gledelige nyheter. Det er jo ikke sikkert at noe er galt, men jeg skjønner jo likevel at dette var ferferdelig trist, og føler med deg. Vil på ingen måte dømme deg/dere for det valg dere tar, det har jeg full forståelse for.

Krysser fingrne for det beste, og tilbyr en trøsteklem.

Nei, nei, nei. Dette var fryktelig leit. Jeg blir fysisk dårlig av å lese dette. Jeg skal selv til tidlig UL på tirsdag og har tatt de samme blodprøvene du har tatt. Jeg både gruer og gleder meg. Livredd for å få den beskjeden du har fått og fortsatt måtte leve i uvisshet enda flere dager.

Jeg krysser fingre og tær for at neste prøve viser at alt er bra. Jeg er ikke helt sikker på hva du mener med 1% av 17% betyr, men det høres ikke ut som dere har uslåelige odds mot dere (hvis jeg forsår at i 16/17 tilfeller SÅ ER ALT BRA).

Når det gjelder andres dømming, så tenker jeg det samme som deg. Det er dere som skal ta valget - ingen annen. At andre tar andre valg er greit nok.

*krysser fingre*

uff, for en trist situasjon.. Tusen følelser og tanker som dukker opp..
Jeg føler litt med deg siden jeg selv har tenkt på denne tanken ang min altfor høye hcg-verdi. .. Og det er grusomt å føle på, dere får nok rådgivning også vil jeg tro, om det blir påvist. Og det kan sikkert være godt å snakke med fagfolk om dette her, sånn at det valget dere tar føles "lettere" uansett hva det er.
   krysser fingrene for deg..!  Og masse lykke til, ta vare på deg selv nå!

Vil bare si tusen takk for all sympati og forståelse her på forumet. Utrolig godt å få så mye gode tanker i en sånn situasjon. Har vasket hele huset i dag og grått og tenkt og prøvd å tenke på noe annet, men ikke så enkelt... Og det er som Zippi sier, at 17 barn av 18 får ikke diagnosen Downs eller kromosomfeil i det vi har fått beskjed om. Sagt med andre tall så er der BARE..... 6 % av 100% som det er noe feil med. Det vil jo si om vi snur litt på tallene at det er 94% sjanse for at vi får ett friskt barn..... Men tørr ikke håpe og tro på noe. For prosentene har slått feil til for oss mht. gutten vi mistet i uke 38. Da var sjansene 1% av 100% at knute på navlesnoren har dødelig utfall.... Og den ene lille prosenten var oss det...   [:(]    Uff, mye syt og klaging her nå, men ikke så enkelt dette. Klem til alle dere som bryr dere, det varmer.

Forferdelig trist å høre. Forstår at du i din alder velger å ta abort om noe skulle være galt. Du har iallefall min støtte fullt ut i det valget.
Krysser fingrene for at det går bra, og at dere får en flott fremtid uansett[:)]

Å fy faen! Var min første tanke, først miste en i uke 38! Og nå dette! Det er urettfeigt det! Det fortjener dere virkelig ikke.

Krysser fingrer og tær for at alt skal gå bra likevel!

Back
Topp