Er man enten tynn eller feit?

Dramadama skrev:
toneany skrev:
Dramadama skrev:
Jeg har ingen evne til å se på folk om dem har 5 eller 10kg for mye i fettmasse. Men MITT øye og mitt skjønn sier at Tara Lynn er tjukk.
Jeg synes ikke tjukk er et stygt ord, selv om andre synes det.

Kanskje du da burde ta hensyn til at andre syns det da, og være så innsiktsfull at du skjønner at ord kan såre selv om du selv ikke tenker at det betyr det, spesielt siden du selv ikke er "tjukk". Hvis du ikke mener det så anbefaler jeg at du slutter å si det.

Nå er det ikke akkurat sånn at jeg går rundt og sier at folk er tjukke til ansiktet dems da :P
Akkurat nå er jeg faktisk litt tjukk. Har igjen 5kg fra forrige graviditet, pluss at jeg nå begynner på en ny runde ;)

Er det noe bedre at du sier det bak ryggen deres da?
Det er bare holdningene dine til det ordet jeg prøver å ta tak i nå altså,
for jeg tror flertallet oppfatter det som et negativt ladd ord, og de færreste hadde nok blitt glade for å høre at andre syns de var tjukke, selv om det var bare 5 kg.

Og seriøst, 5 kg er ingenting!

glamaria skrev:
Toneany: Hvor fant du vekt og høyde på henne? Jeg kan regne bmi:-)

Jeg bare søkte på navnet hennes og height veight for å se om jeg fant noe, men orket ikke å regne det om til cm og kg før jeg fant bmien. :p

Så enig!
Det er svært sjelden jeg tenker ordet feit/tykk om noen. Jeg sier heller, har litt ekstra, "god", rund eller stor. Ordet "feit" er så negativt ladet at det bruker jeg rett og slett ikke. Tykk, ja da tenker jeg ganske stor overvekt, men jeg ville aldri si det, for det synes jeg blir for uhøflig.
"god", hun var flott proporsjonert, hadde pen hud og flotte former. En vakker dame! Skjønnhet er jo ikke bare under et visst antall kg...

Madinka skrev:
Nå kan jo også begrepet normal (som i normalvektig diskuteres). Forskjellige instanser kommer alltid til å kategorisere og lage normer og rettningslinjer. Det er generelle standarder, og avvik vil alltid forekomme. På godt og vondt.

Jeg er overvektig, både i mine øyne og garantert de aller fleste andres.
Jordmor stusset på hvorfor jeg fokuserte på det ved første samtale, for hun syns ikke at vekten min var noe å kikke ved. Hun mente jeg hadde gode matvaner, hadde en sterk fysikk og når alle prøver var optimale så fungerte kroppen slik den skulle være.

Jeg mener man skal oppmuntre sunn livsstil og være gode rollemodeller for barna sine, men det betyr ikke å oppmuntre mennesker til å veie x antall kilo.

begrepet "normal" kan helt klart diskuteres og bmi er en veeeeldig grov generalisering av sunn vekt. En person som er godt trent og har mye muskler han være overvektig og en person med usunt mye fett kan regnes som normalvektig ifølge bmi. Men noen standarder må man jo ha.

Jeg mener også at man burde oppmuntre til sunn livsstil og gode rollemodeller, og da må de modellene i blader se sunn og normal ut, være normalvektig. Det er vanskelig å se på folk om de trener 3 ganger i uka og spiser fisk 2 ganger i uka, så om modeller som ser sunn ut i realiteten ER så sunn er jo noe annet:-p 

hørte en tidligere model sa at dagens str er mindre en det de var for 15 år siden, noe å tenke på det også
I tilleg så må en tenke slik at en som er tynn kan faktisk være mye dårligere form en en som kansje har 15 kg for mye, det er hvor fette ligger,en som er tynn kan ha mye farlig fett rundt lever og nyrer uten at en kan se det.

Jeg mener også en ska være forsiktig å utale seg om hvordan mennesker er,det kan være en årsak til at det er slik

toneany skrev:

Er det noe bedre at du sier det bak ryggen deres da?
Det er bare holdningene dine til det ordet jeg prøver å ta tak i nå altså,
for jeg tror flertallet oppfatter det som et negativt ladd ord, og de færreste hadde nok blitt glade for å høre at andre syns de var tjukke, selv om det var bare 5 kg.

Og seriøst, 5 kg er ingenting!

Hehe. Nei, er svært sjeldent at jeg sitter og sier at folk er tjukke. Med mindre det er noen veldig tjukke folk på tv'n, og da sier jeg det bak ryggen dems ja :P

toneany skrev:
glamaria skrev:

Jeg bare søkte på navnet hennes og height veight for å se om jeg fant noe, men orket ikke å regne det om til cm og kg før jeg fant bmien. :p

Hmm, jeg finner bare høyden hennes, ingen vekt! Kan du fortelle meg den? ;-) Er så nyskjerrig:-)

bondekone skrev:
hørte en tidligere model sa at dagens str er mindre en det de var for 15 år siden, noe å tenke på det også
I tilleg så må en tenke slik at en som er tynn kan faktisk være mye dårligere form en en som kansje har 15 kg for mye, det er hvor fette ligger,en som er tynn kan ha mye farlig fett rundt lever og nyrer uten at en kan se det.

Jeg mener også en ska være forsiktig å utale seg om hvordan mennesker er,det kan være en årsak til at det er slik

Sant det. Utenom hos cubus faktisk, der er nå størrelse L nå passelig for meg, som bestandig har brukt XL selv da jeg veide mye mindre enn nå, for at det skal være langt nok i armer osv. Så der har størrelsene blitt større. Litt koselig da. :P

Kom på en ting jeg nå, for noen år siden satt jeg og så på en film som jeg tror var fra nittitallet eller noe, og jeg husker jeg tenkte for meg selv at jeg syns den kvinnelige hovedpersonen var litt stor. Plutselig innså jeg hva det var jeg tenkte, og måtte riste meg selv. Hun var jo slett ikke stor, hun var helt normal og flott! Jeg reagerte bare fordi jeg var så vant til at alle jeg så på tv og film var så mye tynnere, iallefall hovedpersonene, så jeg følte nesten at jeg var blitt lurt til å tro at denne dama var stor, noe hun slett ikke var. Man ser at idealene har forandret seg ja.

glamaria skrev:
Madinka skrev:
Nå kan jo også begrepet normal (som i normalvektig diskuteres). Forskjellige instanser kommer alltid til å kategorisere og lage normer og rettningslinjer. Det er generelle standarder, og avvik vil alltid forekomme. På godt og vondt.

Jeg er overvektig, både i mine øyne og garantert de aller fleste andres.
Jordmor stusset på hvorfor jeg fokuserte på det ved første samtale, for hun syns ikke at vekten min var noe å kikke ved. Hun mente jeg hadde gode matvaner, hadde en sterk fysikk og når alle prøver var optimale så fungerte kroppen slik den skulle være.

Jeg mener man skal oppmuntre sunn livsstil og være gode rollemodeller for barna sine, men det betyr ikke å oppmuntre mennesker til å veie x antall kilo.

begrepet "normal" kan helt klart diskuteres og bmi er en veeeeldig grov generalisering av sunn vekt. En person som er godt trent og har mye muskler han være overvektig og en person med usunt mye fett kan regnes som normalvektig ifølge bmi. Men noen standarder må man jo ha.

Jeg mener også at man burde oppmuntre til sunn livsstil og gode rollemodeller, og da må de modellene i blader se sunn og normal ut, være normalvektig. Det er vanskelig å se på folk om de trener 3 ganger i uka og spiser fisk 2 ganger i uka, så om modeller som ser sunn ut i realiteten ER så sunn er jo noe annet:-p 

Man bør samtidig gi et bilde av verden slik den er, ikke slik enkelte vil at den skal være/se ut. Det syns jeg er viktig!
Ved å kun ha slanke og veltrente mennesker gir man et vrangt uttrykk av virkeligheten, og det å støtte et slikt samfunn er ikke ekvivalent med å være en god rollemodell, er det vel?

Madinka skrev:

Man bør samtidig gi et bilde av verden slik den er, ikke slik enkelte vil at den skal være/se ut. Det syns jeg er viktig!
Ved å kun ha slanke og veltrente mennesker gir man et vrangt uttrykk av virkeligheten, og det å støtte et slikt samfunn er ikke ekvivalent med å være en god rollemodell, er det vel?

Mulig jeg misforstår deg her nå, men mener du at vi kun bør ha overvektige mennesker i reklamer, fordi det er slik den gjennomsnittlige personen ser ut?

glamaria skrev:
toneany skrev:
glamaria skrev:

Hmm, jeg finner bare høyden hennes, ingen vekt! Kan du fortelle meg den? ;-) Er så nyskjerrig:-)

http://www.guitaramplifierblueprinting.com/models-taralynn.html

Height:    5ft4in (64in) (162cm)  
WeightHeight:    5ft4in (64in) (162cm)  
Weight:   115lbs (52kg)  
Chest:   36Cin (91cm)  
Waist:   24in (60cm)  
Hips:   34in (86cm)  

Dette stod på den linken jeg har over her.
På en annen link stod det at hun var 130 pund, det er vel ca 7 kg mer.
Men 115 stod på flere plasser. Vet jo ikke hvor riktig det er da, eller om hun har endret seg siden dette ble lagt ut.

Jeg regnet dette på nett nå, og med den vekta som står her er hun undervektig, bmi på 19. Jeg prøvde på 60 for å legge på noen kilo, da er hun 22, som er midt på normalen.
Vet ikke helt om jeg tror dette er riktig, men det var den vekta som stod altså.

Hun er en size 12, dvs størrelse 44/46. 

Folk sier at jeg er veldig tynn og blir kalt litt forskjellig, men  for første gang ble jeg kalt TOAST idag :/ for jeg såg så flat ut:s
skjønner ikke ka som feile folk:s

viblirfire skrev:
Hun er en size 12, dvs størrelse 44/46. 

Jeg googlet og fikk opp size 16.

babiik skrev:
Folk sier at jeg er veldig tynn og blir kalt litt forskjellig, men  for første gang ble jeg kalt TOAST idag :/ for jeg såg så flat ut:s
skjønner ikke ka som feile folk:s

Herregud da! :S

toneany skrev:
glamaria skrev:
toneany skrev:
glamaria skrev:

Men 115 stod på flere plasser. Vet jo ikke hvor riktig det er da, eller om hun har endret seg siden dette ble lagt ut.

Jeg regnet dette på nett nå, og med den vekta som står her er hun undervektig, bmi på 19. Jeg prøvde på 60 for å legge på noen kilo, da er hun 22, som er midt på normalen.
Vet ikke helt om jeg tror dette er riktig, men det var den vekta som stod altså.

dette toneany er nok ikke lynns mål, iallefall ikke idag.
Hun er ikke bare 52 kg. Mulig at hun er 162, men ikke 52 kg. Å definitivt ikke hoftemål på 86 cm.
Jeg har sett noen pluz-size bilder av henne - å kan fortelle at hun har relativt større hofter en meg, da dette er noe som er bredere på henne, men jeg i følge målene nesten 15 cm større i hoftene enn henne, dog adskillig mange cm høyere, men jeg ligger med en bmi på 22, å har i tilegg en ganske så mye høyere vekt enn lynn ( ut fra disse målene ) men er fortsatt ganske mye "tynnere" er 38/40. Så disse målene er endten henne fra hennes startkariere som modell, eller helt feile tall, tilhørende en annen. Vet at alt er sammensatt, og varierer ut fra både, høyde, vekt, fettprosent og alt - men disse tallene må bare være en eneste feil.
Ikke for det, jenta er slett ikke noe galt med, å det er flere av sånne som henne rundt om i lande, enn de undervektige - men hva definerer hver og en av oss som overvektig og undervektig - et stridene spørsmål - for meningene er varierte til tusen.
Syns det er greit å variere litt, men å satse på mer storvokste damer ( som jeg i og for seg har vært stort sett hele livet frem til for en stund siden ) blir litt feil, for det gjør det også mer lett for de med "litt for mye" og ride videre på bølgen og ikke tenke på hva dette bringer oss fremover - det blir desverre en for fattig trøst til oss ( ikke for at jeg støtter de avmagra - de vinner ingen kamp hos meg ) Vi går desverre over i en fetebølge i norge i dag, å profilere større modeller gir oss ikke altid følelse av mer sunnhet enn de avmagrede. Mer enn unskyldning for oss selv, og at vi er mer slik enn slik. Desverre, av å til kan slike provosrende kommentarer komme, men de er en del av en hel diskusjon, og disse må vi tåle å ta - det er slik vi får frem det vi ønsker.
Jeg ønsker å se sunnhet - en dame ( gjerne med en liten valk ) en medium størrelse, som både må ha føflekker, celulitter og det som måtte være, fra en a-cup til en f-cup - spiller ingen rolle, så lenge modellen ser frisk og opplagt ut ( og det kan de som er både overvektig og undervektig også gjøre så er det sagt ) og når det gjelder tara lynn - flott modell - men en modell jeg vil definere som pluz size uten at det er galt, å er greit å se på for min del, men ikke en medium dame, hun er nok litt større enn det.

.

toneany skrev:

Hun veier UMULIG 52 kilo, så det er nok feil.

Synes det er tragisk at dere som kanskje har noen kg for mye, skal "se ned" på oss som er tynne!! Selvom man er tynn eller tykk så kan man ha de samme problemene med seg selv.. Dere skal si at vi tynne skal være glade for at vi kan spise hva vi vil... Hva med at vi ALDRI kommer oppi den vekten vil føler oss komfertabel i?? Vi sliter hver dag med vårt dårlige selvbilde...  For vi har heller ikke en perfekt kropp som de som er overvektige.. Vi er ikke heldige!!! 

Takk :P

lmk88 skrev:
Synes det er tragisk at dere som kanskje har noen kg for mye, skal "se ned" på oss som er tynne!! Selvom man er tynn eller tykk så kan man ha de samme problemene med seg selv.. Dere skal si at vi tynne skal være glade for at vi kan spise hva vi vil... Hva med at vi ALDRI kommer oppi den vekten vil føler oss komfertabel i?? Vi sliter hver dag med vårt dårlige selvbilde...  For vi har heller ikke en perfekt kropp som de som er overvektige.. Vi er ikke heldige!!! 

Takk :P

Enig!!! Veier vel en 4 kilo for lite for å gå under kategorien normalvektig (bmi) og hver gang jeg går ut døren får jeg kommentarer på hvor syltynn jeg er og hvor forferdelig det ser ut,du må spise mer osv.......

jadda!!veldig kjekt å høre at men ser helt for jævelig ut,og klarer for alt i verden ikke å gjøre noe med det...Vil tro at eg har dårligere selvbilde enn en som veier 4 kilo over grensen for normalvektig,ettersom det ikke er mange som kan se dette,eller i det hele tatt sier rett til folk at de er for tykk og må spise mindre.

Syns forresten hun modellen var nyyydelig :)

Back
Topp