Er litt irritert....

Camillasen

Betatt av forumet
[8D]Her om dagen var jeg på fire års kontroll med sønnen min. Siden jeg har valgt å være hjemme med barna mine mens de er små, var en av de første kommentarene til helsesøster at, nå måtte jeg få han i barnehagen.... Hva var det for noe?????....Hun hadde ikke snakket med ham en gang.... Etterhvert konkluderte hun med at han var flink til d meste han skulle være, men fordi han ikke var i barnehage så skulle han sendes til språk pedagog.... ( Han prater som en foss og utaler ord riktig og snakker fine setninger.... ikke bare jeg som sier det altså)
Vi har dessuten ca. 25 barn i omgamgskretsen vår som vi pleier å bytte på å ha besøk av og på overnatting, slik kan barna bli vant til å stole på andre voksne.... ( tenker slik at de ikke får "sjokk" når de kommer på skolen )
Jeg har ingenting imot barnehager....[8D], men det behøver da vel for himmelens skyld ikke være en NØDVENDIGHET for alle unger som finnes i detta landet.... Er desuten lei av å bli sett ned på fordi jeg går hjemme med barna mine. ( Det er det faktisk MANGE som gjør.)
Høh, bare litt gruff fra meg....[&:]

Hva synes dere? Er jeg helt på jordet eller?

Det hun tenker på er nok at den nye læreplanen LK06 på sett og vis forutsetter at barna har gått i barnehage og fått inn en del nødvendig "undervisning" via barnehagen.

Folk må få bestemme hva de vil, men jeg er tilhenger av barnehager. Men det virker som du er veldig bevisst i forhold til å omgås andre barn osv. Men hva har du imot barnehager? De behøver jo ikke være der på fulltid.

ORIGINAL: *LiseT*

Herregud, sånne helsesøstere burde man klage på!!!!
Vi lever fa** meg i institusjon hele livet er til lands. Barnehage fra de er 9 mnd, så skole skole skole og skole, så jobbe i flokk noen år, deretter alderskjem.

Vær stolt av deg selv for alt du har lært han, ignorer kritikken fra folk som ikke vet bedre!

Tusen takk! Det der var utrolig godt å høre. Blir nesten litt usikker på seg selv når " utdannede" helsesøstre sier slikt. ( og VELDIG oppgitt )

herremin hadde vi hatt råd og mulighet hadde jeg deffintivt vært hjemme m kasper. har vært det halvt år mer enn vanlig da, heldige meg.. men må ha bhg plass til høsten desverre =(

Hvorfor ville hun at han skulle i barnehagen da?[:-] Sjønte ikke dette her helt jeg... er vel bare heldige de barna som kan være hjemme og har en mor med all verdens tid til de?[:)] 

Har nå ingen tro på at barn har noe bedre av å gå i barnehagen... hvorfor skulle de det? Måtte nå bare vært i spesielle tilfeller der foreldra ikke har resurser nok el andr ting som ikke stemmer..?[:-]

Jaså,- så de forusetter at alle barn har vært i barnehagen.....
Unnskyld men nå vet jeg nesten ikke hva jeg skal si....
Det er jo håpløst....

ORIGINAL: Camillasen

Det er jo håpløst....

Ja det er fin måte å lure inn at barna egentlig begynner på skolen ved 5år i stedet for 6. De har ikke direkte undervisning, men de lurer inn begrepslære som former og bokstaver ved å presentere dette for ungene på en lekete måte. Begreper som over, under og mye mer...

ORIGINAL: Mamman til Emil

JEG synes han burrde vært i barnehage jeg. Han er trossalt 4 år.. Tror unger har veeldig godt å få være i barnehagen.

Men det er min mening[:)]

Er det for hans eller din del han er hjemme med deg da?

Unger har godt av å være sammen med andre barn...., det betyr ikke nødvendigvis barnehage... Jeg er veldig bevisst på det.
Jeg føler faktisk at dette er bra for både ham og meg slik som vi har det.
Jeg rekker også å bli godt kjent med ham,- noe jeg mener er viktig for å kunne forstå ham når han blir eldre.
Har ingen dårlig samvittighet for ham tvert imot.

ORIGINAL: mb

Det er jo håpløst....

Ja det er fin måte å lure inn at barna egentlig begynner på skolen ved 5år i stedet for 6. De har ikke direkte undervisning, men de lurer inn begrepslære som former og bokstaver ved å presentere dette for ungene på en lekete måte. Begreper som over, under og mye mer...

Jeg gjør faktisk det jeg også.... Han kunne faktisk flere ord osv enn andre på sin alder i dene testen. Har bare ikke noen plan å følge,- bruker sunn fornuft...

jeg gikk aldri i barnehage,og jeg har klart meg helt fint...det er ett valg foreldre må ta selv..er jo ikke sånn at unga blir isolert fra omverden fordi de ikke går i barnehage..

Absolutt ikke..... Men poenget mitt er....det er ikke bare i barnehagen denne lærdommen foregår. Å si noe annet vil vitne om uvitenhet.
Om du har barnet ditt i barnehagen en hel dag, slutter du da ikke å fortsette å lære opp ungen din når det kommer hjem....
Slik er hver dag for meg.... alt er med på å lære opp ungene. Dette er jo så INNI HAMPEN bevisst på.

ORIGINAL: Melody

ORIGINAL: mb

Det er jo håpløst....

i
Det er jo ingen som tar skade av å lære? [8|] Høres ut som det er negativt at de faktisk får inn nyttig lærdom i tidlig alder...... [8|]

Hehe nei må ikke misforstå meg nå, jeg er ikke imot det jeg. Jeg holder på med lærerutdanningen selv jeg og synes LK06 var sårt etter trengt i den norske skolen.

Jeg kjenner det koker i meg! For en helsesøster!!

I de aller fleste tilfeller har barn etter min mening det best med sine foreldre. Blir alle barn oppdratt i barnehage så blir alle like.

Er dette noe vi vil trakte etter? Et samfunn der de små blir dratt opp å ut fra før de er 1 år og slik går det i mas og jag til de er gammle?

Nei alle som har anledning og tålmodighet til å være hjemme burde få en medalje. Det e nemlig slett ikke noe latmannsliv. Og siden du helt klart har fokus på sosialisering og kontakt med andre barn burde du stå som ett godt eksempel.

Stå på ditt og nyt tiden med sønnen din.

Et barn henvises ikke til språkpedagog uten grunn. Jeg har ei på snart 2 år... jeg synes hun er flink til å snakke, men ser at det er sånn "mor og far" ser/skjønner[;)] 

Selv opplevd mange som ikke har gått i barnehage som ligger litt etter her og der...blandt annet språk. Er en grunn til at det er et strengt pedagogisk opplegg som skal følges i barnehager. Jeg hadde aldri klart å gjøre alt det barnehagen min gjør(selv med utdanning[&:][8D]). Er hjemme en sag i uka og ser hvor godt hun har av opplegget der.

Ikke ta det som negativt at de vil henvise deg, men ta det med et smil. Bra han blir henvist tidlig. Jo tidligere jo bedre[:)]

Det er jo håpløst....

Ja egentlig[:)]

Barnehagen er en fin oppvarming til man kommer på skolen....mener ikke at de må være der fra de er 1 år, men HVERTFALL de 1-2 siste siste årene før skole, hvis ikke kan de oppleve et kjempehopp i det meste[&:] Det unner jeg ikke noe barn[;)]

ORIGINAL: 3 stars

Enig me dæ, har vært hjemme med di 2 eldste te di va ca. 3 år å skal gjøre det samme med vesla. Man må vel få lov te å bestemme det sjøl uten at andre skal være så negative til det. Syns æ e vældig priviligert som har økonomi te å få lov til å være hjemme me di når di e små, ingen av di har tatt skade av det. Vesla prater faktisk mye bedre en mange andre på den alderen å er veldig sosial av seg å hun storkoser seg her hjemme. Ingen stress å mas å slitne foreldre som nesten jobber seg ihjel å har nesten ikkje tia te ungan sine. Vi har det helt supert, kosa oss masse[:D][:D]

[:D][:D][:D]

[:)]Jeg er også hjemme med barn ,min eldste satte ikke en fot innenfor døra i en barnehage ,og det ble da folk av ham også! Nå har vi heldigvis en annen helsesøster enn deg - for hun vi går hos synes at barn godt kan være hjemme,så lenge barnet blir stimulert og har lekekamerater. Eldstemann kunne lese da han var 3,5 år ,skrive ,og enkel pluss minus regning ol. før han begynte på skolen. Alexander kan nå alle bokstavene ,og fargene - former ,og enkle over og under ting.... Helsesøster mente at han var LANGT foran gjennomsnittet ,og hadde han vært i barnehage hadde han ikke kunnet så mye. Til høsten begyner han i park ,for å leke med andre barn "systematisk". (Ellers har vi to nabobarn som er 2,5 år som vi leker med hver ettermiddag og helg.)
[:)]Jeg er IKKE motstander av barnehage ,men jeg har ikke behov for det selv! Jeg har vært heltidsmamma i 15 år ,og stortrives med det!!!

ORIGINAL: reimaTURBOtec

Det er jo håpløst....

Ja egentlig[:)]

Barnehagen er en fin oppvarming til man kommer på skolen....mener ikke at de må være der fra de er 1 år, men HVERTFALL de 1-2 siste siste årene før skole, hvis ikke kan de oppleve et kjempehopp i det meste[&:] Det unner jeg ikke noe barn[;)]

Ikke jeg heller.....Vet du, de er mange som ikke har gått i barnehage i det hele tatt. Det har gått greit å få de på skolen og. Man kan altså forberede på andre måter.

Back
Topp