Er julaften KUN for barna?

Orly

Forumet er livet
Tilgangsansvarlig
VIP
Februarlykke 2016
Ser mange skriver i en annen tråd at julaften er ene og alene for barna, og at derfor så kan man ikke servere vin til maten osv.

Er du enig i det?
Jeg må ærlig innrømme at jeg er litt uenig i tankegangen. Ja, julaften er jo kanskje mest for barna. Vi legger opp rammene så barna skal kose seg mest mulig. Men for oss voksne, så er det også viktig å kose seg. Og det gjør vi, til de grader! Jeg ELSKER å åpne pakker, lage istand god mat, gå i pysjen fram til langt ute på ettermiddagen, gjerne være samlet med familie som man sjelden får til i hverdagen. For oss er det igrunnen familiens dag, hvor det blir lagt opp til at alle, både voksne og barn, skal kose seg glugg ihjel.

Hadde det kun vært barnas dag, så hadde vi servert nachos til middag, og åpnet gavene med en gang vi sto opp. :p

Last edited:
Jula er vel en familie dag :D jeg blir alltid litt barn på julaften. Elsker kosen, spenninga og stemninga i heimen. Å tar godt vare på den. Jeg kan jo ikke bringe den ekte gleden med jul videre vis jeg ikke føler den litt på kroppen selv?

Jula er for ALLE! Ja, jula er magisk for barn, men det er den jamnen i meg for oss voksne også! Den er ikke bare for barna!! Som du skriver. Hadde det vært for barna bare, hadde det ikke vært potetmiddag med ribbe, stek, surkål osv. Da hadde det vært pizza eller taco eller slikt, og vi hadde pakka opp gaver hele dagen! Så for meg krasjer det når jeg hører folk siem det er barnas dag - og at de gleder seg til ribba i samme samtale :-P

Jula er for ALLE! Ja, jula er magisk for barn, men det er den jamnen i meg for oss voksne også! Den er ikke bare for barna!! Som du skriver. Hadde det vært for barna bare, hadde det ikke vært potetmiddag med ribbe, stek, surkål osv. Da hadde det vært pizza eller taco eller slikt, og vi hadde pakka opp gaver hele dagen! Så for meg krasjer det når jeg hører folk sier det er barnas dag - og at de gleder seg til ribba i samme samtale :-P

Nei, jula er for familien. Jeg gleder meg antakeligvis mer enn barna. :p

Jula er for ALLE! Ja, jula er magisk for barn, men det er den jamnen i meg for oss voksne også! Den er ikke bare for barna!! Som du skriver. Hadde det vært for barna bare, hadde det ikke vært potetmiddag med ribbe, stek, surkål osv. Da hadde det vært pizza eller taco eller slikt, og vi hadde pakka opp gaver hele dagen! Så for meg krasjer det når jeg hører folk siem det er barnas dag - og at de gleder seg til ribba i samme samtale :-P
Haha, ja! Og middagen hadde blitt spist foran tven, før man hadde løpt rett tilbake og åpnet siste rest av pakkene. :p

Haha, ja! Og middagen hadde blitt spist foran tven, før man hadde løpt rett tilbake og åpnet siste rest av pakkene. :p
Haha, Jupp! !!! :D :D

Ikke bare barna, selv om jeg tenker at barna er mest i fokus den dagen. Jeg synes julaften kan være kjempekoselig, men det er jo klart at jeg opplever jula mer masete og stressende som voksen. Nå ligger jo ansvaret på oss, den biter slipper barna. ;)

Ikke bare barna, selv om jeg tenker at barna er mest i fokus den dagen. Jeg synes julaften kan være kjempekoselig, men det er jo klart at jeg opplever jula mer masete og stressende som voksen. Nå ligger jo ansvaret på oss, den biter slipper barna. ;)
Den kan være litt stress frem til man ser at svoren blir vellykka, haha. :p

Jula er for alle. Alle skal kose seg. Et glass vin og linje til maten har ikke skadet andre en personene som drikker det. Har de alkohol problemer og ikke kan styre seg da drikker man ikke forandret barn.

Jula er for alle :D
Svigerfamilien har i mange år feiret uten barn, og den er jammen meg like koselig allikevel:p

Nå som vi har en liten en, blir det selvsagt å legge opp til at alle kan kose seg. Så om det betyr en akevitt og øl/ vin til maten for enkelte så er det heeelt greit for meg:D

Men alle skal kose seg, så noe fyll tillater jeg ikke;)

Den kan være litt stress frem til man ser at svoren blir vellykka, haha. :p

Må ikke prøve å komme med gummisvor på julaften altså!! :p Min svigermor var skikkelig nervøs for svoren første gang jeg var der julaften. Hadde hørt hvor streng jeg var med ribba! :D Det gikk veldig bra, forøvrig. ;)

Jula er for alle, liten og stor:)
Det er voksnes feil alt dette stresset med jula, slapp av pust med magen og nyyyyt! Det er da barna virkelig koser seg med jula;)

fokuser mitt er at BARNA skal ha en perfekt dag, få oppleve samme spenning som jeg selv hadde som liten og ha det hyggelig sammen :)

Og jeg koser meg minst like mye som barna, men jeg tar jo hensyn til deres behov. Ikke mine lyster! Og jeg blir litt barn selv..for jeg kan ikke fordra ribbe/pinnekjøtt..desserten er bare til og le av, alltid blir det laget riskrem men ingen som orker. og jeg hadde gjerne tatt hele flaska med vin selv og tatt meg en grandis , hadde det ikke hvert for barna :p viktig med tradisjoner, og har aldri innført noe annet enn vanlig julemat for barna, for ønsker ikke at dem skal bli like Sær som jeg er :D

Men vi koser oss..og du har jo rett, jeg har nok sagt flere ganger at det er barnas dag. Men det ER jo faktisk familiens dag:) for liten og stor!

Må ikke prøve å komme med gummisvor på julaften altså!! :p Min svigermor var skikkelig nervøs for svoren første gang jeg var der julaften. Hadde hørt hvor streng jeg var med ribba! :D Det gikk veldig bra, forøvrig. ;)
Haha, godt hun klarte ildprøven! :P

Så absolutt ikke :p gleder meg like mye som unga jeg ;) så jula er absolutt en høytid for familie og venner tenker jeg... Da kan alle jose seg litt ekstra :) elsker jula

Jula er for barna. Men jeg tar meg et glass vin likevel;) men hadde det ikke vært for barna, hadde desember vært noe annerledes. Hadde aldri baket en haug med kaker, løpt maraton for å finne julegaver og annet stæsj, og den forventningen og gleden hadde ikke vært den samme!

Julaften er for alle. Men barna er viktigast. Så setter barna sine behov først. Og vi lager det ekstra koslig nå når vi har barn. Brydde meg ikkje før :p

Back
Topp