Er julaften KUN for barna?

For oss en det en helaften for hele familien! Her skal alle kose seg, liten som stor. Har aldri sett på julaften som kun barnas dag.

Enig i at det er familienes dag :-) maten er ihvertfall ikke barnas favoritt :p men ekstra koselig er det å feire jul med barn

Jeg koser meg ihvertfall glugg på julaften, men synes det har vært ekstra hyggelig etter at det kom nevø og små kusiner å feire sammen med. Det er ekstra koselig å se gleden til barna, og noen av tradisjonene kan hentes frem igjen.. (Vi gikk ikke rundt juletreet når vi var bare voksne ;))

Ser mange skriver i en annen tråd at julaften er ene og alene for barna, og at derfor så kan man ikke servere vin til maten osv.

Er du enig i det?
Jeg må ærlig innrømme at jeg er litt uenig i tankegangen. Ja, julaften er jo kanskje mest for barna. Vi legger opp rammene så barna skal kose seg mest mulig. Men for oss voksne, så er det også viktig å kose seg. Og det gjør vi, til de grader! Jeg ELSKER å åpne pakker, lage istand god mat, gå i pysjen fram til langt ute på ettermiddagen, gjerne være samlet med familie som man sjelden får til i hverdagen. For oss er det igrunnen familiens dag, hvor det blir lagt opp til at alle, både voksne og barn, skal kose seg glugg ihjel.

Hadde det kun vært barnas dag, så hadde vi servert nachos til middag, og åpnet gavene med en gang vi sto opp. :p
Jeg er helt enig med deg, blir nesten som et barn selv på juleaften og elsker tradisjoner fra da jeg var liten. Men vi har ikke hatt barn i familien siden jeg var lita da, så har bare vært "voksen" julefeiring. Nå har jeg ei på 3måneder som er første barnebarn til foreldrene mine, så blir første jul uten vin til maten og baileys til kaffen siden jeg fullammer :P Men skal fortsatt se tre nøtter til askepott, reisen til julestjernen og bare kose meg hele dagen som jeg har gjort hvert år tidligere :)

Jeg gleder meg ihel til familietid, disney på tv og julestrømpe, mens middagen putrer seg godt på komfyren. Gleder meg til middagen, for den er så god at man trenger en sofahvil helst etter maten :p
Til å se barna lese opp gaver og gleden. Til å åpne mine gaver og kose oss med litt snop på bordet.

Hos oss er det ikke barnas dag, det er vår dag og vi gleder oss veldig :D

Hadde det kun vært barnas dag, så hadde vi servert nachos til middag, og åpnet gavene med en gang vi sto opp. :p

Jepp. Men de fleste av oss feirer jo med tradisjoner som går mange generasjoner tilbake, inkludert tradisjoner ungene ikke liker. Julegudstjeneste? Vaske ned huset? Tomatsild?

Jeg kjemper for rusfrie barnearrangement som cuper og sommerleire, men innen hver familie har vi som oftest trygghet til å kombinere og vise ungene ansvarlig drikkekultur.

Jeg syns at jula er for barna, jeg prøver å ordne alt til det beste for barna for å skape minner og tradisjoner for dem fordi jeg ønsker å gi dem like gode juleminner som jeg selv har fra min egen barndom :D
Litt alkohol til maten syns jeg er OK, en eller to øl ;)

Nei jula er for alle. Jule"magien" med nissen ol er for barna. Men bortsett fra det så er julens budskap for alle.

Nå når jeg er mamma så er barnas opplevelse veldig viktig, men ikke noe mer enn ved andre ting jeg ønsker å lage tradisjoner og hyggelige opplevelser (sommerferie, helger, aktiviteter osv).

Jeg syns den er for alle, det er bare det at ungene er de som får mest glede av den siden de har både julestemning og null stress med tanke på julegavehandel, pynting og mat.

Er ikke for barna, men julen var ikke helt det samme FØR jeg fikk barn:)

jeg syns det er først og fremst for barna. men mest for familien i sin helhet <3 hva er vel jul uten familie? <3

Back
Topp