Er jeg for sent ute til ABC?

Fixa

Andre møte med forumet
Grunnet svangerskapskvalme har jeg ikke vært i stand til å søke på fødeplass før nå. Det er ABC-enheten jeg ønsker meg til, og de krever jo eget brev sendt pr.post. Jeg er nå 12 uker på vei, med termin 27.januar. Jeg krysser fingrene for at jeg ikke er for sent ute!

Hva er din erfaring?
Og hva skjer hvis jeg ikke får plass, jeg har ikke søkt andre steder...
 
Oj, må man søke så tildlig i svangerskapet?
Har ingen erfaring selv, men det er det sikkert andre her som har. Lykke til
 
Håper du får svar på dette. Hvis ikke kan du jo ta en telefon for å spørre de?

Her er jeg vant med at avdelingen står med åpne armer og henter oss inn mer eller mindre. Men det er jo et bittelite sykehus da..
 
Hei. Jeg fikk svar fra Abc i dag om at jeg har fått plass. Søkte i uke 11 tror jeg.

Du/fastlegen søker først plass på Ullevål. Deretter nå du selv sende inn en skriftlig søknad til ABC. Jeg fikk først svar om at jeg har fått plass på Ullevål og ultralyd der. Fikk svar fra ABC i dag.
Du kan jo ta en telefon dit å høre:)
 
Man kan søke direkte til ABC, trenger ikke søke Ullevål først. Det var sånn jeg gjorde det. Da får du først svar om at du har fått vanlig fødeplass på Ullevål.

En venninne av meg søkte abc langt uti svangerskapet (uke 20 eller noe sånt liksom) og fikk plass - så man trenger ikke nødvendigvis være så tidlig ute. Det eneste er at man jo også er avhengig av å få plass på vanlig føde på Ullevål, fordi man må føde der hvis det skulle oppstå noe. Men det er ganske vanlig å søke i forbindelse med første svangerskapskontroll rundt uke 12, så det går nok fint. Er litt overdrevet hvor tidlig ute man må være. Lykke til, håper du får plass! :)
 
Grunnet svangerskapskvalme har jeg ikke vært i stand til å søke på fødeplass før nå. Det er ABC-enheten jeg ønsker meg til, og de krever jo eget brev sendt pr.post. Jeg er nå 12 uker på vei, med termin 27.januar. Jeg krysser fingrene for at jeg ikke er for sent ute!

Hva er din erfaring?
Og hva skjer hvis jeg ikke får plass, jeg har ikke søkt andre steder...

Sniker
Bare søk ved neste legekontroll. Tror også det kanskje er mulig å søke selv via nettet, men ve tikke hvordan :p
Men du skal nok få plass, altså. I Oslo er det jo Ullevål og Riksen, og det er vel noe vanskeligere å få plass på Riksne tror jeg fordi de også skal ha en del risikosvangerskap. Ullevål må sånn sett ha plass til resten :)
 
Hei. Jeg fikk svar fra Abc i dag om at jeg har fått plass. Søkte i uke 11 tror jeg.

Du/fastlegen søker først plass på Ullevål. Deretter nå du selv sende inn en skriftlig søknad til ABC. Jeg fikk først svar om at jeg har fått plass på Ullevål og ultralyd der. Fikk svar fra ABC i dag.
Du kan jo ta en telefon dit å høre:)

Gratulerer med plass, så gøy! :)
Jeg sendte brevet i dag, og vurderer å ringe de for å følge opp.

Har du født på ABC tidligere? Dette er min første så jeg er veldig spent på hva jeg går til. Jeghar aldri vært glad i smertestillende eller medikamenter (tar ikke paracet engang..)
 
Gratulerer med plass, så gøy! :)
Jeg sendte brevet i dag, og vurderer å ringe de for å følge opp.

Har du født på ABC tidligere? Dette er min første så jeg er veldig spent på hva jeg går til. Jeghar aldri vært glad i smertestillende eller medikamenter (tar ikke paracet engang..)

Ring om du ikke får svar innen 1 uke :) :)
 
Gratulerer med plass, så gøy! :)
Jeg sendte brevet i dag, og vurderer å ringe de for å følge opp.

Har du født på ABC tidligere? Dette er min første så jeg er veldig spent på hva jeg går til. Jeghar aldri vært glad i smertestillende eller medikamenter (tar ikke paracet engang..)

Takk:) mulig det er ulik praksis, men min fastlege så hvertfall ved 12 ukerskontroll (11 uker) at man søker ullevåll først og at jeg deretter selv sender brev til ABC.

Jeg har ikke født ved ABC før. Jeg fikk en sønn i August 2018 og fødte på Rikshospitalet. Jeg hadde en rask fødsel uten smertelindring, så vet litt hva jeg går til:)

Håper du får plass:):)
 
Takk:) mulig det er ulik praksis, men min fastlege så hvertfall ved 12 ukerskontroll (11 uker) at man søker ullevåll først og at jeg deretter selv sender brev til ABC.
Mulig det er det man "egentlig" skal gjøre - men jeg fant ingen informasjon om det på nett, så jeg sendte bare brev direkte til ABC og det funket altså det også :)
 
Kan jeg spørre hva som er greia med ABC? Er det noe spesielle behov eller oppfølgning som gjør at dere ønsker det?
 
Kan jeg spørre hva som er greia med ABC? Er det noe spesielle behov eller oppfølgning som gjør at dere ønsker det?

Det er vel en avdeling for naturlige fødsler, omtrent som Fødeloftet på SUS og Storken på Haukeland.
 
Kan jeg spørre hva som er greia med ABC? Er det noe spesielle behov eller oppfølgning som gjør at dere ønsker det?
De legger til rette for en naturlig fødsel uten f.eks. epidural etc, men går for mer naturlig smertelindring (f.eks. fødsel i vann, alle fødestuene har badekar). Det er også lite maskiner og overvåkning, noe som for mange gir en litt mer rolig atmosfære med mindre sykehuspreg. De har også hatt svangerskapsoppfølging slik at man blir kjent med jordmor som potensielt er der når du skal føde - men dette skal dessverre legges ned nå :sour:
 
De legger til rette for en naturlig fødsel uten f.eks. epidural etc, men går for mer naturlig smertelindring (f.eks. fødsel i vann, alle fødestuene har badekar). Det er også lite maskiner og overvåkning, noe som for mange gir en litt mer rolig atmosfære med mindre sykehuspreg. De har også hatt svangerskapsoppfølging slik at man blir kjent med jordmor som potensielt er der når du skal føde - men dette skal dessverre legges ned nå :sour:


Jeg har fått fødeplass på ABC nå og spurte om svangerskapskontroller videre. De sa at alt mest sannsynlig gikk normalt for oss som føder i løpet av året og at det muligens blir noe redusert etter dette. Ingenting er visst bestemt enda:) jeg er veldig glad for at jeg får svangerskapskontrollene hos ABC:happy::happy::happy:
 
Jeg har fått fødeplass på ABC nå og spurte om svangerskapskontroller videre. De sa at alt mest sannsynlig gikk normalt for oss som føder i løpet av året og at det muligens blir noe redusert etter dette. Ingenting er visst bestemt enda:) jeg er veldig glad for at jeg får svangerskapskontrollene hos ABC:happy::happy::happy:
Så bra! Jordmoren min på helsestasjonen var veldig pessimistisk, så jeg fikk inntrykk av at det skulle avvikles med en gang - men hun sa jo også at hun ikke visste sikkert. Glad for å høre at de holder det gående en stund til!
 
Back
Topp