Er jeg dum eller?

Frk.MammaMor

Elsker forumet
Dattera våres har veldig raserianfall om dagen som gjerne utspeiler seg ved matbordet..

I dag var det fiskepinner til middag, ho nektet og spise hylte og hylte... Tilslutt fikk ho gå i fra uten mat..

Gubben mener ho ikke skal få mere mat i dag som straff.. Jeg mener det er helt feil at ho skal bli tilbydd mat igjen seinere, når settingen er glemt slik at ho ikke får belønning for å ikke spise fisken sin....

Hu er 1,5 år, er jeg helt borti natta eller?? Gubben mener det..

Konsekvensen må skje umiddelbart, sånn som å gå fra uten mat. Der gjorde dere det riktig.
Men at hun ikke skal få kveldsmat vil hun jo ikke forstå! Det er for lenge siden middagen og hun kan ikke sette det i sammenheng enda.
Det lengste jeg klarer å få min 1.5 åring i å se sammenheng er å si at vi må gå inn på stua før hun kan få eplet og da har vi faktisk klart å avverge et sinna-anfall. Og så må jo jeg følge opp og gjøre det jeg har lovet.

Nei, klart jenta deres må få kvelds!

Ved slik oppførsel må mine barn vente til neste måltid for å få mat. Men å la de legge seg uten mat, prøver jeg å unngå. Jeg har selv en veldig sulten gutt her akkurat nå, han ga fiskebollene sine til bikkja, mens jeg var på do. Surt... men sånn er livet.
Han skal få kveldsmat, men jeg gnir det inn litt til=)

Jenta deres er jo bare 1.5, så jg ville gitt hu kveldsmat, men om det hadde vært en 4 åring hadde det vært annerledes. Da hadde det blitt null kveldsmat her i huset hvertfall.

synest konsekvensen skal komme der og da. Ta henne vekk fra måltidet osv. Men å fortsette straffen ved å ikke gi kvelds høres helt merkelig og feil ut i mine ører. Hun er jo også såpass liten at hun ikke vil forstå at hun blir nektet kveldsmat pga at hun tulla med middagen...

jeg tilbyr/gir barna kveldsmat uansett om dem velger og gå ifra matbordet uten og spise middagen sin. skjønner ikke vitsen med og straffe en 1,5 åring med og nekte kveldsmat fordi ungen ikke spiste middagen sin!

Takk..!! Da er jeg ikke helt skrudd..

Hun fikk selvfølgelig kveldsmat av meg, men hadde ho vært alene med gubben kan det hende ho hadde vært foruten mat :/

Jeg mener hun er altfor liten til å skjønne sånne konsekvenser enda..

Hun ble tatt fra matbordet og tilbydt mat igjen før hun la seg..

mammatil2prinsesser skrev:
Jenta deres er jo bare 1.5, så jg ville gitt hu kveldsmat, men om det hadde vært en 4 åring hadde det vært annerledes. Da hadde det blitt null kveldsmat her i huset hvertfall.

Det prøver jeg og si her og... Hvis ho hadde vært fire hadde saken vært helt anderledes..

Mat er ikke belønning eller straff, det er noe man må ha. Å fjerne barnet fra matbordet dersom det bare gjør ugagn der og da - greit nok, selv om det bør være absolutt siste utvei (spesielt når de er så små - da skal toleransegrensa være nokså høy for slikt!). (Hvem har opplevd at et barn spiser mat når det plasseres i et annet rom enn maten?)

Å nekte barn mat er imidlertid ikke god oppdragelse, det er desperat og korttenkt oppdragelse - og igjen; især når ungen er så liten! Hils samboeren din og si det

¤hoppedotten¤ skrev:
synest konsekvensen skal komme der og da. Ta henne vekk fra måltidet osv. Men å fortsette straffen ved å ikke gi kvelds høres helt merkelig og feil ut i mine ører. Hun er jo også såpass liten at hun ikke vil forstå at hun blir nektet kveldsmat pga at hun tulla med middagen...

sign!! en på halvannet år husker ikke det som skjedde ved middagen når det har gått flere timer! og jeg må jo si at det er først nå som sønnen vår er blitt 3 år at jeg føler meg komfortabel med å be han forlate bordet hvis han etter gjentatte tilsnakk ikke oppfører seg ved matbordet. og det er absolutt siste utvei! 

en på halvannet år skjønner ikke helt sammenhengen med det der. 

Huff nei!! Hu er 1,5 år jo..! Og nekte henne mer mat idag syns jeg hørtes veldig tøft ut, for hu husker jo ikke dette, og hvorfor i all verden nekte hu mat, når hu er sulten og skal sove hele natta på sulten mage og ikke skjønne hvorfor mamma og pappa ikke gir hu mat....? Min er 2, og vi har ikke tenkt disse tankeganger på lenge enda i allefall. Konsekvenser må tas der og da, og ikke gjelde resten av dagen...

Jeg syns INGEN barn skal nektes mer mat, om de er 1,5 eller 4 spiller ingen rolle...

Har hatt maaange slike kamper med eldste her. Vi har mat vi VET hun liker, og hun vil ikke ha.. Jeg sier det er helt greit, hun trenger ikke spise, men da er det NULL mer mat før kveldsmat rundt barnetv-tid. Jeg syns det å legge barn sultne (med mindre de nekter å spise KVELDS) er helt feil..

Bouncing buttplug skrev:
Jeg syns INGEN barn skal nektes mer mat, om de er 1,5 eller 4 spiller ingen rolle...

Har hatt maaange slike kamper med eldste her. Vi har mat vi VET hun liker, og hun vil ikke ha.. Jeg sier det er helt greit, hun trenger ikke spise, men da er det NULL mer mat før kveldsmat rundt barnetv-tid. Jeg syns det å legge barn sultne (med mindre de nekter å spise KVELDS) er helt feil..

HELT enig. 

Quota feil

Bouncy the Butthead Slayer skrev:
Mat er ikke belønning eller straff, det er noe man må ha. Å fjerne barnet fra matbordet dersom det bare gjør ugagn der og da - greit nok, selv om det bør være absolutt siste utvei (spesielt når de er så små - da skal toleransegrensa være nokså høy for slikt!). (Hvem har opplevd at et barn spiser mat når det plasseres i et annet rom enn maten?)

Å nekte barn mat er imidlertid ikke god oppdragelse, det er desperat og korttenkt oppdragelse - og igjen; især når ungen er så liten! Hils samboeren din og si det

What she said..

særiøst? Ingen kveldsmat? Nadde skal da få tilbud om kvelds om han er halvannet eller fjorten! Frokost er frokost, middag middag og kveldsmat er et annet måltid igjen. Tar konflikter der og da overfører de ikke til neste separate måltid!

MalinDalin skrev:
særiøst? Ingen kveldsmat? Nadde skal da få tilbud om kvelds om han er halvannet eller fjorten! Frokost er frokost, middag middag og kveldsmat er et annet måltid igjen. Tar konflikter der og da overfører de ikke til neste separate måltid!

Helt enig!

Bouncing buttplug skrev:

Hadde mitt barn på 3+ nektet å spise en middag jeg VET hun ellers liker, så hadde hun nok fått samme asjetten til kveldsmat! Et barn lærer dårlige matvaner og kresne skikker av sine foreldre - får de dominere det de vil og ikke vil spise så velger de selvfølgelig alltid fra øverste hylle - og om det var spaghetti de ønsket i går så skal jeg love deg at de ikke vil ha spaghetti i dag. nei fysj, barn skal oppdraes!

Bouncy the Butthead Slayer skrev:

Skriver under her!

Back
Topp