Er du redd for Ebola?

Blir mer provosert over at de nå tar denne norske kvinnen inn i Norge for behandling.
Hun tok et valg, og fikk ebola. Og nå utsettes vi for smitten...
Vel no står det eit heilt fantastisk norsk helsevesen klart til å behandle ho, kvifor skal ho da ta opp plass og medisin for ein som ikkje har den muligheten? Når ein veit at ebola er påvist, da følges berre retningslinjene for slik behandling, og ingen blir utsatt for smitten!

Sent from my iPhone using BV Forum

Liker ikke at en person skal behandles i Oslo. Frykter også at de ikke skal opprettholde de strenge kontrollene rundt Ebola.....
Er det et sted de er trygge så er det på smitteisolatet på Ullevål, de kan sakene sine

Blir mer provosert over at de nå tar denne norske kvinnen inn i Norge for behandling.
Ville du synes det sammen om det var en nærme deg (venn eller familie) som var smittet? I dont think so!

Last edited:
Nei jeg er absolutt ikke redd!

Når ebola når vesten blir alle kluter satt til for å finne en kur. Jeg er derfor ikke så veldig bekymret. Bare trist, over at det skal være så urettferdig og skjevfordelt i verden.

Tenker ikke veldig mye på det i hverdagen foreløpig, men liker det absolutt ikke. Enda mindre nå som de tar det til Norge

Jeg skjønner godt at du tenker slik. Man blir jo selvfølgelig redd for seg og sine. Får håpe at de vet hva de gjør når de behandler henne slik at det ikke blir utbrudd i Oslo.

Sent from my iPhone using BV Forum

Nei og ja. Jeg får et støkk hver gang jeg leser at det har spredd seg til er nytt land. Men tenker ikke på det ellers!

Det skremmende er jo om man ikke klarer å behandle syke til å overleve selv i Norge.

Dersom det kommer hit er nok folk flinkere å følge karantene enn i de landa det starta i.

Ja, jeg synes det bare skulle mangle at hun får den beste behandlingen tilgjengelig og får være i nærheten av sine pårørende når hun er så alvorlig syk. For et menneske hun må være som frivillig tok på seg å gå inn i et livsfarlig smitteområde og stelle med syke og døende under elendige omstendigheter, sterk varme og kummerlige forhold - samt det å måtte se lidelsene til menneskene som er rammet... Hun fortjener all hjelpen hun kan få! Det at det finnes slike mennesker er med på i det minste å bremse katastrofen, fordi de lokale hverken har kunnskap eller ressurser til å hindre spredningen selv.

I hele natt har jeg ligget og tenkt på den stakkars kvinnen som nå er på vei hit, så utrolig redd hun må være! Rammet av en potensielt dødelig sykdom, ikke vite noe om utfallet, føle seg syk og elendig og med masse smerter, og så bli totalt isolert fra omverdenen fordi de (nødvendigvis) skyr deg som pesten. For en situasjon hun er i stakkar, hun har all min medlidenhet - som alle de andre rammede.

Ja, jeg synes det bare skulle mangle at hun får den beste behandlingen tilgjengelig og får være i nærheten av sine pårørende når hun er så alvorlig syk. For et menneske hun må være som frivillig tok på seg å gå inn i et livsfarlig smitteområde og stelle med syke og døende under elendige omstendigheter, sterk varme og kummerlige forhold - samt det å måtte se lidelsene til menneskene som er rammet... Hun fortjener all hjelpen hun kan få! Det at det finnes slike mennesker er med på i det minste å bremse katastrofen, fordi de lokale hverken har kunnskap eller ressurser til å hindre spredningen selv.

I hele natt har jeg ligget og tenkt på den stakkars kvinnen som nå er på vei hit, så utrolig redd hun må være! Rammet av en potensielt dødelig sykdom, ikke vite noe om utfallet, føle seg syk og elendig og med masse smerter, og så bli totalt isolert fra omverdenen fordi de (nødvendigvis) skyr deg som pesten. For en situasjon hun er i stakkar, hun har all min medlidenhet - som alle de andre rammede.
Utrolig bra skrevet! Helt enig! Dette er en sterk kvinne!
Syns det er smålig og si hun selv har utsatt seg for dette og det ikke finnes synd på henne :oops: jeg hadde skjemtes....

Det er ikke ofte jeg brenner av altså, men fy søren! Hun VALGTE å få ebola?? Det hun valgte var å gjøre noe som svært få folk gjør og som det bør stå enorm respekt av. Hun valgte å nærmest flytte til et helt annet land der de desperat trenger hjelp (og det for så å si ingen lønn vil jeg tilføye). Hun valgte å ofre sin egen sikkerhet og muligens sitt eget liv for å hjelpe og redde andre mennesker! Jeg har selv jobbet for leger uten grenser og vet hvor enormt viktig denne jobben er. Sikkerhetsisolat i Oslo er så sikkert som det kan bli og Norge har selv erklært at de står klar for en eventuell smitte her hjemme. For å være helt ærlig så blir jeg mer opprørt av tanken på at folk har slike holdninger enn tanken på å bli smittet her i Norge!

Det er ikke ofte jeg brenner av altså, men fy søren! Hun VALGTE å få ebola?? Det hun valgte var å gjøre noe som svært få folk gjør og som det bør stå enorm respekt av. Hun valgte å nærmest flytte til et helt annet land der de desperat trenger hjelp (og det for så å si ingen lønn vil jeg tilføye). Hun valgte å ofre sin egen sikkerhet og muligens sitt eget liv for å hjelpe og redde andre mennesker! Jeg har selv jobbet for leger uten grenser og vet hvor enormt viktig denne jobben er. Sikkerhetsisolat i Oslo er så sikkert som det kan bli og Norge har selv erklært at de står klar for en eventuell smitte her hjemme. For å være helt ærlig så blir jeg mer opprørt av tanken på at folk har slike holdninger enn tanken på å bli smittet her i Norge!

Skrev aldri at hun valgte å få ebola.
Men hun visste risikoen av det valget hun tok.
Slapp av :-)

Back
Topp