Er du rasist?

Prox

Gift med forumet
Jeg kjenner at jeg faktisk sliter litt med akkurat det der- jeg ønsker å være medmenneske, men jeg redd for utlendinger og tenker som regel det verste :/ stygt å si dette høyt altså, det er tragisk!!! Men jeg må jobbe med og minne meg selv på at ett menneske er ett menneske!!!

Hvordan er det med dere damer?

Merker jeg sliter mere og mere pga oppførsel til endel av våre nye landsmenn. Hvor lite respekt man opplever fra dem, hvor slue mange av dem er og lite tilpassings dyktige. Å ikke minst hvor ekle noen av dem kan være. Å opplever dem mer og mer på en negativ måte.
Jeg pleier alltid å gå med blanke ark å gi alle en sjans. Men nå klarer jeg ikke det så lett lenger.

Ikke rasist, men jeg er skeptisk til enkeltmennesker. Skepsisen min baserer seg ikke på rase, religion, etnisitet,hudfarge, men blant annet utseende, fremtoning og måten man snakker på og beveger seg i offentligheten. Kan tenke like negativt om en hvit nordmann som ser kriminell ut som en mørkhudet mann som ser kriminell ut. Å dra rasistkortet er dessverre blitt så vanlig, at det blir snart ansett som "normalt" å være det. Å være rasist handler om mye mer enn å være skeptisk til enkeltmenneskers/enkeltgruppers handlinger.

Jeg må innrømme at mange av våre etiske landsmenn har gått seriøse på tryne. Men alle takler ting forskjellig. Uansett hvilken side du ser på, er det mennesker som ikke klarer nye forandringer. Da mener jeg både nye innflyttere som de opprinnelige. Og at vi som allerde har det så godt gjennom oppvekst og voksenlivet ikke klarer å oppføre oss. Er faktisk mer skammelig.....

Nei. Jeg er ikke rasist i den forstand at en rase er bedre enn annen, og at noen er mer/mindre verd som mennesker. Men har helt klart negative holdninger til noen kulturer. Men hvem som har hvilken kultur trenger ikke ha noe med rasen å gjøre. Men ofte har det jo en sammenheng. Jeg er ikke redd utlendinger, bare folk som er syke i hodet. Og det kan være miljøpåvirket.

Ikke rasistisk. Men naturlig skeptisk. Vi har mange innvandrere rundt huset og når de leker med barnas leker og ber om både mat og vann. Blir det litt vanskelig. Ville Vært det samme om det var andre som gjorde det samme.

Overhode ikke! Er politisk venstreorientert og mener vi må hjelpe de som trenger det. Saken nå er vel at strømmen har vært så voldsom at man kunne ha ønsket seg bedre kontroll fra starten av. Jeg mener at man nå må begynne å prioritere de med reelt beskyttelsesbehov. Jeg gremmes over hvordan folk ytrer seg om andre mennesker, det er brunt grums som er langt forbi ytringsfrihet. Det gjør meg også trist på vegne av asylsøkere/innvandrere som gruppe at noen ødelegger for alle. Det blir vanskeligere og vanskeligere å se disse menneskene som enkeltindivider siden de er så mange, og det nærer dessverre oppunder hat.

Last edited:
Nei jeg er ikke rasist. Ser i hvertfall ikke på meg selv som det. Men jeg liker ikke at vi må endre på mye for å tilfredstille de som kommer til landet vårt. Syns det er helt greit at vi huser mennesker i nød og hjelper de vi kan, men syns bl.a at det er uakseptabelt at vi ikke kan føre vår religion på skoler og i bhg pga andre nasjonaliteter og deres religioner og livssyn. Vi kan ikke synge å du som metter liten fugl lengre. Mener ikke at de skal konvertere til kristendommen heller, men syns de kan akseptere vår tro og livssyn og heller lære barna sine at noe tror på allah, noen tror på buddah og noen tror på gud osv.
Jeg praktiserer ikke kristendommen selv, og tror ikke på gud og sånn, men nekter jo ikke ungene mine å lære om det for det om!
Og på toppen av det hele er det snakk om å fjerne nissefest og nisseluer på skolen og i bhg til ungene, til hensyn for andre kulturer og religioner! :o TULL!
Men nei, jeg plages ikke over å ha mennesker med en annen hudfarge og/-eller en annen bakgrunn/kultur enn meg, i landet vårt. Syns det er spennende å lære om andres kulturer, mat og religion. Liker feks å se nasjonaldraktene deres i folketoget på 17.mai.

Absolutt ikke. Har aldri sagt noe stygt om innvandrere, men jeg begynner å bli lei av at muslimer krever mer og mer. Vet om mange bedrifter som mottar brev fra islamsk råd hvor de krever det ene og det andre, mens vi som faktisk er kristne ikke kan kreve noe. Kors fjernes fra bedehus og kapeller for å ikke støte noen. Må også innrømme at mange spesielt afrikanske menn kan virke litt skumle, men prøver å unngå å ha fremmedfrykt. Vi er alle mennesker.

Nei, jeg er ikke rasist, men jeg kan ikke fatte og begripe hvorfor vi skal gjøre om på så mye fordi det kommer andre til vårt land. Skikker som har vært i alle år, for eksempel nisseluer, syns jeg skal få lov til å være. Kom gjerne til Norge og lev med oss, ha det hyggelig med oss, men nåt det meste skal gjøres likt som i det landet de kommer fra skjønner jeg ikke vitsen. At voldtekt er "akseptert" i landene de kommer ifra skal ikke gå utover oss her, her er det ikke akseptert. Jeg sier ikke at nordmenn ikke gjør noe galt, men jeg syns vi kan rydde opp i vår egen dritt først.

Så egentlig syns jeg politikken er feil. Om noen føler seg støtt av å se et kors i et kristent land (jeg anser Norge som et relativt kristent land) så får de faktisk bare føle seg støtt. At jeg kjøper halalkylling på butikken fordi prior har bestemt at det ikke gjør noe at alle spiser det syns jeg er helt feil. Prinsipp.

Er ikke rasist! Er ikke nødvendigvis enig i hvordan andre kulturer, religioner og levemåter er, men respekterer dem fordet. Ønsker heller ikke å rangere kulturer etter hvilke jeg mener er best, og gjør mitt beste for å få en forståelse for hvorfor andre kulturer er som de er. F.eks er kvinnesynet i noen andre kulturer helt annerledes enn vårt eget. Jeg synes ikke det er greit at noen ser på kvinner på en negativ måten, og kan synes det er litt skummelt. Men prøver likevell å forstå hvorfor det er som det er, og ha toleranse for at andre lever på en annen måte. Så lenge norsk lov blir fulgt, og alle involverte er involvert av egen frie vilje, er det greit. Synes også man skal lære seg å kjenne enkelindivider heller enn å se på et menneske som representant for en hel gruppe. Man må også huske at det innad i alle kulturer finnes store forskjeller.

Spørs på personen. Sånn er i grunn mannen også.

Men er litt sur på politikken. Det kom innvandrere hit i juni og fikk vite for ca 1 uke siden. Vi ser dem ikke selv om det er nærme. Er ganske fornøyd med at de skal ha grensekontroll nå. Bor ganske nærme Sverige og det kommer ca 3000 innvandrere til hit. Er en liten bygd og de skal bo som nærmeste nabo til en bhg. Mange som har tatt barna sine ut av den bhg.

Nei. Ikke er jeg skeptisk til folk basert på hudfarge eller kultur heller.
Men jeg kan bli skeptisk til folk basert på oppførsel.

Jeg blir jo fornærma selv om folk sier at "alle nordmenn" er sånn og sånn, eller at "nordlendinger er...", så jeg prøver det jeg kan å ikke sette alle av samme gruppe i samme bås. Folk er forskjellige. På alle måter. Og det er greit for meg, så lenge de ikke skader andre eller bryter loven.

Jeg reagerer på at flere skriver at vi må endre på våre skikker og tradisjoner pga våre nye landsmenn. Hallo!? Er alle utlendinger muslimer? Nei. Å være skeptisk til en religion er ikke det samme som å være rasist.. Og ikke alle muslimer aksepterer voldtekt og andre fæle ting vi ofte hører om i media.

Jeg reagerer på at flere skriver at vi må endre på våre skikker og tradisjoner pga våre nye landsmenn. Hallo!? Er alle utlendinger muslimer? Nei. Å være skeptisk til en religion er ikke det samme som å være rasist.. Og ikke alle muslimer aksepterer voldtekt og andre fæle ting vi ofte hører om i media.
Nei hvis man tror alle muslimer aksepterer voldtekt bør man gjøre noe med fordommene sine.

Syns det blir litt feil å si "Jeg er ikke rasist, MEN". :P

Jeg er ikke rasist. Ingen rase er overlegen andre raser. Jeg liker ikke religioner da, jeg er redd for ekstremister, og jeg frykter for pensjonsordningen min og fremtidens velferdsstat. Og syns det er ufattelig kjipt at mange utnytter situasjonen, og ødelegger for dem som faktisk trenger hjelp, og for oss andre.
Men jeg er ikke mer verdt enn folk med annen hudfarge.

Last edited:
Jeg er ikke rasist, men veldig skeptisk til det som skjer nå. Men sånn som ting er nå, så skal det nok ikke mye før Norge er fullt av rasister. Måten staten behandler ting på nå, er virkelig med på å snu folk.

Back
Topp