87'modell
Forumet er livet
Hvordan forklarer du lyden av steg i grus når det er snø ute? For å ta et eksempel jeg fikk fra en venninne. Fordi man ikke ser noe betyr ikke at det ikke finnes. Enkelte ting er bare vanskeligere å finne ut av.
Jeg tror heller folk liker å rakke ned på andre for at de tror på noe de selv overhode ikke tror eksisterer. Og de personene som blir trukket fram er de mest ekstreme for min venninne er da ikke imot vitenskap. Ikke de andre jeg har snakket med heller. Og folk baserer seg gjerne på disse programmene på TV. Åndenes makt tviler jeg på at alle historiene er sanne. Det er underholdning.
Kanskje en dag får vi flere svar.
Apofeni er stort sett forklaringen. Vi attribuerer lyder og ting vi ser en mening det ikke har, fordi vi er programmerte til å finne et mønster, for å overleve.
Vi ser gjerne kjente former, spesielt ansikter, fordi dette er viktig for vår overlevelse. Vi er ekstra vare på lyder som kan bety at noe truende nærmer seg (rovdyr, eller andre mennesker), og hjernene våre fyller inn tomrommene.
Illusjonister, "synske" og andre som driver med lureri, er avhengige av den evnen hos mennesker, og dessverre er det mange som utnytter den.
Vi får heldigvis svar på nye ting hele tiden, og så fort noen kan bevise noe overnaturlig, skal jeg være først i køen til å se og tro, for det hadde jo vært fantastisk spennende!