Er du overtroisk?

Hvordan forklarer du lyden av steg i grus når det er snø ute? For å ta et eksempel jeg fikk fra en venninne. Fordi man ikke ser noe betyr ikke at det ikke finnes. Enkelte ting er bare vanskeligere å finne ut av.

Jeg tror heller folk liker å rakke ned på andre for at de tror på noe de selv overhode ikke tror eksisterer. Og de personene som blir trukket fram er de mest ekstreme for min venninne er da ikke imot vitenskap. Ikke de andre jeg har snakket med heller. Og folk baserer seg gjerne på disse programmene på TV. ;) Åndenes makt tviler jeg på at alle historiene er sanne. Det er underholdning.

Kanskje en dag får vi flere svar.

Apofeni er stort sett forklaringen. Vi attribuerer lyder og ting vi ser en mening det ikke har, fordi vi er programmerte til å finne et mønster, for å overleve.
Vi ser gjerne kjente former, spesielt ansikter, fordi dette er viktig for vår overlevelse. Vi er ekstra vare på lyder som kan bety at noe truende nærmer seg (rovdyr, eller andre mennesker), og hjernene våre fyller inn tomrommene.
Illusjonister, "synske" og andre som driver med lureri, er avhengige av den evnen hos mennesker, og dessverre er det mange som utnytter den.

Vi får heldigvis svar på nye ting hele tiden, og så fort noen kan bevise noe overnaturlig, skal jeg være først i køen til å se og tro, for det hadde jo vært fantastisk spennende! :)

Jeg er.
Jeg finnes ikke religiøs men jeg tror f.eks at de nærmeste avdøde gjerne titter innom en gang i blant for å passe på :)
Jeg finner iallfall trøst i den tanken :)
Har opplevd å bodd i en hjemsøkt hus og det er ganske så fascinerende når man er alene hjemme :P

Signerer denne.

Apofeni er stort sett forklaringen. Vi attribuerer lyder og ting vi ser en mening det ikke har, fordi vi er programmerte til å finne et mønster, for å overleve.
Vi ser gjerne kjente former, spesielt ansikter, fordi dette er viktig for vår overlevelse. Vi er ekstra vare på lyder som kan bety at noe truende nærmer seg (rovdyr, eller andre mennesker), og hjernene våre fyller inn tomrommene.
Illusjonister, "synske" og andre som driver med lureri, er avhengige av den evnen hos mennesker, og dessverre er det mange som utnytter den.

Vi får heldigvis svar på nye ting hele tiden, og så fort noen kan bevise noe overnaturlig, skal jeg være først i køen til å se og tro, for det hadde jo vært fantastisk spennende! :)

Er mye mer spennende å tro, men klarer de å bevise at det ikke finnes så skal ikke jeg nekte. ;)

Er mye mer spennende å tro, men klarer de å bevise at det ikke finnes så skal ikke jeg nekte. ;)

Det er jo ikke sånn det funker, men alt som har blitt forsøkt mht å bevise har jo ikke funket. ;)
Bevisbyrden ligger hos den som hevder at noe eksisterer, ikke motsatt. :)

Last edited:
Jeg har hatt noen rare opplevelser selv, men hva det er er ikke godt å si. Jeg tror at det finnes mer enn vi vet, men om det kan forklares gjennom vitenskap eller ikke er ikke godt å si. Jeg er åpen rett og slett.

Ikke direkte overtroisk, men tror det finnes mer mellom himmel og jord enn vi vet og kan bevise :)

Jeg er kristen og har masse personlige bevis som ikke kan forklares [emoji5] Mange "undre og mirakler" kan forklares, men ikke alle. Det finnes da mange mennesker som har opplevd overnaturlige ting, alt kan ikke bevises av forskning, det er jo overnaturlig [emoji4]

Jeg tror på ALT. Har opplevd mye forskjellig sjøl, og også mine nærmeste. Ting som ikke kan forklares på logisk vis. Men skjønner godt, og har respekt for, at ikke alle er enige :)

Jeg tror på teorien om at siden vi ikke bruker hele hjernen har vi ikke kommet langt nok i evolusjonen til å vite hva vi selv faktisk er i stand til. Om noen kan se noe som jeg ikke ser, eller kommunisere med noe eller noen som jeg ikke kan, så er det jo en mulighet at hjernen deres faktisk har åpnet opp den funksjonen der og da.. man vet jo aldri noe som helst 100%sikkert uansett.

Jeg tror på teorien om at siden vi ikke bruker hele hjernen har vi ikke kommet langt nok i evolusjonen til å vite hva vi selv faktisk er i stand til. Om noen kan se noe som jeg ikke ser, eller kommunisere med noe eller noen som jeg ikke kan, så er det jo en mulighet at hjernen deres faktisk har åpnet opp den funksjonen der og da.. man vet jo aldri noe som helst 100%sikkert uansett.

Det er en misoppfatning/myte at vi ikke bruker hele hjernen vår. ;)
https://forskning.no/hjernen/2008/02/vi-bruker-bare-ti-prosent-av-hjernen

Ikke overtroisk som i at jeg tror på at det å knuse et speil fører til ulykke og så videre, men jeg tror så absolutt at det er mer mellom himmel og jord enn hva vi vet, og kan bevise.

Jeg hadde en samtale med min far den natten han døde. Jeg var hjemme, og hadde nettopp ammet datteren min, han lå i koma på intensiven etter en hjerneblødning. Morgenen etter fikk jeg vite at han døde på det tidspunktet jeg snakket med han. Snakket ikke med noen om det før jeg nevnte det for lillebroren min, og fikk vite at han hadde opplevd det samme.

Har også opplevd andre ting, som ikke lar seg forklare.

Det er en misoppfatning/myte at vi ikke bruker hele hjernen vår. ;)
https://forskning.no/hjernen/2008/02/vi-bruker-bare-ti-prosent-av-hjernen
For alt vi vet så kan det være flere funksjoner i de samme cellene. Jeg mener ikke at vi ikke bruker hele som i den fysiske forstanden, for vi har jo deler av hjernen koblet til forskjellige funksjoner, mer det at delene sikkert kan fokuseres på en annen måte.. i og med at vi har folk som har helt forskjellig intelligens-type og problemløsning så ser jeg ikke bort ifra at vi faktisk ikke har full kunnskap om hva vi selv kan gjøre.

Back
Topp