Er du forberedt på

Lure faktisk på om eg bør byrja å smøra litt purelan allerede no... Har så sjukt vondt i puppane, spesielt nipplane og det kjennes sårt ut når eg tar på dei. Har jo lekkasje større enn ei sil, og trudde at det skulle hjelpa til på slekt..?
Er det foresten nokon andre som har lagt merke til temperatur endring på brystvortene?

Jeg er forberedt på at det kommer til å gjøre vondt. Mine bryster er ofte veldig ømme og såre, så jeg regner med at de kommer til å bli værre når noen skal sutte på de flere ganger for dagen.
Jeg har allerede kjøpt inn brystskjold for å være sikker :P

Lure faktisk på om eg bør byrja å smøra litt purelan allerede no... Har så sjukt vondt i puppane, spesielt nipplane og det kjennes sårt ut når eg tar på dei. Har jo lekkasje større enn ei sil, og trudde at det skulle hjelpa til på slekt..?
Er det foresten nokon andre som har lagt merke til temperatur endring på brystvortene?
Hva mener du med temperatur endring? Har ei vennine som får kanon vondt i niplene når det er litt kaldt ute, hvis det er det du mener ;)

Hva mener du med temperatur endring? Har ei vennine som får kanon vondt i niplene når det er litt kaldt ute, hvis det er det du mener ;)

Dei er blitt så heite :P Skikkelig varme brystvorte! Vis eg tar på dei (ubevisst) er det slik at eg reagera med å ta vekk armen/handa fordi det faktisk er mykje varmare enn normalt :P

Dei er blitt så heite :P Skikkelig varme brystvorte! Vis eg tar på dei (ubevisst) er det slik at eg reagera med å ta vekk armen/handa fordi det faktisk er mykje varmare enn normalt :P

Hm, de er faktisk litt varmere enn brystene mine, ikke mye, men det er forskjell, har ikke lagt merke til det før...

Ja og så vil jeg gjerne legge til noe annet som er greit å vite. Det er helt vanlig at det ikke kommer melk før flere dager etter fødsel. Det er gjerne tredje dag melken kommer, noen ganger før og andre ganger litt senere. Babyene går alltid litt ned i vekt de første dagene og det er helt normalt. Babyene blir født med et godt fettlag å tære på. Så ikke bli stresset og bekymret :)

Noen spm fra førstegangs:
1 - Får babyen mme de første dagene inntil ammingen er ordentlig i gang?
2 - disse ammeskjoldene, har de det på sykehuset eller må man ha med selv?
3 - gjør det vondt for alle å amme?!

Sent from my HTC One X using BV Forum mobile app

Noen spm fra førstegangs:
1 - Får babyen mme de første dagene inntil ammingen er ordentlig i gang?
2 - disse ammeskjoldene, har de det på sykehuset eller må man ha med selv?
3 - gjør det vondt for alle å amme?!

Babyen skal ikke ha noe annet så lenge babyen ikke er prematur eller veldig liten. Det er viktig at brystene blir stimulert for å få igang melkeproduksjonen, og bør derfor heller legges til brystet enn å gies flaske. Magesekken til en nyfødt er veldig veldig liten og de skal ikke veldig mage dråpene til å fylle den de første dagene. Hvis du tenker fra naturens side er det jo unaturlig å gi noe annet ;)

Ammeskjold hadde de på sykehuset til å låne, men ikke mange og de måtte vaskes og kokes hver gang og flere som brukte de, så greit å kjøpe selv. De solgte de i kiosken på sykehuset der jeg var. Jeg har ikke tenkt til å planlegge å bruke det.

Nei det gjør ikke vondt for alle. Og hvor sår man blir er jo veldig individuelt.

Min svigermor fortalte meg at da hun gikk med min samboer så fikk hun tips av jordmor om å begynne å forberede brystene på amming den siste måneden. Dette var altså rett og slett at de skulle "herdes" ved å dra i nipplene mens man f.eks. står i dusjen. Litt hver dag. Tror dere som alt har ammet at dette kan ha noe for seg?

Jeg er veldig spent på dette med amming, og er forberedt på en periode med smerter...

Min svigermor fortalte meg at da hun gikk med min samboer så fikk hun tips av jordmor om å begynne å forberede brystene på amming den siste måneden. Dette var altså rett og slett at de skulle "herdes" ved å dra i nipplene mens man f.eks. står i dusjen. Litt hver dag. Tror dere som alt har ammet at dette kan ha noe for seg?

Jeg er veldig spent på dette med amming, og er forberedt på en periode med smerter...
Ja de anbefalte det før, men har funnet ut at det ikke hjelper. Mamma stod å skrubbet med neglebørsten i dusjen...auu :/

På fødselsforberende kurset ble vi anbefalt å gå inn å lese litt på http://ammehjelpen.no . Der finner man korte filmsnutter som ammestillinger, tilkobling, håndmelking, koppmating osv…

Fikk mange tips og råd, kjempe godt å ha litt kunnskap før fødselen :)

Jeg er forberedt på at det kan gjøre vondt, men heldigvis trenger det ikke å være det…

Sitter og leser boka til Gro Nylander "Mamma for første gang". Godt skrevet. Men jeg får et helt annet inntrykk av amming enn det som fremkommer i denne tråden. Det frarådes for eksempel å smøre krem på brystvortene for å forebygge, da puppene helst ikke skal være fuktige. Og ammeskjold er siste utvei dersom andre ting ikke fungerer. Ellers så står det også at amming ikke skal gjøre vondt :-)
Nå har jeg ingen erfaring med amming da...men lurer på hva dere mener om dette... :-)

Fikk et godt tips av ei venninne. Få tak i topp-skjell fra fjæra (Tror det var det de heter....) De setter man over brystvorta, med et godt ammeinnlegg i ull over. Hun sa det er mulig de har det på sykehuset.

Fikk et godt tips av ei venninne. Få tak i topp-skjell fra fjæra (Tror det var det de heter....) De setter man over brystvorta, med et godt ammeinnlegg i ull over. Hun sa det er mulig de har det på sykehuset.

Nylander påpeker at disse skjellene kan føre til en allergisk reaksjon hos noen ;-) og at det ikke er bra at brystvorta er fuktig. Da er det bedre med melkeoppsamler :-)

Sitter og leser boka til Gro Nylander "Mamma for første gang". Godt skrevet. Men jeg får et helt annet inntrykk av amming enn det som fremkommer i denne tråden. Det frarådes for eksempel å smøre krem på brystvortene for å forebygge, da puppene helst ikke skal være fuktige. Og ammeskjold er siste utvei dersom andre ting ikke fungerer. Ellers så står det også at amming ikke skal gjøre vondt :-)
Nå har jeg ingen erfaring med amming da...men lurer på hva dere mener om dette... :-)

Amming skal ikke gjøre vondt i lengden. Men de første dagene kan brystvortene være ømme, så da kan det gjøre vondt i det babyen begynner å suge. Men etter den ha sugd litt skal det ikke gjøre vondt lenger.

Jeg bruker ikke kremer/salver til forebygging, men har purelan i tilfelle jeg blir sår. Ble veldig sår med første, fikk åpne sår og blødde. Å da fikk jeg en krem anbefalt av jordmor som jeg smurte på.
Har ammet i en uke nå, har ikke brukt noe salver og er ikke blott sår enda. Men er fortsatt øm og synes det gjør vondt når knøttene først begynner å suge.

Sent from my GT-I9100 using BV Forum mobile app

Nylander påpeker at disse skjellene kan føre til en allergisk reaksjon hos noen ;-) og at det ikke er bra at brystvorta er fuktig. Da er det bedre med melkeoppsamler :)

Man kan få allergiske reaksjoner på så mye, men venninna mi sa at det var viktig at brystet var tørt før man satt på skjellet.

Back
Topp