Er det tilfelle at noen faktisk røyker

Jeg får migrene av røyklukt, så for meg er røyking fryktelig irriterende og utfordrende. Blir irritert på utetesturanter osv, men ser ikke ned på noen likevel. Synes kun det er unødvendig, og hadde vært fint om de kunne tatt hensyn.

Selv er jeg sterkt plaget med migrene. Brukte mye og sterk medisin jeg helst skulle tatt enda. Sluttet på dagen jeg fant ut jeg var gravid selv om der var helt jævlig for meg. Men barnet mitt fremfor meg, fremfor alt.

Jeg forstår ikke noen som setter seg selv (og røyk) fremfor barnet. Respekterer de som prøver, er de som ikke gidder å prøve jeg ikke synes noe om.

Men det er vel de fleste enig om:)

Så vi trenger ikke dra diskusjonen lenger tenker jeg. Er så mye hyggeligere å lese hyggelige innlegg her inne på terminforumet. Dette er vel innlegg som passer bedre på generelt.
 
Jeg får migrene av røyklukt, så for meg er røyking fryktelig irriterende og utfordrende. Blir irritert på utetesturanter osv, men ser ikke ned på noen likevel. Synes kun det er unødvendig, og hadde vært fint om de kunne tatt hensyn.

Selv er jeg sterkt plaget med migrene. Brukte mye og sterk medisin jeg helst skulle tatt enda. Sluttet på dagen jeg fant ut jeg var gravid selv om der var helt jævlig for meg. Men barnet mitt fremfor meg, fremfor alt.

Jeg forstår ikke noen som setter seg selv (og røyk) fremfor barnet. Respekterer de som prøver, er de som ikke gidder å prøve jeg ikke synes noe om.

Men det er vel de fleste enig om:)

Så vi trenger ikke dra diskusjonen lenger tenker jeg. Er så mye hyggeligere å lese hyggelige innlegg her inne på terminforumet. Dette er vel innlegg som passer bedre på generelt.
Er enig. Syns ikke dette er noen behagelig diskusjon selv, til tross for at jeg har latt meg rive med. Det er jo veldig engasjerende da. En ting er de som prøver å slutte å røyke, en annen ting er de som mener at man skal se bort og la folk få gjøre som de vil. Det kunne jeg lett gjort om det ikke var snakk om barn med i bilde - da blir jeg dessverre veldig engasjert. Men jeg har sagt det jeg synes om saken, og det virker jo ikke som om det er noen her inne som røyker uansett, så det er vel ikke noe mer å diskutere. Og om det er folk her inne som røyker - please søk hjelp hos lege, jordmor, helsevesen, psykolog - hva som helst, bare prøv å gjøre noe med det.
 
Slapp av da folkens! Angrer på at jeg tok det opp!!! Jeg syns ikke det er noe unnskyldning å røyke når man er gravid og ja jeg velger ordet dumhet i denne sammenheng! Det er min mening og det får du respektere ! Så kan du mene hva du vil. Jeg foreslår at vi legger dette dødt! Vi har alle meninger om dette og det er ikke vits i å krangle mer om dette!
 
Dessuten så var det ikke meninga å sladre, jeg ville bare vite om mars jentene også drev med sånt og om dere syns at det er akseptabelt! Men men, da får jeg bare beklage at jeg i det hele tatt tok det opp!
 
Det er lett å bli provosert eller engasjert når det kommer til røyking i svangerskap. Men jeg har ikke følt at det var krangling.
 
Last edited:
Jeg mener bestemt at det kun står på det mentale når det gjelder å slutte! Man må ville det nok.. Gravide som røyker er enten uvitende eller egoistiske mennesker!

Provoserende er det å se gravide med store fine mager som står på offentlige steder og røyker med god samvittighet, mens gjerne flere av de forbipasserende er mennesker som kanskje ikke er så heldig at de kan bli gravide eller har mistet et barn... Gravide som røyker burde skamme seg, for en mer egoistisk handling finnes ikke!

Hilsen en som har snust i 9 år og sluttet på sekundet graviditeten var et faktum!
 
Jeg er helt enig i dere som både kaller røykende gravide for både dumme, uvitende og egoistiske. For jammen er man det!
Etter å ha lest denne tråden tok jeg det opp med en venninne som jobber på barneavdelingen på sykehuset. Hun er på fødeavdelingen når det er noe spesielt, eller ved kontroller. Hun fortalte en historie om en nyfødt som gråt og gråt. De fant ikke ut hva som var gale. Helt til de skjønte at det var nikotin abstinenser!!! Har man ikke da lov til å kalle moren til denne babyen egoistisk? Etter min mening kan man absolutt det. Her utsetter man en baby, et nytt lite, uskyldig menneske for høyere risiko for å få lungeproblemer, asma etc, bare fordi man ikke klarer å slutte med sin egen avhengighet. Hva tenker man den dagen man oppdager at man har gitt sin egen unge varige men pga en egoistisk handling? Er man da like ignorerende og løfter på skuldrene? Stakkars meg som ikke klarer å slutte å røyke?
Min mening er at når man er gravid, planlagt eller ikke, så gjør man alt man kan i sin makt for at dette lille barnet skal få den beste starten på livet som over hodet mulig! Ønsker man ikke det, så er man faktisk DUM!
Bli fornærmet de som vil!
 
Det jeg synes er mest provoserende er at mange på død og liv skal beskytte og sy puter oppunder armene på de som røyker i svangerskapet. Ja, jeg har full forståelse for at det er vanskelig å slutte, jeg har selv vært røyker en gang, men det å gå gravid bør absolutt være den beste inspirasjonen som finnes for å stumpe røyken!
Jeg kan skjønne at mange må bruke de første ukene i svangerskapet til å trappe ned, selv om det beste så klart hadde vært om de sluttet tvert, men at så mange mener det er "greit" at gravide røyker 5-10 om dagen hele svangerskapet, fordi de "tross alt har trappet ned mye", det har jeg null forståelse eller aksept for!
Hetsing av gravide røykere er jeg ikke for, de bør heller få hjelp, men at vi skal beskytte gravide røykere, og ikke si eller skrive noe som kan tas ille opp om røyking i svangerskapet provoserer meg rett og slett!
 
Røyking og graviditet er et tema alle har en mening om, og som fort kan føre til oppildnede diskusjoner.

Håper dere klarer å holde diskusjonen på et saklig nivå, og ikke kommer med personangrep.
Regelbrudd og usaklige innlegg blir slettet.
Ta kontakt med meg på pm om det skulle være noe. :)
 
Som tidligare fast røykar i 10 år, so kan eg ikkje fatta å begripa at noken kan fortsetta å røyka når di blir gravide!
Eg tenke at då får du ikkje te å slutta, men rett å slett ikkje VIL nok!
Ingen problem å stompa røyken!!
 
Det jeg synes er mest provoserende er at mange på død og liv skal beskytte og sy puter oppunder armene på de som røyker i svangerskapet. Ja, jeg har full forståelse for at det er vanskelig å slutte, jeg har selv vært røyker en gang, men det å gå gravid bør absolutt være den beste inspirasjonen som finnes for å stumpe røyken!
Jeg kan skjønne at mange må bruke de første ukene i svangerskapet til å trappe ned, selv om det beste så klart hadde vært om de sluttet tvert, men at så mange mener det er "greit" at gravide røyker 5-10 om dagen hele svangerskapet, fordi de "tross alt har trappet ned mye", det har jeg null forståelse eller aksept for!
Hetsing av gravide røykere er jeg ikke for, de bør heller få hjelp, men at vi skal beskytte gravide røykere, og ikke si eller skrive noe som kan tas ille opp om røyking i svangerskapet provoserer meg rett og slett!

Jeg er forsåvidt enig med deg!
Og jeg var en av de som hadde røyket uavbrutt i 10 år og brukte forrige graviditet som inspirasjon og tok min siste røyk 4 dager etter jeg fant ut at jeg var gravid og har ikke røyket siden.

Men det har ikke bare vært fryd og gammen av den grunn. En ting er de 3 første ukene etter røykestopp som er tunge, men etterdønningene varer så veldig mye lengre enn det. I mitt tilfelle betydde røykestopp, 30 kilo opp i svangerskapet. Overvekt jeg fortsatt sliter med den dag i dag, fordi selv om jeg kuttet ut røyken og den vanen, så har jeg enda ikke klart å knekke koden ift avhengighet og hvordan jeg skal takle stress, sorger og gleder og alle andre grunner for at jeg røykte.

Hvem velger med viten og vilje og skade barnet sitt?
Hvem velger å bruke masse masse penger, på noe de "såkalt ikke trenger" og å gjøre seg selv syk?
Hvem velger med vilje å gå opp 20+ kilo på et halvt år?
Jeg vil si at det er ytterst få.

Men folk går allikevel rundt å kaller det et valg!?

Å hetse de som røyker, enten de er gravide eller ikke.. fører bare til stress - og gjett hva røykerne får lyst på da?
Det betyr ikke at det er greit å røyke i svangerskapet. Langt derifra!
Men man må slutte å se på det å røyke som et valg man gjør på lik linje med å velge hvilke sokker man skal ha på seg om morran (med mindre man sammenligner det med noen som har OCD for slike ting).
Gi røykerne et ordentlig tilbud.. la de som er profesjonelle ta seg av dette også kan vi som står på sidelinjen forsøke og heller støtte opp og og heie de i riktig retning.
 
Jeg forsvarer ikke de men fatter ikke hvorfor alle skal blande seg oppi hva andre gjør. Kanskje det er jeg som er egoistisk men har nok ting å passe på om ikke jeg skal gå å bry meg om hva alle andre gjør.
 
Jeg er forsåvidt enig med deg!
Og jeg var en av de som hadde røyket uavbrutt i 10 år og brukte forrige graviditet som inspirasjon og tok min siste røyk 4 dager etter jeg fant ut at jeg var gravid og har ikke røyket siden.

Men det har ikke bare vært fryd og gammen av den grunn. En ting er de 3 første ukene etter røykestopp som er tunge, men etterdønningene varer så veldig mye lengre enn det. I mitt tilfelle betydde røykestopp, 30 kilo opp i svangerskapet. Overvekt jeg fortsatt sliter med den dag i dag, fordi selv om jeg kuttet ut røyken og den vanen, så har jeg enda ikke klart å knekke koden ift avhengighet og hvordan jeg skal takle stress, sorger og gleder og alle andre grunner for at jeg røykte.

Hvem velger med viten og vilje og skade barnet sitt?
Hvem velger å bruke masse masse penger, på noe de "såkalt ikke trenger" og å gjøre seg selv syk?
Hvem velger med vilje å gå opp 20+ kilo på et halvt år?
Jeg vil si at det er ytterst få.

Men folk går allikevel rundt å kaller det et valg!?

Å hetse de som røyker, enten de er gravide eller ikke.. fører bare til stress - og gjett hva røykerne får lyst på da?
Det betyr ikke at det er greit å røyke i svangerskapet. Langt derifra!
Men man må slutte å se på det å røyke som et valg man gjør på lik linje med å velge hvilke sokker man skal ha på seg om morran (med mindre man sammenligner det med noen som har OCD for slike ting).
Gi røykerne et ordentlig tilbud.. la de som er profesjonelle ta seg av dette også kan vi som står på sidelinjen forsøke og heller støtte opp og og heie de i riktig retning.


Jeg er i utgangspunktet helt enig med deg! Å sammenligne det å røyke med å gjøre et valg ang hvilke sokker man skal ha på seg blir så klart helt feil, men i mine øyne er det fortsatt et valg! Man velger å fyre opp sigaretten, og man kan velge å slutte å røyke, selv om dette kan medfølge stress osv. Men jeg håper like fullt at de aller, aller fleste fortsatt vil VELGE å stumpe røyken når de blir gravide! Jeg vil tro at vi her i landet har såpass mange kompetente folk i helsevesenet så det er fullt mulig å få hjelp til røykeslutt hvis man trenger det. Jeg håper i hvert fall det! Hvis det ikke er tilfellet er det virkelig noe som burde vært tatt tak i av de som sitter litt høyere oppe i systemet her i landet...
 
Jeg er i utgangspunktet helt enig med deg! Å sammenligne det å røyke med å gjøre et valg ang hvilke sokker man skal ha på seg blir så klart helt feil, men i mine øyne er det fortsatt et valg! Man velger å fyre opp sigaretten, og man kan velge å slutte å røyke, selv om dette kan medfølge stress osv. Men jeg håper like fullt at de aller, aller fleste fortsatt vil VELGE å stumpe røyken når de blir gravide! Jeg vil tro at vi her i landet har såpass mange kompetente folk i helsevesenet så det er fullt mulig å få hjelp til røykeslutt hvis man trenger det. Jeg håper i hvert fall det! Hvis det ikke er tilfellet er det virkelig noe som burde vært tatt tak i av de som sitter litt høyere oppe i systemet her i landet...

Jeg mener at slik som røykekampenjene har vært til nå, så har de hjulpet veldig lite.
De har hovedsaklig dreid seg om forbud og skremselspropaganda. Det eneste det har hjulpet mest med er å få mange ikke-røykere til å se såpass ned på røykerne at røykerne rett og slett opplever regelrett diskriminering.
Enten slutter røykerne i vill skam, men uten å forstå hvilke behov røyken i prinsippet betydde for dem, og de dekker de enten ved andre "rusmidler" (alkohol, sjokolade eller andre manier/avhengigheter), eller de havner på en karusell med av-og-på røyking - eller de sitter innrøkt i leiligheten sin eller gjemmer seg bak en busk for å ikke bli sett av et dømmende samfunn.

Målet burde jo være å friskmelde røykerne, og som regel er det mer enn en røykeslutt som skal til for å få til det!
 
Jeg mener at slik som røykekampenjene har vært til nå, så har de hjulpet veldig lite.
De har hovedsaklig dreid seg om forbud og skremselspropaganda. Det eneste det har hjulpet mest med er å få mange ikke-røykere til å se såpass ned på røykerne at røykerne rett og slett opplever regelrett diskriminering.
Enten slutter røykerne i vill skam, men uten å forstå hvilke behov røyken i prinsippet betydde for dem, og de dekker de enten ved andre "rusmidler" (alkohol, sjokolade eller andre manier/avhengigheter), eller de havner på en karusell med av-og-på røyking - eller de sitter innrøkt i leiligheten sin eller gjemmer seg bak en busk for å ikke bli sett av et dømmende samfunn.

Målet burde jo være å friskmelde røykerne, og som regel er det mer enn en røykeslutt som skal til for å få til det!

Alt dette er vel og bra, røykere og andre som har forskjellige avhengigheter bør absolutt få hjelp. Men i de tross alt få månedene i løpet av et liv en kvinne går gravid, bør barnets ve og vel gå foran alt annet!
 
Alt dette er vel og bra, røykere og andre som har forskjellige avhengigheter bør absolutt få hjelp. Men i de tross alt få månedene i løpet av et liv en kvinne går gravid, bør barnets ve og vel gå foran alt annet!

Enig i det, men barnets ve og vel slutter ikke etter endt svangerskap. Og jeg har hørt om flere tilfeller hvor mor stolt forteller at selvfølgelig sluttet hun å røyke da hun var gravid, men videre forteller at omtrent i det sekundet ungen var presset ut og hun var lappet sammen, så bar det ut for å ta den etterlengtede røyken hun hadde savnet og ventet på i 8-9 mnd. Hun hadde ikke sluttet. Det var satt på vent.. Og mye av det etterlengtede poenget forsvinner.
Det er jo flott at de klarer å "holde seg" så lenge - men målet må jo være et røykfritt miljø for mor og barn punktum. Og da må det litt mer heavy skyts til tror jeg ;)
 
Enig i det, men barnets ve og vel slutter ikke etter endt svangerskap. Og jeg har hørt om flere tilfeller hvor mor stolt forteller at selvfølgelig sluttet hun å røyke da hun var gravid, men videre forteller at omtrent i det sekundet ungen var presset ut og hun var lappet sammen, så bar det ut for å ta den etterlengtede røyken hun hadde savnet og ventet på i 8-9 mnd. Hun hadde ikke sluttet. Det var satt på vent.. Og mye av det etterlengtede poenget forsvinner.
Det er jo flott at de klarer å "holde seg" så lenge - men målet må jo være et røykfritt miljø for mor og barn punktum. Og da må det litt mer heavy skyts til tror jeg ;)

Vi er nok i bunn og grunn helt enige. ;)
Jeg mener at det tross alt er bedre for barnet at røykingen blir satt på vent de få månedene mor går gravid, da slipper i hvert fall fosteret å lide under dette. Det forutsetter så klart at man etter fødsel er flink til å gå ut når man røyker, og ikke utsetter barnet for røyk når det har kommet til verden heller.
Men ja, det absolutte målet bør være et røykfritt miljø. :)
 
Jeg må si jeg på ett nivå kjenner meg igjen i det første innlegget i denne tråden. "Hvordan kan noen røyke i svangerskapet?!?". Men det er fra mitt ståsted der jeg er i livet og med mitt miljø og omgangskrets. Samtidig har jeg en jobb der jeg møte mennesker i mange ulike situasjoner, sosiale lag og som har helt andre livserfaringer enn meg, til dels svært vanskelige. Jeg ser at det ikke alltid er så lett å se for seg og forestille seg hvilket liv og hvilken belastning andre har og har hatt. Jeg har aldri tatt en røyk i mitt liv og kan ikke forestille meg den avhengigheten som kan være. Jeg har klart å forsørge meg selv og har ikke hatt store alvorlige helseplager selv eller i nær familie. Det er heller ikke alle som evner å forstå helt hvilke skader de kan påføre et foster hvis de lever uhensiktsmessig, selv om de nikker når man forteller det til dem. Det er så mange liv og grunner.

Så jeg kan ikke helt forstå hvordan noen kan røyke i svangerskapet, men samtidig ser jeg det og kan forstå det :(
Ville nå bare si det.
 
Back
Topp