Er det tilfelle at noen faktisk røyker

Klaramor

Elsker forumet
I svangerskapet ? Trodde vi levde i 2014 og var et opplyst og oppegående folk som hadde lært om alle farene røyking i svangerskapet kan føre til?? Noen inne på april forumet innrømmer at de faktisk røyker når de er gravide! Gud bedre! For noen uvitende mennesker!
 
*redigert av moderator*

Excuse me, Damn that autocorrect!
 
Last edited:
har mange venninder som røyker i svangerskap.
har aldri helt forstått meg på de, men det er deres valg. ingen andres. :)

men de vet jo hva de holder på med, tror de er bare sjølsentrert.
 
Ikke for å være slem men jeg er litt lei av slike innlegg.

Har du noen gang røyket selv, vet du hvor vanskelig det egentlig er å slutte?
50% av alle som røyker når de blir gravide, klarer ikke å slutte helt under svangerskapet.
Når det er så mange er jeg fristet til å heller se på hvordan gravide blir oppfordret til å slutte, enn på å fordømme de som ikke klarer det.

Ja, alle vet det ikke er bra å røyke når man er gravid, problemet er at mange, så alt for mange får beskjed om at barnets helse er deres ansvar, og om skadene, men dersom de ikke klarer det er det bedre at de trapper ned, enn å fortsette å røyke like mye.
Det er en feil måte, ved å få "ros" for å klare å trappe ned, gjør det vanskeligere å kutte ut de siste, det legimenterer dem på en måte.

Jeg måtte snu på det for å klare det.
Barnets helse er IKKE mitt ansvar.
Dersom barnet ønsker å ødelegge sin helse med tobakk er det barnets valg når barnet blir gammelt nok til å ta det valget. Jeg har ingen rett til å ta det valget for barnet.
Det ga en null-toleranse og gjorde det lettere.

Hilsen en som strevde med å slutte, men klarte det...
 
Jeg må si at som tidligere røyker, er barnet i magen den største motivasjonen jeg kan få til å ikke røyke. Jeg sliter ennå med å holde meg, og dette er en daglig kamp.

Men jeg blir rett og slett lei meg av at røykende gravide blir dømt nedenom og hjem av folk fordi de ikke klarer å legge fra seg sigaretten. Nesten samtlige av de gravide jeg har kjent har ikke klart å legge fra seg røyken 100%, men kuttet drastisk ned til 1-10 for uken. Det er ikke min plass å dømme dem, og jeg er ikke ute etter å få dem til å føle seg verre enn det de allerede gjør.

Jeg forstår at folk syns det er horribelt, men det er enda ikke blitt ulovlig å røyke.

Disse menneskene er voksne nok til til å bli gravide, da bør de være voksne nok til å vite hva som er godt for dem og deres ufødte barn, og hva som ikke er det. De er sikkert fullt klar over det, og trenger ikke at andre gnir det inn ved enhver anledning.

Håper jeg ikke tråkker på for mange tær her, men jeg liker ikke at man dømmer andre så utrolig hardt.
 
Ikke for å være slem men jeg er litt lei av slike innlegg.

Har du noen gang røyket selv, vet du hvor vanskelig det egentlig er å slutte?
50% av alle som røyker når de blir gravide, klarer ikke å slutte helt under svangerskapet.
Når det er så mange er jeg fristet til å heller se på hvordan gravide blir oppfordret til å slutte, enn på å fordømme de som ikke klarer det.

Ja, alle vet det ikke er bra å røyke når man er gravid, problemet er at mange, så alt for mange får beskjed om at barnets helse er deres ansvar, og om skadene, men dersom de ikke klarer det er det bedre at de trapper ned, enn å fortsette å røyke like mye.
Det er en feil måte, ved å få "ros" for å klare å trappe ned, gjør det vanskeligere å kutte ut de siste, det legimenterer dem på en måte.

Jeg måtte snu på det for å klare det.
Barnets helse er IKKE mitt ansvar.
Dersom barnet ønsker å ødelegge sin helse med tobakk er det barnets valg når barnet blir gammelt nok til å ta det valget. Jeg har ingen rett til å ta det valget for barnet.
Det ga en null-toleranse og gjorde det lettere.

Hilsen en som strevde med å slutte, men klarte det...
Bra at du klarte det! Til mitt forsvar så er jeg ny her inne på forumet og blei ganske sjokkert over det mange skriver som røyking i svangerskapet! Men skjønner nå at dette er et hett tema! Håper bare flere gjør som deg, for konsekvensene ved å røyke i svangerskapet er alvorlige dessverre. Du kan ødelegge ditt barns liv. Det er det mest tragiske utfallet her.
 
Jeg har vært så heldig at jeg aldri har begynt å røyke. Har full forståelse for at det er er fryktelig vanskelig å slutte å røyke, så jeg dømmer ingen. Men tenker at en baby må være verdens beste motivasjon for å ta grep og slutte helt. Nå er det ingen av de rundt meg som røyker i svangerskapet heller, men dersom jeg hadde hatt noen nære venner som hadde gjort det ville jeg nok prøvd å støtte dem og hjelpe dem med å slutte. Hjelper ingen med å rakke ned på og dømme de som tar andre valg enn oss andre, men man kan kanskje prate litt med de man kjenner godt slik at man kanskje kan hjelpe?
 
Nå er jo utgangspunktet i denne tråden, tatt fra en tråd inne på april-forumet, hvor de aller fleste sier som her, at man røyker ikke/prøver å slutte. Men så er det en bruker (som mange mener er et troll) som virker som om hun er stolt av at hun røyker, hun ønsker ikke å være ikke-røyker, og det virker som om hun ikke ser problemene forbundet med røyk gjennom graviditet/røyke inne hvor det er barn i hus.

Jeg tror, og håper da, de fleste er enige om hva som er rett. At det er noen som har problemer med å slutte helt er en annen ting. Men inspirasjonen denne tråden hadde fra aprilformuet tror (håper) jeg ikke det er mange som har. Altså, som stolte kan sitte å si at de røyker når de er gravide!
 
Nå er jo utgangspunktet i denne tråden, tatt fra en tråd inne på april-forumet, hvor de aller fleste sier som her, at man røyker ikke/prøver å slutte. Men så er det en bruker (som mange mener er et troll) som virker som om hun er stolt av at hun røyker, hun ønsker ikke å være ikke-røyker, og det virker som om hun ikke ser problemene forbundet med røyk gjennom graviditet/røyke inne hvor det er barn i hus.

Jeg tror, og håper da, de fleste er enige om hva som er rett. At det er noen som har problemer med å slutte helt er en annen ting. Men inspirasjonen denne tråden hadde fra aprilformuet tror (håper) jeg ikke det er mange som har. Altså, som stolte kan sitte å si at de røyker når de er gravide!
Det var derfor jeg ble så sjokkert! Jeg lot meg provosere av trollet! I tillegg var det flere som deltok i diskusjonen og også innrømmet at de fremdeles røyker i svangerskapet! Jeg syns bare det vitner om uvitenhet og rett og slett dumhet! Men men, folk gjør det de selv vil! Jeg mener bare at folk som trollet burde kanskje fått noe informasjon om røyking!
 
Det var derfor jeg ble så sjokkert! Jeg lot meg provosere av trollet! I tillegg var det flere som deltok i diskusjonen og også innrømmet at de fremdeles røyker i svangerskapet! Jeg syns bare det vitner om uvitenhet og rett og slett dumhet! Men men, folk gjør det de selv vil! Jeg mener bare at folk som trollet burde kanskje fått noe informasjon om røyking!


Jeg tror hun må være ute etter å gjøre folk irritert og sint. Å hun har jo funnet riktige plassen å gjøre det på. Masse,masse hormonelle damer her :)
Tror alle som lever i dag vet hvor farlig røyk er både for seg selv og andre.
Jeg kjente selv at jeg ble frustrert av å lese det hun hadde skrevet. å håper ikke det er så mye sannhet i det hun skirver.

Jeg har faktisk ikke tatt med meg ungen min på besøk til enkelte besteforeldrer fordi de røyker inne. Det har skapt mye konflikter men det er mine barn, jeg som bestemmer, sånn gjelder det vell desverre andre veien også.
 
Jeg kan kun snakke for meg selv, men jeg har forsøkt å slutte med snusing i mange år. Sluttet i hele 2 år en periode, men så klarte jeg av alle ting å starte igjen. Idet jeg fant ut at jeg var gravid var det slutt med en eneste gang. ja, selvsagt hadde jeg abstinenser så det sang, men for meg var det ihvertfall fullstendig uaktuelt å fortsette med snusen. Og det er ikke noe enklere å slutte med snus enn med røyk, det er jo faktisk mer nikotin i snusen.

Greit nok at folk syns det er tøft å slutte, men jeg tror det handler like mye om motivasjon og hvor viktig det er for en å få til. Er det viktig nok, får man det til uansett - basta bom.
 
Det var derfor jeg ble så sjokkert! Jeg lot meg provosere av trollet! I tillegg var det flere som deltok i diskusjonen og også innrømmet at de fremdeles røyker i svangerskapet! Jeg syns bare det vitner om uvitenhet og rett og slett dumhet! Men men, folk gjør det de selv vil! Jeg mener bare at folk som trollet burde kanskje fått noe informasjon om røyking!

Jeg blir faktisk like provosert av ditt innlegg, å kalle folk dum fordi de fremdeles røyker under svangerskapet, er rett og slett barnslig valg av ord. Du sier at folk må gjøre så dem vil men allikevel dømmer du dem for det. Det er provoserende det.

Disse menneskene deler at de fremdeles ikke har klart å slutte å røyke ( se bort i fra trollingen) på et anonymt forum, for dele sin hverdag, for å lufte sin frustrasjon, få høre andres erfaringer, for å kanskje åpent innrømme det for seg selv og andre, og evt få tips og råd, akuratt som oss andre om hvilket så helst annet tema her på forumet. Er ikke det meningen med et forum? Å diskutere saker, ikke fordømme andre?

Hvorfor da kommer det en tråd i en annen del av forumet som er kun ment som sladder? "Se hva de gjør der borte og åpent forteller om, kan du tro det???" Det var slik heksebrenning startet i sin tid.

Folk er bare mennesker, som alle sliter med sine ting.

Misforstå meg rett, jeg vet at røyking er skadelig for bade gravide og deres ufødte barn og ikke gravide, men man står ikke opp i trynet på en narkoman for eksempel og fortell er hvor dum de er, de vet hva de har gjort og mest sannsynlig angrer de på det. De trenger ikke at du peker og sier til andre at de er dum som gjør slikt.
 
Jeg blir faktisk like provosert av ditt innlegg, å kalle folk dum fordi de fremdeles røyker under svangerskapet, er rett og slett barnslig valg av ord. Du sier at folk må gjøre så dem vil men allikevel dømmer du dem for det. Det er provoserende det.

Disse menneskene deler at de fremdeles ikke har klart å slutte å røyke ( se bort i fra trollingen) på et anonymt forum, for dele sin hverdag, for å lufte sin frustrasjon, få høre andres erfaringer, for å kanskje åpent innrømme det for seg selv og andre, og evt få tips og råd, akuratt som oss andre om hvilket så helst annet tema her på forumet. Er ikke det meningen med et forum? Å diskutere saker, ikke fordømme andre?

Hvorfor da kommer det en tråd i en annen del av forumet som er kun ment som sladder? "Se hva de gjør der borte og åpent forteller om, kan du tro det???" Det var slik heksebrenning startet i sin tid.

Folk er bare mennesker, som alle sliter med sine ting.

Misforstå meg rett, jeg vet at røyking er skadelig for bade gravide og deres ufødte barn og ikke gravide, men man står ikke opp i trynet på en narkoman for eksempel og fortell er hvor dum de er, de vet hva de har gjort og mest sannsynlig angrer de på det. De trenger ikke at du peker og sier til andre at de er dum som gjør slikt.


Enig i dette med "sladringen" men kan heller ikke på noen som helst måte forsvare de som røyker. Å sammenligne de med narkomane er bare tull. Det narkomane gjør kun seg selv ille, mens en gravid faktisk tar et valg for en annen person. Med tanke på hva man vet om røyking generelt og spesielt røyking og gravide så kan man faktisk påstå at man er dum når man røyker, spesielt når man er gravid. Jeg ser faktisk litt ned på røykere enten de er gravide eller ikke, først og fremst fordi det er noe som også plager andre, men også fordi at man burde vite bedre - og dette kommer fra en tidligere snuser - i know. Men jeg har aldri vært spesielt stolt av snusingen, og jeg kan lett si at jeg er dum og svak som hadde et behov for å snuse! For smart var det ihvertfall ikke?

Røyking og drikking er fullstendig uakseptabelt under en graviditet, og da er det selvsagt lov til å reagere. Om du ikke klarer å gjøre noe med det så bør du søke proffesjonell hjelp, ikke bare skrive om det på et forum - for så alvorlig er det. Enten er du fryktelig svak (og kanksje har andre problemer som er større enn selve røykingen), ellers er avhengigheten såpass alvorlig at ja - du trenger hjelp. Og etter hva jeg forstår så finnes det da slike tilbud tilgjengelig?
 
Jeg er dritt lei den evige diskusjonene om røyking. Er jo rene heksejakten på de som røyker. Hvorfor må vi bestandig blande oss opp i hva alle andre gjør?
Når noen spør om råd og hjelp ang slutting bør man heller hjelpe dem og komme med råd, istede for å trakke på dem. Alle i dag vet det er skadelig. Sikker på alle dere ikke er perfekte heller, selv om dere ikke røyker.
Og nei, jeg røyker ikke.
 
Jeg er dritt lei den evige diskusjonene om røyking. Er jo rene heksejakten på de som røyker. Hvorfor må vi bestandig blande oss opp i hva alle andre gjør?
Når noen spør om råd og hjelp ang slutting bør man heller hjelpe dem og komme med råd, istede for å trakke på dem. Alle i dag vet det er skadelig. Sikker på alle dere ikke er perfekte heller, selv om dere ikke røyker.
Og nei, jeg røyker ikke.
Langt ifra, er ikke perfekt. Spiser blant annet alt for mye sukker for tiden (hvilket jeg ikke spiste i det hele tatt før graviditeten), og sliter med å slutte. Skulle faktisk ønske at det var sosialt uakseptabelt å spise sukker som gravid, for jeg vet hvor dårlig jeg blir av det, og alle vet at det ikke er bra. Men det har ikke kommet så langt enda - kanskje om noen år? Om det hadde vært heksejakt på sukkerspisere vet jeg ihvertfall selv at det hadde vært langt enklere for å meg å holde meg unna. Svakt av meg å bli påvirket slik av "sosialt press", men slik er vi da fleste. Og av akkurat samme grunn så forstår jeg godt denne "heksejakten" på røykere. Om det ikke hadde vært noen heksejakt på røykere er jeg sikker på alt langt flere hadde røyket under graviditeten og hatt problemer med å slutte.

En diskusjon om sluttetips mellom røykere må det selvsagt finnes plass til, men jeg forstår likevel at det kommer reaksjoner.
 
Jeg hadde røyka i 11 år når jeg nå ble gravid. Har aldri prøvd å slutte før. Men har sagt til meg selv helt siden jeg begynte som 13-åring at når jeg blir gravid skal jeg slutte å røyke for godt. Det har jeg lovt meg selv og hele min familie. Hver gang jeg fikk lyst på røyk, så lot jeg bare være å ta den røyken. Sånn er det enda. Men det funker :) Jeg som har vært storrøyker kan heller ikke forstå hvordan oppegående mennesker kan ta en røyk når de har et lite barn i magen som får i seg de samme giftstoffene som seg selv. Du ville vel ikke tvunget en røyk i munnen på din lille nyfødte?
Når man røyker i svangerskapet føder man et barn med nikotinabstinenser. Og det var vel grunnen til at de ikke klarte å slutte å røyke i første omgang? Skal ungen måtte gå igjennom det istede da?
 
Enig i dette med "sladringen" men kan heller ikke på noen som helst måte forsvare de som røyker. Å sammenligne de med narkomane er bare tull. Det narkomane gjør kun seg selv ille, mens en gravid faktisk tar et valg for en annen person. Med tanke på hva man vet om røyking generelt og spesielt røyking og gravide så kan man faktisk påstå at man er dum når man røyker, spesielt når man er gravid. Jeg ser faktisk litt ned på røykere enten de er gravide eller ikke, først og fremst fordi det er noe som også plager andre, men også fordi at man burde vite bedre - og dette kommer fra en tidligere snuser - i know. Men jeg har aldri vært spesielt stolt av snusingen, og jeg kan lett si at jeg er dum og svak som hadde et behov for å snuse! For smart var det ihvertfall ikke?

Røyking og drikking er fullstendig uakseptabelt under en graviditet, og da er det selvsagt lov til å reagere. Om du ikke klarer å gjøre noe med det så bør du søke proffesjonell hjelp, ikke bare skrive om det på et forum - for så alvorlig er det. Enten er du fryktelig svak (og kanksje har andre problemer som er større enn selve røykingen), ellers er avhengigheten såpass alvorlig at ja - du trenger hjelp. Og etter hva jeg forstår så finnes det da slike tilbud tilgjengelig?

Det er sammenlignbart med narkomane, det er en avhengighet på lik linje med røyking, alkoholisme eller gambling. Det er mange narkomane som ikke slutter med sitt valgte rusmiddel når de blir gravide. Rett og slett fordi det er vanskelig, om ikke nært sagt umulig for noen, å slutte med en avhengighet, uansett hvor stor eller forferdelig denne avhengigheten blir ansett til å være.

Eneste jeg sier er at folk kan slutte å hetse røykere og ta røyking så voldsomt personlig. Det er fremdeles lovlig å røyke, men folk i dag gjør noe som har eksistert i mangfoldige tusen år til noe sosialt uakseptabelt...
Jeg er er enig med at man ikke burde røyke under graviditet, det er heksejakten og nulltoleransen til røyking generelt jeg er uenig med.

Og jeg synes faktisk at du er litt diskriminerende når du sier du ser ned på røykere, gravide eller ikke. Jeg ser ikke ned på deg som har snust, selv om jeg kanskje syns at snusing er ekkelt.
 
Last edited:
Det er sammenlignbart med narkomane, det er en avhengighet på lik linje med røyking, alkoholisme eller gambling. Det er mange narkomane som ikke slutter med sitt valgte rusmiddel når de blir gravide. Rett og slett fordi det er vanskelig, om ikke nært sagt umulig for noen, å slutte med en avhengighet, uansett hvor stor eller forferdelig denne avhengigheten blir ansett til å være.

Eneste jeg sier er at folk kan slutte å hetse røykere og ta røyking så voldsomt personlig. Det er fremdeles lovlig å røyke, men folk i dag gjør noe som har eksistert i mangfoldige tusen år til noe sosialt uakseptabelt...
Jeg er er enig med at man ikke burde røyke under graviditet, det er heksejakten og nulltoleransen til røyking generelt jeg er uenig med.

Og jeg synes faktisk at du er litt diskriminerende når du sier du ser ned på røykere, gravide eller ikke. Jeg ser ikke ned på deg som har snust, selv om jeg kanskje syns at snusing er ekkelt.

Ja, det er mulig jeg er diskriminerende - og har som nevnt aldri vært stolt av snusingen, så faktisk ned på meg selv av akkurat den grunn, så jeg er glad jeg har klart å slutte. Men jeg må nok innrømme at det med røykere avhenger veldig av situasjonen. Jeg ser ikke ned på en som røyker på fest eller for seg selv, men jeg ser ned på folk som røyker på uterestauranten når jeg og andre spiser middag på bordene rundt, eller i busskuret når det står fire andre personer der. Konkusjonen er vel at jeg ser ned på røykere når røyken plager andre, og det er jo veldig gjeldende for en gravid.
 
Ja, det er mulig jeg er diskriminerende - og har som nevnt aldri vært stolt av snusingen, så faktisk ned på meg selv av akkurat den grunn, så jeg er glad jeg har klart å slutte. Men jeg må nok innrømme at det med røykere avhenger veldig av situasjonen. Jeg ser ikke ned på en som røyker på fest eller for seg selv, men jeg ser ned på folk som røyker på uterestauranten når jeg og andre spiser middag på bordene rundt, eller i busskuret når det står fire andre personer der. Konkusjonen er vel at jeg ser ned på røykere når røyken plager andre, og det er jo veldig gjeldende for en gravid.

Som tidligere røyker var jeg veldig obs på at røykingen min ikke skulle plage andre. Selv om jeg var den første tilstede i busskuret, og stod og røykte, så flyttet jeg meg. På uterestauranter kubbet jeg røyken, selv om jeg satt der og røykte før barnefamilien kom og satt seg ned rett ved siden av, selv om det var flere ledige bord lengre i fra.

Jeg stod ikke rett ved inngangsdører, så alltid etter askebeger, gikk bort om det kom andre til som ikke røykte, spurte høflig om det var ok for andre. Jeg forventet bare den samme høfligheten tilbake, noe jeg aldri fikk.
Nå som ikke røyker, gir jeg røykere den samme høflighet, om røykingen deres plager meg, spør jeg pent om de kan kubbe den, eller så flytter jeg meg.

Jeg mener bare at å feie alle over en kam og kalle røykende gravide dumme og uvitende er feil, de vet hva de gjør og de fleste prøver å gjøre noe med det, men med større suksess enn andre.

Ellers er jeg enig med deg, røykere som ikke tenker over at de plager eller utsetter andre for skade burde få beskjed :)
 
Last edited:
Som tidligere røyker var jeg veldig obs på at røykingen min ikke skulle plage andre. Selv om jeg var den første tilstede i busskuret, og stod og røykte, så flyttet jeg meg. På uterestauranter kubbet jeg røyken, selv om jeg satt der og røykte før barnefamilien kom og satt seg ned rett ved siden av, selv om det var flere ledige bord lengre i fra.

Jeg stod ikke rett ved inngangsdører, så alltid etter askebeger, gikk bort om det kom andre til som ikke røykte, spurte høflig om det var ok for andre. Jeg forventet bare den samme høfligheten tilbake, noe jeg aldri fikk.
Nå som ikke røyker, gir jeg røykere den samme høflighet, om røykingen deres plager meg, spør jeg pent om de kan kubbe den, eller så flytter jeg meg.

Jeg mener bare at å feie alle over en kam og kalle røykende gravide dumme og uvitende er feil, de vet hva de gjør og de fleste prøver å gjøre noe med det, men med større suksess enn andre.

Ellers er jeg enig med deg, røykere som ikke tenker over at de plager eller utsetter andre for skade burde få beskjed :)

Vi er nok enige egentlig, for alle vet jo at det ikke er bra, eneste er vel at jeg syns det er greit at det finnes litt hets for akkurat det der, for jeg tror faktisk at det kan være med på å få flere til å slutte og ikke minst forstå hvor alvorlig det er. For jeg tror en hel del folk ikke tar det seriøst nok. Jeg har nok fått skrevet nok om dette nå, poenget er at jeg forstår hetsen og jeg tror faktisk aldri folk vil slutte å diskutere/hetse røyking under graviditet, nettopp fordi det ikke er greit. La oss ikke gjøre dette emnet like følsomt som f. eks overvekt, for der er det så mange andre faktorer - men røyking er et valg. Og ja man er avhengig og det er vanskelig å slutte, men er man motivert nok, så får man det til. Og er man ikke motivert nok, ja da må man finne ut av hvorfor.
 
Back
Topp