Er det slemt av meg...

Overhodet ikke slemt, ditt barn - dine regler :) Når lille her snart blir ett år, så skal jeg lage bananbrød og smoothie som han (og de andre småbarna) kan få, vanlig kake til resten. Han er superfornøyd med frukt, så hvorfor skal jeg introdusere ham for sukker og skape et behov unødig? Mange, f.eks min mor vil sikkert ikke forstå dette (kake er jo tross alt ikke hverdagskost), men respekterer våre ønsker når vi sier at det er sånn vi vil ha det.

Slem faktisk! Nei altså vi må da få velge det som foreldre selv mener jeg! Barna kjenner ikke til det før de blir introdusert til det uansett ;) her husker jeg faktisk ikke når gutten min fikk søtsaker, men det var nok noe før 1 år.. Aldri vært panisk på det. Men hva andre velger bryr meg ikke - slem er du i hvertfall ikke.

Hvis han går i bhg og du ikke ønsker at han skal ha noe slikt så er det forresten lurt å si ifra ;) i vår
Barnehage drar vi alltid på påskeeggjakt til påske, og jeg opplevde en gang ei lita jente på 3 som slukte godteriene sine.. Så ut som hun aldri hadde fått før.. Da foreldrene hentet viste det seg at det faktisk var sannheten :p en smule dårlig samvittighet på meg der altså :p heldigvis har det ikke krise for foreldrene!!

Enig i at det ikke er slemt, akkurat som om det ikke er slemt å la de smake.

Alt med måte er det noe som heter, og den gylne middelvei :woot:

Nei du er ikke slem! Folk sperrer av og til opp øynene når jeg sir at våre på snart 5 ikke får drikke brus, men kun får saft en gang iblant. Er det så ille å ønske det beste for våre små?

Nei! Foreldrene bestemmer!! Min skal ikke få bare for å få og for at det er morsomt å se ansiktsuttrykket når de spiser det! De vet ikke hva det er i utgangspunktet så det er IKKE noe de savner! Og det er i allefall ikke synd i de:)

Ikke i det hele tatt! Eldste her fikk ikke kake på ettårsdagen engang, hun fikk grove vafler. Var 1,5 år første gang hun fikk smake søtt, utenom frukt og yoghurt. Ventet til hun viste interesse for det vi spiste. Jeg syns det blir feil hvis barnet virkelig viser at han ønsker å smake, og de voksne drikker saft, spiser kake og snop og barnet vil men ikke får smake. Men sålenge de ikke bryr seg og vet annet syns jeg det er merkelig at man skal putte sukker i munnen på barnet! Med nummer to fikk mye tidligere, hun var mer opptatt av hva storesøster fikk, og sånn blir det nok med minstemann også

Kjenner meg igjen i den følelsen, men det er absolutt ikke slemt! :)

Nei synes ikke det er slemt. Jeg er akkurat lik. Min er snart 8 måneder da og jeg har gitt beskjed til folk rundt oss at kaker og brus får vente. Har venner med barn hvor barnet fikk smake brus før de var 1 år. Nå (samme årsmodell som min gutt bare noen måneder eldre) når de er passert 1 år og hvis de ser foreldre ha brus vi de og ha og får. Da får de ikke i ungen vann igjen etterpå så da heller de litt brus oppi drikkeflasken til barnet. Hvorfor gi noe usunt hvis barnet er fornøyd med frukt osv? Men min får nok kake på 1 årsdagen som han kan leke med

Jeg satt med tantebarnet mitt på fanget, han var litt sutrete, men ikke sånn at det skulle plaget noen. Så plutselig stappet grantanten hans en skje med verdens beste (kaken) i munnen hans. Han var ikke fylt 6 mnd. en gang. Eg ble fly forbanna! Og barnet begynte bare å grine enda mer..

Hva barna skal få i seg er opp til foreldrene, og jeg mener det bare er positivt om man klarer å vente med søtsaker så lenge som mulig.

Vår jente fikk ingenting før ettårsdagen. Er nå halvannet, og får smake det meste. Men det holder med ett lite kakestykke. Trenger ikke is ved siden av for eksempel. Eller søsteren min som mente hun måtte få lørdagsgodt, ellers var det synd på henne. :p hvorfor det liksom? Hun vet ikke hva det er engang!

Ja, hvorfor skal de ha noe de ikke vet hva er en gang... :P

Kake og is tilfører ikke barnet særlig mye av det barnet trenger (næringsstoffer osv). Det tilfører barnet så godt som kun ting barnet ikke trenger, masse sukker som fører til svigninger i blodsukker, tomme kalorier, søtsug osv. Alt det gode i kaker o.l. finnes det mer av i sunne valg. Så nei, du er faktisk ikke slem. Du passer bare på ditt barns helse :)

Ja, er det jeg tenker også! Trodde vi var veldig unormale som ikke ville proppe ungen full av søtsaker så er godt å se at det er så mange her inne som tenker likt som meg! :)

... å si at min (snart) 1-åring ikke trenge spise kake og is enda?
Virker som folk synes vi er utrolig slemme som enda ikke har latt barnet vårt smake på kake/is/godteri...
Hvorfor skal hun det når hun storkoser seg med jordbær, druer, vannmelon osv?
På 1-årsdagen skal hun få kake, men det er mest fordi det er en tradisjon i familien å gi barna egen kake som de kan spise og grise med på 1-årsdagen.
Er vel egenltig mer slemt å gi ungene masse sukker som de ikke har godt av! Jeg kommer ihvertfall til å være veldig streng med det å gi barna mine sukker. Men litt skal de self få smake etterhvert, men syns det er mye bedre å gi de oppkuttede grønnsaker, frukt og bær. Det har ihvertfall mange av mine venninner begynt å gjøre til sine barn :)

Veldig godt å høre at så mange er enige med meg! Noen respekterer at vi sier hun ikke skal ha noe, men andre begynner å diskutere. Synes det er tåpelig jeg! Som dere sier; min unge, mitt valg!
Vi prøver å ha sunne alternativer til 1-årsdagen. Det er noe jeg selv savner i mange anledninger. Kake eller ingenting.
Så vi skal lage smoothie-is til barna og ha fruktfat med oppdelt frukt. Kake skal vi også ha, men da kan hvertfall både store og små velge hva de vil ha. I "godteposen" skal vi ha sunnere alternativer som rosiner og annen tørket frukt, gjerne en smoothiepose o.l. (Barna som kommer er stort sett mellom 1-2 år)
Forslag til sunne alternativer i godteposen mottas med stor takk! :D ;)

Første barnet mitt var eg litt "streng " på alt dette. Resultatet er at favoritt drikken hennes er vann. Ho er glad i havregrynsgraut. Og litt kresen når det kommer til godteri . Klart ho liker sjokolade og forskjellig annet. Men spiser ikkje godteri bare for at det er godteri. Ho liker ikkje brus. Som er fantastisk :) ho er 7 år . Minste på 3 år fekk smake alt tiligt og kan tenke seg alt annet en vann og drikke og er veldig glad i søtsaker. Så du har mye igjen for og stramme inn når dei er små og ikkje veit ka dei går "glipp" av :) dine regler ditt valg! :)

Ikke slemt i det hele tatt.

Jeg kommer ikke til å gi mine barn noe annet enn vann å drikke. Kake og godteri ser jeg absolutt ingen vits i å introdusere dem for.

Du er ikke slem, og jeg syns det er veldig rart at samfunnet oppfatter deg som det.

Nei, så klart du ikke er slem! Er slemmere av andre å skulle gi deg dårlig samvittighet for at du tar et valg på vegne av et barn som enda er så lite at det ikke aner noe.

Overhode ikke slemt synes jeg ;) kjører samme her i huset bare vår er litt mindre enda ;)

Snuppa her fikk ikke kake med sukker i engang på første bursdagen sin, fikk min tante til å lage banankake uten sukker, den var også fantastisk god!
Hun drikker ikke saft, vi har det heller aldri i hus, i sommer har hun fått fanta (av min familie!) jeg blir nærmest smågal når noen prøver å gi henne cola og slike ting for en aktiv treåring trenger virkelig ikke koffein!

Mange som ikke skjønte valget vårt og mente snuppa måtte ha det helt forferdelig og aner ikke hvor mange ganger jeg måtte si at hun vet jo ikke hva hun eventuelt går glipp av, og hun vil uansett mye heller ha frukt!

Når hun var 1 1/2 år fikk hun kake, men var virkelig ikke spesielt interessert, nå er hun gjerne mer interessert i det, men ikke slik at hun kunne spist sjokolade hele tiden.
Man må selv få velge hva barnet skal få spise så lenge det er sunt og variert :-)

Back
Topp