Er det slemt av meg...

MoJo

Elsker forumet
Augustmødrene 2014
Septembermødre <3
Mailykke 2018
... å si at min (snart) 1-åring ikke trenge spise kake og is enda?
Virker som folk synes vi er utrolig slemme som enda ikke har latt barnet vårt smake på kake/is/godteri...
Hvorfor skal hun det når hun storkoser seg med jordbær, druer, vannmelon osv?
På 1-årsdagen skal hun få kake, men det er mest fordi det er en tradisjon i familien å gi barna egen kake som de kan spise og grise med på 1-årsdagen.

Min fikk kake for første gang på 1-årsdagen sin.
Idag var han i 2-årsdag til en nabo (blir selv 2 om 3 veker), der fikk han brus for første gang.

Eg har gitt klar beskjed om at koffår skal han absolutt smake brus når han blir heilt i ekstase av Nestle sin barnejuice?
Min unge, mine regler, ferdig diskutert. :)

Syns ikke det er noe galt i det. Hva man ikke vet har man ikke vondt av :-) Det blir nok is og kaker med åra.

Vår jente fikk ingenting før ettårsdagen. Er nå halvannet, og får smake det meste. Men det holder med ett lite kakestykke. Trenger ikke is ved siden av for eksempel. Eller søsteren min som mente hun måtte få lørdagsgodt, ellers var det synd på henne. :p hvorfor det liksom? Hun vet ikke hva det er engang!

Nei det er vel ikke slemt. Vi ga hu også kake på 1 års dagen. Men hu fikk ting før det også. Men vi har slitt veldig med å få hu til å like frukt osv. Hu ragerte på det når hu var mindre og bare kastet opp. Men når barnet ditt er så glad i frukt så er det ikke noe poeng i å gi noe annet. Jeg håper nr 2 ikke blir dårlig av frukt og kan spise det før den er 2 år. Vi har nå fått hu til å like eple og blåbær. Men det er lite for en 2 åring og jeg ville vært glad hvis hu spiste mer av det enn noe annet.

God og sunn innstilling, synes jeg :) Jeg forstår ikke hvorfor de absolutt skal få bare for å få, spesielt ikke når de koser seg med sunnere alternativer.

Kake og is tilfører ikke barnet særlig mye av det barnet trenger (næringsstoffer osv). Det tilfører barnet så godt som kun ting barnet ikke trenger, masse sukker som fører til svigninger i blodsukker, tomme kalorier, søtsug osv. Alt det gode i kaker o.l. finnes det mer av i sunne valg. Så nei, du er faktisk ikke slem. Du passer bare på ditt barns helse :)

Vet du hva, akkurat det har ingen noe med å legge seg borti, og du er ikke slem...
Er da ikke slemt å lære barna å spise det som er naturlig søtt og ikke av raffinert sukker :rolleyes:
Og dessuten, ditt barn, du bestemme

Virker som folk synes vi er utrolig slemme som enda ikke har latt barnet vårt smake på kake/is/godteri...
På 1-årsdagen skal hun få kake, men det er mest fordi det er en tradisjon i familien å gi barna egen kake som de kan spise og grise med på 1-årsdagen.
Det er vel mer slemt å gi en unge for mye godt enn for lite ;)

Min fekk banankake til sin 1 årsdag. Bortsett frå det så har eg begrensa det veldig. Får ikkje brus i det heile tatt. Ikkje sjokolade heller.

Jeg har samme innstilling. Han fikk smake is 16. mai, da var han nesten 11 mnd, og begynt å fatte interesse for hva jeg spiste. Mens jeg hadde ham på armen og softisen i andre hånden, og han satt og gapte alt han greide, kunne jeg ikke nekte ham. Men det var så kaldt at han ikke ville ha mer, og sånn er det fortsatt. Får en smak, så vil han ikke ha. Han er mer enn fornøyd med frukt og bær, det er absolutt ingen grunn til å introdusere dem til raffinert sukker tidligere enn nødvendig.

Da vesla var ett år brydde hun seg ikke om kaker og sånt, hun derimot elsket frukt! Jeg prøvde å si det, men folk bare fortsatte å si "stakkars, du får ingenting du. Hun mamma vil ikke gi deg noe".

Nei det er ikke slemt!! Jeg klarte også å holde det i sjakk med de to første.
Nå sklir det ut for de minste , de ser på de som er eldre. de så en is å hørte ordet is EN gang!! Nå henger de i fryseboksen ver gang sola titter frem!!
Det samme gjelder saft kjekts og brus i selskaper fek!! Iriterende for jeg mener de minste kroppene / tennene trenger det ikke;)

Men det de ikke vet har de ikke vondt av.
Frukt er jo kjempe godt å veldig kos!!

Overhodet ikke slemt. Snarere tvert imot. Hadde det på samme måte med min gutt. Han fikk smake kake for første gang på ettårsdagen din. Inntil da hadde han ikke smakt noe annet enn naturlig søt frukt. Han led absolutt ingen nød! Han ante jo ikke engang hva det var, så han var ikke interessert. Hadde uansett holdt ham unna og jeg spiser lite/veldig sjeldent søtt selv.

Back
Topp