Er det slemt av meg...

Snuppa her fikk ikke kake med sukker i engang på første bursdagen sin, fikk min tante til å lage banankake uten sukker, den var også fantastisk god!
Hun drikker ikke saft, vi har det heller aldri i hus, i sommer har hun fått fanta (av min familie!) jeg blir nærmest smågal når noen prøver å gi henne cola og slike ting for en aktiv treåring trenger virkelig ikke koffein!

Mange som ikke skjønte valget vårt og mente snuppa måtte ha det helt forferdelig og aner ikke hvor mange ganger jeg måtte si at hun vet jo ikke hva hun eventuelt går glipp av, og hun vil uansett mye heller ha frukt!

Når hun var 1 1/2 år fikk hun kake, men var virkelig ikke spesielt interessert, nå er hun gjerne mer interessert i det, men ikke slik at hun kunne spist sjokolade hele tiden.
Man må selv få velge hva barnet skal få spise så lenge det er sunt og variert :-)

Jeg har lenge tenkt at jeg ikke vil gi henne kake på 1-årsdagen heller men mannen vil absolutt siden dette er tradisjon i deres familie. Men jeg skal jammen be om et kompromiss og si at da skal jeg bake banankake til henne så får hun den! Jeg har aldri hørt om banankake før, men det virker utrolig lurt! Så at noen andre nevnte banankake tidligere, så det må jo bare være bra! :D Og hun digger jo banan! :P

Jeg synes det er merkelig at kjente og ukjente skal ha en mening om det... Følte jeg var den eneste som var så bevisst på dette med sukkerinntak. Kjekt å se at vi er så mange! :D

Jeg har lenge tenkt at jeg ikke vil gi henne kake på 1-årsdagen heller men mannen vil absolutt siden dette er tradisjon i deres familie. Men jeg skal jammen be om et kompromiss og si at da skal jeg bake banankake til henne så får hun den! Jeg har aldri hørt om banankake før, men det virker utrolig lurt! Så at noen andre nevnte banankake tidligere, så det må jo bare være bra! :D Og hun digger jo banan! :P

Jeg synes det er merkelig at kjente og ukjente skal ha en mening om det... Følte jeg var den eneste som var så bevisst på dette med sukkerinntak. Kjekt å se at vi er så mange! :D
Vi er mange men ofte ser ofte dette med den eldre generasjonen. Mange reagerte jo også på hjemmelaget barnemat, og at hun fikk samme mat som oss når hun var ca et år, og vi liker mat med løk, hvitløk og chili, mye andre mener de skal kunne si noe om, men snuppa idag elsker nesten alt av mat og kan godt legge igjen en halvspist muffins.
Tenker at når de begynner å be om det selv at det blir verre, og bedre å finne en god balansegang når det skjer, og fremtil det bare gi gode sunne ting :-D

Det de ikke vet har de heller ikke godt av..
her har hun fått smake is (satt i sele og pappa bar henne og hun ville så gjerne smake og hun elsket det) men problemet er vel generelt at hun ikke vil ha ting. Gir henne noe så får hun det i hånden så lager hun grimaser og sier ææææh så slipper hun det.
Men isen.. Den gikk ned.

Hehe. Kom på første gangen mon datter fikk noe med sukker i. Hu var nesten 6 mnd. Hu skulle absolutt sitte på fanget mitt mens vi spiste dessert. Hu var ikke intressert i det vi spiste. Men jeg tok litt vaniljesaus på skjeen og da drypper det en dråpe rett i ansiktet hennes. Den rant ned til munnen hennes og tru hu smattet. Og etter det ville hu smake på alt. Hu elsker fortsatt vaniljesaus. Men rart at sånne ting kan komme av ett uhell også. Var jo ikke meningen at hu skulle få smake og heller ikke meningen å søle på hu.

Mine 2 yngste fikk ikke noe søtt før 1-årsdagen. Etter det ble det/er det fortsatt veeeldig lite søtsaker/snop. Får smake når de ser vi har noe pga at de VET hva det er nå. Men vi begrenser fortsatt masse.

Back
Topp