Er det sant at man bare trenger å jobbe 5 år i bhg så får man fagbrev som barne og ungdomsarbeider?

Colakork

Andre møte med forumet
Er det jeg som har misforstått eller er dette fryktelig urettferdig? Er dette et hastverk forsøk på å utdanne folk eller hva handler dette om? Noe jeg ikke har fått med meg om dette opplegget kanskje?

Last edited:
Du må jobbe i 100% stilling i 60 måneder innen et fag, og så kan du ta skriftlig teoriprøve og fagprøve, ja.

Man tar fagbrevet på lik linje som andre ja, men jobbet i 5 år, mot 4 med utdanning og læretid.

Hvor mange år med kveldsskole og hvor mange timer er det i uka?

Synes det er rart man kan ha forskjellige forløp til et fagbrev? Det blir vel urettferdig at man kan jobbe og få full lønn og deretter få utdannelsen sponsa av kommunen og gå noen få timer kveldsskole?

Normalt i alle yrker som gir fag/svennebrev det. Dette er et utdanningsløp man "lærer" om allerede på VGS.

Synes det er rart man kan ha forskjellige forløp til et fagbrev? Det blir vel urettferdig at man kan jobbe og få full lønn og deretter få utdannelsen sponsa av kommunen og gå noen få timer kveldsskole?
Hvorfor mener du det er urettferdig?

Synes det er umodent av deg å synes at det er urettferdig, alle en tid det er helt forskjellige løp. De som kan gjøre dette har ikke lenger rett til videregående opplæring i normalt løp, fordi de er voksne. Det er snakk om tre timer ekstremt intensiv opplæring i uka, i løpet av et år (to års skole skal pakkes inn på den tiden), før man kan ta (og må bestå) teoriprøve, før man må melde seg opp til fagprøve.

Sånn apropos, så finnes det noe som heter fagbrev på jobb også, det er et helt annet løp igjen.

Umodent? Vil ikke si at min undring over dette er umodent akkurat, der er jeg uenig med deg.

Det jeg mener er urettferdig er at da kunne man like så greit droppa å ta utdannelsen og bare hoppa rett i jobb og fått full lønn i 5 år, og sluppet unna alt stresset og utfordringene rundt det å jobbe 3 forskjellige steder.

Dette er ikke et angrep, dette er en undring, og de som føler seg truffet fordi de har gjort det, trenger ikke bli defensive, jeg bare lurer.

Det kan ofte ta mer en 5 år da, ikke så lett få 100% jobb uten utdannelse. Mannen her måtte jobbe 7-8 år før han kunne ta fagprøve.

Man må jo studere på lik linje som de som går på skole for å kunne ta den samme utdannelsen, i tillegg til en fulltidsjobb.. Skjønner ikke hvordan du kan syntes det er urettferdig, men deg om det. :).

Så man må ta to år med fulltidsskole på kvelden? Og jobbe med alle alderne man får fagbrev i, 0-18 år ?

Så man må ta to år med fulltidsskole på kvelden? Og jobbe med alle alderne man får fagbrev i, 0-18 år ?
Jeg er ikke helt sikker på hvordan det funker, men man må gå igjennom det samme materialet hvertfall. Som skoleelev så har man en skoledag til det stort sett? Mens om man jobber så må man ta det ved siden av. Så det å si at det er urettferdig er jo ikke riktig.
I tillegg er man eldre og tar den utdanningen så er sjansen stor for at man har barn å ta seg av ved siden av, og det å skulle studere samtidig som man har barn, pluss en fulltidsjobb, det er ikke lett.

At man valgte å ikke ta utdannelsen før man fikk barn et jo et valg man tar selv evt.

Som skoleelev som går på skolen hele dagen, kan fint ha jobb om kvelden også, men ja man har dagen på seg. Men det som er urettferdig er lærlinge lønna og alle alderne, kontra full lønn i 5 år, pluss at man bare trenger å jobbe ett sted i fem år med full lønn, og kun med f.eks bhg barn.

At man valgte å ikke ta utdannelsen før man fikk barn et jo et valg man tar selv evt.

Som skoleelev som går på skolen hele dagen, kan fint ha jobb om kvelden også, men ja man har dagen på seg. Men det som er urettferdig er lærlinge lønna og alle alderne, kontra full lønn i 5 år, pluss at man bare trenger å jobbe ett sted i fem år med full lønn, og kun med f.eks bhg barn.
Det er ikke alle som er sikker på hva man skal utdanne seg til iløpet av ungdomsårene. Det er noen som må endre yrke pga andre ting. Så jeg syns du er litt urettferdig her egentlig, i måten du omtaler de på.

Joda, men hvis du er lærling fra 18-20 år får du lønn som faglært fra du er 20. I tillegg kan du få støtte fra Lånekassen som lærling. De som tar det over 5 år går på ufaglærtlønn i 5 år, og studerer i tillegg til å jobbe 100%. Du studerte 100% i 2 år og fikk 50% fagarbeiderlønn i 2 år.

At man er usikker, det er vel alle i den alderen? Betyr det at man skal få snarvei senere i livet inn i noe som andre måtte jobbe hardere for? Mange det som angrer på utdannelsen sin.

Jeg synes du er litt urettferdig mot meg ved å kalle meg litt urettferdig på den altså. Synes ikke jeg er urettferdig der, jeg føler at det blir feil rett og slett at de som ikke gadd å gå på vgs, hoppa av eller andre grunner, nå skal få snarvei inn.

Da burde må fått tittelen som barnehage arbeider f.eks. fra 0-6 år. Ikke 0-18. Da hadde jeg ikke reagert.

Så er det oss som hadde barn allerede på vgs, og som fullførte vanlig læreløp med vgs og 2 års lære.
Og ja, jeg skjønner tankegangen ift lønnen.. For det er jammen stort sprik fra full lønn til startlønnen som lærling.. Og jeg som hadde barn fikk ikke mer enn 1000 lapp ekstra i mnd som forsørgerstipend mens jeg gikk vgs, og som lærling får man ingenting ekstra selvom man har barn.

De jeg kjenner som har tatt fagbrev etter 5 års erfaring har måtte planlegge og utdype aktiviteten ift alle aldersgrupper. 0-18 år.
De var på noen få kveldssamlinger ila året før de meldte seg opp til teori/praktisk prøve.
De tok den praktiske prøven der de jobbet eller i en annen bhg.

Selv var jeg for ung til å få være lærling på ungd. skole, for elevene ble for nær meg i alder.. Vil tro det gjelder alle som tar fagbrev i et vanlig læreløp med 2 år vgs +2 år lære. Jeg hadde kun bhg og barneskole. Det som er normalen her iallfall.

Skjønner at ikke alle er enig men den ble bare feil når hun sa det at han skulle få samme tittelen, virka som at man ikke trengte å jobbe så hardt hvis man bare blåste i vgs f.eks når man var yngre.

Back
Topp