Er det plass til kronisk syke i arbeidslivet?

Kommunalt og vikarene er jo fast ansatt for ett år, men hjelper lite når vi har mange sykmeldinger - for plutselig har fastvikarene våre gått inn i noens sykmld, slik at det mangler folk til "neste sykmld" hvis du forsto bedre nå?
Behovet for vikarer er stort og bruken av vikar er stor - Greia vår er at vi ikke har NOK vikarer. Og gode vikarer kan vi ikke trylle fram ;)

Opplever forresten på ingen måte at kronisk syke blir presset ut i våre barnehager. Vi går langt for å tilpasse og har en god dialog innad i personalgruppa på hva vi kan og hva vi ikke kan tilrettelegge for, som vi har blitt enige om i fellesskap :) kroniske syke har tilpassede stoler osv som gjør jobben enklere. Og jeg har faktisk aldri hørt klage på dette fraværet heller.
Men det er ikke alle typer kroniske sykdommer som passer i en barnehage, for som nevnt så må de være i stand til å gjøre jobben sin når de er tilstede.

Hvis jeg skal sammenligne med meg selv nå da. Jeg har pga et tøft svangerskap vært sykmld gradert eller helt siden april. Jeg har såpass lite energi og blir fysisk dårlig hvis jeg presser kroppen. Selv om jeg kan klare å være fysisk tilstede på jobb i noen timer så vil jeg bli sengeliggende dagen etterpå. Hvis ett barn alder seg, ett barn slår et annet barn o.l. Vil ikke jeg kunne reagere fort nok til at jeg gjør jobben min godt nok, fordi jeg ikke klarer å løpe til fort nok. Når vår barnehage er basert på at jeg i deler av dagen (pause, påkledning osv) er alene med over 12 barn, så må jeg være i en form som gjør at jeg takler jobbens utfordringer. Hvis du skjønner hva jeg mener?

Jeg skjønner hva du mener helt klart!
Å man må kunne gjøre jobben sin, ikke bare sitte på en stol når man er på jobb. Da vil man jo igjen belaste de andre og det vil gå utover brukere.
Jeg mener fravær, for med en som er kronisk syk så vil man automatisk bli litt sett på som fare for ett høyere fravær enn andre igjen og det vil man kanskje ha også. Jeg mener arbeidsgivere må regne med at fravær vil skje, uten at de skal bli plassert på nav så fort som mulig. Som mange arbeidsplasser gjør!!
I en barnehage spesielt bør man regne med ett høyere fravær enn de som sitter isolert på et kontor f.eks. Fordi de er så utsatt for smitte, og forstår at man ikke alltid vil klare å finne en egnet vikar med engang.
Men som Mrs.Lutz skriver de setter ikke inn vikar før etter 16 dager, er ikke rart de ansatte blir syke da tenker jeg. Og ikke rart de ansatte vil reagerer på fravær til andre igjen.
Jeg vet at barnehager sparer vanvittig der de kan, de har alltid minimum bemanning, lite vikarer osv.
Dette fordi bevilgningene er for lave i allefall til kommunal. Jeg tenker det vil lønne seg for samfunnet å tilrettelegge mer, øke bemanningen, ha mer forståelse og mindre utpressing.
Nå går vår barnehage i millionoverskudd, så mange private barnehage lider kanskje ikke mest ;)

Jeg jobber med sykmeldte som er i arbeidsforhold, og møter dessverre ofte dette at det er "alt eller ingenting " er ikke folk fullt på jobb kan de like gjerne la vær liksom, og det er synd. Heldigvis har man en viss plikt til å tilrettelegge.

Synes ikke plikten er nok, synes det er lett å vri seg unna. Skulle ønske man hadde noen sanksjoner når de ikke gjorde plikten sin!

Det var en litt vel langt innlegg.. ;)
For det første så setter ikke din arbeidsgiver inn vikar pga penger!!
Igjen det handler om penger. De første 16 dagene betaler arbeidsgiver, ha en vikar der da blir det dobbelt opp ;)
Og klart da blir det ekstra belasting på de andre igjen om arbeidsgiver ikke gjør det de skal bortsett fra å spare penger!
Men jeg vet hva en pedagogisk leder er, hva arbeidsoppgavene er. Jeg synes det likevel er trist at om en pedagog blir syk, så burde den slutte i jobben sin.

En vikar som flyr inn og ut er jeg helt enig med deg blir mer rot enn stabilt.
Her et det snakk om kjente vikarer, faste gjennom flere år, de kjenner barna, personalet, rutiner, og møtevirksomhet.

Men i samfunnet vårt så er det ikke lenger rom for at man må bruke ett par dager for innkjøring, bli kjent osv.
Derfor blir også syke utestengt, de koster for mye penger og tid.
Og man har alltid minimumsbemanning, så det blir krise når noen blir syke!
Ja det er nå sånn det en gang er. De arbeidsoppgavene mener jeg ikke bare er for en pedagog, men noe en assistent også tar del i. Men en vikar slik de blir brukt eller en fast ansatt som er mye borte har ikke sjans til å følge det opp.

Men tilbake til det jeg sa, det er forskjell på yrker.

Synes ikke plikten er nok, synes det er lett å vri seg unna. Skulle ønske man hadde noen sanksjoner når de ikke gjorde plikten sin!

Det er jeg enig med deg i.
Nå blir det dessverre bare skrevet unntak fra aktivitetsplikt pga manglende tilretteleggingsmulighet,og så går folk sykmeldt da..

Å være mer fleksibel på tilrettelegging og å gå raskere videre med utprøving i annen jobb.
Så dersom ikke tilrettelegging er mulig så er det altså å bytte jobb. Set poenget med det framfor å gå lege sykemeldt og ikke komme noen vei:) Men ergo er ikke alle typer jobber egnet for kroniske syke, der det ikke er mulighet for tilpasning.

Jeg skjønner hva du mener helt klart!
Å man må kunne gjøre jobben sin, ikke bare sitte på en stol når man er på jobb. Da vil man jo igjen belaste de andre og det vil gå utover brukere.
Jeg mener fravær, for med en som er kronisk syk så vil man automatisk bli litt sett på som fare for ett høyere fravær enn andre igjen og det vil man kanskje ha også. Jeg mener arbeidsgivere må regne med at fravær vil skje, uten at de skal bli plassert på nav så fort som mulig. Som mange arbeidsplasser gjør!!
I en barnehage spesielt bør man regne med ett høyere fravær enn de som sitter isolert på et kontor f.eks. Fordi de er så utsatt for smitte, og forstår at man ikke alltid vil klare å finne en egnet vikar med engang.
Men som Mrs.Lutz skriver de setter ikke inn vikar før etter 16 dager, er ikke rart de ansatte blir syke da tenker jeg. Og ikke rart de ansatte vil reagerer på fravær til andre igjen.
Jeg vet at barnehager sparer vanvittig der de kan, de har alltid minimum bemanning, lite vikarer osv.
Dette fordi bevilgningene er for lave i allefall til kommunal. Jeg tenker det vil lønne seg for samfunnet å tilrettelegge mer, øke bemanningen, ha mer forståelse og mindre utpressing.
Nå går vår barnehage i millionoverskudd, så mange private barnehage lider kanskje ikke mest ;)

Nå er vi heldige og får vikar for sykdom "med en gang" såfremt det finnes vikarer å oppdrive, så den 16 dagers regelen slipper vi heldigvis å forholde oss til :)

Ja jeg tenker det bør være rom for det. For det å ha en jobb å gå til og kollegaer å snakke med, når man er i stand til det, mener jeg er utrolig viktig. Å være hjemme dag inn og dag ut uten å ha noe å holde på med kan jo umulig gjøre deg friskere. Det er jo strengt tatt bare deprimerende.

Så dersom ikke tilrettelegging er mulig så er det altså å bytte jobb. Set poenget med det framfor å gå lege sykemeldt og ikke komme noen vei:) Men ergo er ikke alle typer jobber egnet for kroniske syke, der det ikke er mulighet for tilpasning.

Tja, både og, noen jobber et mulige i lavere prosent, men ikke alle arbeidsgivere er med på det, og noen er ikke alltid forenlig med sykdom. Jeg kunne f.eks ikke jobbet i bhg eller andre lignende fysiske yrker om bekkenet mitt ikke ble bra etter fødsel, det er bare sånn det er.

Tja, både og, noen jobber et mulige i lavere prosent, men ikke alle arbeidsgivere er med på det, og noen er ikke alltid forenlig med sykdom. Jeg kunne f.eks ikke jobbet i bhg eller andre lignende fysiske yrker om bekkenet mitt ikke ble bra etter fødsel, det er bare sånn det er.
Samme her. Siden jeg ikke er blitt bedre må jeg bare se etter en annen jobb.

Ja, sånn blir det desverre for noen, det er synd, for man sitter jo med en kompetanse som er utrolig verdifull og rettet inn mot det man har blitt for syk til å fungere i. Håper du finner et sted du får brukt det du kan.

Ja det er nå sånn det en gang er. De arbeidsoppgavene mener jeg ikke bare er for en pedagog, men noe en assistent også tar del i. Men en vikar slik de blir brukt eller en fast ansatt som er mye borte har ikke sjans til å følge det opp.

Men tilbake til det jeg sa, det er forskjell på yrker.

Klart det er forskjell på yrker, men jeg mener man kan ikke gi opp yrke med engang. Det er ikke bare arbeidstaker som har plikter også arbeidsgiver, og ofte er ikke arbeidsgiver villig til å prøve enn gang fordi det koster penger å ha de der.
Klarer man ikke å utføre jobben sin når man er på jobb, så er jeg helt enig med deg om at da egner ikke den jobben seg. Men fordi man kanskje må bruke vikar innimellom pga sykdom så blir det litt feil føler jeg.

Kan ikke skjønne at de ikke bare kan tilrettelegge for at du gjør papirarbeid og tar foreldresamtaler osv.

Alle som kan bidra bør bidra med det de kan :-) Føle seg nyttig og få litt liv mellom øra på gode dager.

Back
Topp