Krösa Maja
Forumet er livet
Kommunalt og vikarene er jo fast ansatt for ett år, men hjelper lite når vi har mange sykmeldinger - for plutselig har fastvikarene våre gått inn i noens sykmld, slik at det mangler folk til "neste sykmld" hvis du forsto bedre nå?
Behovet for vikarer er stort og bruken av vikar er stor - Greia vår er at vi ikke har NOK vikarer. Og gode vikarer kan vi ikke trylle fram
Opplever forresten på ingen måte at kronisk syke blir presset ut i våre barnehager. Vi går langt for å tilpasse og har en god dialog innad i personalgruppa på hva vi kan og hva vi ikke kan tilrettelegge for, som vi har blitt enige om i fellesskapkroniske syke har tilpassede stoler osv som gjør jobben enklere. Og jeg har faktisk aldri hørt klage på dette fraværet heller.
Men det er ikke alle typer kroniske sykdommer som passer i en barnehage, for som nevnt så må de være i stand til å gjøre jobben sin når de er tilstede.
Hvis jeg skal sammenligne med meg selv nå da. Jeg har pga et tøft svangerskap vært sykmld gradert eller helt siden april. Jeg har såpass lite energi og blir fysisk dårlig hvis jeg presser kroppen. Selv om jeg kan klare å være fysisk tilstede på jobb i noen timer så vil jeg bli sengeliggende dagen etterpå. Hvis ett barn alder seg, ett barn slår et annet barn o.l. Vil ikke jeg kunne reagere fort nok til at jeg gjør jobben min godt nok, fordi jeg ikke klarer å løpe til fort nok. Når vår barnehage er basert på at jeg i deler av dagen (pause, påkledning osv) er alene med over 12 barn, så må jeg være i en form som gjør at jeg takler jobbens utfordringer. Hvis du skjønner hva jeg mener?
Jeg skjønner hva du mener helt klart!
Å man må kunne gjøre jobben sin, ikke bare sitte på en stol når man er på jobb. Da vil man jo igjen belaste de andre og det vil gå utover brukere.
Jeg mener fravær, for med en som er kronisk syk så vil man automatisk bli litt sett på som fare for ett høyere fravær enn andre igjen og det vil man kanskje ha også. Jeg mener arbeidsgivere må regne med at fravær vil skje, uten at de skal bli plassert på nav så fort som mulig. Som mange arbeidsplasser gjør!!
I en barnehage spesielt bør man regne med ett høyere fravær enn de som sitter isolert på et kontor f.eks. Fordi de er så utsatt for smitte, og forstår at man ikke alltid vil klare å finne en egnet vikar med engang.
Men som Mrs.Lutz skriver de setter ikke inn vikar før etter 16 dager, er ikke rart de ansatte blir syke da tenker jeg. Og ikke rart de ansatte vil reagerer på fravær til andre igjen.
Jeg vet at barnehager sparer vanvittig der de kan, de har alltid minimum bemanning, lite vikarer osv.
Dette fordi bevilgningene er for lave i allefall til kommunal. Jeg tenker det vil lønne seg for samfunnet å tilrettelegge mer, øke bemanningen, ha mer forståelse og mindre utpressing.
Nå går vår barnehage i millionoverskudd, så mange private barnehage lider kanskje ikke mest