Er det normalt å gå over tiden med første barn?

Leste en forskningsrapport på at høye gravide (over 173) i større grad gikk over tiden enn lave gravide (under 163). Det har passet med mine venninner faktisk. Jeg er høy selv og min mor gikk over (hun er over 180), så da er det vel kanskje sannsynlig at jeg også går over. Er det noen som kjenner seg igjen i det? :)

Min startet 3 dager over termin, helt av seg selv og var ute på 3t. Så om nummer to går fortere, er jeg veldig spent på hvordan dette skal gå!

Leste en forskningsrapport på at høye gravide (over 173) i større grad gikk over tiden enn lave gravide (under 163). Det har passet med mine venninner faktisk. Jeg er høy selv og min mor gikk over (hun er over 180), så da er det vel kanskje sannsynlig at jeg også går over. Er det noen som kjenner seg igjen i det? :)

Jeg er ca 165 og jeg fødte 3 uker før tiden. Er nok litt tilfeldig, men noen av mine venninner også som har ca samme høyde fikk også før termin :)

Alle mine har kommet 2 uker før termin, og det gjorde jeg selv også. Tenker liksom at denne også skal det, så blir lange uker å vente dersom det blir overtid!

Jeg er ca 165 og jeg fødte 3 uker før tiden. Er nok litt tilfeldig, men noen av mine venninner også som har ca samme høyde fikk også før termin :)

Men forskningsrapporten inneholder jo langt flere gravide, og kan sånn sett stemme selv om du og dine venninner ikke følge gjennomsnittet. :)

Jeg gikk en uke over termin før fødselen ble satt i gang. Fikk beskjed om vekstavvik etter ul og at babyen var godt over 4 kg. Hadde fødsel på 4 timer totalt som førstegangs og skal ikke si at det ikke var tøft og intensivt, men heller det enn en langvarig fødsel spør du meg :) viste seg at jenta mi var 3600 g. Poenget er at fødsel ikke er noe man kan planlegge, og det er ikke alltid helsepersonell eller hjelpemidlene de bruker er 100 % til å stole på :)

Mine første kom i uke 22...tvillinger..
Fullgått svangerskap etterpå kom jenta mi 8 dager før termin.. Vannet gikk.. Men ble satt igang 12t etterpå da lite skjedde..
Med gutten min ble jeg satt igang på termin dagen

Med første så fikk jeg 3 uker før termin :)

Jeg gikk 4 dager over med første, og jordmoren min sa at det var veldig normalt at man som førstegangs gikk over termin.

Men de fleste av mine venninner har fått før termin, så føler selv at det er litt tilfeldig, og at begge dele er like vanlig

Har hørt at det er like vanlig å få før termin som etter som førstegangsfødende.

Min første kom 2,5 uke før termin og ble dermed desemberbarn i stedet for januarbarn :hilarious:
Spent på nestemann, men har lovd meg selv å gå tidligere ut i permisjon i tilfelle. Sist jobbet jeg fullt til 6 dager før han ankom, og mellom jobbslutt og baby var det jul. Mao ikke mye jeg fikk slappet av før det plutselig var baby i hus! :wacky:

Forrige fødsel startet dagen etter termin. Men han var først ute to dager etter det igjen, på termin som privat gynekolog hadde gitt meg

Både min mor og søster gikk overtid. Selv gikk jeg 4 dager overtid med første og 8 dager med andre. Krysser fingrene for at den trenden snur nå med tredje Legger ved et utdrag fra en artikkel på babyverden:

Svangerskapsvarighet i uker i Norge i 2017:
<27 uker: 0,4prosent
28-36 uker: 5,1prosent
37 uker: 5,2prosent
38 uker: 12,3prosent
39 uker: 23,1prosent
40 uker: 28,7prosent
41 uker: 20,5prosent
42 uker: 4,6prosent
43 +: 0,0prosent

Mange førstegangs går over har jeg hørt.. men jeg fikk en uke før- med styrtfødsel (som gikk superbra) :)

Ånei, håper ikke denne stemmer! Har ikke så lyst til å gå lenge over termin. :nailbiting:

Altså, dette er min første så har ingenting å sammenligne med...Men mammaen min lå på sykehuset omtrent en måned på overtid med meg, hun fikk ikke føde fordi jeg var så liten. Så er spent på om størrelse på baby og overtid har noen genetiske trekk. Nå gjør man ikke slikt i dag, men er veldig spent. Jeg var 2010g da jeg ble født.

Jeg fikk første 5 dager før termin. Andre kom derimot 10 dager på overtid. Så har konkludert med at dem kommer når dem selv er klare....og at jeg ikke kan gjøre noe fra eller til for akkurat det. Denne gangen blir dem å sette meg i gang hvis jeg er 7 dager på overtid. Nye regler for oss som er over 38 år, sånn at makstid uansett blir 7 dager over terminen. Så teller ned til maksdato, og gleder meg heller hvis mini kommer før det. Helst så nære termin som mulig..

Altså, dette er min første så har ingenting å sammenligne med...Men mammaen min lå på sykehuset omtrent en måned på overtid med meg, hun fikk ikke føde fordi jeg var så liten. Så er spent på om størrelse på baby og overtid har noen genetiske trekk. Nå gjør man ikke slikt i dag, men er veldig spent. Jeg var 2010g da jeg ble født.
Intressant, jeg er litt spent på oul og om de prøver seg med flytting av termin - mine har vært i den mindre enden (spisielt minsten som altid har vært petit) jeg har sen el og kort lutealfase og har vært på to tul som sier “det samme +-1 dag! kommer til å tviholde på termin jeg har fått :p

Back
Topp