Er det noen her som bruker tøybind?

Zephyra

Forumet er livet
VIP
Sommerfuglene 2017
Januarlykke 2020
Begynnte å undersøke fenomenet tøybleier igår, syns det virket helt genialt.
Men så ser jeg i sidemenyen, tøybind! Dette har jeg aldri hørt om før, og må faktisk innrømme at jeg har i hodet mitt ønsket det fantes, for jeg reagerer på både bind og tamponger. Det finnes jo, og kan da kanskje lindre mine plager, men samtidig hørtes det litt ekkelt ut, tanken på å putte et brukt bind i veska liksom :confused:

Noen med erfaringer dere vil dele? Vet mange kjøper tøybleier brukt, men bind er for min del uaktuelt!
Det blir nok nytt, får koste hva det koster :p
 
Ja. Jeg har tøybind. Nå har jeg også kjøpt meg en divacup for et par år siden men pga at jeg ble gravid da så har jeg ikke prøvd den særlig mye.

Brukt bind putter jeg i en wetbag og lukker glidelåsen, og da går den i veska om jeg er på jobb etc.
 
Kjente at jeg nesten ble kvalm o_O hadde heller satset på menskopp..
 
Har det ikke selv pga jeg har enten vært gravid eller hatt hormonspiral de siste årene, så ingen blødninger. Men syns ikke det virker ekkelt. Du har de jo oppi vann og lufttette poser. :) men menskopp og virker genialt. :)
 
Ja. Jeg har tøybind. Nå har jeg også kjøpt meg en divacup for et par år siden men pga at jeg ble gravid da så har jeg ikke prøvd den særlig mye.

Brukt bind putter jeg i en wetbag og lukker glidelåsen, og da går den i veska om jeg er på jobb etc.
Den posen holder alt rent og luktfritt da? Kaster du de rett i vaskemaskinen eller skyller du for hånd først? Hvor mange trenger man, hvilke størrelser, og hvor kjøper du det? Mange spørsmål, men det er helt nytt for meg :p
 
Vurderer å kjøpe truseinnlegg i tøy. Har ikke mensen pga p-stav (ikke hatt den på 4 år) så der slipper jeg å tenke på bind. Men må av og til bruke truseinnlegg og da hadde det vært greit med tøybind som er luftigere enn de av papir.
 
Ja har også vurdert menskopp, men kan man bruke menskopp etter fødsel? Altså under renselsen? Da må det jo være mer praktisk med tøybind tenker jeg, for sist jeg fødte blødde jeg kraftig i seks uker, og hadde så masse bleieutslett at jeg var nesten et eneste sår... Nå er det jo lenge til det blir aktuelt igjen, men vil jo unngå det
 
Vurderer å kjøpe truseinnlegg i tøy. Har ikke mensen pga p-stav (ikke hatt den på 4 år) så der slipper jeg å tenke på bind. Men må av og til bruke truseinnlegg og da hadde det vært greit med tøybind som er luftigere enn de av papir.
Ja det tenkte jeg også på, har hatt p-stav, og måtte bruke innlegg iblant da. Har kun hatt mensen en gang etter jeg tok den ut, men blødde ganske lite... Så innlegg hadde kanskje holdt
 
Ja. Jeg har tøybind. Nå har jeg også kjøpt meg en divacup for et par år siden men pga at jeg ble gravid da så har jeg ikke prøvd den særlig mye.

Brukt bind putter jeg i en wetbag og lukker glidelåsen, og da går den i veska om jeg er på jobb etc.
Er det ikke ubehagelig med divacup? Har aldri prøvd det selv, men ser for meg at det kan gnage litt
 
Ja. Jeg har tøybind. Nå har jeg også kjøpt meg en divacup for et par år siden men pga at jeg ble gravid da så har jeg ikke prøvd den særlig mye.

Brukt bind putter jeg i en wetbag og lukker glidelåsen, og da går den i veska om jeg er på jobb etc.
Jeg lurer på mer! Hvordan ligger de? Blir de værende på plass hvis du er aktiv, eller krøller de seg?
Jeg både går i fjellet, rir og klatrer, hadde vært fint hvis jeg kunne bruke de uansett hva jeg gjør.
 
Den posen holder alt rent og luktfritt da? Kaster du de rett i vaskemaskinen eller skyller du for hånd først? Hvor mange trenger man, hvilke størrelser, og hvor kjøper du det? Mange spørsmål, men det er helt nytt for meg :p
Lurt å skylle i kaldt vann fra blod setter flekker. Men jeg er ikke alltid flink til det. Slenger det i bleievasken så de skylles før vask med dem.

Hvor mange avhengig av hvor ofte du vasker, og om du har cup i tillegg er det bare noen få pm du vil ha "just in case"

Størrelser avhengig av hvor mye du blør og hvor..mine er noen år gamle og kjøpt flere steder, mye tøybleiebutikker på nett.
 
Ja har også vurdert menskopp, men kan man bruke menskopp etter fødsel? Altså under renselsen? Da må det jo være mer praktisk med tøybind tenker jeg, for sist jeg fødte blødde jeg kraftig i seks uker, og hadde så masse bleieutslett at jeg var nesten et eneste sår... Nå er det jo lenge til det blir aktuelt igjen, men vil jo unngå det

Ikke cup under renselse nei.

Er det ikke ubehagelig med divacup? Har aldri prøvd det selv, men ser for meg at det kan gnage litt
Er den satt inn rett skal du ikke kjenne den.
 
Jeg lurer på mer! Hvordan ligger de? Blir de værende på plass hvis du er aktiv, eller krøller de seg?
Jeg både går i fjellet, rir og klatrer, hadde vært fint hvis jeg kunne bruke de uansett hva jeg gjør.
Varierer.

Festes med trykknapper (de har vinger) og noen har litt anti-skli stoff. Noen ligger mer i ro enn andre synes jeg, men det er også litt avhengig av trusa. I bomull, ikke glatt, og en som sitter passe stramt, ikke utvasket og for løs liksom, er beste utgangspunktet
 
Lurt å skylle i kaldt vann fra blod setter flekker. Men jeg er ikke alltid flink til det. Slenger det i bleievasken så de skylles før vask med dem.

Hvor mange avhengig av hvor ofte du vasker, og om du har cup i tillegg er det bare noen få pm du vil ha "just in case"

Størrelser avhengig av hvor mye du blør og hvor..mine er noen år gamle og kjøpt flere steder, mye tøybleiebutikker på nett.
Tusen takk for lange svar, dette er jo noe man ikke spør hvem som helst om. Synes det et fint at du vil dele dine erfaringer med andre om et så delikat emne, og da er det unødvendig å bli kommentert negativt på det.

Men spørsmålene ryr på :p
Kan jeg vaske de med vanish hvis de er flekkete? Er knappen på vingene merkbar/plagsom hvis du sitter eller går?

Du er mitt nye tøybindleksikon :hilarious:
 
Knappen har aldri plaget meg, bindet er tykkere enn moderne engangs og knappen liten og på undersiden, og plager meg ikke. Men jeg rir ikke da.

Kan nok vaske med vanish, gallesåpe eller sitronsåpe, solbleke og hva det måtte være. Jeg har mange som er mørk blå eller burgunder, strategisk i forhold til flekker ;)
 
Bruker cup med tøy som booster på natt. Digg å slippe klamme engangs.
Har kjøpt noen fra bæreglede (ser bra ut) og alvababy (billigere men har ikke fått de i posten enda) for å ha til etter fødsel. For var klamt med bind sist.
Syns de lukter mindre og, usikker på om det er always eller libresse som har dynket sine i parfyme men jeg blir kvalm av den lukten iallefall
 
Bruker cup med tøy som booster på natt. Digg å slippe klamme engangs.
Har kjøpt noen fra bæreglede (ser bra ut) og alvababy (billigere men har ikke fått de i posten enda) for å ha til etter fødsel. For var klamt med bind sist.
Syns de lukter mindre og, usikker på om det er always eller libresse som har dynket sine i parfyme men jeg blir kvalm av den lukten iallefall
Jeg blir også kvalm av parfymen, og får utslett og sår av å bruke bind lengre enn en dag.
Har veldig lyst til å prøve dette nå, så må nok bare bestille litt :)
 
Back
Topp