Er det noen andre her som sliter med høy startvekt?

Krembollen

Forelsket i forumet
❤️ Augustlykke 2020 ❤️
Forrige svangerskap startet jeg ved 130 kg og var 140 kg ved fødsel og da spiste jeg det jeg hadde lyst på og selv om blodsukkeret mitt var helt tipp topp ønsker jeg virkelig ikke å gå opp igjen de kiloene jeg har jobbet så hardt for å bli kvitt og ved forrige svangerskap var det moderat lavkarbo som ble anbefalt av legen min for å minske vektoppgang og svangerskapdiabetes.

Da jeg selv har gått på streng lavkarbo i noen år og fortsatt er overvektig tenker jeg å kjøre en moderat lavkarbo igjennom dette svangerskapet i håp om å gå ned litt i vekt eller ihvertfall holde vekta som den er nå (112kg)

Jeg håper jeg klarer det for selv om både svangerskap og fødsel gikk veldig greit forrige gang var det flere ting som gjorde ting vanskeligere, umulig å finne amme-bh, umulig å finne gravideklær, mage som ikke så annet enn fet ut osv.

Så det jeg lurer på er om det er flere overvektige her som må passe litt ekstra på?
 
Jeg er 89kg, samme som starten sist :) ble dritlei av at i hver time skulle det nevnes om vekta... men jeg gikk ned 11 kg fram til uke 24, så hadde litt ekstra å gå opp om svangerskapet hadde fortsatt! Men fikk beskjed om å ikke gå opp mer enn 5-6 kg. Så er redd nå også for å gå opp mer
 
Jeg sliter også med høy startvekt. Ca 90kg og jeg er ikke så høy. Dette er mitt første svangerskap, så har ingen erfaring fra før, men synest det er skummelt å skulle gå opp i vekt.

Når det gjelder klær var jeg inne å titta litt på bonprix og det så ut som dem hadde en del i større størrelser også. Lurte på å bestille derfra, men har ingen erfaring med dem så er usikker på om det er en trygg side. :happy:
 
Jeg sliter også med høy startvekt. Ca 90kg og jeg er ikke så høy. Dette er mitt første svangerskap, så har ingen erfaring fra før, men synest det er skummelt å skulle gå opp i vekt.

Når det gjelder klær var jeg inne å titta litt på bonprix og det så ut som dem hadde en del i større størrelser også. Lurte på å bestille derfra, men har ingen erfaring med dem så er usikker på om det er en trygg side. :happy:


Flere venninner bestilte derfra, lurer på om erfaringen var at klea var litt store i størrelsen bare.
 
Høyere startvekt enn sist :wideyed: Så tipper det blir et tema. Siden jeg fant ut jeg er gravid har jeg gått ned 2,5 kg hvertfall. Får prøve å holde det litt sånn så det ikke blir for høyt, sist gikk jeg opp mye :nailbiting:
 
Jeg starter på 104 kg  kjenner jeg har angst for å legge på meg og regner med at vekten blir nevnt på sykehuset om en uke, selv om JM ikke nevnte det:eek:
 
Jeg sliter også med høy startvekt. Ca 90kg og jeg er ikke så høy. Dette er mitt første svangerskap, så har ingen erfaring fra før, men synest det er skummelt å skulle gå opp i vekt.

Når det gjelder klær var jeg inne å titta litt på bonprix og det så ut som dem hadde en del i større størrelser også. Lurte på å bestille derfra, men har ingen erfaring med dem så er usikker på om det er en trygg side. :happy:

Sniker :)
Er overvektig selv. Bestiller mye klær fra bonprix. Veldig fornøyd med alt utenom buksene. De er helt ekstremt store i magestoffet og like lav i livet som på h&m, så for meg hjelper det lite at de er store i str. Er veldig glad i kjolene der og bruker samme str i de klærne som ellers :) eneste minuset er at frakta tar litt lang tid :p
 
Jeg er 89kg, samme som starten sist :) ble dritlei av at i hver time skulle det nevnes om vekta... men jeg gikk ned 11 kg fram til uke 24, så hadde litt ekstra å gå opp om svangerskapet hadde fortsatt! Men fikk beskjed om å ikke gå opp mer enn 5-6 kg. Så er redd nå også for å gå opp mer

Høres ut som du la ned en solid innsats sist! Hva gjorde du for å gå ned og senere begrense vektoppgangen?
 
Jeg er så sjokkert over alle de som nevner at vekta har vært et generelt aktivt tema på disse timene, hos meg ble jeg heller betrygget over at vekta ikke nødvendigvis hadde noe betydning og at det går somregel bra! Jeg er så glad for at jeg hadde den opplevelsen selv for når man veier over 130kg så -vet- man at vekta er et problem liksom, trenger ikke gni det inn!

Spent på hvordan det vil gå nå når jeg veier mindre med ny lege.
 
Er 7 kilo tyngre enn sist, så har tenkt litt på det selv, at jeg håper det ikke blir mye mas om det.
 
Jeg er så sjokkert over alle de som nevner at vekta har vært et generelt aktivt tema på disse timene, hos meg ble jeg heller betrygget over at vekta ikke nødvendigvis hadde noe betydning og at det går somregel bra! Jeg er så glad for at jeg hadde den opplevelsen selv for når man veier over 130kg så -vet- man at vekta er et problem liksom, trenger ikke gni det inn!

Spent på hvordan det vil gå nå når jeg veier mindre med ny lege.

Det burde jo ikke vere så mye fouks på vekt. Alle skulle vert sånn som din tidligere lege! Det er som du sier at de fleste er fullt klar over vekta si.
Håper ikke jordmora eller legen min har så stort fokus på det. :nailbiting:
 
Høres ut som du la ned en solid innsats sist! Hva gjorde du for å gå ned og senere begrense vektoppgangen?

Jeg var bare dårlig haha! Ddt var derfor jeg gikk ned. Spiste veldig lite, og hadde kun lyst på frukt osv. Sjokolade, godteri og burger gjorde meg kvalm bare av å tenke på! Så var heldig der sånn sett. Og vekta gikk rett tilbake igjen etter fødsel... så skulle ønske jeg hadde en magisk kur men var nok bare det :(
 
Jeg var bare dårlig haha! Ddt var derfor jeg gikk ned. Spiste veldig lite, og hadde kun lyst på frukt osv. Sjokolade, godteri og burger gjorde meg kvalm bare av å tenke på! Så var heldig der sånn sett. Og vekta gikk rett tilbake igjen etter fødsel... så skulle ønske jeg hadde en magisk kur men var nok bare det :(

Skjønner, kjedelig å være så dårlig at du gikk ned så mye. Håper denne gang blir en bedre opplevelse sånn sett.

Krysser fingrene for at jeg klarer å opprettholde et unt kosthold med lite sukker disse ukene. Og helst mer aktivitet enn jeg finner tid til i dag.
 
Startvekt 124kg, får litt panikk for det. Sist gang var startvekt 112kg, skal sies at det gikk veldig fint og ble ikke nevnt så mye sist. Fikk skryt for å ikke gå opp så mye under svangerskapet og jeg fikk veie meg hjemme selv. Håper på det samme denne gangen
 
Jeg kjenner veldig på den for tiden at jeg legger utrolig fort på meg, alltid vært slik...
Så jeg må nok ta meg skikkelig sammen om jeg ikke skal tippe 150 kg i løpet av svangerskapet
 
Om dere har lyst kan vi ha en liten tråd hvor vi motiverer hverandre til å ikke gå helt amok? :) Kanskje oppmuntre til sunne middager ol? Jeg merker allerede at selv etter ett år hvor jeg har vært veldig streng og gått ned mye så er det utfordrende nå når jeg trenger en annerledes diett enn det jeg er vant med.

En ting jeg kan tipse om ihvertfall, som har dempet søtsuget mitt er kakao laget på usøtet mandelmelk (Får kjøpt denne melken på de aller fleste daglivarebutikkene i allergihylla, vi bruker den seriøst til alt.) lages på bakekakao, med vaniledråper, litt søtning (finnes ulike typer, vi bruker sukrin som er godkjent for gravide såvidt jeg vet, eller flytende natreen) og en liten klype salt.
Sånne løsninger hjelper på sug etter noe søtt på kveldene :)
 
Om dere har lyst kan vi ha en liten tråd hvor vi motiverer hverandre til å ikke gå helt amok? :) Kanskje oppmuntre til sunne middager ol? Jeg merker allerede at selv etter ett år hvor jeg har vært veldig streng og gått ned mye så er det utfordrende nå når jeg trenger en annerledes diett enn det jeg er vant med.

En ting jeg kan tipse om ihvertfall, som har dempet søtsuget mitt er kakao laget på usøtet mandelmelk (Får kjøpt denne melken på de aller fleste daglivarebutikkene i allergihylla, vi bruker den seriøst til alt.) lages på bakekakao, med vaniledråper, litt søtning (finnes ulike typer, vi bruker sukrin som er godkjent for gravide såvidt jeg vet, eller flytende natreen) og en liten klype salt.
Sånne løsninger hjelper på sug etter noe søtt på kveldene :)
Jeg er helt med på det!
 
Om dere har lyst kan vi ha en liten tråd hvor vi motiverer hverandre til å ikke gå helt amok? :) Kanskje oppmuntre til sunne middager ol? Jeg merker allerede at selv etter ett år hvor jeg har vært veldig streng og gått ned mye så er det utfordrende nå når jeg trenger en annerledes diett enn det jeg er vant med.

En ting jeg kan tipse om ihvertfall, som har dempet søtsuget mitt er kakao laget på usøtet mandelmelk (Får kjøpt denne melken på de aller fleste daglivarebutikkene i allergihylla, vi bruker den seriøst til alt.) lages på bakekakao, med vaniledråper, litt søtning (finnes ulike typer, vi bruker sukrin som er godkjent for gravide såvidt jeg vet, eller flytende natreen) og en liten klype salt.
Sånne løsninger hjelper på sug etter noe søtt på kveldene :)
Ja!! God ide
 
Back
Topp