Er det greit?

• Trådstarter Trådstarter **SunFlower**
  • Opprettet Opprettet
S

**SunFlower**

Guest
Er det greit at ett barn i ca 5 års alderen løper rundt på torget i byen å skyter med vannpistol på duene? Ville du sagt noe?

Jeg ville ikke sagt noe til et fremmed barn som gjorde det, men ville aldri latt mine gjøre det.
Men dersom jeg så noen barn som gjorde det, og så hvem foreldrene var ville jeg nok poengtert ovenfor barna mine hvorfor jeg ikke vi at de skulle gjøre det når de foreldrene tilfeldigvis var innenfor høre avstand...

Hadde glatt snakket til ungen ja. Satt meg ned og fortalt at duene blir redde og kan få vondt av strålen. Mange barn lærer desverre ikke respekt for dyr, enten fordi foreldrene tenker at barns lek er uskyldig eller fordi de ikke har respekt for dyr selv :(

På en åpen gård vi var på nylig stod det skilt om at dyrene ikke måtte jages...blir litt satt ut at det må stå skilt om det :o burde da være en selvfølge o.O

Vi gjorde det da vi var små og ikke visste bedre.

Den dag idag er det uakseptabelt og jeg hadde satt meg ned med dem og forklart den drt på en fin og forståelig måte. Og sagt til foreldrene deres hvorfor jeg sa det ren å være uhøflig.

Hadde ikke sagt noe til barna det gjaldt nei...måte på å blande seg - vannpistol...;)

Tror du duene også tenkte å dette er bare en vannpistol, nydelig å bli jaget å sprutet vann på? Lære barn omsorg og empati er veldig viktig og nei det er ikke greit å jage dyr med vannpistol. Jeg er ganske sikker på at du hadde blitt sint om en fremmed unge fløy etter deg å sprutet deg ned ;)

Vet ikke om jeg hadde snakket til ungen, godt mulig. Men jeg hadde nok lurt på hvor i all verden foreldrene er og om de godtar plaging av dyr. Gutten visste sikkert ikke bedre, så det er foreldrenes ansvar å opplyse.

Jeg hadde sagt noe. Men nå sier jeg i fra til barn som bevisst jager fugler, vannpistol eller ei.

Synes heller ikke det er ok, og vil ikke at mine barn skal gjøre noe sånt. Likevel synes jeg det er litt snodig at så mange mener at det er dems jobb å sifra til andres barn? Hvis jeg absolutt skulle sagt noe, så ville jeg vel heller sagt noe til foreldrene. Men personlig hadde jeg ikke gjort det heller. Man får sette sine egne grenser for sine egne barn.

Synes heller ikke det er ok, og vil ikke at mine barn skal gjøre noe sånt. Likevel synes jeg det er litt snodig at så mange mener at det er dems jobb å sifra til andres barn? Hvis jeg absolutt skulle sagt noe, så ville jeg vel heller sagt noe til foreldrene. Men personlig hadde jeg ikke gjort det heller. Man får sette sine egne grenser for sine egne barn.
:)

Jeg mener vi skal bry oss om andre! Jeg står ikke å ser på at barn plager dyr, jeg står heller ikke å ser på at barn plager barn og jeg står ikke å ser på at en voksen plager ett barn!
Dyr for meg er likeverd menneske, det er ikke greit å plage de selv om det "bare" fugler som noen vil mene.
Hvorfor skal man ikke bry seg?

Jeg mener vi skal bry oss om andre! Jeg står ikke å ser på at barn plager dyr, jeg står heller ikke å ser på at barn plager barn og jeg står ikke å ser på at en voksen plager ett barn!
Dyr for meg er likeverd menneske, det er ikke greit å plage de selv om det "bare" fugler som noen vil mene.
Hvorfor skal man ikke bry seg?

Grensene går vel på forskjellige steder på hva man synes er ok å sifra om. Om voksne eller barn plager andre barn, så er jeg enig. Om det gjelder vannspruting på duer, så er det ikke like ille i mine øyne.
Synes bare generelt terskelen for å prøve å oppdra andres barn er blitt nokså lav.

Jeg hadde ike sagt noe. Mine barn får ikke gå rundt med vannpistol, nettopp fordi de ikke helt har skjønt hva som er greit å gjøre mot andre (i utgangspunktet andre mennesker). Men litt på siden; de får lov til å løpe etter duer. De skader dem ikke og jeg ser ikke noe galt i det.

Grensene går vel på forskjellige steder på hva man synes er ok å sifra om. Om voksne eller barn plager andre barn, så er jeg enig. Om det gjelder vannspruting på duer, så er det ikke like ille i mine øyne.
Synes bare generelt terskelen for å prøve å oppdra andres barn er blitt nokså lav.

For meg er det like ille å plaget ett dyr som et barn! Men ikke sjokkert over at mange synes det er greit å plage dyr. Dyr er litt søppel her i Norge, bare plage og kaste når man ikke har bruk for de lenger. Utrolig trist og veldig trist at foreldre viderefører dette til sine barn. Jeg har ingen problem med å si ifra til slike foreldre eller barn. Jeg ser på det som mitt ansvar å forsvare noe som ikke kan forsvare seg selv!

Det handler ikke nødvendigvis om å oppdra andres barn, men å stoppe at noen blir plaget. Ja det er forskjellige grenser fordi noen ikke bryr seg om dyr. Å jage noen så de må flykte i frykt er selvfølgelig uaktuelt i mine øyne.

Jeg hadde ike sagt noe. Mine barn får ikke gå rundt med vannpistol, nettopp fordi de ikke helt har skjønt hva som er greit å gjøre mot andre (i utgangspunktet andre mennesker). Men litt på siden; de får lov til å løpe etter duer. De skader dem ikke og jeg ser ikke noe galt i det.
Klarer du ikke sette deg inn i duenes perspektiv i en sånn situasjon?
Og hva tenker du barna lærer gjennom en slik handling?

Om foreldrene ikke sier noe, så får noen andre gjør det da. Enkelt og greit.

Jeg hadde sikkert sagt noe ja, syns mange barn får ture på å holde på som de vil. Ikke dermed sagt at jeg kjefter, men snakker til de på vanlig måte. Merker jo fort at de ikke er vandt til å bli snakket til...

Sent from my iPhone using BV Forum

Eg hade nog sakt ifra. Syns ikkje de e greie med barn som springer efter duer med en vannpistol.

Back
Topp