Er det greit at en lærer avslører at julenissen ikke finnes?

Sikker på at det var læreren som sa det??

Vel, uansett....jeg er selv lærer i 1.klasse, og emnet kom jo opp. Før jeg rakk å si noe som helst (det var ungene som diskuterte) var det noen barn som ropte ut at det bare er noen som kler seg ut som nissen osv. Unger er - veldig - forskjellige (også i modenhet) i 1.klasse, så det som noen har skjønt for 2 år siden, tar kanskje enda 2 år til å forstå for en annen. Sånn er det bare.

Men den voksne kunne jo bare ha sagt at "du må vente til julaften for å se om det kommer en nisse til deg" eller noe i den duren...

Jeg har en 11 åring som fortsatt tror på nissen, og det samme gjør søstra mi på 10 år;) Syns barn skal få være barn så lenge som mulig:)

Sent from my GT-N7100 using BV Forum mobile app

Helt enig! Dessuten er det ikke en lærers jobb å bestemme hva barna skal tro på!

Nei. Dette har vært tema før også. Og jeg har spurt hvorfor. Får til svar at det er jo fordi det er sant. Det er jo bare noen som har kledd seg ut. Julenissen finnes ikke og sånn er det bare...

**appen**

Julenissen finnes!!!
Forklaringa på at noen bare har kledd seg ut er fordi nissen ikke klarer å være hos alle samtidig, så han må ha hjelpere.
Mine går på den:P men etter at minstemann fikk vite at han ikke finnes så er han veldig i tvil:(

For meg virker det som at barn ska bli så #voksene" fort. Før så ble en regnet som barn til en var fort oppe i 12 års alderen og ingen reagerte at en på 10-11år sa de trodde på nissen. Hvorfor ska vi fjerne all den magien og det barn tror på,
Ska de stå der å si at nissen ikke finnes så må de da stå og si at Gud, Alha, budha osv ikke finnes og da, at det bare er et eventyr. Samme som gjenferd, alver, feer ja kan ramse opp mange flere hvetter

Her så tror ungene på fjøsnissen. De setter ut grøt på lillejulaften og får gave i strømpa si. I tilleg har vi besøk av nissen på julaften og ingen av ungene har skjønt at det ikke er nissen. Vi er så heldig at vi har en eldre mann som bor i bygda som tar på seg oppdrag på julaften til de som har barn og som ungene tror på nissen og kan trygt si at han virkelig ligner på fjøsnissen når han kommer i svarte nikers med strikkestrøpmer, strikke genser og nisselue og en draende på en litten slede med pakkene på

Og jeg tror selv at det finnes mer mellom himmrl og jord, har opplevd ulike ting både i fjøset og ellers som en ikke kan forklare.

Ikke greit!!! Jeg ville tatt det opp med læreren, det er ikke h*n sin oppgave å fortelle andres barn noe slikt!

Altså jeg tror fortsatt litt på julenissen..;-) mamma og pappa har aldri helt avkreftet dette skjønner du, selv om det er litt rart at jeg ikke får strømpe lenger. ;-) altså julen er magisk for barn, ikke greit av læreren. Syns du skal sitte på polarekspressen til han. Den er jo helt super og veldig aktuell for din gutt.. :-))

Back
Topp