Er det greit at en lærer avslører at julenissen ikke finnes?

En 6 åring er da fortsatt ikke stor, de er jo fortsatt små barn!
De ønsker seg fortsatt dukker og Lego til jul, og julen er fortsatt magisk!
Her har de største tante barna sluttet å tro på nissen, minste på 7 år tror fortsatt. I år har han skrevet brev til nissen og han skal sette opp kamera for å se om nissen faktisk kommer. Han har spenningen langt ned i magen og slik kommer også den ekte julestemmningen som bare barn har. Hvorfor må man ta fra barna denne gleden. Barn blir tidsnok store uten at vi voksene skal legge oss opp i dette. Barn i dag slutter å leke når de er 8-9 år. I motsetningen til da jeg vokste opp å lekte med barbie som 12 åring. Og om barnet er stor nok eller ikke er opp til foreldrene og ikke læreren.
Min sønn har en fantastisk ped-leder som er flink til å undre seg samme barna, setter barns tanker i gang, og de lurer sammen. Hun har ett fantastisk barnetekke og mener selv at vi voksene har det for travelt med å få barna for store for fort.
Min sønn er 5,5 år og det har ikke falt han inn at nissen ikke finnes. Han er fortsatt et lite barn. Så jeg hadde blitt utrolig skuffet om lærere eller andre hadde fortalt min sønn at nissen ikke finnes.

En 10 åring er jo også et barn, men de har ulike kunnskapsnivåer. Jeg synes også en 6 åring er liten, men for stor til å tro på nissen. Jeg mener det er stor forskjell på å snakke eventyr om nissen, leke at nissen finnes kontra det å sitte å snakke for så å si direkte til barnet at nissen finnes. Fordi jeg tror barn greier fint å skille lek/fantasi mot samtale virkelighet.
Jeg synes julen er magisk, og jeg tror ikke på nissen, for meg er det tradisjonene som holder julen magisk. Og jeg mener det er fullt mulig å skape en magisk jul uten å fortelle usannheter, man kan lage eventyr, fantasi og lek og masse tradisjoner, selv om barnet vet at nissen ikke finnes kan man gå ut å "lete etter nissen", skogsmusa og alver. Lek og fantasi kan også være veldig spennende, og sannheten trenger ikke ødelegge dette ;-) Så flott at din sønn har en flott Ped. leder men jeg ser ikke helt sammenhengen med dette og det å undre seg.. Man kan fint undre og fantasere, selv om man vet at nissen ikke finnes ;-)
Jeg synes egentlig det var rart av læreren å avsløre det, men om barna har spurt direkte mener jeg det var riktig av han å svare sannferdig, for å beholde sin troverdighet, hva skulle han gjøre overbevise de barna som ikke trodde også? Jeg har ei venninne som påstod til barnet sitt på 15 at nissen fantes, altså hun påstod at det var han som kom med gavene enda, og fikk henne å skrive ønskeliste til nissen, ellers fikk hun ikke gaver :-P Jeg synes det var litt komisk... ;-) Selv har jeg valgt at jeg skal være så ærlig som mulig, og jeg mener det er mitt valg å ta.

Stakkars gutten din..
Jeg personlig visste at nissen ikke fantes, selv som et veldig lite barn, så jeg har vansker med å sette meg inn i gutten din sin situasjon men har full forståelse over at det var et slag i fjeset.

Jeg tror barna finner ut av det selv at nissen ikke finnes. Ingen trenger vel egentlig å avsløre det. Og i hvertfall ikke en lærer!!!

For en idiotisk ting å si av en lærer til en 6 åring :( Syns de små skal få lov til å ha den gleden av at nissen fins så lenge de har den troen, uten at lærere på skolen skal nekte dem den gleden :(

En 10 åring er jo også et barn, men de har ulike kunnskapsnivåer. Jeg synes også en 6 åring er liten, men for stor til å tro på nissen. Jeg mener det er stor forskjell på å snakke eventyr om nissen, leke at nissen finnes kontra det å sitte å snakke for så å si direkte til barnet at nissen finnes. Fordi jeg tror barn greier fint å skille lek/fantasi mot samtale virkelighet.
Jeg synes julen er magisk, og jeg tror ikke på nissen, for meg er det tradisjonene som holder julen magisk. Og jeg mener det er fullt mulig å skape en magisk jul uten å fortelle usannheter, man kan lage eventyr, fantasi og lek og masse tradisjoner, selv om barnet vet at nissen ikke finnes kan man gå ut å "lete etter nissen", skogsmusa og alver. Lek og fantasi kan også være veldig spennende, og sannheten trenger ikke ødelegge dette ;-) Så flott at din sønn har en flott Ped. leder men jeg ser ikke helt sammenhengen med dette og det å undre seg.. Man kan fint undre og fantasere, selv om man vet at nissen ikke finnes ;-)
Jeg synes egentlig det var rart av læreren å avsløre det, men om barna har spurt direkte mener jeg det var riktig av han å svare sannferdig, for å beholde sin troverdighet, hva skulle han gjøre overbevise de barna som ikke trodde også? Jeg har ei venninne som påstod til barnet sitt på 15 at nissen fantes, altså hun påstod at det var han som kom med gavene enda, og fikk henne å skrive ønskeliste til nissen, ellers fikk hun ikke gaver :p Jeg synes det var litt komisk... ;-) Selv har jeg valgt at jeg skal være så ærlig som mulig, og jeg mener det er mitt valg å ta.

Og det valget har jo du helt rett og ta, akuratt som vi som har barn som tror på nissen mener at ingen andre har noe å fortelle mitt barn at nissen ikke finnes.
Jeg er veldig uenig med deg i dette. Så flott du fortsatt har den stemningen, men den er det mange som mister.
Vi voksene kan ikke bestemme når noen er for store, det er opp til barnet ;)
Derfor jeg tok i pedlederen til min sønn er at hun har evnen til å undre seg samme barna, uten å ødlegge troen til barnet fullstendig. Den samme egenskapen bør en lærer ha også!
Vi alle er forskjellige og vi alle tror på forskjellige ting. Og ingen bortsett fra foreldre har en rett til å ta dette valget for barnet.

Hm. Nå går ikke vi veldig inn for å informere Sofie om verken det ene eller det andre, men jeg syns ikke det er lærerens jobb å arbeide for å vedlikeholde troen på julenissen. Vanskelig tema da.
Jeg ville vel egentlig styrt unna hele problemstillingen, men jeg syns personlig det er litt overdrevent (i mangel på et bedre ord) at seksåringer skal virkelig tro at det julenissen er en virkelig og ekte person, selv om man kan beholde en del av mysikken ved jula og nissebesøk og hvor kalendergaver og strømper kommer fra.

Og det valget har jo du helt rett og ta, akuratt som vi som har barn som tror på nissen mener at ingen andre har noe å fortelle mitt barn at nissen ikke finnes.
Jeg er veldig uenig med deg i dette. Så flott du fortsatt har den stemningen, men den er det mange som mister.
Vi voksene kan ikke bestemme når noen er for store, det er opp til barnet ;)
Derfor jeg tok i pedlederen til min sønn er at hun har evnen til å undre seg samme barna, uten å ødlegge troen til barnet fullstendig. Den samme egenskapen bør en lærer ha også!
Vi alle er forskjellige og vi alle tror på forskjellige ting. Og ingen bortsett fra foreldre har en rett til å ta dette valget for barnet.
Hehe.. Jeg ser at du er uenig:p
kunnskapsnivå til et barn kan vi jo rå over, og jeg synes personlig det er merkelig med barn som tror på nissen når de er i skolealder. At de ikke ser at det er noen som er utkledd. Jeg mener ikke at man ikke skal ha nisse eller at man ikke skal snakke om nissen. Men dersom hun spør om nissen, kommer jeg til å fortelle sannheten.
Kanskje ødelegger vi julens magi med å usannheter til barna, fordi vi bygger julen opp på det og Kanskje klarer barna å holde på julegleden om man ikke bygger den opp på falsk spenning? Jeg tror det kan være like spennende om nissen kommer selv om man ikke vet at han er "ekte";)
Barna lærer på skolen Gud, Allah og budda at disse er religioner som folk tror på, kanskje denne læreren egentlig burde ha svart at det er noen som tror på at nissen finnes og andre ikke?
Jeg tror vi er nødt å lære barna uansett at ting ikke er sort hvitt og at noen tror på ditt og andre på datt. Istedenfor å forvente at alle andre skal spille med. Jeg vet ikke hva jeg ville svart om en skoleunge spurte meg om nissen fantes, regner med jeg ville svart at jeg tror ikke det. En muslim kan ikke forvente at en kristen skal si til barnet at Allah er den eneste sanne guden, for å sette det på spissen :p uten spesielt god sammenlikning.. Hehe.. Dette ble teit. Mener bare at vi som foreldre kan ikke forvente så mye av alle rundt oss. Vi får heller velge selv hva vi sier til vårt barn, også får vi heller snakke med de om det, dersom de hører noe annet.

Hehe.. Jeg ser at du er uenig:p
kunnskapsnivå til et barn kan vi jo rå over, og jeg synes personlig det er merkelig med barn som tror på nissen når de er i skolealder. At de ikke ser at det er noen som er utkledd. Jeg mener ikke at man ikke skal ha nisse eller at man ikke skal snakke om nissen. Men dersom hun spør om nissen, kommer jeg til å fortelle sannheten.
Kanskje ødelegger vi julens magi med å usannheter til barna, fordi vi bygger julen opp på det og Kanskje klarer barna å holde på julegleden om man ikke bygger den opp på falsk spenning? Jeg tror det kan være like spennende om nissen kommer selv om man ikke vet at han er "ekte";)
Barna lærer på skolen Gud, Allah og budda at disse er religioner som folk tror på, kanskje denne læreren egentlig burde ha svart at det er noen som tror på at nissen finnes og andre ikke?
Jeg tror vi er nødt å lære barna uansett at ting ikke er sort hvitt og at noen tror på ditt og andre på datt. Istedenfor å forvente at alle andre skal spille med. Jeg vet ikke hva jeg ville svart om en skoleunge spurte meg om nissen fantes, regner med jeg ville svart at jeg tror ikke det. En muslim kan ikke forvente at en kristen skal si til barnet at Allah er den eneste sanne guden, for å sette det på spissen :p uten spesielt god sammenlikning.. Hehe.. Dette ble teit. Mener bare at vi som foreldre kan ikke forvente så mye av alle rundt oss. Vi får heller velge selv hva vi sier til vårt barn, også får vi heller snakke med de om det, dersom de hører noe annet.

For ikke å snakke om at ved å ha et slikt late-som forhold til julenissen, så slipper man nettopp det at barna blir knust over å få avslørt av andre barn eller voksne eller tv at julenissen ikke finnes. Selv om vi HAR nisse, så sier vi aldri rett ut at nissen finnes. Det er mystikk og julemagi, men ikke snakk om å lure.

Unger skal ikke få lov til å være unger lengre! Alt skal være så riktig hele tiden!

♡Tobias 20.11.10 & Simon 31.03.13♡

Både i julegrupper, i skolehverdagen og i ukesbrev hjem til foreldrene sto det også at dem har snakket på skolen om at julenissen ikke finnes, men det er fint å tro på det..

Så idiotisk! Skjønner de ikke at det blir helt på trynet å si at noe ikke er sant, men at det er fint å tro på det?!?! Ja, for det er ingen som føler seg dumme om de tror på noe som læreren sier at ikke er sant.

Nei, synes barna bør få ha den troa de har, om det er julenissen, tannfeen eller Jesus. Det har ikke lærere noe med å ødelegge

Har vokst opp med fjøsnisse på gården. Han e gammel men lur ;) har også opplevd noe som INGEN kan forklare. Faren min skulle gå til fjøset og gi sauene mat en kveld i romjula. Da han kom heim så spurte han om det va nån av oss i familien som hadde tatt fjøsvottene hans. Alle sa nei og e hadde vært sist i fjøset på formiddagen og gitt sauene mat, men e når ikke opp til stedet der faren min har vottene så e har ikke sjans å ta de. Da kom mora mi på at de hadde lovet å sette ut grøt på låven på julaften men glemte det. Da laget ho grøt som ble satt ut på låven og dagen etter va vottene tilbake. INGEN va i nærheten av fjøset etter at grøten ble satt ut. Har også opplevd at sauene har kommet seg ut av stakkene uten at noen hadde rørt låsene. (Skal mye krefter til for å åpne stakkene og sauene klarer ikke selv å få opp låsen). Så aldri si aldri. E tror på fjøsnissen!

For meg er nissen noe som aldri skal avsløres. I min familie snakker vi fremdeles som om nissen finnes, selv blandt de voksne. Med Glimt i øyet, selvsagt, men vi sier aldri "da får vi legge pakker under treet" før vi legger oss på julaften, men heller "nei, det er vel på tide nissen kommer?" Da vet alle at pakkene skal under treet og strømpene fylles. Selv når jeg gikk på ungdomsskolen og proklamerte at jeg ville ha slik og sånn godteri i strømpa, fikk jeg bare svaret :ja da kan du håpe at nissen synes du har vært så grei, da!

Nissen er julemagi for mange-også voksne, selv om man etterhvert som man vokser til forstår at det ikke er sant. Hvorfor "oppklare" dette i det hele? Jeg synes virkelig ikke dette er i skolens mandat å ta stilling til (hva barna lærer av hverandre blir jo en annen sak). Man trenger ikke lyve, man kan smile og trekke på skuldrene om barna spør:-)

Nei det er ikke greit! Det hadde jeg gitt tilbakemelding på. Hadde skrevet noe sånt som at det ikke er hans oppgave å fortelle hva som finnes eller ikke finnes, det være seg julenissen eller alver, troll, vetter, gud, allah, ufoer og marsboere. Lærere (og andre som jobber med barn) skal holde se nøytrale og la barna få tro det de vil!

Nei det er ikke greit! Det hadde jeg gitt tilbakemelding på. Hadde skrevet noe sånt som at det ikke er hans oppgave å fortelle hva som finnes eller ikke finnes, det være seg julenissen eller alver, troll, vetter, gud, allah, ufoer og marsboere. Lærere (og andre som jobber med barn) skal holde se nøytrale og la barna få tro det de vil!

Enig!

Akkurat!

appen

Det blir fortalt til elevene i 1 klasse her å. Både i julegrupper, i skolehverdagen og i ukesbrev hjem til foreldrene sto det også at dem har snakket på skolen om at julenissen ikke finnes, men det er fint å tro på det.. På juleavslutningen leste to av barna opp ett dikt som handlet om at julenissen bare er en onkel som kler seg ut.
dette er virkelig noe jeg håper vi slipper, vis en skole kan bestemme seg for dette hva er det neste de bestemmer seg over at barna "må" vite?
gud finnes ikke?
fantasi dyr finnes ikke?

nei syns man burde la barn få ha sin fantasi og tro i fred, selvsagt vis det er noe som kan være farlig så er det greit men nissen er da ikke farlig!

men rart foreldrene godtar dette også.
for av slike ting vil jeg helst kunne bestemme når blir fortalt til min datter

Sent from my LG-E610 using BV Forum mobile app

Tenk om læreren ikke var kristen, og fortalt alle elevene at Gud ikke finnes?
Neida, men her i huset trodde eldstemann fullt og helt på nissen til i fjor.. Da var han 6 år.. I år kom han hjem og spurte: "Mamma finnes egentlig nissen?". Så spurte jeg, hva tror DU? Da fikk jeg: "Nei, det er bare en mann som kler seg ut.." Tydeligvis noe ungene har snakka om på skolen.. :-)

Det er ikke greit.
Å jeg er helt uenig i at man er for gammel til å tro på julenissen når man er 6år. Jeg trodde på julenissen når jeg gikk på barneskolen, å da begynnte man på skolen ett år senere enn man gjør i dag. Jeg pleide å prøve å holde meg våken natt til julaften i håp om å få se nissen, sovnet bestandig av før han kom da;P men var stor stas og veldig spennede å våkne julaften å se om han hadde vært der:)
Hvorfor ta det bort ifra barna?? Det er i værtfal ikke opp til læreren om de skal få tro eller ikke!!

Jeg har en 7 åring som for lenge siden avslørte selv at nissen ikke finnes, og at det bare er noen som kler seg ut. Alikevel er han like spent på julaften, juletrefester osv om nissen kommer :)

Jeg har en 11 åring som fortsatt tror på nissen, og det samme gjør søstra mi på 10 år;) Syns barn skal få være barn så lenge som mulig:)

Sent from my GT-N7100 using BV Forum mobile app

Back
Topp