Er det greit at en lærer avslører at julenissen ikke finnes?

Linselusa

Forumet er livet
VIP
Vi prater om småskolen.

6åringen min var ikke blid når han la seg istad:(
En gluping av en lærer klarte å fortelle at julenissen ikke finnes idag. De hadde juleavslutning på skolen idag. Kjente jeg ble helt satt ut.
For jeg synes det er opp til meg som forelder å fortelle barna om nissen finnes eller ikke.

Barn finner det tidsnok ut, men frem til nå har faktisk barna mine godtatt mine forklaringer på julenisse :) men ikveld fikk som sagt 6åringen den drømmen knust.....

Ikkje greit!!! Nauthove!!! Stakkars barn :'(

Sent from my LT25i using BV Forum mobile app

Stakar :( Håper du klarer å overbevise han om at det ikke stemmer. Om dere har en peis, en julenissedrakt og et kamera kan du klare å lure han med litt klipping :)

Stakar :( Håper du klarer å overbevise han om at det ikke stemmer. Om dere har en peis, en julenissedrakt og et kamera kan du klare å lure han med litt klipping :)

Har ikke peis.
Kjenner j blir sint på sånne mennesker. Hvorfor ikke bare spille på det barna sier???
Trenger ikke prente de ned med sine egne meninger!

Syns ikke det er greit at en lærer avslører det, men hvis det f.eks er andre barn med søsken som forteller klassen at julenissen ikke finnes, og noen barn spør læreren om det er sant, hva skal læreren svare da? De finner jo ut av det en dag, selv om det er kjedelig at det skjer rett før jul og ar det er læreren som avslører det. Men man må være foreberedt på at det kan skje. Du kan eventuelt ta kontakt med læreren? Synd at barnet ditt ble veldig satt ut. Det syns jeg du absolutt skal formidle videre til klassestyrer.

Syns ikke det er greit at en lærer avslører det, men hvis det f.eks er andre barn med søsken som forteller klassen at julenissen ikke finnes, og noen barn spør læreren om det er sant, hva skal læreren svare da? De finner jo ut av det en dag, selv om det er kjedelig at det skjer rett før jul og ar det er læreren som avslører det. Men man må være foreberedt på at det kan skje. Du kan eventuelt ta kontakt med læreren? Synd at barnet ditt ble veldig satt ut. Det syns jeg du absolutt skal formidle videre til klassestyrer.

Da får læreren si at dette kan jeg ikke svare på, jeg vet ikke eller noe. En lærer har ingen rett til å frata barna denne troen.
Min femåring tror på nissen og jeg tror han hadde blitt oppriktig lei seg om noen tok i fra han dette. De blir tidsnok store ;)

Det blir fortalt til elevene i 1 klasse her å. Både i julegrupper, i skolehverdagen og i ukesbrev hjem til foreldrene sto det også at dem har snakket på skolen om at julenissen ikke finnes, men det er fint å tro på det.. På juleavslutningen leste to av barna opp ett dikt som handlet om at julenissen bare er en onkel som kler seg ut.

Det blir fortalt til elevene i 1 klasse her å. Både i julegrupper, i skolehverdagen og i ukesbrev hjem til foreldrene sto det også at dem har snakket på skolen om at julenissen ikke finnes, men det er fint å tro på det.. På juleavslutningen leste to av barna opp ett dikt som handlet om at julenissen bare er en onkel som kler seg ut.
Skrev de noe om hvorfor?

Skrev de noe om hvorfor?
Nei. Dette har vært tema før også. Og jeg har spurt hvorfor. Får til svar at det er jo fordi det er sant. Det er jo bare noen som har kledd seg ut. Julenissen finnes ikke og sånn er det bare...

**appen**

Ikke greit synes jeg. Barn har da ikke vondt av å tro på julenissen. De finner ut etterhvert at han ikke finnes.., men synes ikke det er opp til læreren å fortelle barna dette.

Stakkars gutten din!

Barn har godt av å undre seg litt, og lærere/barnehagelærere bør undre seg sammen med barna. Selv om kanskje både barn og voksne eegentlig vet svaret på ting er fantasi og undring gull verdt! Iallefall på så uskyldige tema.
Jeg er 26 år og lurer fortsatt på hvem som var nissen hjemme hos oss det ene året da jeg var sånn 10-12 år..

Synes ikke denne læreren høres god ut, man tar ikke i fra et barn den gleden de har ved å tro på ting :) Så kjedelig at kvelden hans endte sånn. Min gutt på 10 år tror fortsatt på nissen og det skal han få lov til så lenge han vil :) Håper gutten din får troa tilbake :)

Veldig greit.
Men så jeg synes egentlig ikke det e greit å "lyge" til barna om at nissen finnes.. Spesielt ikke når de er så store. For hva mer lyger mor å far om...?
Synes det er stor forskjell å skape en illusjon/fantasi om nissen og det å si at han faktisk finnes og overbevise barna om det..

Nei. Dette har vært tema før også. Og jeg har spurt hvorfor. Får til svar at det er jo fordi det er sant. Det er jo bare noen som har kledd seg ut. Julenissen finnes ikke og sånn er det bare...

**appen**

Eh.. ja ja.. gud fins ikke,men det er fint å tro på han allikevel. Sånn er det bare...?
Men det er ikke greit å si da..
Kan ikke barn få være barn og få holde på magien så lenge det går...

appen

Veldig greit.
Men så jeg synes egentlig ikke det e greit å "lyge" til barna om at nissen finnes.. Spesielt ikke når de er så store. For hva mer lyger mor å far om...?
Synes det er stor forskjell å skape en illusjon/fantasi om nissen og det å si at han faktisk finnes og overbevise barna om det..

Men en lærer har da ikke noe med å blande seg opp i hva barnet tror på eller ikke.
Greit at du har lyst å oppdra ditt barn på denne måten, men det er ikke greit at en lærer tar avgjørelsen på at jeg ikke skal "lyge" til mitt barn. Ikke synes jeg det er å lyge heller, julenissen er noe som skaper spenning og glede. Jeg trodde på julenissen og er ikke sint på mine foreldre, ikke trodde jeg at de jugde om andre ting heller. Jeg er bare glad for at de skapte gode barndomsminner :)
Så dette mener jeg er opp til foreldrene og ikke lærere eller andre som jobber med barn :)

Men en lærer har da ikke noe med å blande seg opp i hva barnet tror på eller ikke.
Greit at du har lyst å oppdra ditt barn på denne måten, men det er ikke greit at en lærer tar avgjørelsen på at jeg ikke skal "lyge" til mitt barn. Ikke synes jeg det er å lyge heller, julenissen er noe som skaper spenning og glede. Jeg trodde på julenissen og er ikke sint på mine foreldre, ikke trodde jeg at de jugde om andre ting heller. Jeg er bare glad for at de skapte gode barndomsminner :)
Så dette mener jeg er opp til foreldrene og ikke lærere eller andre som jobber med barn :)

jeg er enig i det du sier også, at alle foreldre har et valg. jeg synes bare skolebarn er såpass gamle. og da mener jeg at læreren ikke gjør noe galt, de er der for å lære barna, og at nissen ikke finnes er jo en realitet. Jeg trodde også på nissen, og synes ikke det er noe galt i å lære barna å tro på han. Men selv har jeg bestemt meg for å la det være en illusjon/eventyr til hun begynner å stille spørsmål, da kommer jeg til å fortelle henne sannheten. Hadde det vært i bhg hadde jeg vært enig i at det ikke var riktig.

jeg er enig i det du sier også, at alle foreldre har et valg. jeg synes bare skolebarn er såpass gamle. og da mener jeg at læreren ikke gjør noe galt, de er der for å lære barna, og at nissen ikke finnes er jo en realitet. Jeg trodde også på nissen, og synes ikke det er noe galt i å lære barna å tro på han. Men selv har jeg bestemt meg for å la det være en illusjon/eventyr til hun begynner å stille spørsmål, da kommer jeg til å fortelle henne sannheten. Hadde det vært i bhg hadde jeg vært enig i at det ikke var riktig.

En 6 åring er da fortsatt ikke stor, de er jo fortsatt små barn!
De ønsker seg fortsatt dukker og Lego til jul, og julen er fortsatt magisk!
Her har de største tante barna sluttet å tro på nissen, minste på 7 år tror fortsatt. I år har han skrevet brev til nissen og han skal sette opp kamera for å se om nissen faktisk kommer. Han har spenningen langt ned i magen og slik kommer også den ekte julestemmningen som bare barn har. Hvorfor må man ta fra barna denne gleden. Barn blir tidsnok store uten at vi voksene skal legge oss opp i dette. Barn i dag slutter å leke når de er 8-9 år. I motsetningen til da jeg vokste opp å lekte med barbie som 12 åring. Og om barnet er stor nok eller ikke er opp til foreldrene og ikke læreren.
Min sønn har en fantastisk ped-leder som er flink til å undre seg samme barna, setter barns tanker i gang, og de lurer sammen. Hun har ett fantastisk barnetekke og mener selv at vi voksene har det for travelt med å få barna for store for fort.
Min sønn er 5,5 år og det har ikke falt han inn at nissen ikke finnes. Han er fortsatt et lite barn. Så jeg hadde blitt utrolig skuffet om lærere eller andre hadde fortalt min sønn at nissen ikke finnes.

Back
Topp