Er det endring i «far-på-barsel-regler»?

Jeg endte faktisk opp med å sende mail til ambulansebåten som går her ute, og far får være med hvis han er frisk :) Så da ringer vi ambulansen på båten, og hvis far ikke får være med der, så får vi ringe taxi som står og venter på oss på kaia.
Så bra :) er så mange flere «bekymringer» man ikke skal måtte ha før fødsel, i disse tider altså ...
 
Jeg var på kontroll hos jordmor idag å Nå får pappa lov til å være med hele sykehus og barseloppholdet så lenge han er frisk:) om han reiser får han da ikke lov til å komme tilbake!
Sørlandet sykehus Arendal
 
Last edited:
Jeg var på kontroll hos jordmor idag å Nå får pappa lov til å være med hele sykehus og barseloppholdet så lenge han er frisk om han reiser får han da ikke lov til å komme tilbake!
Sørlandet sykehus Arendal
Så utrolig bra da :) Her (ahus) kommer de nok til å holde samme strenge regler i lang tid mistenker jeg:shifty:
 
Her kom det nye regler for ca 2 uker siden, så vil tro det gjelder de fleste steder:) hadde ringt å spurt
Det er ca 2 uker siden sist Ahus oppdaterte informasjonen på nettsidene, og far får fremdeles bare være på fødestua (så sant han er symptomfri)
 
Her kom det nye regler for ca 2 uker siden, så vil tro det gjelder de fleste steder:) hadde ringt å spurt

ikke endret på St.olavs heller.. har forstått det slik at det er veldig få som har endret regler..
 
ikke endret på St.olavs heller.. har forstått det slik at det er veldig få som har endret regler..
Nå ble jeg oppringt av jordmor som sa at de hadde møte litt etter at jeg var hos ho å de «gamle» reglene igjen.. Snakker om å ødelegge dagen:angry4 er det mulig
 
Nå ble jeg oppringt av jordmor som sa at de hadde møte litt etter at jeg var hos ho å de «gamle» reglene igjen.. Snakker om å ødelegge dagen:angry4 er det mulig
Kjipern
 
ølserveringen skal vel prioriteres først i de store byene..
Det var vel bare i Oslo dette gjaldt :joyful:?
Men skjønner hva du mener :shifty:
Nå har jeg planer om å dra hjem etter fødsel men det hadde jo likevel vært kjekt om far kunne vært der fram til hjemreisen
 
Jeg har akkurat vært i kontakt med kommunikasjonssjef i "mitt" Helseforetak, og de kommer IKKE til å revurdere reglene. Selv om vi har null, NULL smittede i vår region...

Jeg er så spent på konsekvensene for psykisk og fysisk helse hos mor og barn. Amming.

Det jeg personlig gruer mest til er ikke selvebarseloppholdet, men åpningsfasen og det første døgnet etter fødsel. For meg har tiden opp mot aktiv fødsel vært verst med de andre to. Og far har jeg aldri fått ha med på barsel mer enn et døgn, så jeg kjenner liksom ikke til det. Men blir å savne besøk av mannen, ungene, besteforeldre... Det å være isolerte liksom. Fy fader så rart alt er. Jordmødrene jeg har snakket med synes også dette er fælt.

Jeg håper vi her inne kan snakkes, backe hverandre opp og støtte hverandre. Jeg tror det trengs for mange av oss, kanskje oss alle? :Heartred
 
Jeg har akkurat vært i kontakt med kommunikasjonssjef i "mitt" Helseforetak, og de kommer IKKE til å revurdere reglene. Selv om vi har null, NULL smittede i vår region...

Jeg er så spent på konsekvensene for psykisk og fysisk helse hos mor og barn. Amming.

Det jeg personlig gruer mest til er ikke selvebarseloppholdet, men åpningsfasen og det første døgnet etter fødsel. For meg har tiden opp mot aktiv fødsel vært verst med de andre to. Og far har jeg aldri fått ha med på barsel mer enn et døgn, så jeg kjenner liksom ikke til det. Men blir å savne besøk av mannen, ungene, besteforeldre... Det å være isolerte liksom. Fy fader så rart alt er. Jordmødrene jeg har snakket med synes også dette er fælt.

Jeg håper vi her inne kan snakkes, backe hverandre opp og støtte hverandre. Jeg tror det trengs for mange av oss, kanskje oss alle? :Heartred

Dette syns jeg er så spesielt, her jeg bor er det også ekstremt lite smitte, men det virker som at sykehuset står fast ved de vurderingene som ble gjort i mars?? Er selv førstegangs og tenker mye på dette med å være alene på barsel, prøver å være positiv og tenke på «fordelene» ved det men syns i perioder det er svært tøft.
 
Dette syns jeg er så spesielt, her jeg bor er det også ekstremt lite smitte, men det virker som at sykehuset står fast ved de vurderingene som ble gjort i mars?? Er selv førstegangs og tenker mye på dette med å være alene på barsel, prøver å være positiv og tenke på «fordelene» ved det men syns i perioder det er svært tøft.

Helt enig!! I mars visste man ingen ting, man gikk i krieseberedskap og tenkte worst case scenario. Noe jeg synes er bra, bare så det er sagt. Men MYE, alt, har endret seg siden mars. Og gravide, fødende og barselkvinner og deres familier er sårbare. Nyfødte er sårbare. Det kommer til å bli mange ettervirkninger av dette.... Men jeg er ikke i tvil om at vi vil bli ivaretatt! Tror helsepersonellet kjenner på dette de også, og kanskje spesielt de som jobber med sånne som oss :Heartred
 
Da jeg fødte første så måtte jeg ned på operasjonsalen og sy etter de første 2 timene etter fødsel. Gutten ble levert til far og var hos han i drøye 6 timer før jeg ble trillet opp på enerom til de.
Hvis dette er tilfelle i disse tider, at mor må opereres etter fødsel, hva skjer med far da?
Må han fortsatt ut av sykehuset etter 2 timer, eller er det han som får ansvaret for barnet da?
Jeg kom plutselig til å tenke på det scenarioet.
Håper ikke at det blir tilfelle denne gangen da men skulle det skje så vil jo jeg ha far der med barnet:oops:
 
På Ahus bad de oss å ringe inn kvelden før og sjekke, siden reglene ble endret fra dag til dag nå. De så ikke på det som umulig at reglene ble myknet opp ila neste uke når vi settes igang. Ihvertfall ifm selve fødselen.

Det er ikke så mye barsel som bekymrer meg, men at det blir så mye styr med at mannen skal sitte stand by og aller nådigst få lov å komme inn når det er så og så mye åpning igangsettingsdagen. Den delen mente de kanskje kunne bli myknet opp ihvertfall, så vi krysser fingrene her.
 
Back
Topp