Er det dyrt å ha barn ?

• Trådstarter Trådstarter Moderator Sølvi
  • Opprettet Opprettet
Klart det e en stor utgift ift om ein ikkje hadde hatt :) men vel verdt hver krone :D

Hvordan er det mulig å betale 12000 får tre barn da? Her er SFO dyrt, nesten 3000, det vil si 6000 for to barn og barnehagen har maxpris ca 2500. Skjønner ikke hvordan de får til 12000 for tre barn i måneden..
Når du må ut med nesten en månedslønn i "barnepass" så tror jeg at jeg hadde blitt hjemme uten jobb :)

Nei de har fire barn. 1 i bhg og med kost koster det 2810 går i løpet av 2015 opp 200 kr for det har regjeringen bestemt så vil ville 3000 kr ink kost. Så tre stk på sto full pris som i vår kommune er 2800 kr og 300 kr for mat. Dvs 3100x 3 og 2810 for en - over 12 000 kr. Det lønner seg nesten ikke for henne å jobbe for hun jobber i helsevesenet og har derfor deltidstilling men jeg synes det er dyrt og blir stadig dyrere med sfo og bhg pluss at det er dårlig at noen kommuner deriblant nabokommunen har lavere satser når det er søsken på sfo mens her er det ikke det. Burde vært lovregulert det og sånn som søskenrabatten i bhg.

Libero. Eneste som holder tett og ikke stinker til enhver tid. Har prøvd alt som er, og det er de eneste som funker. Han er i bleiestørrelse 6 og, og det finnes ikke i billigmerkene her som jeg har sett.

Burde kunne halvere beløpet på bleier (Libero) , om du handler på Kiwi! Og bruker rabattordningen, da. (Og ikke bruker dobbelt så mange bleier som "folk flest" :-)
Se på denne pristesten fra i høst:

http://www.mammanett.no/bleier/pristest-pa-bleier

Ja, det synes jeg. Så lenge barnet er hjemme så er det ikke så mye penger, men merker det godt etter barnehagestart. Både plassen i bhg, pluss at det er så mye ekstra klær han må ha, mtp ytterklær osv, for å ha både hjemme og i bhg, klær som blir borte, og klær som blir ødelagte. Så kommer barnebursdager.

Nei de har fire barn. 1 i bhg og med kost koster det 2810 går i løpet av 2015 opp 200 kr for det har regjeringen bestemt så vil ville 3000 kr ink kost. Så tre stk på sto full pris som i vår kommune er 2800 kr og 300 kr for mat. Dvs 3100x 3 og 2810 for en - over 12 000 kr. Det lønner seg nesten ikke for henne å jobbe for hun jobber i helsevesenet og har derfor deltidstilling men jeg synes det er dyrt og blir stadig dyrere med sfo og bhg pluss at det er dårlig at noen kommuner deriblant nabokommunen har lavere satser når det er søsken på sfo mens her er det ikke det. Burde vært lovregulert det og sånn som søskenrabatten i bhg.

Nå legger ikke jeg meg så mye opp i hva andre gjør, men hvorfor kan ikke de eldste være alene hjemme? Jobber mor deltid alikevel har de fullt på sfo?
Jeg hadde aldri betalt 12000 for barnepass (det er SFO), da måtte barna faktisk klart seg litt mer selv. Og når de er fler så er jo det også lettere :)
Kommunene får ikke den støtten til SFO som de gjør til barnehage derfor er det så mye dyrere. Det er kjempedyrt her også for de få timene der. Heldigvis så får man fradrag på skatten så man betaler litt mindre :)

Den har jeg ikke sett på noen av de rema jeg har vært på. Men nå har jeg kun vært på de knøttsmå og trange rundt her, for det er de som ligger til sånn at det er passende å dra innom. Jeg fant samme typen i str 5 på en av dem, men de skulle ha 69 kroner for pakken der. Kan det være forskjell på prisene rundt om i landet?
69kr!? Da ville jeg ringt direkte til Rema kundeservice/hovedkontor. Her koster de ca 15kr for str 5. tror nr 3 er dyrere enn nr 4,5 og 6.

Njæ...det blir vel hva man gjør det til?

Dersom man er heldig å arve klær og utstyr, eller er flink å kjøpe brukt, så er det ikke så ille.

Men dersom man kan og vil kjøpe nye, kvalitetsklær og dyre leker så kan man gjøre barn veldig dyre i drift. :p

2-åringen spiser oss ikke akkurat ut av hus, og ikke bruker hun bleier, så jeg synes ikke hun er så dyr å ha i hus ;)

Bhg koster såklart litt, men det er jo penger vi før har brukt på "fest og morro" som nå går til noe fornuftig!

Det er ikke akkurat gratis, men vi prioriterer dem, og ikke oss selv :) Så synes det er greit.

Barnehage, klær, sko og utstyr til 3 små er jo ikke billig :) Men vi hadde nok brukt pengene på andre ting om vi ikke hadde hatt barna :)

Merker barnehageregningen best, og det blir jo enda mer merkbart når vi får to, men ellers er det ikke ille. Har hatt et par runder hvor det var en del utgifter, rett før vi fikk jenta vår og trengte alt, og ved barnehagestart, ellers merker jeg det ikke så veldig på det månedlige budsjettet. :)

Både ja og nei.. Utstyr og klær er dyrt NYTT, men arver mye og er en reser på salg osv :p

Men BHG er dyrt! 5000/mnd for 2 i full plass er smakløst :-/

Både ja og nei.. Utstyr og klær er dyrt NYTT, men arver mye og er en reser på salg osv :p

Men BHG er dyrt! 5000/mnd for 2 i full plass er smakløst :-/
Men så får man jo fradrag på skatten. Er det egentlig så dyrt om du ser på helheten? Ser jo at det er dyrt å punge ut med 5000kr i måneden, har to småbarn selv, men i det større bildet syns jeg ikke det er sååå ille

Burde kunne halvere beløpet på bleier (Libero) , om du handler på Kiwi! Og bruker rabattordningen, da. (Og ikke bruker dobbelt så mange bleier som "folk flest" :)
Se på denne pristesten fra i høst:

http://www.mammanett.no/bleier/pristest-pa-bleier
Vi handler på Kiwi, med bleiekort. Men når det går i snitt 3 pakker i uka, så merkes det. 6'er bleiene koster nesten 45 kroner, og det er langt ferre i en pakke der enn i de mindre størrelsene. Så det merkes. Skifter bleie en 7 ganger i døgnet tenker jeg.

Vi handler på Kiwi, med bleiekort. Men når det går i snitt 3 pakker i uka, så merkes det. 6'er bleiene koster nesten 45 kroner, og det er langt ferre i en pakke der enn i de mindre størrelsene. Så det merkes. Skifter bleie en 7 ganger i døgnet tenker jeg.

Hvorfor skifter du så ofte da?
Tisser barnet ofte?
Vi bruker også kun libero, de bleiene liker vi best. De andre både lekker og stinker.. Men vi skifter ikke bleie så ofte som 7 ganger i løpet av en dag :)

7 ganger var mye?
Her skiftet vi 1 om morgenen, 2 i bhg., 1 ettermiddag og 1 på kveld.
Men 500kr pr/mnd var veldig mye. Vi bruker ca. 200.

Jeg har 3 barnehagebarn, det koster jo endel! Ull, sko og ytterklær er ikke akkurat billig. Kjøpte hver sitt par votter i dag. 3 votterpar = 900kr :0

Du som handler libero..
Coop har medlemsrabatt på de bleiene, så de koster 49 kr pr pakke.(full pris) med rabatt betaler du 39 kr.
Eventuelt kan du teste ut coop sine bleier. De koster 29 kr pk og er ca 50 bleier i en pk.
3 pk bleier på 1 uke er ekstremt mye.
Vi brukte å skifte 4-5 ganger i døgnet (innkludert 1-2 ganger i bhg). Hadde 1 bleiepakke i ca 2.5 uker.

7 ganger på ett barn?? Hmm, jaja. Hvis du vil spare penger er Coop og Remableiene billigere. Her igjen vil jeg si at man velger jo hva man bruker penger på :) Vi bruker billigbleier og merker ikke at det går mye penger på bleier i det hele tatt :)

Det koster selvfølgelig endel å ha barn, men klarer man å prioritere riktig og planlegge litt hva pengene skal gå til, så går det veldig greit :)

Da har jeg en hyggelig overraskelse til deg!! Du bruker antageligvis ikke over 500 kr på bleier i måneden, men ca 330! (eller noe i den stilen) ;-)

Regnestykke: Om man handler på kiwi, MED bleieavtale koster én bleie Libero str 6 kr 1,65 ifølge oversiken i den pristestartikkelen jeg linket til i et tidligere innlegg.

Du skriver at en pakke koster nesten 45, da blir det faktisk enda billigere!

Om en pakke koster 45 kr, og hver pakke inneholder 22 bleier (det gjør nemlig str 6-bleiene til Libero). Man får den 4 pakken gratis om man bruker bleieavtalen: Så man får 22 stk x 4 = 88 bleier for 45 kr x 3 = 135 kr (betaler atså bare for 3 pakker) Det gir en snittpris på kr 1,53 pr bleie!!

Om du bruker (i motsetning til veldig mange andre som bruker 5) 7 bleier i døgnet, blir det 7 x 1,53 = 10,7 kr /døgn, og 10,7 kr x 30 dager = 322 kr i mnd

Det er ikke for å være kjiip at jeg har "sett nærmere" på bleiekostnadene dine, altså! Måtte bare, er nemlig litt oppgitt over alle som synes bleier er sååååå dyrt, og at man bruker sååå mye penger på bleier.

Engangsbleier er nemlig slett ikke dyrt ( og det mener jeg uavhengig om man betaler 1 kr eller 2 kr pr bleie), i alle fall ikke når man ser på alternativene. Selv bruker jeg kanskje 6-7 kr dagen på bleier til ungen min (bruker ca 5 stk Libero str 4 eller 5 pr dag). Jeg hadde gladelig betalt det dobbelte eller tredobbelte (lett!) , ja antagelig det fire- og femdobbelte for å slippe å styre med tøybleier, eller enda værre, bytte tøy på ungen 6-7 ganger om dagen, samt sengetøy!!!

Hvorfor skifter du så ofte da?
Tisser barnet ofte?
Vi bruker også kun libero, de bleiene liker vi best. De andre både lekker og stinker.. Men vi skifter ikke bleie så ofte som 7 ganger i løpet av en dag :)
Han tisser mye på natta, så bleieskift før legging, en til to ganger på natta, og når han våkner. Også har han gjerne to bæsjebleier om dagen, og fulle tissebleier et par ganger uten om det og. Og når han er hos mamma, så er hun sånn hysterisk som skifter bleier annenhver time. Og det er bleier jeg kjøper og har der.

Back
Topp