Er dere samfunnsengasjert?

Jeg ser nyheter og får med meg det som er der. Engasjerer meg veldig mot barnemishandling og psykiske lidelser, å gjøre disse temaene mindre tabu og st folk tørr stå fram.

Aktivt med i Røde kors og er ellers generelt opptatt av det som skjer i verden og rundt meg.

Syns det er synd at alles øyne er mor nord Korea, noen byrde se mot Syria og mange andre steder :(
Eg trur eit tema som også burde legges meir fokus på er nære pårørende til psykisk eller kronisk sjuke. Trur dei har nokon veldig tunge bører på skuldrane, men på grunn av at dei ikkje er i "systemet" for behandling, blir dei heller ikkje sett. Trur dei også har det veldig tungt.
 
Helt klart. Har selv ei venninne som er bipolar og det er hennes kamp i samfunnet som har gjort meg engasjert i dette med skjulte lidelser. Hun har tre fantastiske barn som er hennes pårørende, i hverdagen kan det være tungt for de alle. Jeg er og ført opp som pårørende da hun pga manglende forståelse fra øvrig familie heller ønsker meg involvert. Tragisk. Det er dog tøft å stå å se på hvordan hun til tider har det og siden jeg kjenner henne best og ser tegnene på når hun blir syk best er det noen tunge stunder for oss alle. Det som er synd er at det er så tabu med psykiske lidelser, det burde være større åpenhet rundt det. De fleste av oss vil slite psykisk minst en gang iløpet sv livet. Fordommene i samfunnet hjelper jo ikke denne store gruppen mennesker og det bør man gjøre noe med, da vil alle bli synlige ... I wish...
 
Vil si jeg er samfunnsengasjert. På mange nivåer. Lokalt og globalt :) Men må av og til skru det av, for man kan jo ikke være oppdatert på alt! Liker å diskutere, men hater når folk kommer med udokumenterte påstander og synsing og legger det frem som sannheter. Mannen kan gjøre det innimellom, og da blir det fort heftige diskusjoner inntil vi finner frem google og finner ut at han tar feil ;-) Vil ikke debattere noe når jeg ikke har nok kunnskap om det, men kan gjerne resonnere rundt et tema jeg ikke vet så mye om. Meldte meg som lekdommer for perioden 2013-2016 og ble "valgt inn" til lagmannsretten. Har ikke blitt brukt ennå (og må nok melde avbud om jeg blir kalt inn før høsten), men gleder meg til å lære mer om rettsystemet vårt :)
 
Meldte meg som lekdommer for perioden 2013-2016 og ble "valgt inn" til lagmannsretten. Har ikke blitt brukt ennå (og må nok melde avbud om jeg blir kalt inn før høsten), men gleder meg til å lære mer om rettsystemet vårt :)
Så artig. Hvordan meldte du deg?
 
Synd at man møter så lite forståelse for psykiske lidelser. :( Må være utrolig tøft å være i et vinnersamfunn der alle andre tilsynelatende er så vellykket. Mange flere enn man skulle tro som er syke.
 
Synd at man møter så lite forståelse for psykiske lidelser. :( Må være utrolig tøft å være i et vinnersamfunn der alle andre tilsynelatende er så vellykket. Mange flere enn man skulle tro som er syke.
Einig.. :/ synd at folk må ha bandasje for å bli trudd :/
 
Så artig. Hvordan meldte du deg?

Så det i lokalavisen. Lekdommere til tingrett og lagmannsrett "velges" for en fireårsperiode av kommunestyret blant innbyggere i kommunen som har meldt seg. Men i hovedsak er det altfor få som melder seg så om du gjør det blir du "valgt". Visste ikke om det før for noen få år siden, trodde man måtte bli "utvalgt". Så da jeg så i lokalavisen at nye lekdommere skulle velges sendte jeg inn et skjema elektronisk fra kommunens hjemmeside :) Så har du lyst følg med på når det er valg i din kommune :)
 
Så det i lokalavisen. Lekdommere til tingrett og lagmannsrett "velges" for en fireårsperiode av kommunestyret blant innbyggere i kommunen som har meldt seg. Men i hovedsak er det altfor få som melder seg så om du gjør det blir du "valgt". Visste ikke om det før for noen få år siden, trodde man måtte bli "utvalgt". Så da jeg så i lokalavisen at nye lekdommere skulle velges sendte jeg inn et skjema elektronisk fra kommunens hjemmeside :) Så har du lyst følg med på når det er valg i din kommune :)
Eg har hørt at det er grusomt kjedelig :p
 
Eg har hørt at det er grusomt kjedelig :p

Det spørs vel på saken tenker jeg ;) Har kun vært i rettsal en gang tidligere med skoleklassen. Da var det et skikkelig bygdetrekantdrama, nestrn for utrolig for å være sant! Men jeg gjør det mest fordi jeg er nysgjerrig og ønsker å lære mer om rettsstaten vår og så lenge det er noe å lære synes jeg det er spennende :) Og sakene kan jo vare alt fra en time til mange dager... Men i utgangspunktet synes jeg at lekdommere skulle bli trukket ut fra befolkningen generelt og ikke vært valgfritt slik det er, tror det ville vært mer rettferdig da.
 
Prøver å være. Må se nyheter en gang om dagen. Pluss er med på amanda prosjektet for premature.
 
Det spørs vel på saken tenker jeg ;) Har kun vært i rettsal en gang tidligere med skoleklassen. Da var det et skikkelig bygdetrekantdrama, nestrn for utrolig for å være sant! Men jeg gjør det mest fordi jeg er nysgjerrig og ønsker å lære mer om rettsstaten vår og så lenge det er noe å lære synes jeg det er spennende :) Og sakene kan jo vare alt fra en time til mange dager... Men i utgangspunktet synes jeg at lekdommere skulle bli trukket ut fra befolkningen generelt og ikke vært valgfritt slik det er, tror det ville vært mer rettferdig da.
Okei. Eg har også vert med i ei rettssak gjennom skulen :)

Men ho eg snakker med seier at dei må sitte heilt iro, og sitte heilt uttrykksløst.. og ofte var det heilt dustesaker sa ho :p
 
Okei. Eg har også vert med i ei rettssak gjennom skulen :)

Men ho eg snakker med seier at dei må sitte heilt iro, og sitte heilt uttrykksløst.. og ofte var det heilt dustesaker sa ho :p

Skjønner jo det, kan ikke akkurat sitte å flire :p Og er sikkert mange saker hvor man kan lure på hvorfor de gidder... De jeg kjenner synes det er interessant da, og så er det gjerne 1-3 saker per år så ikke så mye. Og så er det sikkert alltid mange måter å tolke saken på selv om den er "tullete" så blir nok mye å lære uansett ;) Jeg er ihvertfall spent på hvordan det blir!
 
Dette med å være legdommer, er det noen krav til det?

Altså i forhold til utdannelse, vandel osv?
 
Back
Topp