Er dere redd?

Vivi

Blir kjent med forumet
❤️ Augustlykke 2020 ❤️
Er dere, som meg, litt redd og bekymret nå som corona-viruset herjer? Jeg tenker mye på hvordan dette evt vil påvirke oppfølgingen i svangerskapet og selve fødselen. Jeg er også bekymret for hvordan det vil bli dersom jeg blir syk og om alt vil gå bra med den lille ❤️ Samtidig som jeg også tenker mye på alle dem som er ekstra sårbare nå, og som har langt alvorligere grunner til å bekymre seg Det er en rar tid nå...
Jeg sender alle dere her inne gode tanker og håper dere holder dere friske ❤️

Selv tenker jeg på hva som skjer i august hvis vi ikke har kontroll, men det påvirker ikke måten jeg lever på. Kanskje jeg er naiv, men jeg er ikke den som er mest sosial til å begynne med :rolleyes:

Jeg er også bekymret, begynte å bli det mer i går. Jeg begynte å bli sår i halsen og hostet litt og følte meg litt forkjølet. Heldigvis hadde jeg ikke feber. Ringte legevakta i går bare å få råd fra dem (siden samboeren min har følt seg dårlig også og han studerer på en campus hvor det var bekreftet smitte). De var veldig snille og spurte meg om jeg trenger legetime, sa til meg å drikke mye væske, være hjemme, å ta det med ro og ringe fastlegen. De sa at det kan være vanlig forkjølelse og det er bra at jeg ikke har feber. De sa også at de utfører prøver for korona, men etter henvisning fra fastlegen. Jeg ringte fastlegen i dag og det var en vikarlege som jeg kunne snakke med. Han sa nesten det samme, å ringe igjen hvis jeg har feber over 38,5 flere dager på rad, drikke masse væske og sånt. Han sa at hvis jeg får feber tar de vanlige blodprøver, og gi meg antibiotikabehandling. Og at de kan ta blodprøve nå hvis jeg er bekymret. Jeg føler meg heldighvis mye bedre og håper at det er bare vanlig mild forkjølelse som skal gå over snart.

Jeg er også bekymret.. Kjenner også på litt forkjølelsessymptomer, men håper det gir seg.

Samme som dere over. Litt forskjølelsessymptomer. Fått beskjed av fastlege om å ringe legevakt om jeg får pustevansker og ellers spise ting som styrker immunforsvaret. Ikke fått noe tilbud om prøver. Skal heldigvis få lov å jobbe hjemme fremover så håper jeg å bli frisk snart.

Jeg er også bekymret, begynte å bli det mer i går. Jeg begynte å bli sår i halsen og hostet litt og følte meg litt forkjølet. Heldigvis hadde jeg ikke feber. Ringte legevakta i går bare å få råd fra dem (siden samboeren min har følt seg dårlig også og han studerer på en campus hvor det var bekreftet smitte). De var veldig snille og spurte meg om jeg trenger legetime, sa til meg å drikke mye væske, være hjemme, å ta det med ro og ringe fastlegen. De sa at det kan være vanlig forkjølelse og det er bra at jeg ikke har feber. De sa også at de utfører prøver for korona, men etter henvisning fra fastlegen. Jeg ringte fastlegen i dag og det var en vikarlege som jeg kunne snakke med. Han sa nesten det samme, å ringe igjen hvis jeg har feber over 38,5 flere dager på rad, drikke masse væske og sånt. Han sa at hvis jeg får feber tar de vanlige blodprøver, og gi meg antibiotikabehandling. Og at de kan ta blodprøve nå hvis jeg er bekymret. Jeg føler meg heldighvis mye bedre og håper at det er bare vanlig mild forkjølelse som skal gå over snart.

Likte alt fram til antibiotikabehandling... Uten bekreftet bakteriell halsbetennelse bør man ikke få antibiotika kastet etter seg. Forkjølelse og corona er virus som ikke bryr seg om antibiotika, og man skaper mer antibiotikaresistens om man "behandler ukjent"... :/

Jeg er seriøst bekymret. Vi har jo lavt immunforsvar når vi er gravide. Mange tanker som surrer. Om jeg som er ung blir syk, blir jeg nok ikke prioritert for å få hjelp, hva skjer da. Bare håpe på det beste? Og vi bærer på et barn. Jeg har ventet 7 år på det nå.
Jeg er 70% sykemeldt med bekkenplager, ringte legen i dag å sa jeg ville sykemeldes 100%, for jeg jobber i butikk og er veldig utsatt for vi snakker med kunder å er nære dem. Må være borti penger og henderne til kundene osv. Ikke tilgang på vask uten å gå på andre siden av senteret. Jeg vil ikke stå der å bli smittet! Kan heller ikke ha 1 meter avstand til kundene heller. Nei fy. Jeg vil ikke dit.
Men legen kunne ikke sykemelde meg mer. Blir galen av dette. Mannen min fikk hjemmekontor for jeg er gravid tilogmed.. grr..
Å vi vet ikke enda om babyen tar skade eller noe av dette.

Likte alt fram til antibiotikabehandling... Uten bekreftet bakteriell halsbetennelse bør man ikke få antibiotika kastet etter seg. Forkjølelse og corona er virus som ikke bryr seg om antibiotika, og man skaper mer antibiotikaresistens om man "behandler ukjent"... :/
Ja, jeg er ikke for det heller. Han sa at de skal ta noen prøver før det evt. innfører antibiotika, men je tror ikke det blir nødvendig.

Hvorfor i all verden skal det gies antibiotika uten bevist bakteriell infeksjon? Å gi antibiotika for virus er jo helt nytteløs.

Jeg er ikke bekymret. Jeg er frisk og rask, samboer er frisk og rask, baby frisk og rask. Jeg og mini har veldig gode immunforsvar, min partner som er mer usunn er litt mer syk.
vi kjører for det meste bil, samboer er i permisjon, baby sin barnehage er stengt.. (åpen barnehage)
Det hjelper ikke å bekymre seg. Spis sunt, få i seg nok fett og proteiner, unngå prosessert mat, spis grønne grønnsaker og bygg opp solid immunforsvar sånn at om man er uheldig så er man "rustet":

Håndhygiene syntes jeg folk tar helt av på; har man virkelig ikke vasket hendene før? Her er det helt naturlig å vaske hender etter do, mat, butikk, kjøring m.m.
Og har man ikke alltid ikke hostet løst i luften? har man ikke unngått å besøk syke om man selv er syk eller har vært blant syke? Jeg vet værtfall at i min familie så kom ingen her på besøk om de hadde hatt influensa.

Så det beste man kan gjøre er å ikke stresse. og selvfølgelig følge rådene fra helseminister.

Jeg bekymrer meg mest for samboer. Jeg er relativt flink til å kontakte lege om det skulle være noe, og ellers også flink til å holde meg hjemme haha. Han derimot jobber med flybussen, og jeg er redd det ligger underliggende greier i kroppen hans vi ikke vet om som plutselig gjør en eventuell koronainfeksjon ekstra farlig.... og han drar aldri til legen. Håper han også kan få holde seg hjemme snart!!

Ellers er jeg småbekymra for babyen også. Jeg glemmer å vaske hender før jeg spiser ting jeg kjøper i butikken. Feks. i dag kjøpte jeg med en kjeksepakke som jeg satte meg i bilen og småspiste av... glemte at jeg burde ha venta til jeg har fått vaska hendene :/

Ikke spesielt bekymret. Tror ikke jeg blir veldig syk dersom jeg får dette. For min del er det nok mest usikkerheten rundt hva viruset innebærer, om det kan påvirke babyen osv.
Har blitt pålagt hjemmekontor nå da, så jeg slipper lang reisevei med kollektivt og reduserer dermed smittefaren noe. Ellers er det bare å følge oppfordringene fra helsemyndighetene om hva man skal gjøre. God håndhygiene, ikke reise, holde seg unna folkemengder/holde avstand osv.
Men blir jo litt stressa når man ser at «alle» andre er stressa. Skulle på butikken å kjøpe noen småting tidligere i dag og det var helt skrapt. Den voldsomme hamstringen synes jeg ikke noe om.

Ja, jeg er redd. Er redd for alle rundt meg, og redd for hvordan dette påvirker en gravid kropp. Har i flere uker fått høre at jeg er hysterisk, men plutselig ble "alle" like "hysteriske" denne uka :shifty:

Jeg og samboer har jobber vi kan gjøre hjemmefra, så jeg er glad for at vi får holde oss unna mengder med folk en stund fremover. Fint å forhåpentligvis unngå smitte både for egen og andres del. Tenker også på hvordan det blir med oppfølging og fødsel dersom dette vil vare til høsten.

God bedring til deg ❤️

Litt mindre bekymret nå som de stenger skoler og bhg. Da er det ikke lenger 3 små på hver sin avd i bhg og 3 litt større i hver sin klasse på barneskolen som kan dra smitte med hjem. Jeg jobber i helse og der er det besøksforbud og jeg føler det er ganske trygt. Problemet blir mannen som jobber i butikk og er den som er mest utsatt for å dra smitte hjem.

Er dere, som meg, litt redd og bekymret nå som corona-viruset herjer? Jeg tenker mye på hvordan dette evt vil påvirke oppfølgingen i svangerskapet og selve fødselen. Jeg er også bekymret for hvordan det vil bli dersom jeg blir syk og om alt vil gå bra med den lille ❤️ Samtidig som jeg også tenker mye på alle dem som er ekstra sårbare nå, og som har langt alvorligere grunner til å bekymre seg Det er en rar tid nå...
Jeg sender alle dere her inne gode tanker og håper dere holder dere friske ❤️
Nei ikke redd. Men opptatt av at folk skal jolde seg hjemme om de er syke. Jeg går ikke på fritidsaktiviteter, men det er jeg litt bevisdt siden jeg selv har avlyst aktiviteter fra arrangørsiden. Jeg har derimot tatt influensa vaksina.
Nå er det sakt ihverfall at corona smitter ikke fra mor til barn. Så det er jo betryggende. Det hadde jeg ikke tenkt så mye på.
Håper du holder deg frisk :)

Nei ikke redd. Men opptatt av at folk skal jolde seg hjemme om de er syke. Jeg går ikke på fritidsaktiviteter, men det er jeg litt bevisdt siden jeg selv har avlyst aktiviteter fra arrangørsiden. Jeg har derimot tatt influensa vaksina.
Nå er det sakt ihverfall at corona smitter ikke fra mor til barn. Så det er jo betryggende. Det hadde jeg ikke tenkt så mye på.
Håper du holder deg frisk :)

Hvor har det kommet ut informasjon om at corona ikke smitter fra mor til barn? Er det dokumentert forskning på dette?

Jeg er ikke spesielt bekymret selv om jeg er i risikosonen, forholder meg til forhåndsregler og anbefalinger som blir gitt.

Hvor har det kommet ut informasjon om at corona ikke smitter fra mor til barn? Er det dokumentert forskning på dette?

Jeg er ikke spesielt bekymret selv om jeg er i risikosonen, forholder meg til forhåndsregler og anbefalinger som blir gitt.
Haha, det går besten ikke ann å være dokumentert forskning. Det tar mange måneder å forske på noe. Så lenge har jo ikke viruset eksistert. Det er en liten observasjonsstudie fra kina. Nhi sier "En studie publisert i The Lancet i februar viser at kvinner som er smittet med COVID-19 sent i svangerskapet, ikke overfører viruset videre til barnet."

Jeg synes dette er ekkelt og har blitt bekymret etter i går. Synes det trappet opp ekstra da. Er mest bekymret for de i familie og slekt som er i risikogruppen. Vi har jo aldri opplevd en pandemi i vår levetid.

Back
Topp