Er ALT NAV sin feil??????

ORIGINAL: ~prinsesse vilikke~

ORIGINAL: maryjoleen

forstår ikke hvorfor nav skal være feilfri og fikse alt som er galt på helst 2 og et halv minutt.
di forbanna idiotene brukte 2 dager for lenge før jeg fikk penger!!! bla bla..
vær glad dere får penger.
og vær glad vi har et sånnt flott system i dette landet.
om dere ikke klarer å skjønne ting eller lese hvordan ting faktisk fåregår så er det ikke nav sin feil..

Ja, jeg tipper du hadde vært veldig fornøyd om du hadde vært i mange av de situasjonene. [8|]

Når jeg søkte om uføretrygd fikk jeg ventepenger i fire mnd. Saksbehandlingstiden var på 7 mnd. og ble forlenget med enda en. Det vil si fire mnd. uten EN ENESTE KRONE i inntekt, men du har rett, jeg burde bare smilt fornøyd jeg, takknemlig, fordi jeg fikk jo penger til slutt. [8|]

ja det synns jeg du burde!

Selvsagt er det rom for forbedringer i nav - det kan vel alle være enig i??? Tror nok mange nav ansatte også synes det er frustrerende å bli satt til å svare på spørsmål de ikke vet svarene på.. Men her var det jo snakk om korrekte avgjørelser av nav hvor det ikke går den vei den som søker vil - og selv DA kommer folk med negative utsagn om nav... Man kan jo ikke ha krav på alt, det MÅ finnes kriterier ellers vil jo Norge gå konkurs! Jeg synes bare man kan skille mellom de tilfeller der den som klager er berittiget til å klage (f.eks alt for lang behandlingstid, mistet papirer osv) og de tilfeller der den som klager rett og slett ikke har satt seg inn i regelverket og har forventet å få noe, men så følger nav sine rettningslinjer og avslår.........

Sier ikke at det er noe galt i lovverket, men når jeg stiller spørsmål som helt uerfaren og de jeg prater med vet dette, og jeg har lest opp og ned alt jeg kunne finne og likevel ikke visst om at de teller dager, da er det for dårlig informert.

ORIGINAL: Pearl

Så vidt jeg vet er det ikke slik at nav MÅ opplyse deg om alt du har krav på når du kontakter dem.. Man MÅ finne ut av ting selv og vite hva man kan/bør søke på... Men, jeg kan ta feil - kanskje noen andre vet (og kan komme med henvisning i lovverket helst...)?

Nei, de må ikke opplyse om alt. Men det de opplyser folk om bør søren meg være rett i så fall! Sambo fikk ikke permisjon pga at de ga oss feil opplysninger, ALLE 4 gangene vi snakket med de i en periode på 3 mnd. Ikke behandlet de permisjon søknaden vår heller før samme dagen fristen gikk ut...Svaret vi fikk : Dette burde dere lest dere til! Greit, vi kunne finlest dokumentene men er ikke saksbehandlerne der for å hjelpe oss med vår sak og våre spørsmål da ??

Så ja, jeg har ikke noe til overs for NAV i det hele tatt!

ORIGINAL: toneany

Sier ikke at det er noe galt i lovverket, men når jeg stiller spørsmål som helt uerfaren og de jeg prater med vet dette, og jeg har lest opp og ned alt jeg kunne finne og likevel ikke visst om at de teller dager, da er det for dårlig informert.

De teller ikke dager de teller måneder... Og nok en gang, hva er en måned? Er det fra den første til den femte? Er det fra den 10. til den 30.? Nei, det er fra dato til dato.. Akkurat som en baby er 1 måned når datoen er den 5. januar og den var født den 5.desember.... Er virkelig dette så vanskelig å forstå????? Og er det ikke ekstremt logisk at det ER slik for ellers ville det jo kunne være folk som fikk foreldrepenger som bare jobbet i 5 mnd f.eks... Begynte i slutten av januar og sluttet i begynnelsen av juni f.eks..... Dette må du nok bare ta på din egen kappe, 99% av befolkningen skjønner at en måned det er en HEL måned... Det er IKKE for dårlig informert ang dette (sier ikke at det ikke er andre ting som kunne vært informert bedre om) men det er rett og slett DU som har tolket dette og svarene du har fått FEIL!!!

Har ikke hatt problemer med nav heldigvis!

Veldig bra skrevet mamasan!!!!!!! Er veldig enig med deg - tror nok det er mange NAV ansatte som har klump i magen når de skal på jobb pga dårlig opplæring, dårlige systemer og frekke og utakknemlige brukere!!!!!!!!!!

Er på en måte enig med deg til en viss grad...men så er det noen av oss her ute som ikke har annet en tull med nav...uansett hva det gjelder...

Om det er ting en har krav på så tar behandlingstida ekstra lang tid...
Og når det gjelder den ene dagen ja altså 7 timer på og få foreldrepenger så er det jævlig surt når en har sliti og holdt ut på arbeidsplassen for og få disse pengene....

Jeg hadde til og med kontakt med nav for og høre om andre ting og gikk da også inn og kikka på hva jeg jobba og div med tanke på foreldrepengene...

Var ingen som sa at jeg manglet di 7 timene av den første arbeidmnd min...

Og da når jeg ser andre som plutselig kommer opp i en vanskelig situasjon som det jeg havnet oppi da så er det vel naturlig og godt og få ut litt felles frustrasjon...

Men nei det er ikke altid nav sin feil....

Men ofte så er det det...
Jeg måtte blandt annet vente 6 mnd på svar på en søknad om rehablitering og det var ikke min feil for alt av papirer fra leger og psykologer var levert...jeg ringte og pusja og pusja men nei da tok like greit 6 mnd....

Sånne ting er surt....

Og en ting til....jeg skulle få dekt noen dyre sprøyter jeg måtte ta for at jeg skulle gått gravid nå...
Legen min sendte en søknad om dekking av disse utgiftene...

Hørte aldri noe ting så jeg ringte for og høre om det var gjort noe med søknaden...jeg måtte jo tross alt ut med 700 kr i uka i medisiner...(mye for oss da)

Nei dem hadde ikke fått noen søknad...så jeg ringte legen min og fikk hun til og sende ny...
Tenkte som så at ja ting kan jo gå bort i posten....

Etter 3 mnd fikk jeg svar JUHUUU AVSLAG
Så jeg ringte og spurte hvorfor..alle andre fikk jo dekt dem hadde legen min sagt...Må så viser det seg at da jeg sendte søknad nr 2 så var reglene forandret...enn fikk ikke dekt disse utgiftene lenger....

Så snakket jeg med legen min...hun hadde ikke fått beskjed om dette...PLUSS at hun fakset den første søknaden...hmmm di har altså bare latet som om den ble borte siden reglene skulle forandres...

Men men nå blir det hvertfall en ordning i det og nav har unnskyldt seg til DIII grader...

ORIGINAL: September Mammaen

Jeg er enig med HI! Man skal da selv forstå at 6 mnd betyr hele mnd, og ikke 5 mnd og 2 uker.. det er ikke 6 mnd det! Og hvis de virkelig må skrive det, så må folk ha ting inn med teskje asså, virkelig!

ORIGINAL: toneany

De teller ikke dager de teller måneder... Og nok en gang, hva er en måned? Er det fra den første til den femte? Er det fra den 10. til den 30.? Nei, det er fra dato til dato.. Akkurat som en baby er 1 måned når datoen er den 5. januar og den var født den 5.desember.... Er virkelig dette så vanskelig å forstå????? Og er det ikke ekstremt logisk at det ER slik for ellers ville det jo kunne være folk som fikk foreldrepenger som bare jobbet i 5 mnd f.eks... Begynte i slutten av januar og sluttet i begynnelsen av juni f.eks..... Dette må du nok bare ta på din egen kappe, 99% av befolkningen skjønner at en måned det er en HEL måned... Det er IKKE for dårlig informert ang dette (sier ikke at det ikke er andre ting som kunne vært informert bedre om) men det er rett og slett DU som har tolket dette og svarene du har fått FEIL!!!

Må si jeg syntes du overreagerer heftig, og syntes tonen din i hele tråden er ganske ubehagelig, og unødvendig nedlatende.

Hele poenget mitt her er at når jeg gir inntrykk for at jeg er helt blank, og spør om jeg har opparbeidet meg retten til foreldrepenger (og i tillegg nevner hvor knapt det er), hadde det jo kostet utrolig lite for dem jeg har snakket med å si: Ja, såfremst du har arbeidet HELE mnd. Det ble aldri påpekt. Og det er jo ikke bare en liten filledetalj dette handler om, dette er et kraftig økonomisk slag mitt i fjeset mitt! Så syntes virkelig jeg har rett til å føle at en ekstra setning til opplysning om at det ikke holder å ha mottatt lønn for en mnd, man må ha vært ansatt siden den 1. i mnd, hadde kostet så utrolig lite, og gitt meg UTROLIG mye.

Jeg syns det er heelt sykt at Nav da etter ditt innlegg ikke har opplysningsplikt, de er jo der kun av en eneste grunn og det er for å hjelpe oss mennesker som bor i Norge.

ORIGINAL: TonjeJenta

Jeg syns det er heelt sykt at Nav da etter ditt innlegg ikke har opplysningsplikt, de er jo der kun av en eneste grunn og det er for å hjelpe oss mennesker som bor i Norge.

Virker mer som om NAV sitt hovedmål er å spare mest mulig penger...

ORIGINAL: Hope4

Og en ting til....jeg skulle få dekt noen dyre sprøyter jeg måtte ta for at jeg skulle gått gravid nå...
Legen min sendte en søknad om dekking av disse utgiftene...

Hørte aldri noe ting så jeg ringte for og høre om det var gjort noe med søknaden...jeg måtte jo tross alt ut med 700 kr i uka i medisiner...(mye for oss da)

Nei dem hadde ikke fått noen søknad...så jeg ringte legen min og fikk hun til og sende ny...
Tenkte som så at ja ting kan jo gå bort i posten....

Etter 3 mnd fikk jeg svar JUHUUU AVSLAG
Så jeg ringte og spurte hvorfor..alle andre fikk jo dekt dem hadde legen min sagt...Må så viser det seg at da jeg sendte søknad nr 2 så var reglene forandret...enn fikk ikke dekt disse utgiftene lenger....

Så snakket jeg med legen min...hun hadde ikke fått beskjed om dette...PLUSS at hun fakset den første søknaden...hmmm di har altså bare latet som om den ble borte siden reglene skulle forandres...

Men men nå blir det hvertfall en ordning i det og nav har unnskyldt seg til DIII grader...

FY denne var stygg!!! bra det ordner seg.

Bare ordet nav gjør at det velter seg inni meg og jeg blir uvel....
Jeg står alltid igjen som et spørsmålstegn etter å ha pratet med de, det er ALLTID noe rot med utbetalinger om jeg er sykmeldt.

Jeg står så fint i det at jeg har vært sykmeldt i 6 1/2 mnd så jeg har ikke mer enn 5 1/2 mnd igjen... og man må være i jobb i 26 uker for å nulle ut... ( Hvis man f.eks er kronisk sjuk og er sjuk et 1-2 uker annenhver/tredjehver måned f.eks vil man til slutt ha brukt opp månedene sine og må være i jobb i 26 uker i strekk for å nulle ut sykemelding"banken" slik at man har lov til å sjukmelde seg igjen. Inkluderende arbeidsliv meg i rævva.. og dette oppfordrer egentlig til flere uføre.... dog er dette sjukeregler og ikke Nav sin behandling av folk altså)....

over til min sak.. jeg har altså da bare 5 1/2 mnd igjen. Jeg var da ikke så heldig og skulle over i foreldrepenger, men må starte helt på nytt. Ettersom jeg da ikke så lett ble gravid sist vil jeg helst ikke begynne på prevensjon i 26 uker for å nulle ut ut sykepengebanken. Jeg får nemlig hypermesis når jeg blir gravid så jeg får ikke jobbet noe som helst under svangerskapet.
Uansett, jeg prøver da altså nå på forhånd å finne en løsning for meg da, slik at jeg ikke blir uten penger. For blir jeg gravid nå har jeg da bare litt over 5mnd igjen med penger. Jeg snakket med 5 forskjellige folk uten noe som helst svar. Måtte mulig på sosialen mente de først. Kult... når man tross alt har full og fast jobb, men bare tilfeldigvis blir så innmari sjuk når man blir gravid. Men når man ikke får sosialhjelp når man er student (om man så spiser papp) , kan jeg ikke tenke meg at man får det om man har fast jobb.
Mulig jeg kan få en type rehab.trygd eller noe sånt... men er også en sjangs for at jeg da må si opp jobben min for å få den. Men ingen kan altså svare på noen ting og det endelige svaret jeg har fått er; dette må vi se på når du kommer i den situasjonen!!!

jo takk.... kan hende jeg brått må leve på grus siste månedene av et svangerskap... hvem skal i såfall betale de vanvittig dyre medisinene jeg trenger mens jeg er gravid for i det hele tatt å overleve???
[:@][:@][:@][:@][:(][:(]

Nav har informasjon og veiledningsplikt. Dette omtales av ulike ombudmenn og etater i mange forskjellige rundskriv på nettet. Søk på "nav informasjon og veiledningsplikt" om du er i tvil.

Når Nav feiler å utfylle denne plikten så er det NAV sin feil ja. Dette er et faktum som bestrider trådstarters mening.

Veldig bra skrevet mamasan!!!!!!! Er veldig enig med deg - tror nok det er mange NAV ansatte som har klump i magen når de skal på jobb pga dårlig opplæring, dårlige systemer og frekke og utakknemlige brukere!!!!!!!!!!

Men er det ikke frekt da, når man har avtalt møte med saksbehandler på NAV og har tatt fri fra jobben for å reise dit og de på NAV ikke møter opp pga de plutselig hadde ett møte ett annet sted.. det har skjedd 2 ganger.. da synes jeg nesten de skulle kompansert for de timene man gikk glipp av på jobb...[8|] jeg er ikke utakknemlig, men litt respekt igjen kunne vært fint..

Selvsagt er det ikke bra at nav ikke stiller opp når du har avtalt møte med dem... Men her var det snakk om omstillingen nav går igjennom nå og de utfordringene vi som brukere møter og de som jobber på nav møter.... Er nok ikke veldig koselig å være nav ansatt om dagen, og de ansatte på de lokale kontorene får nok skylden for veldig mye som de ikke har noe med.. Det er jo faktisk systemet det er noe galt med (selv om det selvsagt finnes ansatte som aldri burde jobbet der - som det gjør i barnehager, sykehus, skoler osv osv..) - tidligere behandlet de søknadene lokalt mens de nå sendes til egne forvaltningsenheter... Nå mister de papirer i øst og vest, de som sitter på kontorene lokalt er ikke opplært i regelverket og svarer feil på spørsmål mens saksbehandlingstiden enkelte steder er milelang.... Det er IKKE bra, men det er IKKE den stakkaren som sitter i skranken på nav sin feil alene.... Håper alle kan huske det når de trenger å ta opp noe med nav.... DERFOR skrev jeg at det nok var mange som gruet seg til jobb.... Om folk er like stygge i munnen som de er her inne enkelte ganger så tror jeg det er mange nav ansatte som ubegrunnet får som hatten passer hver eneste dag.... Bli sint på systemet, ikke den enkelte.....

Når jeg har hatt kontakt med NAV er det alltid jeg som har måttet informere dem om deres regler, det synes jeg er på trynet. NAV er tragisk rett og slett. De brukte tre måneder på å behandle engangsstønad-søknaden min, (Jeg søkte etter uke 26 og hadde riktig dokumentasjon.) jeg måtte purre flere ganger. Nå er sønnen min syv måneder og jeg har fortsatt ikke fått utbetalt vanlig barnetyrgd til tross for vedtak fra dem om utbetaling fra og med juli 2008! Har vært der flere ganger og purret, men klarer de å ordne opp? NEI!
NAV [:@]

Må forresten legge til at jeg alltid er hyggelig mot dem som jobber der, selv om erfaringen min er at ting går mye raskere når man setter foten ned og sier at nok er nok. Om man spiser på restaurant f.eks. og maten ikke kommer når den skal er det den som tok i mot bestillingen og skal servere som har ansvaret for at maten kommer, så får heller den personen bringe det videre til sjefen som har satt opp for få på jobb osv. når man må kjefte litt..

Dem burde heller da skive at du må ha jobba i x-antall dager, for det bli jo lettere å følge..
Jeg er sur på Nav-Lillehammer, for jeg leverte søknadd om kontantstøtte i september. Lukas ble 1 år i oktober. Purra 3 ganger før jul men ingenting skjedde, og var inne der nå i slutten av januar, og da var det ei dame som gadd sjekke pc'en, og oppdaga at søknadden min var ferdigbehandlet i novemer, og sendt tilbake til dem, men dem har ikke registrert det.. Fikk bare beskje om at quote: "du må nok bare smøre deg med tålmodighet. Hehe, ja det er jo ikke noe annet du kan gjøre for så vidt! Pengene blir utbetalt når dem blir utbetalt, ikke no mer å gjøre med det!"
Er det mulig å være så... jah, vet rett å slett ikke hva som er passende beskrivelse av rotet, eller av svaret dama klarte å gi meg!! [:@][:@]

Back
Topp