Det er ganske mange innlegg både her på BV og andre forum som er nokså negative når det gjelder nav.. Ja, NAV gjør mange feil og de har store problemer etter omstillingen de går igjennom.. Det jeg synes er mest graverende er de tilfellene de klarer å "miste" innsendt dokumentasjon opptil flere ganger.. DET er dårlige rutiner og slurv og ingenting annet.. Men når nav får kjeft for å følge regelverket og lovene som gjelder DA blir det litt feil gitt... Har svart i en annen tråd der en klager over å ikke få foreldrepenger pga hun har ikke jobbet i 6 HELE mnd og nav har ikke informert om at det må være HELE mnd... Mange har kommet med kommentarer som "nav sucks" osv.. Men er det virkelig NAV sin feil at innlegger i den tråden ikke har satt seg inn i regelverket eller spurt de rette spørsmålene??? Har vanskelig for å tro at det ALLTID er NAV sin feil i og med at de faktisk ikke har opplysningsplikt og man selv må sette seg inn i regelverket og vite hva man skal søke/spørre om... Er som sagt helt enig i at nav gjør mange feil og tidvis roter mye, men når nav gjør helt korrekte vurderinger og saksbehandling i forhold til det lovverket de har å forholde seg til er det fortsatt mange som skriker opp om "forferdelige nav"....
Noen av reglene er veldig firkantete (det samme gjelder forresten lånekassen) og det åpnes i mange tilfeller IKKE for skjønn... Det synes jeg er heeeeelt rett ettersom det ville blitt blodig urettferdig om ei som manglet en dag i opptjeningen for å få foreldrepenger skulle få de likevel (pga "skjønn") mens 9 andre ikke fikk det fordi lovverket ble fulgt... Tipper det hadde blitt enda flere innlegg om "forferdelige grusomme nav" da gitt....
Noen av reglene er veldig firkantete (det samme gjelder forresten lånekassen) og det åpnes i mange tilfeller IKKE for skjønn... Det synes jeg er heeeeelt rett ettersom det ville blitt blodig urettferdig om ei som manglet en dag i opptjeningen for å få foreldrepenger skulle få de likevel (pga "skjønn") mens 9 andre ikke fikk det fordi lovverket ble fulgt... Tipper det hadde blitt enda flere innlegg om "forferdelige grusomme nav" da gitt....