Er ALT NAV sin feil??????

Pearl

Forumet er livet
Det er ganske mange innlegg både her på BV og andre forum som er nokså negative når det gjelder nav.. Ja, NAV gjør mange feil og de har store problemer etter omstillingen de går igjennom.. Det jeg synes er mest graverende er de tilfellene de klarer å "miste" innsendt dokumentasjon opptil flere ganger.. DET er dårlige rutiner og slurv og ingenting annet.. Men når nav får kjeft for å følge regelverket og lovene som gjelder DA blir det litt feil gitt... Har svart i en annen tråd der en klager over å ikke få foreldrepenger pga hun har ikke jobbet i 6 HELE mnd og nav har ikke informert om at det må være HELE mnd... Mange har kommet med kommentarer som "nav sucks" osv.. Men er det virkelig NAV sin feil at innlegger i den tråden ikke har satt seg inn i regelverket eller spurt de rette spørsmålene??? Har vanskelig for å tro at det ALLTID er NAV sin feil i og med at de faktisk ikke har opplysningsplikt og man selv må sette seg inn i regelverket og vite hva man skal søke/spørre om... Er som sagt helt enig i at nav gjør mange feil og tidvis roter mye, men når nav gjør helt korrekte vurderinger og saksbehandling i forhold til det lovverket de har å forholde seg til er det fortsatt mange som skriker opp om "forferdelige nav"....

Noen av reglene er veldig firkantete (det samme gjelder forresten lånekassen) og det åpnes i mange tilfeller IKKE for skjønn... Det synes jeg er heeeeelt rett ettersom det ville blitt blodig urettferdig om ei som manglet en dag i opptjeningen for å få foreldrepenger skulle få de likevel (pga "skjønn") mens 9 andre ikke fikk det fordi lovverket ble fulgt...  Tipper det hadde blitt enda flere innlegg om "forferdelige grusomme nav" da gitt....

enig med deg

er enig med deg, men man må få lov til å kage til noen som er i samme situasjon eller kan kjenne seg igjen, 

Sikkert noe i det du skriver men di har fått mye pes i det siste[&:].

ORIGINAL: Snupsemamma

Hun har jo fulgt regelverket, da! Det står jo INGENTING på NAV sine nettsider om at det gjelder HELE mnd.
I det hele tatt syns jeg det er NAV sin feil denne gangen også. Som det så altfor ofte er. Om det skyldes et elendig og altfor rigid regelverk, eller om det gjelder slappe ansatte, det spiller forsåvidt ingen rolle!
Når en ringer NAV og spør om reglene når det gjelder diverse, er det et standard svar fra dem at en må gå inn påå nettsidene deres og undersøke hva som står der. Og da bør det være et minstekrav at det som står der er riktig til punkt og prikke!

Hadde egentlig ikke tenkt å si noe mer om det innlegget, men ærlig talt, trenger virkelig nav å skrive at det er 6 HELE måneder som gjelder????? Blir litt fortvilet jeg, er folk virkelig så "dumme"??? Når det står at man må ha jobbet i 4 uker for å få sykepenger så er det vel ingen som tror at det "går greit" så lenge har jobbet 3 uker og en dag??? Det som står inne på nav sine sider ang dette ER korrekt til punkt og prikke men man kan jo ikke skrive opp ned og i mente om ting for å forsikre seg i tilfelle folk misforstår... Hva slags inn med teskje samfunn blir det da????????????

Problemet med nav er ofte at man får forskjellige og motstridende beskjeder og informasjon alt ettersom hvilken saksbehandler man kommer i kontakt med..
Ringer man for å få svar på noe, så er det ikke alltid personen man snakker med KAN svare, og ofte svarer personen også feil..
Har opplevd det selv flere ganger at jeg har lurt på noe, fått et svar, funnet ut av ting på egenhånd (lest på nav sine nettsider.....), og oppdaget at det hun/han på telefon sa til meg - var riv ruskende galt.. I etterkant har jeg konfrontert personen med dette, og fått til svar at "eh.. ja.. det du sier er visst rett.."
Da er det ikke rart at man blir grinete, og at man da automatisk inntar en negativ holdning til en etat som egentlig er her for å hjelpe.. når den samme etaten ofte er skyld i at det blir mye rør..

Alt gikk greitt med NAV fram til me fekk ein sjuk  unge og det blei litt meir papir og skjema inne i bildet. Då vart det berre rot, måtte faktisk slite ganske lenge før det var orden på ting.

Men sjølvsagt, det er ikkje alltid det er Nav sin feil at det blir tull.

Enig med den at det kommer veldig ant på hvem av saksbehandlerne man får snakke med, noen er kjempebejelpelig mens andre er mindre hyggelig. Har en sak inne som har ligget der siden mai i fjor å fikk besjed om at den var blitt glemt men at den nå skulle prioriteres med en gang, dette var i november. Har jeg hørt noe fra dem......? NEI[:@]

Har ikke hatt noe problemer med nav alltid fått permisjonspenger osv,det eneste var at jeg ikke fikk barnetrygd automatisk,men etter jeg ringte fikk jeg vedtaket etter 2 dager,så kan ikke klage.Men vet om mange andre som har hatt problemer med nav,papirer som blir rotet bort osv.
En ting som irriterer meg grønn her er at folk ikke kan sjønne at når utbetalingsdatoen er før den siste i mnd,kan du ikke forvente pengene før,men som regel betaler di ut litt før,men det er ikke dermed sakt at du skal få di samme dato neste mnd.Sikkert et par hundre som ringer nav å spør hvor pengene blir hen,ikke rart di aldri kan ta tlf på nav!!!

Til dere som sier; hun hadde jo spurt....Har ikke den som spør spørsmålene noe som helst ansvar da????? Om noen sier til meg, jeg har jobbet januar, februar, mars, april, mai og juni - har jeg da rett på foreldrepenger ville jeg svart ja - selvsagt har du det så lenge du har jobbet i 6 av de 10 siste mnd.. Men så viser det seg at hun begynte ikke jobbe før 14. januar og hadde ikke jobb lenger enn til 5.juni.. Hvem sin feil er det da at hun ikke får foreldrepenger????? Dama på nav (altså meg i dette tilfellet) eller hun som la fram spørsmålet på den måten??????

Så vidt jeg vet er det ikke slik at nav MÅ opplyse deg om alt du har krav på når du kontakter dem.. Man MÅ finne ut av ting selv og vite hva man kan/bør søke på... Men, jeg kan ta feil - kanskje noen andre vet (og kan komme med henvisning i lovverket helst...)?

Alt er selvfølgelig ikke NAV sin feil, de som jobber der har jo et sett med rettnings linjer de følger. Men jeg blir irritert på de som har satt noen av de rettningslinjene og siden det er NAV som formidler dem blir det dem man må forholde seg til...

Jeg er i "kamp" med nav nå fordi jeg ønsker å arbeide, men pga migrene trenger jeg en jobb som er tilpasset slik at når jeg får anfall og er borte fra arbeid (1-2ganger i uka) så går det ikke ut over noen.. Men det virker ikke som det er mulig og da blir jeg litt frustrert når de hele tida babler om inkluderende arbeids liv..

ORIGINAL: ~prinsesse vilikke~

Alt er ikke Nav sin feil nei, men det er søren meg ikke langt ifra! [:-]

Som jeg skulle sagt det selv!

Det er jo ikke uten grunn de har fått dårlig omtale[;)]

Jeg var på Nav for noen uker siden.Trengte hjelp til å fylle ut noen søknader.. Spurte dama om hvorfor jeg hører så mye negativt om Nav og hun sa at etter regjeringa slo sammen alt så har folk i de forskjellige stillingene blitt flyttet til andre stillinger de ikke kan. De er like frustrerte som oss for de må bruke sin fritid til å lese til seg den kunnskapen de skal ha i den stillingen de er satt til og de har hele 2009 å lære seg det på. Så jeg forstod det sånn at det er kaos fordi mange er satt til å gjøre noe de ikke kan.. Ikke rart papirer blir borte.

Så da kan vi skylde på regjeringa!

forstår ikke hvorfor nav skal være feilfri og fikse alt som er galt på helst 2 og et halv minutt.
di forbanna idiotene brukte 2 dager for lenge før jeg fikk penger!!! bla bla..
vær glad dere får penger.
og vær glad vi har et sånnt flott system i dette landet.
om dere ikke klarer å skjønne ting eller lese hvordan ting faktisk fåregår så er det ikke nav sin feil..

ORIGINAL: Dollface

Problemet med nav er ofte at man får forskjellige og motstridende beskjeder og informasjon alt ettersom hvilken saksbehandler man kommer i kontakt med..
Ringer man for å få svar på noe, så er det ikke alltid personen man snakker med KAN svare, og ofte svarer personen også feil..
Har opplevd det selv flere ganger at jeg har lurt på noe, fått et svar, funnet ut av ting på egenhånd (lest på nav sine nettsider.....), og oppdaget at det hun/han på telefon sa til meg - var riv ruskende galt.. I etterkant har jeg konfrontert personen med dette, og fått til svar at "eh.. ja.. det du sier er visst rett.."
Da er det ikke rart at man blir grinete, og at man da automatisk inntar en negativ holdning til en etat som egentlig er her for å hjelpe.. når den samme etaten ofte er skyld i at det blir mye rør..

Enig med deg. Og håpløst at de kan bare en liten del om ting hver, så mange må se på samme saken for å løse den, og da blir det ofte bare rot.
Jeg har opplevd å ha 4 NAV-ansatte inne på samme kontoret da jeg skulle søke om å begynne å jobbe en dag i uka før perm var ferdig. 4 stk måtte til, og det verste var at det til slutt var sambo som forstod regelen i teksten og løste problmene!![&:]

ORIGINAL: maryjoleen

forstår ikke hvorfor nav skal være feilfri og fikse alt som er galt på helst 2 og et halv minutt.
di forbanna idiotene brukte 2 dager for lenge før jeg fikk penger!!! bla bla..
vær glad dere får penger.
og vær glad vi har et sånnt flott system i dette landet.
om dere ikke klarer å skjønne ting eller lese hvordan ting faktisk fåregår så er det ikke nav sin feil..

[8|]

ORIGINAL: PrinsessaMi

Tror det er veldig lett å klage så fort saken får et annet utfall enn det man ønsket seg.

nettopp....

Back
Topp