Er adhd en unnskyldning?

• Trådstarter Trådstarter RoseBusk
  • Opprettet Opprettet
R

RoseBusk

Guest
"Han kan jo ikke noe for det, han har jo adhd" er ofte gjengangerne i klassen her når en spesiell elev har vært voldelig mot de andre i klassen. Og det skjer ofte. Snakker med lærer og rektor og de unnskylder han med dette hele tiden.

Og det er ikke det eneste gangen jeg har hørt det. Banning og vold blant barn blir ofte unnskyldt med ADHD.

Syntes ikke det er riktig jeg. Godtar faktisk ikke at mine barn blir utsatt for hets og vold bare fordi ett annet barn har diagnose. Da bør de barna tas ut av klassen/skolen. Finnes det ikke spesialskole for sånne?

Nå skal det sies at jeg kjenner flere barn og voksne med ADHD som absolutt ikke oppfører seg slikt også da. Som er helt normale og fungerer normalt. Er store forskjeller ute å går.

"Han kan jo ikke noe for det, han har jo adhd" er ofte gjengangerne i klassen her når en spesiell elev har vært voldelig mot de andre i klassen. Og det skjer ofte. Snakker med lærer og rektor og de unnskylder han med dette hele tiden.

Og det er ikke det eneste gangen jeg har hørt det. Banning og vold blant barn blir ofte unnskyldt med ADHD.

Syntes ikke det er riktig jeg. Godtar faktisk ikke at mine barn blir utsatt for hets og vold bare fordi ett annet barn har diagnose. Da bør de barna tas ut av klassen/skolen. Finnes det ikke spesialskole for sånne?

Nå skal det sies at jeg kjenner flere barn og voksne med ADHD som absolutt ikke oppfører seg slikt også da. Som er helt normale og fungerer normalt. Er store forskjeller ute å går.
For det første, du er sabla lite voksen i huet.
For sånne??? Hva er det å si da, det er jo ikke barnets skyld, men foreldrene og lærerne som ikke gjør det korrekt her med å korrigere og hjelpe barnet med å kontrollere impulser og frustrasjonen.
Barnet handler ut i fra impulser og uro i kroppen, og barnet skal læres hva som er rett og galt.
For å være ærlig så lurer jeg på om sånne som deg, burde kanskje lære litt om diagnoser o.l. å sette deg inn i hva de går igjennom. Og er det et problem for deg, så ta det opp med skolen. Ikke henge ut barn på den måten.
Hilsen ADHD mamma

Unnskyldning nei. Forklaring tja. Men med denne atferden kan det være mer som ligger bak, eller at barnet faktisk ikke får den hjelpen og ferdighetene det trenger. Om alle bare unnskylder barnet, så lærer det heller ingenting.
Spesialskole??
Men det er nok ikke veien å gå om det er bare ADHD. Men heller riktige verktøy for å lære å takle det som skjer i kroppen og konsekvente foreldre og lærere, som ser hjelper barnet.

Spesialskole for sånne ? Hva er det for noe å si da, for et syn du har på barn med ADHD.
Kanskj lese deg opp litt for ja det finnes altså forskjellig grad av ADHD og ingen er like
Næmmen det er jo det jeg sier. Kjenner mange med ADHD og de fleste oppfører seg helt normalt.
Men når mitt barn kommer hjem med brista ribbein, hjernerystelse og blåveis, og rektor ringer meg å sier at mitt barn stammer og det provoserte han gutten med ADHD, så vi må være tolmodige, ja da blir jeg forbanna. Og det hadde du også blitt Kengu, såppas kan du innrømme.

Hvorfor skal ett slikt barn få liv til å ødelegge klassemiljøet i årevis? Det er vel bedre for alle parter at han kan gå på en skole der de takler slikt og har kompetanse til å takle han?

Næmmen det er jo det jeg sier. Kjenner mange med ADHD og de fleste oppfører seg helt normalt.
Men når mitt barn kommer hjem med brista ribbein, hjernerystelse og blåveis, og rektor ringer meg å sier at mitt barn stammer og det provoserte han gutten med ADHD, så vi må være tolmodige, ja da blir jeg forbanna. Og det hadde du også blitt Kengu, såppas kan du innrømme.

Hvorfor skal ett slikt barn få liv til å ødelegge klassemiljøet i årevis? Det er vel bedre for alle parter at han kan gå på en skole der de takler slikt og har kompetanse til å takle han?
Her er ikke løsningen å ta barnet ut av skolen, men å tilrettelegge i skolen. De må ha ansatte som hindrer slike situasjoner, og så trenger han kanskje et eget opplegg i tillegg til timene med klassen. Men det er jo begrenset hvor mye andre foreldre skal og bør blande seg inn i.

Hvilket trinn er det snakk om?

Her er ikke løsningen å ta barnet ut av skolen, men å tilrettelegge i skolen. De må ha ansatte som hindrer slike situasjoner, og så trenger han kanskje et eget opplegg i tillegg til timene med klassen. Men det er jo begrenset hvor mye andre foreldre skal og bør blande seg inn i.

Hvilket trinn er det snakk om?
4 trinn. Og det har pågått i 3 år nå ut en at det skjer noe tross gjentatte møter og mailer. Det er ikke riktig at mitt barn må bli hjemme fordi ha ikke tørr å gå på skolen. Det er det andre barnet som må vekk,Ikke mitt. Men vi kommer til å bytte skole nå da det ikke kan fortsett slik. Så får de andre elevene bare bli banket opp. Jeg kan ikke sitte å se på dette lenger og orker ikke kjempe en kamp der vi bare taper.

Å få beskjed om at mitt barn må slutte å stamme så han ikke provoserer han andre er for drøyt.

4 trinn. Og det har pågått i 3 år nå ut en at det skjer noe tross gjentatte møter og mailer. Det er ikke riktig at mitt barn må bli hjemme fordi ha ikke tørr å gå på skolen. Det er det andre barnet som må vekk,Ikke mitt. Men vi kommer til å bytte skole nå da det ikke kan fortsett slik. Så får de andre elevene bare bli banket opp. Jeg kan ikke sitte å se på dette lenger og orker ikke kjempe en kamp der vi bare taper.

Å få beskjed om at mitt barn må slutte å stamme så han ikke provoserer han andre er for drøyt.

Jeg er en forelder av et barn på dette spekteret selv Solsikka. Dog er ikke han utagerende på en slik måte, men flere av kompisene hans kan være det. Og jeg må si meg enig i begge dine påstander. Ungen din skal verken måtte godta dette, heller skal det være nødvendig å sette et barn med ADHD på spesial skole. Her er det et system som svikter. Ikke elevene. Krev mer fra skolen og bland inn kommunen i større grad evt fylkesmannen om dere har prøvd uten å komme noen vei på 3 år er mitt råd❤️ For både ungen din eller barnet med ADHD fortjener en bedre skoledag høres det ut som i mine ører!

Om barn er unnskyldt sine handlinger om det har en diagnose?
Ja, det synes jeg i aller høyeste grad. Men vi som voksne, og skolen og systemet er vi som er pliktige til å tilrettelegge så best det lar gjøre for at det ikke skal skje.

Også roer vi ned litt fremtoning her alle sammen ❤️

Har du kontaktet kommunens ansvarlig?
Jeg hadde nok gått til media om ingenting ble gjort, for her har de ansatte feilet så totalt at det finnes ikke ord!

Har du kontaktet kommunens ansvarlig?
Jeg hadde nok gått til media om ingenting ble gjort, for her har de ansatte feilet så totalt at det finnes ikke ord!
Ja jeg har mailet dem, men kommer ingen vei. Media er uaktuelt. Tenker at det til syvende og sist vil gå ut over barna på en negativ måte.

Gutten å jo få hjelp snart. Tenker fremtiden hans blir tøff om han fortsetter å være så voldelig mot alt og alle. Det er jo synd i han også, det er jo ikke det jeg mener. Men må jeg bare beskytte mitt eget barn og få han ut av denne skolen

For "sånne?" Fysj for en holdning du har..
Ja det var litt uheldig ordvalg det der. Er ikke alltid jeg tenker på at alt kan føles krenkende for enkelte lm man ikke pakker set inn k rosa sukkerspinn. Men hvis du legger godviljen til så tror jeg til og med du skjønner at det ikke er ondskapsfulle baktanker bak det uheldige ordvalget

Forferdelig det som har skjedd med sønnen din. Jeg hadde selv blitt rasende og det er ikke alltid lett å styre hvor raseriet rettes.

For å svare, så jo-ja diagnose kan brukes for å unnskylde at slike ting skjer, men når slike ting skjer på en skole (evt bhg) så er det de voksne rundt barna som skal bebreides

Forferdelig det som har skjedd med sønnen din. Jeg hadde selv blitt rasende og det er ikke alltid lett å styre hvor raseriet rettes.

For å svare, så jo-ja diagnose kan brukes for å unnskylde at slike ting skjer, men når slike ting skjer på en skole (evt bhg) så er det de voksne rundt barna som skal bebreides
Ja det er jeg helt enig i. Men her virker det som at de ikke kan eller vil gjøre noe og unnskylder alt med at han har ADHD.
Jeg mener ADHD er en forklaring og ett "problem" som kan løses. Ikke en unnskyldning man ikke kan gjøre noe med. Gutten må jo få hjelp nå tidligst mulig så han ikke ender opp med å ødelegge sitt eget liv pga handlingene sine. Eller andres liv.

Ja det var litt uheldig ordvalg det der. Er ikke alltid jeg tenker på at alt kan føles krenkende for enkelte lm man ikke pakker set inn k rosa sukkerspinn. Men hvis du legger godviljen til så tror jeg til og med du skjønner at det ikke er ondskapsfulle baktanker bak det uheldige ordvalget

Hvis et barn ikke klarer å oppføre seg overfor andre over tid. Så kan du kreve en til en på det barnet. Eller - skolen bør sette inn en til en.. hvis ikke skolen ordner opp i dette, kan du ta direkte kontakt med PPT slik at de blir koblet på. Det er brudd på opplæringsloven §9a. Vis til dette når du snakker med rektor. Adhd kan være en forklaring på problemet, men ikke en unnskyldning. Om det barnet får fortsette å mobbe og banke andre vil han en dag møte på feil person som kommer til å skambanke han.. og det er ingen tjent med. Gutten trenger hjelp til å regulere adferden sin, og det er skolen/ foreldrenes/ ppt sitt ansvar.

Du kan også "true" feil ordvalg - rektor med fylkesmannen om de ikke gjør jobben sin i å gjøre hverdagen for ditt barn trygt på skolen.

Kan tenke meg at du er fed up av hele situasjon og dette barnet

Dattern min har en gutt med ADHD og gjennom 3 år nå , så hører jeg til stadighet at det er denne gutten . Han forstyrrer i klassen , noen er redd for han. Han bæsja på dolokket . Krabber rundt i klassen , promper og prøver å få med seg alle til å le.

Kan forstå at noen elever ikke ønsker å ha "sånne" i klassen.

Jeg vet for lite om dette , og vil ikke uttale meg om hva jeg mener er rett og galt.

Tenker at denne gutten har det slitsomt. De jeg kjenner med ADHD sier selv at det er slitsomt og de merker veldig godt når de får medisiner .

når gutten flytta , ble det stille igjen. Jeg kan ikke annet enn føle med foreldre som har spesielt utagerende barn, kan ikke forestille meg . :(

Hadde en fra bhg med ADHD i bursdag, moren ble igjen og det var det en grunn til. Han rev nesten ned et 450 liters akvariet, kasta leker gjennom stua. .. og mamman sa at det var en evig kamp .... forstår hvorfor noen bruker ord som sånne. Jeg gjør det innimellom selv og jeg mener ikke noe vondt med det heller. :(

Men når de blir til fare for andre barn , er det skummelt .

Nei vettu! Jeg har lest en del av dine kommentarer tidligere, og du et til tider så ufin og lite medfølende i svarene dine. Så kanskje du burde tenke deg om 2 ganger før du poster ting. Så slutt å unnskylde at du er uheldig i ordvalget, for du gjør det nok ganske bevist.

Nei, ADHD er ingen unnskyldning. De skal også få oppdragelse og konsekvenser ved en slik oppførsel, (dessverre, er det mange som glemmer det og barnet blir da mer frustrert) men det kan være en forklaring. Ingen barn mer enn ADHD barn trenger klare regler og forutsigbarhet, uten dette blir barna fort utagerende. Så her glemmer vel skolen dette?

Synes absolutt ikke dette høres greit ut!:( Har ikke barnet med ADHD egen assistent som er en til en? Å ha ADHD er ingen unnskylding, men en forklaring på oppførselen, men det er ikke greit uansett for de andre barna i klassen eller for h*n som har ADHD. Han gir jo tydelig uttrykk for å ha det vondt!
Dette skjærer langt inn i mammahjertet å lese dette, har selv ei frøken som har atypisk Autisme og hadde blitt meget lei meg om hun ikke hadde blitt tatt godt vare på i skolen, men har også måtte kjempe for at hun skulle få det hun rettmessig har krav på. Nå er ikke hun fysisk aggressiv og ei heller verbalt ufin på skolen, men hun tar det ut her hjemme hvor hun føler seg helt trygg, hvis hun har hatt en dårlig dag. Derimot er det viktig med faste rutiner i hverdagen som ikke kan vikes en mm, hun må vite hva som skal skje hver dag, forutsigbarhet hjemme og på skolen og hun har egen assistent og kan bli tatt med ut av klasserommet når hun er sliten. Her ville jeg kontaktet rektor og om ingen tiltak blir gjort, så gått rett til fylkesmannen.

Back
Topp