Epudural eller ikke?

Sist gang ønsket jeg ikke, men var åpen for alt da jeg ikke viste hvordan jeg skulle reagere på smertene. Fødte alt for fort så vi rakk ikke no. Fødselen er ikke så lenge siden og vi husker den meget detaljert de få minuttene den varte. Nå tar jeg gjerne imot hjelp hvis jeg merker fødselen nærmer seg. Ønsker ikke en lik opplevelse, men som de sier må jeg være forberedt på nok en styrt fødsel. Håper da vi er på sykehuset allerede som vi var sist. Lærte en ting, fødsel kan ikke planlegges så her skrives ingen fødebrev;)

Har to fødsler uten bak meg, så sattser på det denne gangen også:)

En forholdsvis rask fødsel (3 timer) bak meg uten epidural, så ønsker ikke denne gangen heller. Har sprøyteskrekk i tillegg så ikke f*** om noen skal få stikke meg i ryggen :p

Jeg skal på storken denne gangen også hvis jeg kan. Så satser på at siste fødsel blir like naturlig som de 2 andre ☺

Jeg aner ikke hva jeg går til, så tar det som det kommr. Det er flott at det finnes hjelpemidler om man trenger det, så får vi se.

Skal se ann smertene først og prøve både badekar og lystgass før noen får stikke ei sprøyte i ryggen på meg! Grøss! :(

Sist gang ønsket jeg ikke, men var åpen for alt da jeg ikke viste hvordan jeg skulle reagere på smertene. Fødte alt for fort så vi rakk ikke no. Fødselen er ikke så lenge siden og vi husker den meget detaljert de få minuttene den varte. Nå tar jeg gjerne imot hjelp hvis jeg merker fødselen nærmer seg. Ønsker ikke en lik opplevelse, men som de sier må jeg være forberedt på nok en styrt fødsel. Håper da vi er på sykehuset allerede som vi var sist. Lærte en ting, fødsel kan ikke planlegges så her skrives ingen fødebrev;)
Samme her, med to tidligere styrtfødsler håper jeg vi rekker sykehus og epidural denne gangen. Fatter ikke at folk ikke vil ha den smertelindringen som finnes!!

Veldig mange delte meninger her! :) Noen føler de får mer kontroll med, og andre uten.. Så jeg ser for meg at dette er veldig individuelt. Må ærlig innrømme at det er vanskelig å se for seg situasjonen når man ikke har født før! :) Og dette oppleves jo på forskjellige måter for hver fødsel har jeg skjønt..
Tror kanskje dette blir tema på neste jordmortime :P

Veldig mange delte meninger her! :) Noen føler de får mer kontroll med, og andre uten.. Så jeg ser for meg at dette er veldig individuelt. Må ærlig innrømme at det er vanskelig å se for seg situasjonen når man ikke har født før! :) Og dette oppleves jo på forskjellige måter for hver fødsel har jeg skjønt..
Tror kanskje dette blir tema på neste jordmortime :P
Ja, det er vel sånn at ingen opplever fødslene likt. Her mente mamma at jeg må ha høy smerteterskel, men det tror jeg faktisk ikke. Er nok bare EKSTREMT heldig med at fødslene mine er heldig lite vonde. Bare de aller siste riene før pressriene som er så vonde at jeg "angrer" meg litt, så jeg har greid meg fint uten epidural. Men syns det er kjempefint at dette er et alternativ når man virkelig trenger det :-)
Kan være lurt å være åpen for alt når det er første gangen ja. Man vet ikke hva man går til eller hvordan man reagerer, men tror kanskje det blir lettere dersom man ikke har "planlagt" fødselen på forhånd :-)

Fødte uten sist, vil gjerne prøve uten igjen :) Men er åpen for epidural om det føles rett å ta det.

Hvorfor bestemme seg for slikt på forhånd?
Vi er skapt for å føde barn, og jeg fatter ikke hvorfor man skal planlegge slikt på forhånd! Ihvertfall så fatter jeg ikke hvorfor førstegangs går inn med den innstillingen. Og fleregangs, burde vel være opplyst om at ingen fødsel er lik?
Jeg har født 3 barn uten noe som helst, så håper å slippe det denne gangen også. Forstår meg på de hvor jordmor faktisk anbefaler det, eller hvor fødselen drar på i tid...
Opp til hver og en i mine øyne, men spør deg selv: hvorfor innstille seg på noe sånt?

Ja, det er vel sånn at ingen opplever fødslene likt. Her mente mamma at jeg må ha høy smerteterskel, men det tror jeg faktisk ikke. Er nok bare EKSTREMT heldig med at fødslene mine er heldig lite vonde. Bare de aller siste riene før pressriene som er så vonde at jeg "angrer" meg litt, så jeg har greid meg fint uten epidural. Men syns det er kjempefint at dette er et alternativ når man virkelig trenger det :)
Kan være lurt å være åpen for alt når det er første gangen ja. Man vet ikke hva man går til eller hvordan man reagerer, men tror kanskje det blir lettere dersom man ikke har "planlagt" fødselen på forhånd :)
Det tror jeg også! Kan være utfordrende hvis man har gjort seg opp meninger om at det er uutholdelig vondt for esksempel.

Er førstegangs, så går inn med åpent sinn. Er åpen for alt, men håper å kunne bruke tyngdekraften og da må jeg kunne bruke beina. Men vi får se - tar det som det kommer. :)

Vi er skapt for å føde barn, og jeg fatter ikke hvorfor man skal planlegge slikt på forhånd! Ihvertfall så fatter jeg ikke hvorfor førstegangs går inn med den innstillingen. Og fleregangs, burde vel være opplyst om at ingen fødsel er lik?
Jeg har født 3 barn uten noe som helst, så håper å slippe det denne gangen også. Forstår meg på de hvor jordmor faktisk anbefaler det, eller hvor fødselen drar på i tid...
Opp til hver og en i mine øyne, men spør deg selv: hvorfor innstille seg på noe sånt?[

Epudural kan ha alvorlige bivirkninger. Så jo, man bør tenke over det før man skal føde. Husk at med en gang man bruker epudural så har man en risiko fødsel! Kan jo være greit å sette seg inn i det. Noen tåler det ikke eller bruker ikke medikamenter i det hele tatt fordi de er imot det! Man burde sette seg inn i hva man kan få av smerte lindring for sin egen del! For ja, det kommer til å gjøre vondt!

Opp til hver og en i mine øyne, men spør deg selv: hvorfor innstille seg på noe sånt?
Epudural kan ha alvorlige bivirkninger. Så jo, man bør tenke over det før man skal føde. Husk at med en gang man bruker epudural så har man en risiko fødsel! Kan jo være greit å sette seg inn i det. Noen tåler det ikke eller bruker ikke medikamenter i det hele tatt fordi de er imot det! Man burde sette seg inn i hva man kan få av smerte lindring for sin egen del! For ja, det kommer til å gjøre vondt![/quote]

Back
Topp