Epudural eller ikke?

Hvorfor bestemme seg for slikt på forhånd?
Vi er skapt for å føde barn, og jeg fatter ikke hvorfor man skal planlegge slikt på forhånd! Ihvertfall så fatter jeg ikke hvorfor førstegangs går inn med den innstillingen. Og fleregangs, burde vel være opplyst om at ingen fødsel er lik?
Jeg har født 3 barn uten noe som helst, så håper å slippe det denne gangen også. Forstår meg på de hvor jordmor faktisk anbefaler det, eller hvor fødselen drar på i tid...
Opp til hver og en i mine øyne, men spør deg selv: hvorfor innstille seg på noe sånt?
Vel, akkurat som alle fødsler er ulike, er vel også alle kvinner ulike?
Jeg har full forståelse for at noen gruer seg sånn til å føde at de bruker tanken på epidural som en slags "trøst". Så kan man jo heller bli positivt overrasket om man ikke trenger det? For min del skjedde det motsatte - jeg var innstilt på en så "naturlig" fødsel som mulig (selv om den var definert som risikofødsel fra starten), men hadde ikke sjans.
Og klart det er risikoer, men personalet på norske fødeavdelinger er jevnt over veldig kompetente på det driver med..

Epudural kan ha alvorlige bivirkninger. Så jo, man bør tenke over det før man skal føde. Husk at med en gang man bruker epudural så har man en risiko fødsel! Kan jo være greit å sette seg inn i det. Noen tåler det ikke eller bruker ikke medikamenter i det hele tatt fordi de er imot det! Man burde sette seg inn i hva man kan få av smerte lindring for sin egen del! For ja, det kommer til å gjøre vondt!
[/quote]

Så klart burde man sette seg inn i det, og vite hva slags tilbud man har. MEN som jeg skrev, så skjønner jeg meg ikke på de som planlegger nå før uke 20, at Epidural - ja, det skal jeg ha. Har forståelse om man hadde en forferdelig opplevelse første gang, og er åpen for det, men skjønner meg ikke på de som innstiller seg på det!

Epudural kan ha alvorlige bivirkninger. Så jo, man bør tenke over det før man skal føde. Husk at med en gang man bruker epudural så har man en risiko fødsel! Kan jo være greit å sette seg inn i det. Noen tåler det ikke eller bruker ikke medikamenter i det hele tatt fordi de er imot det! Man burde sette seg inn i hva man kan få av smerte lindring for sin egen del! For ja, det kommer til å gjøre vondt!
[/quote]

Siterer! Og tror ikke det er lurt å "bestemme seg" for å føde hverken slik eller sånn, det leder fort til skuffelse over å ikke ha fått det som man tenkte. Opplyst om muligehetene og åpen for det meste.

Hvorfor bestemme seg for slikt på forhånd?
Vi er skapt for å føde barn, og jeg fatter ikke hvorfor man skal planlegge slikt på forhånd! Ihvertfall så fatter jeg ikke hvorfor førstegangs går inn med den innstillingen. Og fleregangs, burde vel være opplyst om at ingen fødsel er lik?
Jeg har født 3 barn uten noe som helst, så håper å slippe det denne gangen også. Forstår meg på de hvor jordmor faktisk anbefaler det, eller hvor fødselen drar på i tid...
Opp til hver og en i mine øyne, men spør deg selv: hvorfor innstille seg på noe sånt?
De som spurte meg de to andre gangen, svarte jeg at jeg ville føde naturlig og at jeg i utgangspunktet ikke ville ha epidural. Men fødselene stoppe helt opp for meg og etter utallige timer i smertehelvete (det gikk så langt at jeg med glede ville tatt keisersnitt) måtte jeg kapitulere og ta i mot epidural. Første fødsel varte 22 timer fra første ri og ungen ble dratt ut med vakum. Uten epidural hadde jeg nok ikke fått ut ungen en gang! Og når jeg endelig takket ja til epidural tok det TO timer før anestesi var ledig. Ikke fikk jeg noen voldsom lindring av det heller, men ungen kom i hvert fall ut til slutt.

Veldig lett for dere som har hatt raske og fine fødsler å sitte der og stille dere undrende til at noen har bestemt seg på forhånd at de vil ha epidural. Klok av tidligere erfaringer, sier jeg denne gang at jeg sannsynligvis kommer til å ønske epidural. Det er ikke dermed sagt at jeg ikke vil prøve å klare meg uten.

Dette er et sårt tema for meg, jeg synes det er kjempesårt at ikke jeg også kan få raske, greie fødsler. Det står ikke på lav smerteterskel, bare så det er sagt, men når det drar ut mot et halvt til ett døgn med slike smerter, er det bare ikke til å holde ut!

Dette er min tredje fødsel og sannsynligvis siste, jeg synes jeg kunne fått en fin fødselsopplevelse denne gang.

der og da på fødestua kommer en nok til å skrike etter alt av smertestillende.
Takker ja til ALT av remedier de kan gi meg!

Det jeg mener er at det er lurt å sette seg inn i hva slags muligheter det finnes og hva slags bivirkninger det har! Det er vel ingen som kan si uke 20 at de skal ha epidural, for ingen av oss et vel spåkoner er vi vel? Men jeg mener det må være viktig for enhver å se hva slags muligheter de har og sette seg inn i det på forhånd slik at man er forberedt på at man kan få smertestillende hvis man skulle ønske det der og da men da også være klar over eventuelle bivirkninger! Og da kan det jo være ålright for din egen del å ha satt deg inn i eller gjort opp en mening om du vil ha det eller ikke! Ihvertfall prøve hvis man er i mot å ikke ta det! Skjønner du hva jeg mener?

Epidural er ikke bare bare! Jeg ble bedt av jordmor til å ta det sist fødsel. Fra start til slutt hadde jeg 4-5rier på 10 min.. Og fødselen varte i 16 timer! Fikk ikke slappet av! Før fødsel var jeg veldig innstilt på å ikke ha epidural og jeg skulle aldri ha tatt det!! De stakk feil og jeg endte opp med spinalhodepine etterpå. 3 dager etter fødsel var det like ille, så måtte be de om å sette en bloodpatch på meg. Det funket, men slet med hodepine i noen mnd etterpå. (Ikke intens heldigvis).

Takket nei med de andre barna mine, og kommer til å gjøre det denne gangen også hvis jeg får like lette fødsler som sist ;) Epiduralen kan stoppe riene, så det er en av grunnene til at jeg helst vil slippe..

Back
Topp