Epudural eller ikke?

Klaramor

Elsker forumet
Da jeg fødte sist fikk jeg epudural. Det hjalp utrolig mye, men jeg mistet følelsene i beina en god stund etter fødselen. Jeg syns det var kjempe ekkelt og skummelt! Noen andre som har hatt samme opplevelse? Så er veldig usikker på om jeg vil ha det nå...

Hvis du får tilbud om epudural takker du ja eller nei?

Da jeg fødte sist fikk jeg epudural. Det hjalp utrolig mye, men jeg mistet følelsene i beina en god stund etter fødselen. Jeg syns det var kjempe ekkelt og skummelt! Noen andre som har hatt samme opplevelse? Så er veldig usikker på om jeg vil ha det nå...

Jeg ønsker å prøve å føde uten bruk av Epidural, men dette er første barn så jeg vet jo enda ikke hvordan jeg takler fødselssmerter.

Målet mitt er uansett at jeg prøver å ikke ta Epidural for så å eventulelt feige ut om det blir for ille :P ;)

Jeg kommer nok ikke til å vente på et tilbud om epidural :p

Jeg hadde ikke noe valg til slutt-der fikk jeg beskjed om at jeg måtte ha til slutt pga betennelse i livmoren .. Men syns uke epiduralen var noe vond:). Men virka bare i 30 min pga betennelsen..

Har født 4 ganger uten epidural, så jeg satser på det denne gangen også. Men vet jeg er veldig heldig som ikke har veldig vondt under fødslene mine da, ingen selvfølge å ha så lette fødsler som jeg har hatt...

Etter 18 timers smerte-helvete var jeg sjeleglad da jeg endelig fikk nok åpning til at de kunne sette epiduralen !! Jeg har allerede sjekket at jeg kan få det denne gangen. Hadde null komplikasjoner med epiduralen, kun masse mindre smerte.

Kun om jordmor anbefaler meg det. Har fått mye info om det på kurs, og di gir beskjed om di ser at man bør ha det :-)

Er åpen for å få det dersom jordmor mener jeg burde ta det. Hadde epidural på slutten sist og hadde god hjelp av den.

Hadde ikke sist og ønsker ikke nå. Fødselen sist ble veldig tøff, så kan være jeg endrer mening om jeg blir redd.

J har født både med og uten epidural og for meg er d ingen tvil - j vil ha uten!
Følte mer kontroll og i ett med fødselen og kom meg så vanvittig mye raskere.

Har hatt veldig raske fødsler, så født begge mine uten. Håper og tror at jeg slipper epidural denne gang også!

Siden jeg er førstegangsfødende vil jeg føde på en avdeling hvor jeg har muligheten til å få epedural hvis jeg skulle be om det, men tror jeg jeg vil se hvor langt jeg klarer meg uten.

Jeg vil ha!
Jeg var helt i transe da jordmoren "bestemte" at jeg skulle ha epidural sist. Etter at jeg fikk den løsnet ting veldig, tempoet tok seg faktisk opp fordi jeg da fikk slappet litt av. Og så ble jeg jo faktisk bevisst på hva som foregikk, i stedet for å ligge halvt bevisstløs og spy. Skal sies at jeg ble satt i gang helt uten moding, og hadde godt med drypp en stund..
Men jeg kommer neppe til å takke nei om noen tilbyr epidural, samme hva som blir utgangspunktet denne gang. ;)

Siden jeg er førstegangsfødende vil jeg føde på en avdeling hvor jeg har muligheten til å få epedural hvis jeg skulle be om det, men tror jeg jeg vil se hvor langt jeg klarer meg uten.
Bare så du vet det, venter du for lenge så får du ikke. Jeg fikk for seint så den virket ikke på meg da. Greit å vite

Dette er min første, så jeg aner ikke hva jeg går til. Strategien er at alle lovlige hjelpemiddel skal benyttes, så jeg sier ja takk.

Bestemte meg sist at jeg skulle gjøre det uten smertelondring. Til slutt sa jeg at jeg ville ha men da hadde jeg full opning. Hahaha. Men sjøl om det ble ganske tøft på slutten der sist vil jeg ikke ha noe denne gangen heller. Klart det 1 gang klarer det igjen:)

Bare så du vet det, venter du for lenge så får du ikke. Jeg fikk for seint så den virket ikke på meg da. Greit å vite

Det var jo ikke nødvendigvis fordi du fikk den sent som gjorde at den ikke fungerte. På kurs på sykehuset sa de at det aldri var for sent å gi/få epidural, det hadde til og med blitt gitt ved 10 cm åpning (uten at hun utdypte det noe mer) og den praksisen hadde de jo ikke hatt hvis det er en kjent sak at epidural sent i forløpet ikke fungerer.

Det skal også nevnes at jeg selv ba om epidural (ropte GI MEG EPIDURAAAL!!) når jeg var rundt 8 cm og hadde "holdt på" i 17 timer (da mener jeg fra første ri) og ikke fikk. Sa jeg ikke orket mer og det som var. De sa ikke "nei, det får du ikke", men "lurte meg" ved å si at vi kunne ta det ved vaktskifte (som var om 2 timer, men det var ikke jeg oppegående nok til å få med meg) og sa at det nok snart var over, at det var best å unngå epidural og at dette kom til å gå så bra så. Det funka på den måten at jeg ga opp og jeg er jo glad for at jeg gjennomførte uten nå i ettertid, men jeg hadde fortsatt 5 timer igjen etter min håpløse bønn og var helt utmattet når jeg var ferdig, så.. Vet jo ikke hvordan det hadde vært med. Men for de som tenker å se hvor lenge de holder ut, så er det greit å vite at jordmødrene gjerne ser at du holder hele veien når du først har kommet "godt i gang". Og da kan man føle at man ble tvunget til å føde uten epidural, det følte i alle fall jeg.

De spør deg ikke akkurat om du har lyst på, det må mer kreves! Og jeg sa når vi kom inn at jeg var klar for alle mulige hjelpemidler, så det hjelper ikke nødvendigvis på tilbudet å ha nevnt det på forhånd heller..

Last edited:
Back
Topp