Epidural

millemarie

Forelsket i forumet
Dere som har fått epidural, kjente dere mye smerter under fødselen? Under siste fase hvor baby presses ut?

Jeg hadde epidural selv og kjente ingenting, ikke engang pressriene (jordmor måtte si når jeg skulle presse). Og det var helt supert da jeg er veldig redd for smerter og tåler det så dårlig, tenkte jeg vil ha epidural neste gang også. Men så kom jeg på at alle opplever kanskje ikke epidural likt.

Så...kjente dere noe under fødselen?

Dere som har fått epidural, kjente dere mye smerter under fødselen? Under siste fase hvor baby presses ut?

Jeg hadde epidural selv og kjente ingenting, ikke engang pressriene (jordmor måtte si når jeg skulle presse). Og det var helt supert da jeg er veldig redd for smerter og tåler det så dårlig, tenkte jeg vil ha epidural neste gang også. Men så kom jeg på at alle opplever kanskje ikke epidural likt.

Ja, gikk tom for epidural lenge før jeg skulle presse, og de ga meg ikke mer. Så når jeg skulle presse så var det helt tomt :hilarious: vet ikke hvorfor de gjorde det sånn. Fungerte bare et par timer

Ja, gikk tom for epidural lenge før jeg skulle presse, og de ga meg ikke mer. Så når jeg skulle presse så var det helt tomt :hilarious: vet ikke hvorfor de gjorde det sånn. Fungerte bare et par timer
Huffda.. Jeg fikk epidural 09:30 og baby kom ut 13:30. så min varte iallefall i 4 timer. Men det ene benet mitt var jo lammet hele kvelden pga epiduralen.

Sov mellom riene ettet epiduralen var satt, men våkna nå riene kom da. Men fikk i det minste en "pause" føltes det ut som takket være den.

Pressriene derimot kjentes til det fulle.

Dette var med nr 1. Rakk ikke epidural med nr 2.

Kjente litt smerte på den ene siden, ellers ingen smerter. Hadde epidural i mange timer. Kjente ikke pressriene, så måtte følge med på monitoren selv. Veldig fornøyd og ønsket epidural med andremann også. Det rakk jeg ikke:rolleyes:

Første epidural ble satt skjevt, så de måtte justere den veldig mye opp for at den skulle fungere på høyre side også, mens venstre fot var lam. Kjente ingenting av pressrier eller klipp, hørte bare lydene. Hadde epiduralen ca 20 timer.

Andre epidural var perfekt helt til slutten, kjente ikke de vanlige riene og den ble aldri justert opp eller ned. Men så kom pressriene, og holy fuck... :nailbiting: Denne epiduralen hadde jeg ca 9 timer.

Skulle jeg født igjen ville jeg vært veldig interessert i en mellomting, så da hadde jeg nok bedt om samtaler med jordmor for å se om jeg kunne lært noe mer eller planlagt enda mer på forhånd.

Under pressriene kjente jeg ALT, hatt epidural 2 av 3 fødsler

Har hatt to ulike opplevelser med epidural. Første gangen ble den satt feil og jeg ble helt lam i begge bena, men kjente likevel mye smerter i ryggen.
Andre gangen kjente jeg riene men de ble betydelig mindre smertefulle. Helt perfekt etter min mening. De sa at epiduralen ikke fungerer like bra helt i siste fase uansett. Det stemte på meg. Samme med lystgass. Men da er det verste overstått da :)

Ble litt mindre vondt etter epidural, men hadde 10 cm åpning da det ble satt, og den falt ut et par ganger. Andre fødsel var uten, og egentlig mindre vondt enn første fødsel med epidural.

Hadde epidural med nr 1 og nr 2. Med nr 1 kjente jeg ingenting. Med nr 2 kjente jeg det jævla godt. Både riene og at hun kom ut. Med nr 3 rakk jeg ikke epidural, men jeg kunne ha tenkt meg det!

Fått to ganger. Første; virker i 2 timer, så ingenting de siste 4.5 timene (de lurte på om den lå litt feil). Andre; virket noe, tok toppene en stund, men kjente ikke at det virket noe på slutten...

Jeg fikk epidural og den fungerte bare delvis på smertene, hverken slappet av, spiste eller drakk etter epidural. Spurte jordmor «skal den ikke begynne å funke nå» og hun svarte ikke tydelig på det, så ja, det sier vel sitt. Var bedøvet i det ene beinet da så det bedøvet nok noe men ikke særlig bra. Fikk ineffektive rier, men det hadde jeg før epiduralen også så vet ikke om det var årsaken. Kjente pressriene, men trengte litt vakuumhjelp på slutten, hadde ikke mer kraft igjen til å presse.
Uansett - vil absolutt ikke ha epidural igjen, ingen god opplevelse for min del. Får se når fødselen er i gang da :p

Fikk den altfor seint..jordmor var så himla gira på å «se an» og mente at det var ikke sikkert jeg trengte det, ennå jeg insisterte...Jeg visste som 3.gangsfødende at jeg ville ha, men Neida... fikk etter mye om og men, men Ble bare nummen i et lår.. kjente alle smerter:hilarious:
Men jeg er sikker på at det er fantastisk hvis den blir satt til riktig tid

Epiduralen var var så absolutt glad jeg fikk det pga den pausen den ga meg. Men de måtte skru den av med meg for riene stoppet opp, pg ga meg drypp istedenfor, så ja jeg følte ALT:-) i ca 1,5 time med pressrier:-) men hadde absolutt valgt epidural igjen om fødselen dro ut:-)

ellers så hadde jeg nok prøvd uten tror jeg:-)

Med nr 1 tok den bort all smerte frem til hode stod i åpningen da hadde den null effekt (og når det var setefødsel og hode satte seg fast så kjente jeg det for å si det sånn). Men fikk jo hvilt og hentet meg inn før det.
Nr 2 ble haste ks
Med Nr 3 så tok den bort all smerten, men jeg kjente svakt når riene kom og hadde mer kontroll når pressriene kom, kunne lettere jobbe med kroppen. Denne gangen hadde også epiduralen effekt på pressriene og når hode kom, var vondt, men den tok vekk smerte toppen. Veldig glad for epidural, var så sliten at samboer og jordmor måtte bære meg bort til senga når anestesi legen kom (holdt kroppen oppe kun ved hjelp av armene over prekestolen for bena klarte ikke mer).

Med andremann tok den vekk all smerte bortsett fra pressriene. Gikk raskt og fint uten problemer. Drømmefødsel!

Tenkte derfor det ville være en god ide da jeg fødte tredjemann i november.. Men denne gangen virket den for godt. Den tok knekken på de gode riene og stoppet helt opp på 8 cm. Stod 4-5 timer i prekestol for å komme til full åpning. Måtte gå ned på epidural og måke på med drypp på slutten der. Hadde fortsatt lite vondt og kjente ingenting før hun faktisk var på vei ut. To trykk så var hun ute. I bunn og grunn drømmefødsel det også mtp smertelindring, men jordmor mente jeg hadde født mye raskere uten.

Åjadda, voldsomme smerter!! Hadde 0 effekt ved pressriene. Alle fødslene, altså fra start til slutt var veldig smertefulle, ble anbefalt epidural for å ha krefter igjen til å få barna ut.

Kjenner ei som fikk lokalbedøvelse i underlivet rett før pressriene startet. Det hadde visst hatt super effekt, hun kjente overhode ingenting (var hennes 3. fødsel), så det finnes tydeligvis annen type smertelindring også som ikke er så kjent. Jeg fødte de siste barna mine 10 mnd før henne, og hadde ikke hørt om denne typen smertelindring.

Kjenner ei som fikk lokalbedøvelse i underlivet rett før pressriene startet.
Denne heter Pudendal, usikker på staving.

Jeg hadde det på begge fødsler i tillegg til epidural. Jeg vet ikke hvilke smerter som ble fjernet av hvilket medikament.
Det er mulig de satte sprøyta sent på meg på siste fødsel. Jeg tror jeg kjente alt i siste fase, kjente iallfall mye mer enn ønsket.

Denne heter Pudendal, usikker på staving.

Jeg hadde det på begge fødsler i tillegg til epidural. Jeg vet ikke hvilke smerter som ble fjernet av hvilket medikament.
Det er mulig de satte sprøyta sent på meg på siste fødsel. Jeg tror jeg kjente alt i siste fase, kjente iallfall mye mer enn ønsket.
Pudendal blokkade

Back
Topp