Epidural

Jeg hadde epidural med 2 og 3 mann. Første gangen var det fantastisk. Fikk den satt på 8cm (som virker veldig seint?), da den ga effekt var jeg 10cm og klar til å presse. Men det var kjempegodt å få tilbake litt energi før baby skulle presses ut . jeg var heldig og kjente pressriene. Presset 14min og baby var ute. Begge beina mine var helt lamme til langt på natt. Baby var født kl 16, og epiduralen ble skrudd av så snart han var ute. Hadde epidural med sistemann også. Var ganske bestemt på å få denne tidlig, men jeg reagerte dårlig på den. Blodtrykket mitt falt noe voldsomt, så besvimte jeg. Fikk blodtrykksregulerende medisin med god virkning. Hadde det helt topp og kjente ingenting. Da jeg var på 7 cm åpning syntes jordmor ting gikk litt seint. Så hun skrudde ned epiduralen for å få fortgang på riene ( hadde vært der i kun 6 timer)- men siden det var 3 barn mente hun vel det skulle gå fortere. Hun ba meg se vekk fra monitoren og snudde den vekk fra meg. Nå kom smertene for fullt. Det synes jeg var helt skrekkelig å gå fra null smerte til de absolutt verste smertene. Heldigvis kom baby på to press. Har nå termin om 4 uker, og har fått litt avsmak på epidural. Håper å kunne føde naturlig. Men når riene starter så vet jeg hva jeg går til, spørs om jeg er sterk nok til å motstå. Den største utfordringen er vel å finne energi til å jobbe med riene med tanke på at man er så sliten i utgangspunktet...

Fikk epidural, men den fungerte ikke som den skulle. Tror kanskje den ble satt for sent eller ble satt feil i ryggen? I alle fall pøste de på, og på slutten fikk de grønt lys fra anestesilegen om å kjøre Max dose. Aner ikke om den fungerte, gjorde vondt i alle fall.

Back
Topp