Epidural

Tacolefse

Flørter med forumet
Julikulene 2020
Marsboerne 2023
Hei!
Jeg er førstegangsfødene, vet det er lenge til fødsel enda, men er likevel veldig nysgjerrig. Hva slags erfaringer har dere hatt med epidural vs ingen smertelindring/annen form for smertelindring? :happy:

Jeg fikk epidural forrige gang og alt gikk bare rett vest :hilarious: Den virka på kun én side i en time ca og så fikk jeg TIDENES allergiske kløanfall av den :hilarious: klødde meg til blods. Var nesten verre enn fødselen:hungover:
Heldigvis fikk jeg en god nyhet på oul; epidural er ikke bare epidural. Det brukes ulike medikamenter, så jeg må sjekke ut hva jeg fikk sist og så sørger de for at jeg får noe annet denne gangen. Vil absolutt gi det en sjanse til hvis ting ligger til rette for det. For meg er det ikke noe mål å klare fødsel uten smertelindring :)

Ingen egen erfaring, har født alle mine uten. Men har vært med på veldig mange fødsler med epidural. For mange er den god hjelp, men for mange klusser den til mye også. Den øker risikoen for komplikasjoner og den kan få fødselen til å trekke i langdrag eller stopper opp, så man må til med riestimulerende osv.

En annen sak, er at man blir mye mer immobil under fødsel, og mange blir lenket til senga fordi man kan «miste» beina.

anbefaler deg å ikke bestemme deg for noe på forhånd, en fødsel blir svært sjelden som planlagt, og det beste er å møte den med et åpent sinn og ta det som det kommer. Kanskje har du ikke behov for smertestillende i det hele tatt? Kanskje får du behov for alt som kan tilbys? Det er det ingen som vet før man står i det. Ingen er like, og det er i gen fødsler heller:happy:

Ok mulig dette blir tmi og skriver dette ikke til å typ skremme eller gjøre noen uvel :bag:
Med nr1 så satte smertene inn på formiddagen, jeg var bare 34+6, men hadde vært hjemme i ro siden 30+ pga en infeksjon. Vi kom inn på sykehuset rundt 15 og fikk besked om at baby var på vei. Det var problemer og livmor var i evig sammentrekking, vannet ble tatt tidlig kveld og etterhvert fikk jeg epi som gikk veldig greit! det var fint med litt break siden fødsel forløp unormalt og jeg hadde fått vite de var klare for ks og da er det fordel med epi. Baby hadde problemer, fikk elektroder i hode som datt et par ganger og måtte festes igjen, det ble litt oksygen på mamma for å hjelpe han som var skjev i bekken og ville ikke ut. Det gikk etterhvert, men etterfølgende ble det jo kateter og innlagt på barsel mens baby var på intensiven. Følte det tok evigheter å bli meg selv i kroppen min igjen. Med nr2 kom vi inn og jeg ba om epi som de begynte å preppe for, men med en styrtfødsel rakk jeg ikke det og selvom det var intenst og vondt oppi det hele så var jeg på beina og meg selv igjen ganske kjappt! med nr3 rakk vi ingenting, ble blålys og sirene til sykehuset og baby ploppa ut på null komma niks :hilarious: igjen tilbake til kroppen min fortere en skulle vært mulig!
Nå med nr4 tar jeg det som det kommer, men klarer meg gjerne uten epi medmindre det blir anbefalt pga fare for ks eller fødsel som tar lang tid - men egentlig håper jeg bare på å komme meg på føden med baby fortsatt i magen :hilarious:
Det ble kanskje litt for detaljert :shy: tror det viktigste er å være åpen for alt når det gjelder fødsel! vil absolutt ikke ha ks - men blir det nødvendig er det sånn det blir :shy:

Ok mulig dette blir tmi og skriver dette ikke til å typ skremme eller gjøre noen uvel :bag:
Med nr1 så satte smertene inn på formiddagen, jeg var bare 34+6, men hadde vært hjemme i ro siden 30+ pga en infeksjon. Vi kom inn på sykehuset rundt 15 og fikk besked om at baby var på vei. Det var problemer og livmor var i evig sammentrekking, vannet ble tatt tidlig kveld og etterhvert fikk jeg epi som gikk veldig greit! det var fint med litt break siden fødsel forløp unormalt og jeg hadde fått vite de var klare for ks og da er det fordel med epi. Baby hadde problemer, fikk elektroder i hode som datt et par ganger og måtte festes igjen, det ble litt oksygen på mamma for å hjelpe han som var skjev i bekken og ville ikke ut. Det gikk etterhvert, men etterfølgende ble det jo kateter og innlagt på barsel mens baby var på intensiven. Følte det tok evigheter å bli meg selv i kroppen min igjen. Med nr2 kom vi inn og jeg ba om epi som de begynte å preppe for, men med en styrtfødsel rakk jeg ikke det og selvom det var intenst og vondt oppi det hele så var jeg på beina og meg selv igjen ganske kjappt! med nr3 rakk vi ingenting, ble blålys og sirene til sykehuset og baby ploppa ut på null komma niks :hilarious: igjen tilbake til kroppen min fortere en skulle vært mulig!
Nå med nr4 tar jeg det som det kommer, men klarer meg gjerne uten epi medmindre det blir anbefalt pga fare for ks eller fødsel som tar lang tid - men egentlig håper jeg bare på å komme meg på føden med baby fortsatt i magen :hilarious:
Det ble kanskje litt for detaljert :shy: tror det viktigste er å være åpen for alt når det gjelder fødsel! vil absolutt ikke ha ks - men blir det nødvendig er det sånn det blir :shy:

Hva er egentlig en styrtfødsel?

Sniker fra august, ville bare komme med min erfaring fra da jeg fødte i 2018.

Fikk en paracet og akupunktur da jeg ankom sykehuset, for jeg var ikke kommet langt nok i prosessen til å få rom og annen hjelp. Det var noe absolutt bullshit som ikke hjalp noe, nålene gjorde at jeg følte meg låst fast og kunne ikke røre på beina osv som jeg ville.

Da jeg fikk 4cm åpning fikk jeg eget rom og ble lagt i badekar. Det hjalp meg absolutt ingenting på smertene, og det at jeg lå og fløt gjorde at jeg ikke kunne spenne i mot når riene kom og jeg følte meg helt fortvilet.

Etter 6 timer fikk jeg epidural og herrrrreguuud så sykt deilig det var. Jeg mistet litt følelsen i beina, men jeg kunne forstått stå og gå ved behov. Jeg var lenket fast til området rett ved senga fordi jeg hadde epidural, riestimulerende drypp, saltvannsdrypp og baby hadde en ting festet til hodet for å måle hjerteslag osv. Men jeg var uansett så sliten at jeg ikke kunne tenke meg å gå masse rundt uansett.

Fødselen min bremset litt opp pga epidural, derfor måtte jeg få riestimulerende men det var sååå verdt det.
Smertene uten epidural var så syke at jeg husker jeg ønsket å kaste meg ut av vinduet i rommet, i håp om at jeg da hadde svimt av og kunne slippe å være med på resten av fødselen.

Så om man har behov for epidural eller ikke er veldig individuelt, det kommer nok an på smerteterskelen din. Men for meg gjorde det fødselen plutselig veldig fin, og jeg kunne aldri tenke meg å føde uten. Kudos til de som takler en fødsel uten!

Hva er egentlig en styrtfødsel?
Det kalles styrtfødsel når du går fra 4cm (aktiv fødsel) til baby er ute på under 4 timer tror jeg det var. Med nr2 gikk vannet på natten sånn mellem 01-02 og hadde ikke rier før kanskje 03 ish, de ville ha meg inn selvom jeg synes det var tidlig. Tok litt tid å fixe barnepass og ta taxa til føden, gikk oss litt vill på sykehuset også da vi ikke hadde vært på noe visning (det hadde vært jordmorstreik forut og jeg fikk egentlig veldig dårlig oppfølgning) nr2 ble født 04:48 :dummy1: tok noen presserier da hun som storebror kom ut som stjernekikker (ansigt opp og ikke ned som vanlig - får ikke like godt plass på den måten)

Det kalles styrtfødsel når du går fra 4cm (aktiv fødsel) til baby er ute på under 4 timer tror jeg det var. Med nr2 gikk vannet på natten sånn mellem 01-02 og hadde ikke rier før kanskje 03 ish, de ville ha meg inn selvom jeg synes det var tidlig. Tok litt tid å fixe barnepass og ta taxa til føden, gikk oss litt vill på sykehuset også da vi ikke hadde vært på noe visning (det hadde vært jordmorstreik forut og jeg fikk egentlig veldig dårlig oppfølgning) nr2 ble født 04:48 :dummy1: tok noen presserier da hun som storebror kom ut som stjernekikker (ansigt opp og ikke ned som vanlig - får ikke like godt plass på den måten)

Ok :) tusen takk :)

Mitt beste råd er å lese om alle ulike typer smertelindring, fødestillinger osv., men ikke bestem deg for noe som helst på forhånd. Ta det underveis når du ser an hvordan smertene utarter seg, hvordan fødselen utarter seg osv. Alt for mange førstegangsfødende planlegger for mye og ender opp med å være veldig skuffet over seg selv eller over fødselen i ettertid, det er så unødvendig <3 ingen fødsler er like og ingen fødsler kan planlegges. Men som sagt er det greit å ha lest om de ulike alternativene på forhånd, så har du et større og bedre grunnlag for å gjøre ønsker og beslutninger underveis :-)

Mitt beste råd er å lese om alle ulike typer smertelindring, fødestillinger osv., men ikke bestem deg for noe som helst på forhånd. Ta det underveis når du ser an hvordan smertene utarter seg, hvordan fødselen utarter seg osv. Alt for mange førstegangsfødende planlegger for mye og ender opp med å være veldig skuffet over seg selv eller over fødselen i ettertid, det er så unødvendig <3 ingen fødsler er like og ingen fødsler kan planlegges. Men som sagt er det greit å ha lest om de ulike alternativene på forhånd, så har du et større og bedre grunnlag for å gjøre ønsker og beslutninger underveis :)
Helt enig! bare å lese seg opp om ulike ting. Så når ting skjer så har du liksom noe å forholde deg til! ❤️

❤❤Epidural❤❤ Denne SKAL e bare ha igjen neste gang! Dy og dæven å vondt uten for å si det sånn. Men trodde det ville vært vondere. Men er jo at man ikke skal bli sliten også, så dermed er det godt med epidural for å slappe av.
Jeg kjente ikke beina mine. Og det hadde veldig god effekt på meg. Ble jo "lam" heilt opp til halsen. Det var litt ekkelt. Fikk de til å slå av dryppet. Men varte ut heile fødsel. Kjente ikke engang den delen hvor man skal presse baby ut igjennom hohoaaaa heller. :-) ❤ Men var ubehagelig å få ut morkaka og sy. Men gikk veldig greit. Er jo 30 uker gravid nå. Ikke lenge til ny fødsel :laughing021

Lystgass ble jeg skikkelig dårlig av :)

Kun erfaring av fødsel MED epidural men priser meg lykkelig over den. På kanten til styrtfødsel og til tross for epidural var det vondt pga hastigheten på fødselen... så jeg skal ha det for regner med at neste fødsel går fort!

Jeg skrev i fødebrevet mitt første fødsel at jeg ønsket å prøve naturlig så langt som det gikk. Ble igangsatt på 12 dager overtid, og jenta satt fast i symfysen. Smertene i symfysen var mye verre enn selve riene, og kroppen bare strittet i mot alt. Men JM trodde ikke på meg.. Etter 3 timer aktiv fødsel og div smertelindring som ikke virka ba jeg om epidural. Men på grunn av fødebrevet pusha JM meg til maks. Så først 5 timer etter jeg ba om det fikk jeg satt epidural. Det var så sykt godt, det var som å sveve på en sky. Lå enda 4 timer før legen kom inn og brukte 20 sek på å avgjøre at ungen satt fast og det ble haste-KS.

Kort oppsummert: ikke bestem deg på forhånd. Det er vanskelig å forutse hvordan fødsel blir!

Jeg hadde ikke epidural sist og tror nok ikke jeg kommer til å ha det denne gang heller. Prøvde badekar men funka ikke på smertene, men fikk lystgass som hjalp litt mot smertene. Men syns alt gikk greit uten epidural og er fornøyd med fødselen. Men som de sier over her så er det nok ikke så lett å planlegge.

Tusen takk for så mange utfyllende svar :happy:På forhånd har jeg tenkt at jeg gjerne vil ha epi. Men kommer til å ta det som det kommer, synes det er så interessant å høre ulike erfaringer!

Back
Topp