Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Den virka på kun én side i en time ca og så fikk jeg TIDENES allergiske kløanfall av den
klødde meg til blods. Var nesten verre enn fødselen

igjen tilbake til kroppen min fortere en skulle vært mulig!
tror det viktigste er å være åpen for alt når det gjelder fødsel! vil absolutt ikke ha ks - men blir det nødvendig er det sånn det blir 
Ok mulig dette blir tmi og skriver dette ikke til å typ skremme eller gjøre noen uvel
Med nr1 så satte smertene inn på formiddagen, jeg var bare 34+6, men hadde vært hjemme i ro siden 30+ pga en infeksjon. Vi kom inn på sykehuset rundt 15 og fikk besked om at baby var på vei. Det var problemer og livmor var i evig sammentrekking, vannet ble tatt tidlig kveld og etterhvert fikk jeg epi som gikk veldig greit! det var fint med litt break siden fødsel forløp unormalt og jeg hadde fått vite de var klare for ks og da er det fordel med epi. Baby hadde problemer, fikk elektroder i hode som datt et par ganger og måtte festes igjen, det ble litt oksygen på mamma for å hjelpe han som var skjev i bekken og ville ikke ut. Det gikk etterhvert, men etterfølgende ble det jo kateter og innlagt på barsel mens baby var på intensiven. Følte det tok evigheter å bli meg selv i kroppen min igjen. Med nr2 kom vi inn og jeg ba om epi som de begynte å preppe for, men med en styrtfødsel rakk jeg ikke det og selvom det var intenst og vondt oppi det hele så var jeg på beina og meg selv igjen ganske kjappt! med nr3 rakk vi ingenting, ble blålys og sirene til sykehuset og baby ploppa ut på null komma niksigjen tilbake til kroppen min fortere en skulle vært mulig!
Nå med nr4 tar jeg det som det kommer, men klarer meg gjerne uten epi medmindre det blir anbefalt pga fare for ks eller fødsel som tar lang tid - men egentlig håper jeg bare på å komme meg på føden med baby fortsatt i magen
Det ble kanskje litt for detaljerttror det viktigste er å være åpen for alt når det gjelder fødsel! vil absolutt ikke ha ks - men blir det nødvendig er det sånn det blir
![]()
Aktiv fødsel under 3 timers varighet for førstegangs, 2 timer for andre gangsHva er egentlig en styrtfødsel?
Aktiv fødsel under 3 timers varighet for førstegangs, 2 timer for andre gangs
Det kalles styrtfødsel når du går fra 4cm (aktiv fødsel) til baby er ute på under 4 timer tror jeg det var. Med nr2 gikk vannet på natten sånn mellem 01-02 og hadde ikke rier før kanskje 03 ish, de ville ha meg inn selvom jeg synes det var tidlig. Tok litt tid å fixe barnepass og ta taxa til føden, gikk oss litt vill på sykehuset også da vi ikke hadde vært på noe visning (det hadde vært jordmorstreik forut og jeg fikk egentlig veldig dårlig oppfølgning) nr2 ble født 04:48Hva er egentlig en styrtfødsel?
tok noen presserier da hun som storebror kom ut som stjernekikker (ansigt opp og ikke ned som vanlig - får ikke like godt plass på den måten)Det kalles styrtfødsel når du går fra 4cm (aktiv fødsel) til baby er ute på under 4 timer tror jeg det var. Med nr2 gikk vannet på natten sånn mellem 01-02 og hadde ikke rier før kanskje 03 ish, de ville ha meg inn selvom jeg synes det var tidlig. Tok litt tid å fixe barnepass og ta taxa til føden, gikk oss litt vill på sykehuset også da vi ikke hadde vært på noe visning (det hadde vært jordmorstreik forut og jeg fikk egentlig veldig dårlig oppfølgning) nr2 ble født 04:48tok noen presserier da hun som storebror kom ut som stjernekikker (ansigt opp og ikke ned som vanlig - får ikke like godt plass på den måten)
Helt enig! bare å lese seg opp om ulike ting. Så når ting skjer så har du liksom noe å forholde deg til!Mitt beste råd er å lese om alle ulike typer smertelindring, fødestillinger osv., men ikke bestem deg for noe som helst på forhånd. Ta det underveis når du ser an hvordan smertene utarter seg, hvordan fødselen utarter seg osv. Alt for mange førstegangsfødende planlegger for mye og ender opp med å være veldig skuffet over seg selv eller over fødselen i ettertid, det er så unødvendig <3 ingen fødsler er like og ingen fødsler kan planlegges. Men som sagt er det greit å ha lest om de ulike alternativene på forhånd, så har du et større og bedre grunnlag for å gjøre ønsker og beslutninger underveis![]()

Tror det er viktigst å tenke på å få baby ut på best mulig måte![]()