epidural

tut

Betatt av forumet
Var hos jordmor og drøftet litt ang fødsel. Jeg sa at jeg ønsker epidural. Da sa ho at det ikke var mulig pgr av at jeg har hatt keisersnitt i forrige svangerskap. Ho sa at livmora kan revne pgr epidural gjør at fødselen blir forlenget og at jeg da må få riestimulerende. Nå vet jeg ikke hvordan jeg skal takle smertene om de blir for ille. Før jeg viste dette har jeg trøstet meg med at jeg kunne få epidural. Nå føler jeg at jeg står aldeles tomhendt. Noen som har gode råd å gi meg?
 
hmmmm...det har jeg faktisk ikke hørt noe om før...
mener da at flere første gangs fødene har tatt epidural....
man får jo beskjed om når du har press rie og når du skal presse...
der ville jeg hørt med fødeavd. oxo jeg da...

lykke til[:)]
 
Jeg fikk høre av jordmor idag at sykehuset jeg skal føde på tilbyr alternativ smertelindring på helt ny avdeling. Hun skrøt veldig av effekten varmt vann og akupunktur. Det må jo være sant? Lykke til, du får sikkert den beste hjelp selv om du ikke kan få epidural.
 
Jeg trur også at du ikke må se deg blind på epidural. tenk alternativt.
Kanskje lurt og be om et fødsels møte på føde avd. da får du vite hva de har og tilby.

Lykke til

Mvh
Eva
 
Jeg fødte med hjelp av varm rispose og akupunktur. Vet ikke om det hjalp, men ønsket å føde uten bedøvelse. Ville heller ikke ha lystgass. Jeg var veldig heldig, fødselen tok 3,5 time. Men det var ganske intense timer, men var i super form rett etter fødselen. Lykke til jenter![:)]
 
Jeg vil ha epidural ;)
Livredd smerter *ler*
Så jeg vet jo at fødselen kommer til å gjøre kjempe vond,
t så jeg tar gjerne det jeg kan få :)
 
Da synes jeg du skal be om epidural. Jordmor sa til meg at det var ingen grunn til at man skulle gå igjennom en fødsel uten bedøvelse hvis man ikke ønsket det. Lykke til Hege23 og dere andre selvfølgelig[:D]
 
Takk for mange svar. Kanskje jeg skal spørre om å få føde i badekar. Jeg er jo veldig glad i å bade til vanlig. Tror jeg er litt pysete. Kjennes slik ut nå
 
Oida [:o]
Trodde ikke det var noe problem å få epidural andre svangerskapet selv om man har tatt keisersnitt før [8|] . Hadde tenkt å spørre om det samme, siden jeg har ultra-lav smerteterskel!

Forrige fødsel prøvde jeg å ligge i badekar først, uten at det hjalp det grann (endte med at jeg sto opp da vannet ble for kjølig, siden det ikke hjalp uansett). Etter en stund fikk jeg lystgass. Ble faktisk overlatt til meg selv med denne gassmaska, og jeg visste jo ikke hvor mye jeg kunne ta. Siden jeg hadde konstante rier med halvminutt pauser, var gassmaska på veldig ofte... Jeg ble så beruset at jeg fant ut at jeg skulle ha mange barn hvis det var såå morsomt..så ble jeg dårlig,omtrent som fyllesjuk, og da orket jeg selvfølgelig ikke mere av den lystgassen.
Etter atter en lang stund fikk jeg epidural, og det fjernet smertene og jeg kunne slappe av. Men det ble aldri noen åpning over 2cm. til tross for de tette riene, så etter 18timer ble det bestemt keisersnitt. *phu*..
Stakkar ungen hadde vært så stresset at hun hadde en ring rundt hodet etter å ha stanget i bekkenet.

Akupunktur høres spennende ut. Kanskje de har det der jeg skal føde også [:)]. Må jeg prøve [8D]
 
hmm, har de lov å nekte å gi epdural da?
da jeg fødte datteren min så var det jordmoren som sa at jeg skulle ta epidural pga jeg taklet ikke smertene. når jeg fikk epuderal så klarte kroppen å slappe av, å da åpnet det seg kjempe fort. jeg SKAL ha epidural denne gangen og, får jeg ikke det så nekter jeg å føde,hehe.
 
Heisann. Uff blir nesten litt oppgitt over noen av disse jordmødrene.. de kan jo skremme livet av en hver...
Jeg ville hørt med en annen jordmor etter som at jeg vet "hold dere unna epidural" bølgen er på ferde.....
Jeg vil vel kanskje tro at noe kan stemme, at trykket i livmoren din kan bli for stort ved ristimulerene midler og at det kan medføre noe komplikasjoner,men du vil vel ikke bare sprekke? Har du et "risiko" fylt svangerskap nå? , men sa hun noe om hvis fødselen tar lang tid av natur og barnet trenger hjelp ut?
Vi har bestemmelses rett over oss selv, med mindre det setter livet i fare, og fritt sykehusvalg (hurra) Lykke til.
 
Jeg var på omvisning på fødeavd. og hadde en samtale med jormor ang. smertelindring..
Det er ikke meningen at en skal ha så vondt at en mister kontroll og alt blir dramatisk..

De sa til meg at de gjør hva som helst for at jeg skal ha det best mulig..
Smertefritt er det jo ikke, men hun anbefalte meg epidural siden jeg er så redd for fødselen,, så jeg har roet meg litt... Men fødselsangsten kommer å tar meg innimellom..

Det er veldig rart å tenke på at en baby skal ut der..skremmende tanke..

men vi får stole på at kroppen ordner opp, og tenk på alle som føder hver dag..
 
Ja ja jeg har tatto bak på ryggen så jeg ville ikke fått det denne gagen uansett men siden jeg har hatt keisersnitt sist så blir det iallefall utelukka. Hva kan jeg få viss det blir gor jæ...??? Skal be om å få badekar og den berømte gasse hi hi hi kommer nok til å ligge sånn da [:D]
 
Hehehe, ja det virker visst ikke like bra på alle denne gassen, men på meg virket den litt vel godt [:D] . Så lenge det varte..
Men det finnes vel lokalbedøvelser også? Husker ikke i farta hva de het jeg, men det virker lokalt bare nedi der da.. Men badekar virker jo berolig på en måte det også, selv om det gjør vondt og alt det der. Også kan du jo spørre om å få akupunktur ? Tror de stikker i øret.
Jeg går hos akupunktør nå, sovner bestandig under behandling [:D] . Etter nålene er plassert her og der, skal man ligge i 20 minutter og slappe av til rolig behagelig musikk. Og da tar det ikke lange tiden før jeg sover. Så for de som er redde for nåler: det finnes ikke ekkelt eller vondt, det virker beroligende og noen opplever smertelindring. [:)]
 
Tror deg ikke når du sier det ikke er vont [:D]
Har nåleskrekk til de grader. Har sakkt jeg skal heller ta 5 keisersnitt til hvis jeg hadde slippet å bli stokken men en nål igjen.
 
Når jeg av og til får panikk ang d å tenke på fødsel, så tenker jeg keisersnitt som et alternativ. Men samtidig mener jeg at det blir for lettvindt. Jeg er ikke typen som gir meg lett, er en kjemper som skjelden gir seg. Er i grunn tøff av natur, men i dette svangerskapet har jeg vært ei pingle av en reddhare. Er på mange måter glad at jeg snart er ferdig, slik at jeg blir meg selv igjen. Noen andre som føler det slik?
 
Jeg har keisersnitt klart men skal prøve å føde men har lett for å dette tilbake på det.
Vet hva det er så det blir trykt mens en fødsel vet jeg ikke hva er så da kommer frykten.
Har time på sykehuset hos jordmor der jeg skal snakke om fødsel og det tror jeg vil hjelpe meg mye [:D]
 
Hmmmm, mange som har blitt tutet fulle med skrekkhistorier om ulidelige smerter? Mamma sier at hun fikk høre sykt mange historier om hvor aldeles for jævli, uutholdelig vondt det var å føde d ahun ventet meg, men fikk sjokk over hvor greit det gikk. Klart det var vondt, men ikke i nærheten av hva hun var blitt forespeilet. Så ikke fokuser for mye på hvor vondt man tror det kommer til å gjøre, det vet man aldri. Smertergrensen er jo høyst varierende fra person til person, og det erikke sikkert akkurat DU kommer til å ha så vondt. Tror at på ett eller annet tidspunkt blir man mer opptatt av å presse for å bli ferdig enn av å kjenne etter hvor vondt man har. Dessuten, det er jo på sett og vis en god smerte?
Synes det høres rart ut at man ikke skal kunne få epidural ved annengangsfødsel, fordi man har hatt keisersnitt før. Det synes jeg du skal sjekke ut litt med andre jordmødre/leger.
Hvis det stemmer, er det garantert andre ting du kan få, det er ingen som skal trenge å føde med store smerter i dag når det slett ikke er nødvendig. For noen er det riktig å prøve seg uten noe, for noen er det riktig å få smertestillende så fort som mulig. Det er ingen fasit på det, men NOE finnes for ALLE.
 
Jordmora sa at ingen sykehus utfører epidural viss du har hatt keisersnitt tidligere. Men jeg kan spørre jordmora på sykehuset når jeg skal dit på vekstkontroll i svangerskapsuke 32. Takk for svar foresten.
 
Jeg får det ikke uansett jeg siden jeg har tatto men tror jeg skal klarer det for det [;)]
Håper jeg da [:D] Bare det ikke blir som sist at jeg låg nesten to døgn med rier uten åpning.
 
Back
Topp