Jeg mener helt klart at epidural i mange tilfeller faktisk er helt nødvendig for at den fødende skal kunne klare å stå løpet ut. Når det trekker ut time etter time med vonde rier, så er det jo ofte man blir helt utslitt, og man må jo nesten ha litt krefter igjen til selve pressingen også.
Selv fikk jeg epidural med den første, fødselen forløp relativt raskt, han var ute ca 2 timer etter jeg fikk epi, 4 timer etter jeg kom inn på sykehuset. Jeg følte ikke at epiduralen virket selv, men jm hevdet den tok toppene, og i og med jeg syntes det var så vondt allikevel, prisa jeg meg lykkelig over at jeg hadde den, da toppene måtte jo være dødelige
Med nr 2 tenkte jeg det var ikke verdt risikoen med epi, siden jeg ikke følte den funka så bra, men det ble så intenst at jeg ombestemte meg. Men så ble det jo ikke tid da, siden det gikk så fort.
Nå tenker jeg at jeg skal "bestille" meg en epi med en gang jeg kommer inn, så får vi ta det som det kommer, håper jeg ikke får tid da, men om det skulle dra ut, så skal jeg ha epidural i kroppen