Epidural som smertelindring

Jeg hadde ikke noe valg og måtte ha siden fikk tvillinger, hadde jeg kunnet velge tror jeg at jeg hadde gått for å prøve uten.. epiduralen gjorde at jeg ikke kjente pressriene i det hele tatt og jeg følte at det knota til mye :/ så siden der er to nå også må jeg vel ha denne gangen å :/

Sent from my SM-G900F using BV Forum mobile app

Hadde ikke sist gang da det var for sent når jeg kom inn på sykehuset. Satser på at det går greit uten denne gangen også, men tar det som det kommer.

Med første mann ble jeg satt i gang, så riene var intense. Da anbefalte dem Epidural. Det var som og komme til himmelen, he he.
Med nr to kom jeg på Storken og der er det naturlige smertelindring. Ville ikke ha barsel på Føden, så sto i smertene uten Epidural. Denne gangen kommer jeg ikke på Storken, men skal prøve og ikke ha Epidural denne gangen også.

Sist tenkte eg at eg absolutt ikkje ville ha det! Men når eg kom på sjukehuset etter 2 dager med rier var eg utslitt og tryglet om å få den og angrer ikkje et sekund!
Er og redd eg ikkje skal få denne gangen.. :P vil ha!

Sent from my iPad using BV Forum
Jeg og ba om det etter 2 døgn med rier. Og kommer til å be om det igjen, om det blir like langvarig og intenst. Men tar det som det kommer. Kan hende at denne fødselen er helt annerledes.

Sent from my Nexus 5 using BV Forum mobile app

Jeg har tenkt at jeg skal ha alt jeg kan få. Å at jeg ikke skal prøve på noe uten for å være den sterke ur kvinne :P men heller ha i planen at jeg vil ha den hjelpa jeg kan få, å heller evt finne ut underveis at jeg ikke føler behovet :)

Jeg vet ingenting om hvordan det blir å føde, men jeg har hatt sterke mens smerte i maaaange år. Har vært så ille at jeg har ligga rett ut med sterke medisiner og alikvel ikke fått dem bort. Har kasta opp å vært helt slått ut! Å de kunne vare 1-3 dager alt ettersom. Å tenker at rirer i teorien skal være verre enn det! Å da vil jeg ha smertelindrende så jeg faktisk har muligheten til å jobbe med kroppen og ikke bare ligge anspent i smerter, slik at kroppen må jobbe mot meg for å gjør jobben sin.

Termin 22 Desmeber 2014
Venter Gutt

Bruker App

Jeg tenker at jeg ikke vil ha det. Forrige gang, etter ca 12 timer, fikk jeg spørsmål om jeg ville ha det. Jeg spurte jordmora om det kom til å bli mye verre enn det var nå(da var det jo enda ikke i nærheten av så vondt som det skulle bli og jeg klarte meg helt fint med bare pusteøvelser å sånn), og fikk til svar:"ta høyde for at det blir liitt verre enn det er nå". Da tenkte jeg jo at jeg kom til å klare det, så jeg takka nei til epidural. Det ble jo myyye verre, men jeg klarte meg med den O'herlige lystgassen <3 Jeg kjenner at jeg er veldig åpen til dette, og vil gjerne ta det litt som det kommer. Men blir denne fødselen lik den forrige så kommer jeg ikke til å ville ha epidural :)

Sent from my iPhone using BV Forum

Sist ble jeg satt igang. Fikk da hyppige og intense rier, og etter en del timer (6-7 timer) fikk jeg noe for å roe ned riene mine da de var redd for at mini ble stressa. Da fikk jeg rier fra helvete, som hadde null effekt. Etter 4 timer med disse riene og null forandring ble jeg satt på drypp. Fikk da også epidural. Dette for å få mulighet til å slappe litt av. Og da fikk jeg duppa av litt og lada opp litt, og det tror jeg var godt da jeg pressa i nesten 2 timer for å få ut denna ungen :p Denne gang håper jeg på å greie meg uten. Smertene var overkommelige, så hadde det gått litt fortere sist hadde det gått fint uten. Så krysser fingra for at fødselen starter av seg selv denne gang. Og at jeg da kan få bruke badekar som smertelindring, da det ikke var en mulighet sist :) Har lystgass på sjukehuset her, men den hjalp meg absolutt ikke sist. Spent på fødsel jeg, kan det ikke bare bli desember snart? :)

Ja, tror faktisk ikke jeg ble spurt sist, uten at det gjorde noe, hadde tenkt å ta uansett=) Blir det denne gangen også om de rekker=) Lå å så på familyguy og knaska sjokkis etter epiduralen sist=)

Jeg mener helt klart at epidural i mange tilfeller faktisk er helt nødvendig for at den fødende skal kunne klare å stå løpet ut. Når det trekker ut time etter time med vonde rier, så er det jo ofte man blir helt utslitt, og man må jo nesten ha litt krefter igjen til selve pressingen også.

Selv fikk jeg epidural med den første, fødselen forløp relativt raskt, han var ute ca 2 timer etter jeg fikk epi, 4 timer etter jeg kom inn på sykehuset. Jeg følte ikke at epiduralen virket selv, men jm hevdet den tok toppene, og i og med jeg syntes det var så vondt allikevel, prisa jeg meg lykkelig over at jeg hadde den, da toppene måtte jo være dødelige :p

Med nr 2 tenkte jeg det var ikke verdt risikoen med epi, siden jeg ikke følte den funka så bra, men det ble så intenst at jeg ombestemte meg. Men så ble det jo ikke tid da, siden det gikk så fort.

Nå tenker jeg at jeg skal "bestille" meg en epi med en gang jeg kommer inn, så får vi ta det som det kommer, håper jeg ikke får tid da, men om det skulle dra ut, så skal jeg ha epidural i kroppen :p

Jeg håper på å klare det uten epidural. Er førstegangs, og gruer meg ikke til fødsel. Men selvfølgelig: hvis ting drøyer ut og jeg blir utslitt/baby stresset så vil jeg gjøre alt jeg må for å få ut lille. Krysser alt jeg har for at fødselen blir en fin opplevelse :)

Fikk epidural med første. Og det var jeg glad for :) Intenst men alt i alt en fin fødselsopplevelse.
Med andremann fikk jeg ikke lov til å få epidural siden jeg var over en hvis cm når jeg spurte etter det. Dette var en knallhard fødsel og jeg unner ingen å føde ut en 4,6 kg tung baby uten smertelindring!!
Så JA, jeg kommer til å be om epidural til denne fødselen ;)

Sniker fra januar;)

Haste-ks sist, så håperhåperhåper på normal fødsel denne gang, og har lyst til å prøve uten epidural:) MEN siden jeg ikke helt vet hva jeg går til, er jeg helt åpen for det hvis det blir nødvendig:)

Sent from my iPad using BV Forum

I utgangspunktet vil jeg ikke ha epidural, men som førstegangsfødende har jeg ikke den fjernelse anelse om hva jeg går til (utover at folk sier det er vondt.. :P) så jeg tar det litt som det kommer.. Vil ikke se på det som noe nedelag om jeg skulle trenge det, men pr nå håper jeg at jeg klarer meg uten :)

Jeg tar det som det kommer. Sist hadde jeg et smertehelvete i 7 timer før epiduralen ble satt. De bommet på hele 3 (!!) forsøk, men jeg måtte likevel vente en halvtime etter hvert forsøk for å forsikre seg om at den ikke hadde virkning. Endte opp med spinalbedøvelse til slutt. Den tok vekk smertene fra riene, men jeg kjente godt pressrier og sprengingen likevel. Jeg hadde følelse i beina hele veien, og var oppe og gikk 1 time etter fødsel :)

Jeg har født to ganger uten smertelindring. Den første gangen burde jeg absolutt hatt epidural, for lå i to døgn med uutholdelige rier og ble helt utslitt. Men var sta, og ville ikke ha... Andre gangen tenkte jeg å være mer åpen for det, men fødselen gikk så greit at jeg ikke kom på det før ho var ute:-) Nå håper jeg selvsagt fødselen ligner mest på den siste, men blir det nødvendig med epidural skal jeg i hvertfall ikke være like sta som den første gangen. Var så gåen at jeg svimte av og spydde mellom pressriene...

Rakk ikke sist, det gikk så fort. Var i fødsel i bare 2t. Styrtfødsel :) så spent på hvordan det blir denne gangen! Sies at det kommer til å gå enda fortere.. Godt vi har flyttet nærmere et sykehus.. Hehe.

Er åpen for det hvis det skulle ta helt av, men vil prøve i badekaret først hvis det er ledig. :) prøvde så vidt lystgass sist, det likte jeg ikke.

Sent from my C6903 using BV Forum mobile app

Klart neg uten med di to andre, så håper å klare det denne gangen også.. Har tidligere hatt veldig raske fødsler, så hadde ikke rukket det på noen av di..

Lineee83

Med første ville jeg vente lengst mulig uten smertelindring, så når jeg ikke "maktet mer", så hadde jeg allerede full åpning. Så da fikk jeg lystgass i et lite kvarter mens de rigget til sengen osv. Men slapp unna epidural. Skal prøve meg med samme innstilling denne gangen også, og se hvor langt jeg klarer uten noe.

Sent from my Nexus 5 using BV Forum mobile app

Back
Topp